آیا به هنگام بیماری، ورزش کردن درست است؟

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۵ دقیقه 

 بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (1 رای)

Loading...

هیچ‌چیزی نمی‌تواند پیشرفت بدنی یک بدن‌ساز را تحت تأثیر قرار بدهد به‌جز سرماخوردگی. من اغلب این سؤال در ذهنم بود که آیا می‌توان در دوران سرماخوردگی و بیماری هم برنامه روتین خود را ادامه بدهم و تمرین کنم؟ جواب این سؤال بستگی به مریضی شما و شدت آن دارد. آیا سرماخوردگی ساده است؟ آیا آنفلوانزا است و یا آلرژی دارید؟ اکثر افراد تفاوتی بین سرماخوردگی و آنفلوانزا قائل نمی‌شوند. ولی این دو کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. آنفلوانزا به‌واسطه ویروسی تحت عنوان آنفلوانزا A و آنفلوانزا B به سراغ انسان می‌آید و این در حالی است که سرماخوردگی به‌واسطه ویروسی به نام کروناویروس و رینوویروس در افراد به وجود می‌آید. بیش از ۲۰۰ نوع مختلف از کروناویروس و رینوویروس در جهان گزارش‌شده است. اگر یکی از آن‌ها به سراغ شما بیاید، سیستم ایمنی بدن شما نوعی ایمنی مادام‌العمر در برابر آن ویروس خاص در بدن شما ایجاد می‌کند و ازاین‌رو هیچ ویروسی دو بار شما را مریض نمی‌کند. بااین‌وجود همچنان نگرانی بابت دیگر ویروس‌هایی که شما را تاکنون مریض نکرده‌اند، وجود دارد و تعدادشان آن‌قدر زیاد است که بتواند تمام عمر شما را مریض کنند.

آنفلوانزا

آنفلوانزا، همان‌طور که احتمالاً تاکنون تجربه کرده‌اید، شدیدتر از سرماخوردگی معمولی است و درد و تب بیشتری به سراغ شما می‌آید. بنابراین سیستم ایمنی بدن شما در زمان بروز آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی ساده بیشتر تحت تأثیر و آسیب قرار می‌گیرد. انجام تمرین‌های بدن‌سازی درزمانی که به آنفلوانزا مبتلا هستید نه‌تنها برای رشد عضلات شما مضر است بلکه سلامت شما را هم به خطر می‌اندازد. به یاد داشته باشید که ورزش می‌تواند به عضله سازی و چربی سوزی ما کمک کند و حتی احساس بهتر، شادابی و انرژی بیشتری به ما بدهد ولی بااین‌وجود یک فعالیت کاتابولیک به‌حساب می‌آید. بدن برای اینکه بتواند وضعیت کاتابولیک ناشی از انجام تمرین‌های ورزشی را به آنابولیک که مناسب عضله سازی و ریکاوری است، تغییر دهد، باید در سلامت کامل قرار داشته باشد. پس اگر هم‌اکنون مبتلابه آنفلوانزا هستید، بدنتان در حال حاضر با وضعیت کاتابولیک ناشی از ویروس آنفلوانزا در حال مبارزه است. در این شرایط، انجام تمرین‌های قدرتی و بدن‌سازی فقط شرایط کاتابولیک بدن را تشدید می‌کند و تأثیر منفی در میزان اثرگذاری سیستم ایمنی بر مبارزه با ویروس آنفلوانزا از خود به‌جای می‌گذارد و همین موضوع باعث مریضی بیشتر شما می‌شود. پس در مواقعی که مبتلابه آنفلوانزا هستید، به‌هیچ‌وجه تمرین نکنید. در عوض برنامه غذایی خوبی برای خود ترتیب دهید تا زودتر بهبود پیدا کنید و در دوران بیماری میزان مصرف مایعات خود را چندین برابر کنید و انواع مایعات الکترولیت نظیر آب و گاتورید مصرف کنید تا از دی‌هیدراته شدن بدن خود جلوگیری به عمل بیاورید.

هنگامی‌که دوره بیماری شما به پایان رسید، می‌توانید برنامه بدن‌سازی خود را به‌تدریج شروع کنید و با وزنه‌های سبک‌تر به برنامه اصلی بازگردید. در هفته اول خیلی خود را تحت‌فشار قرار ندهید. هفته دوم هم همانند هفته اول پشت سر بگذارید و قدری فشار را افزایش دهید، ولی از هفته سوم می‌توانید به برنامه اصلی خود بازگردید.

سرماخوردگی ساده

اگر به سرماخوردگی ساده مبتلا شده‌اید و ویروسی معمولی به سراغ شما آمده است که تنها سبب آبریزش بینی و سرفه‌های خفیف شما شده است، می‌توانید تمرین‌های خود را ادامه دهید البته با شدت کمتر و بهتر است وزنه‌ها را ۲۵ درصد سبک‌تر کنید تا کمتر تحت‌فشار قرار بگیرید. بااین‌وجود اگر شدت بیماری شما بالا باشد و دچار خستگی و بی‌حالی، سردرد و گلودرد هستید، بهتر است که برنامه تمرینی خود را به‌کل متوقف کنید تا علائم بیماری به‌طور کامل فروکش کنند. اگر به چنین وضعیتی مبتلا هستید، برنامه ورزشی خود را پس از بهبودی کامل، همانند برنامه‌ای که در انتهای بخش آنفلوانزا به آن اشاره شد، در پیش بگیرید. به یاد داشته باشید که قرار نیست وضعیت را برای سیستم ایمنی بدن خود بدتر کنیم. چراکه با انجام تمرین‌های ورزشی فعالیت کاتابولیک انجام داده‌ایم و همین امر منجر به سخت‌تر شدن اوضاع می‌شود، با این حساب، انجام تمرین‌های شدید در این دوران به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

البته اگر بیماری شما چیزی غیر از سرماخوردگی ساده و یا آنفولانزا است، حتماً با پزشک خود دراین‌باره مشورت کنید.

پیشگیری

حال که متوجه شدیم، ابتلا به آنفلوانزا و یا حتی سرماخوردگی ساده، تا چه حد می‌تواند چوب لای چرخ ما بگذارد، پس بهتر است دنبال راه‌کارهایی باشیم تا در فصول سرد سال از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

البته هنوز مدارک و شواهد علمی مبنی بر علت شیوع بیشتر سرماخوردگی و آنفلوانزا در فصول سرد سال، وجود ندارد. ولی چیزی که مسلم است، این است که شما به طریقی این ویروس را به بدن خود راه داده‌اید. پس کافی است دو رویکرد زیر را در پیش بگیرید تا بتوانید از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنید:

۱- از نفوذ این ویروس به سیستم بدن خود جلوگیری به عمل‌آورید. به یاد داشته باشید که ویروس‌های سرماخوردگی از طریق تماس بین انسان‌ها شیوع پیدا می‌کند و این ویروس‌ها از طریق دهان، چشم و بینی به درون بدن شما راه پیدا می‌کنند و می‌توانند تا ۳ ساعت در بدن شما به‌صورت فعال باقی بمانند، برای این‌که از ورود آن‌ها به بدن خود جلوگیری کنید، می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:

  • دستان خود را به‌صورت خود نزدیک نکنید.
  • دستان خود را در طول روز چندین بار با صابون‌ها و مواد شوینده آنتی باکتریال بشویید، خصوصاً پس از اتمام تمرین در باشگاه.

۲- فعالیت سیستم ایمنی بدن خود را همواره در بالاترین میزان ممکن حفظ کنید. فراموش نکنید که انجام تمرین‌های شدید ورزشی، داشتن رژیم بد غذایی و کم‌خوابی، همگی فعالیت‌هایی کاتابولیک به‌حساب می‌آیند. در این راستا می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار ببندید:

  • با داشتن برنامه مناسب ورزشی، از انجام بیش‌ازحد تمرین‌های ورزشی جلوگیری به عمل‌آورید.
  • برنامه غذایی مناسب و متعادلی برای خود در نظر بگیرید و از مصرف انواع غذاهای فرآوری شده و فست‌فودی به علت وجود مقادیر بالای چربی‌های اشباع، قند و غلات تصفیه‌شده جلوگیری به عمل بیاورید چراکه این ترکیبات می‌توانند منجر به افت عملکرد سیستم ایمنی بدن شما شوند.
  • به میزان کافی بخوابید که این میزان مناسب بر اساس ویژگی‌های فردی بین ۷ تا ۹ ساعت است.

با پیروی از اصول فوق، سلامت خود را حفظ کنید و اگر احیاناً به سرماخوردگی مبتلا شدید، برنامه تمرینی خود را متوقف کنید و تا زمان بهبودی به استراحت بپردازید. در غیر این صورت مشکلات بیشتری گریبان شما را خواهد گرفت و با افزایش شدت بیماری، مدت‌زمان بیشتری مجبور به استراحت و ترک باشگاه خواهید بود.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت thoughtco.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *