افزایش هورمون رشد به کمک تغذیه

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۴ دقیقه

 بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (تنها با یک کلیک رای دهید)

Loading...

این ۱۰ غذا ازجمله مواردی هستند که منجر به افزایش هورمون رشد گردیده و در افزایش میزان تستوسترون نیز نقش دارند. شما نیز می‌‌توانید این غذاها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

غذاهایی که شما مصرف می‌‌کنید بر افزایش یا کاهش هورمون رشد تأثیر دارند. این جمله همواره صحت دارد که شما آن چیزی هستید که می‌‌خورید، زیرا غذاهای مصرفی ما تأثیر مستقیمی بر تولید هورمون‌‌ها دارند. این ۱۰ غذا منجر به افزایش هورمون رشد گردیده و برخی از آن‌ها در افزایش میزان تستوسترون نیز نقش دارند.

این را بدانید که غذایی که شما قبل از خواب می‌‌خورید، می‌‌تواند خواب شما را بهبود بخشیده و انرژی شما را افزایش دهد. این غذا ممکن است وزن شما را کاهش داده و استخوان‌‌های شما را تقویت کند. شما می‌‌توانید بااطلاع از غذاهایی که هورمون رشد را افزایش می‌‌دهند، ظاهر و احساس خود را تغییر دهید.

نیازی نیست که تمام ده غذایی که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است را در یک روز بخورید. بلکه، می‌‌‌‌توانید برخی از آن‌ها را به رژیم غذایی خود بی افزایید تا بتوانید با فقدان هورمون رشد در بدن خود مقابله کنید.

در اینجا به فهرستی از ۱۰ غذایی که منجر به افزایش طبیعی هورمون رشد می‌‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

  1. توت گوجی: سرشار از ۱۸ آمینواسید، ۲۲ ماده معدنی، اسیدهای چرب، ویتامین‌‌‌‌ها، و سسکویترپنوئیدها (مواد مغذی فیتو) هستند که در رده اول محرک‌‌های هورمون رشد قرار می‌‌گیرند.
  2. آناناس: مصرف آناناس در هنگام خواب منجر به افزایش آزادسازی ملاتونین و سروتونین گردیده و کیفیت خواب شما را افزایش می‌‌دهد. آناناس برای هضم و عملکرد بهتر دستگاه گوارش نیز مفید بوده و چربی سوزی را نیز افزایش می‌‌دهد. ازجمله سایر مزایای آناناس می‌‌توان به افزایش تولید تستوسترون در طول شب اشاره کرد.
  3. دانه‌‌های فاوا: این دانه‌‌های ریز تأثیر قابل‌‌توجهی بر افزایش هورمون رشد دارند، زیرا آن‌ها سرشار از ال ـ دوپا هستند. علاوه بر افزایش میزان تستوسترون و دوپامین، این دانه‌‌ها حاوی روی، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی هستند.
  4. روغن نارگیل: این روغن دارای فواید متعددی است که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به افزایش هورمون رشد در حدود ۳۰ الی ۹۰ دقیقه بعد از مصرف آن اشاره کرد.
  5. ماست: ماست غیرپاستوریزه و ارگانیک حاوی ال‌‌ ـ گلوتامین بوده و منجر به افزایش هورمون رشد می‌‌شود.
  6. تخم‌‌مرغ: تخم‌‌مرغ‌‌های ارگانیک سرشار از ویتامین‌‌های مختلف و فاکتورهای رشد هستند که منجر به افزایش هورمون رشد و تستوسترون می‌‌شوند.
  7. گوشت قرمز: گوشت قرمز گاوی که از علوفه تغذیه کرده است حاوی آمینواسیدهای زیست فعال، کارنیتین و Co-Q10 است که منجر به افزایش هورمون رشد می‌‌شود.
  8. شکلات خام: این نوع شکلات بیش از بوقلمون حاوی تریپتوفان است و منجر به افزایش دوپامین می‌‌شود. در صورت استفاده از این شکلات شما خواب بهتری داشته و می‌‌توانید میزان هورمون رشد و تستوسترون خود را افزایش دهید.
  9. آجیل: آجیل‌‌ها سرشار از ال ـ آرژنین هستند و نه‌تنها منجر به افزایش هورمون رشد می‌‌شوند، بلکه چربی سوزی برای کاهش وزن را نیز افزایش می‌‌دهند.
  10. هندوانه: این میوه حاوی ال ـ سیترولین است که این آمینواسیدی است که بدن آن را به آرژنین تبدیل کرده و ترشح هورمون رشد را افزایش می‌‌دهد.

چرا غذا بر میزان هورمون رشد تأثیر دارد؟

غذاهایی که ترشح هورمون رشد را افزایش می‌‌دهند، به چند طریق تأثیر خود را اعمال می‌‌کنند. بیش از نیمی از ترشح هورمون رشد مربوط به زمان خواب است. اگر مدت‌زمان خواب شما کمتر از هفت ساعت باشد، شما با کمبود هورمون رشد مواجه خواهید شد. تمام غذاهایی که منجر به خواب بهتر می‌‌شوند، برای تولید هورمون ضروری هستند. هشت ساعت خواب برای تولید بهینه هورمون رشد ضروری است. آناناس یکی از اصلی‌‌ترین محرک‌‌های تولید هورمون رشد به شمار می‌‌رود، زیرا منجر به افزایش تولید سروتونین و ملاتونین می‌‌شود.

سایر غذاهایی که منجر به افزایش طبیعی هورمون رشد انسان می‌‌شوند می‌‌توانند تأثیراتی در طول روز داشته باشند. روغن نارگیل می‌‌تواند میزان هورمون رشد را به مدت ۴ ساعت افزایش دهد. مصرف این روغن در طول روز و اواخر عصر منجر به افزایش تولید هورمون رشد در طول روز می‌‌شود.

تمام غذاهای حاوی ال ـ گلوتامین و ال ـ آرژنین منجر به تقویت تولید هورمون‌‌ها می‌‌شوند. ازجمله برترین موارد می‌‌توان به توت گوجی و گوشت گاو ارگانیک اشاره کرد.

از بین ده غذایی که هورمون رشد را افزایش می‌‌دهند، مصرف ماست غیرپاستوریزه ارگانیک منجر به افزایش میزان هورمون رشد بعد از عصر می‌‌شود. ازجمله سایر غذاهای مفید می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشمش ـ ال آرژنین
  • تمشک ـ ملاتونین
  • پنیر پارمزی ـ پپتیدهای محرک رشد
  • ماهی خام ـ اسیدهای چرب امگا -۳
  • ژلاتین ـ ال گلوتامین
  • خزه دریایی ـ اسپیرولینا و کلرا
  • چغندرقند ـ افزایش نیتریک اکسید و تستوسترون
  • لیمو ـ تنظیم pH با مواد قلیایی و افزایش هورمون رشد

آیا خوردن برخی از مواد غذایی منجر به جبران کمبود هورمون رشد می‌‌شود؟

زمانی که شما با کمبود هورمون رشد مواجه شدید، نبرد سختی را پیش رو خواهید داشت. استفاده از غذاها برای افزایش هورمون رشد قبل از داشتن کمبود مناسب است. اما این بدین معنا نیست که مصرف غذاها بعد از کمبود منجر به از بین رفتن یا کاهش علائم نخواهد شد، بلکه بدین معناست که مشاهده نتایج به مدت‌زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت medicalopedia.org)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *