اخبار

برنامه تمريني را کي تغيير دهيم؟

  • تغيير در برنامه تمريني با ادامه دادن برنامه اي که بدنسازان با آن

    تمرین می کنند، یکی از پرسش هایی است که همواره در میان بدنسازان مبتدی وجود داشته است. حتی بدنسازان سطح رقابتی نیز درباره اینکه چه زمانی باید برنامه خود را تغییر دهند، ابهام هایی دارند.
    برای اینکه نظر قهرمانان را درباره این مساله بدانیم، این پرسش را با 7 بدنساز مطرح ایران در میان گذاشتیم. پرسش این بود:  «قبل از مسابقه هر چند وقت یکبار باید برنامه تمرینی را تغییر داد؟»

    * امید سلیمانی
    به هیچ عنوان چنین دیدگاهی در ذهن من نمی‌گنجد! این نظریه شاید تنها برای مبتدیان کارساز است. برای جلوگیری از تمرین‌زدگی هر 30 تا 40 روز تغییرات ریز و درشتی در برنامه‌هایشان ایجاد می‌شود. من یک بار برای شرکت در یک مسابقه به مدت 9 ماه از یک برنامه ثابت استفاده کردم و اتفاقاً نتیجه خوبی هم گرفتم.


    * علی رستمی
    فرض را بر آن می‌گیریم که 6 ماه تا مسابقه مانده و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. از آنجایی که در یک سیکل ثابت هستیم تنها 3 تا 4 بار تغییرات در این مدت کفایت می‌کند تا سرانجام در روزهای آخر با توجه به میزانی که می‌خواهیم وزن کم کنیم، یک برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بسیار دقیق بر روی وزنه‌ها و مسائل دیگر داشته باشیم.


    * مهدی عیاری
    2 یا 3 ماه آخر برنامه ثابت است. مگر اینکه بدن ورزشکار با توجه به آناتومی او ضعف‌هایی داشته باشد و یا در اصطلاح چرب باشد. در اینجا می‌توانیم با استفاده از دستگاه‌های هوازی یا بالابردن تعداد ست‌ها و بهره‌بردن از وزنه‌های سبک، تغییرات مثبت حاصل کنیم.


    * مهدی سبزواری
    عادت دارم هر 3 هفته یکبار برنامه را تغییر دهم. تمرین مداوم با یک نوع سیستم و برنامه تمرینی بعد از یک مدت اثربخشی خود را از دست می‌دهد. هر چقدر هم رکوردها را بالا ببریم بی‌فایده است، چرا که روند چربی‌سوزی متوقف شده است و تنها احتمال آسیب‌دیدگی بالا می‌رود.


    * مرتضی مشایخ
    تعداد تغییرات کاملاً به نقاط ضعف وابسته است. بنابراین خوب است هر دو ماه یکبار برنامه تغییر داده شود. هر چند برای خودم بارها پیش آمده که عضله‌ای مثل پا را تا 6 ماه با یک برنامه تمرینی تمرین داده‌ام.


    * حسام علی‌اکبر
    اکثر اوقات 12 هفته رژیم می‌گیرم و هر 2 هفته یکبار سیستم‌های تمرینی متفاوتی را امتحان می‌کنم. مثلاً 2 هفته برای تفکیک جاینت‌ست یا تری‌ست کار می‌کنم. 2 هفته دیگر برای حفظ حجم عضلانی سیم HIT را امتحان می‌کنم و در نهایت در 4 هفته آخر مسابقات تعداد ست‌های بالا و با شدت در کنار تمرین کاردیو چاشنی کارم می‌شود.


    * هادی چوپان
    تمامی بدنسازان حرفه‌ای یک هدف مشترک دارند و آن پرورش ماهیچه‌های بدن است. بنابراین پیش از هر کاری باید به طور مرتب به عضله شوک وارد کنید و با دم و بازدم دقیق و ریکاوری‌های به اندازه، عضله را دگرگون سازید. به نظر من تمرین 3 روز اول هفته با 3 روز دوم باید مقداری  تغییر کند. اینگونه بدن به یک نوع تمرین عادت نمی‌کند و مغز به بدن فرمان می‌دهد تا نسبت به روز گذشته رشد بیشتری داشته باشند.

     

    منبع: بشیر آنلاین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *