آشنایی با فیتنس بوت کمپ

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۴ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (1 رای)

Loading...

فیتنس بوت کمپ (بوت کمپ‌های تناسب‌اندام) یک نوع برنامه ورزشی و تمرین گروهی است که توسط باشگاه‌های ورزشی، ورزشکاران شخصی و کارکنان سابق ارتش انجام می‌شود. این برنامه‌های تمرینی برای افزایش قدرت و ایجاد تناسب‌اندام به‌واسطه انجام تمرین‌های مختلف ورزشی طراحی‌شده‌اند. تمرین‌های داخل سالن و تمرین‌های خارج سالن بوت کمپ در اواخر دهه ۱۹۹۰ در ایالات‌متحده محبوب شد. بوت کمپ‌های تناسب‌اندام به‌عنوان کلاس‌های تناسب‌اندام گروهی در فضای باز در دهه ۲۰۰۰ محبوبیت یافت. این نوع تمرین به‌طور مستقل در استرالیا، ایالات‌متحده، بریتانیا و کانادا شکل‌گرفته است.

تاریخچه

نیروهای نظامی از زمان‌های خیلی دور به تناسب‌اندام تأکید داشته‌اند. در ایالات‌متحده، تمرین‌های آماده‌سازی نیروهای نظامی و بوت کمپ‌های اصلاحی از قرن نوزدهم برای توان‌بخشی سربازان نظامی و افراد غیرنظامی مورداستفاده قرارگرفته است. اصطلاح بوت به نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی در جنگ آمریکا و اسپانیا (۱۸۹۸) اشاره دارد که شلوار‌های تنگی به نام بوت به تن داشتند. این سربازان در اردوگاه‌های “بوت” آموزش‌دیده بودند.

کتاب برنامه تمرینی نیروی هوایی رویال کانادا نوشته‌ی بیل اوربان در سال ۱۹۶۱ منتشر شد و کتاب ایروبیک نوشته ژنرال نیروی هوایی آمریکا، کنت کوپر، در سال ۱۹۶۸ و نسخه جهانی آن به نام ایروبیک جدید (۱۹۷۹) کمک به ایجاد فرهنگی برای تناسب‌اندام جدید نمودند. در ایالات‌متحده آمریکا کاستی صوتی تحت عنوان “تمرینات بوت کمپ” توسط یک مربی سربازان نیروی دریایی ضبط شد و در سال ۱۹۸۴ منتشر شد. تمرینات بوت کمپ داخل سالن در باشگاه‌های حفظ سلامتی و ورزشی سراسر ایالات‌متحده ​در سال ۱۹۹۸ به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد.

فیتنس بوت کمپ به‌عنوان یک ورزش کلاسی گروهی در محیط آزاد به‌صورت مستقل در سال ۱۹۹۱ در استرالیا، در دهه ۱۹۹۰ در ایالات‌متحده، در سال ۱۹۹۹ در انگلستان (تحت عنوان فیتنس نظامیان انگلیسی) و در سال ۲۰۰۱  در کانادا توسعه پیدا کرد. کلاس‌های تناسب‌اندام (فیتنس) گروهی در محیط آزاد نظیر بوت کمپ‌ها به‌سرعت به محبوبیت جهانی دست پیدا کرد و یک بازار جهانی متفاوت در صنعت تناسب‌اندام ایجاد کرده است.

در ایالات‌متحده، مجموعه تلویزیونی بوت کمپ در سال ۲۰۰۱ پخش شد. در انگلستان برنامه تلویزیونی باشگاه فیتنس که افراد موفق درزمینهٔ تناسب‌اندام بوت کمپ را به نمایش می‌گذاشت در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به روی آنتن رفت. این سری برنامه تناسب‌اندام در سال ۲۰۰۵ در آمریکا تحت عنوان باشگاه بدن‌سازی افراد مشهور هم پخش شد و تا ۲۰۱۰ پخش آن ادامه داشت.

فرمت و روش انجام بوت کمپ

تمرین‌های بوت کمپ معمولاً با حرکت‌های کششی و دویدن آغاز می‌شوند و با انواعی از تمرین‌های مختلف با فواصل زمانی مشخص ادامه پیدا می‌کنند که ازجمله این تمرین‌ها می‌توانیم به مواردی همچون تمرین با وزنه (بلند کردن اجسام سنگین) و کشیدن طناب‌های لاستیکی TRX، حرکت شنا، دراز نشست، پلایومتریک و متدهای مختلف و روتین افزایش شدت تمرین‌ها اشاره کرد. جلسات تمرینی بوت کمپ معمولاً با حرکت‌های کششی یوگا به اتمام می‌رسند. بسیاری از ورزش‌های دیگر از وزنه‌های مختلف و یا از تمریناتی قدرتی نظیر شنا و دراز نشست استفاده می‌کنند نظیر متدهای کراس فیت تا چربی بدن را کاهش دهند، کارآمدی سیستم قلبی عروقی را افزایش ببخشند، قدرت افراد را بالا ببرند و به افراد کمک کنند تا یک برنامه منظم ورزشی را دنبال کنند. بسیاری از برنامه‌های تناسب‌اندام توصیه‌های تغذیه‌ای هم دارند. این ورزش ازآنجایی‌که یک ورزش گروهی است به بوت کمپ شهرت پیداکرده و در خارج از سالن‌های ورزشی هم انجام می‌شود و می‌تواند همانند تمرین‌های پایه‌ای نظامیان باشد.

اصطلاح بوت کمپ در صنعت تناسب‌اندام (فیتنس) به‌منظور توصیف کلاس‌های گروهی تناسب‌اندام است که منجر به چربی سوزی بیشتر می‌شوند، همدلی و رفاقت را افزایش می‌‌دهند و تلاش تیمی را افزایش می‌دهند. این ورزش‌ها به نحوی طراحی‌شده‌اند تا محرک قوی‌تری برای واداری افراد به شرکت در ورزش‌ها باشند. بوت کمپ‌ها گاهی اوقات در خارج از باشگاه‌ها و در پارک‌ها انجام می‌شوند و از تمرین‌هایی نظیر شنا، اسکات، تمرین‌های تعلیقی و بورپی در آن استفاده می‌شود که فواصل بین این تمرینات با دویدن و انجام مسابقات مختلف پر می‌شود. ایده اصلی این است که هرکسی با سرعت و توان خود تمرین‌های گروهی را انجام می‌دهد و کل گروه یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند. گروه‌ها می‌توانند دو نفره، سه‌نفره، چهارنفره و یا متشکل از دو تیم باشند.

بوت کمپ‌ها برای شرکت‌کنندگان خود حمایت‌های اجتماعی را تأمین می‌کنند. این شرایط یک محیط متفاوت را برای کسانی که از ورزش در باشگاه‌ها خسته شده‌اند و نمی‌توانند ورزش را به یک عادت تبدیل کنند، به ارمغان می‌آ‌ورد. شرکت‌کنندگان دوست‌های اجتماعی جدیدی پیدا می‌کنند و ورزش خود را به فعالیتی اجتماعی تبدیل می‌کنند، البته میزان سخت‌گیری مربی وابسته به نهاد برگزارکننده بوت کمپ خواهد بود. اعضا بوت کمپ‌های تناسب‌اندام معمولاً در روز نخست برای فیتنس مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در انتهای کمپ هم مجدد مورد آزمایش قرار می‌گیرند که این دوره معمولاً بین ۴ تا ۶ هفته به طول می‌انجامد.

بوت کمپ‌های تناسب‌اندام معمولاً بر اساس تمرین‌ها و سبک‌های نظامی است که البته در چند سال گذشته تغییراتی در آن شروع‌شده است. یکی از مزایای بوت کمپ این است که تحرک و پویایی یک گروه بزرگ می‌تواند انگیزه بزرگی برای شرکت‌کنندگان باشد. گرایش رو به رشد بوت کمپ‌های تناسب‌اندام به تشکیل شدن در مکان‌های سرپوشیده و سالن‌ها است که اثبات‌شده است با توجه به ثبات آب‌وهوا می‌تواند محیط مناسب‌تری برای انجام تمرین به‌حساب آید. علاوه بر این، برخی از کمپ‌ها شامل تمرین‌های اضافی خارج از باشگاه هم می‌شوند.

مزایای متعددی دیگری هم برای بوت کمپ تناسب‌اندام وجود دارد که دراین‌بین می‌توان به‌سلامت روحی اشاره کرد. مدت‌ها است که مشخص‌شده است، تمرین‌های منظم ایروبیک می‌تواند به کاهش فشارخون بالا و استرس منجر شود. برخی از این مزایا به علت آزادسازی اندورفین است که می‌تواند منجر به شادی و افزایش سطح روحی افراد شود.

برخی از بوت کمپ‌های جامع، شرایط ذهنی موردنیاز برای حفظ انگیزه افراد پس از خروج از کمپ را فراهم می‌کنند. بوت کمپ‌های تناسب‌اندام معمولاً دارای یک تمرین خاص هستند که به‌صورت ویژه به آن می‌پردازند. یک وسیله مناسب برای بوت کمپ تناسب‌اندام کتل‌بل است که توسط مربیان کمپانی RKC مورداستفاده قرار می‌گیرد. حرکات تعلیقی با کش TRX هم وسیله‌ی مناسبی برای افراد فعال درزمینهٔ TRX است. بوت کمپ‌های تناسب‌اندام که برای بوکسورها تشکیل می‌شود معمولاً شامل کیسه‌های سنگین می‌شود. استفاده از تمرین‌ها، روش‌های مختلف و تجهیزات گوناگون، رنج وسیعی را بین بوت کمپ‌های تناسب‌اندام و شرکت‌کنندگان آن با توجه به اولویت‌های مدنظر مربی و نیازها و علایق افراد شرکت‌کننده در برمی‌گیرد.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت en.wikipedia.org)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *