ال ـ آرژنین: مزایا، عوارض و خطرات

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۴ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (1 رای)

Loading...

ال ـ آرژنین یکی از چندین آمینواسیدی است که بدن برای عملکرد مناسب به آن نیاز دارد.

همانند سایر آمینواسیدها، ال ـ آرژنین نقش مهمی را در ایجاد پروتئین ایفا می‌‌کند. بدن می‌‌تواند از پروتئین‌‌ها برای ایجاد ماهیچه و ترمیم بافت‌‌ها استفاده کند.

درنتیجه، محققان به بررسی تأثیر ال ـ آرژنین در درمان زخم‌‌ها و تحلیل‌‌های بافتی ناشی از برخی از بیماری‌‌ها پرداخته‌‌اند.

ال ـ آرژنین چیست؟

علاوه بر ایجاد پروتئین، ال ـ آرژنین در آزادسازی نیتریک اکسید به خون نیز نقش دارد.

نیتریک اکسید منجر به اتساع عروق خونی گردیده و درنتیجه برای درمان برخی از بیماری‌‌های مربوط به گردش خون مؤثر می‌‌باشد.

بدن فرد به‌طور طبیعی تحت شرایط خاصی ال ـ آرژنین تولید می‌‌کند. افراد همچنین ال ـ آرژنین را از طریق رژیم غذایی خود نیز دریافت می‌‌کنند. گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و تخم‌‌مرغ حاوی مقادیر کمی از ال ـ آرژنین هستند و میزان ال ـ آرژنین موردنیاز بدن را تأمین می‌‌کنند.

در برخی شرایط، نیاز فرد به ال ـ آرژنین ممکن است بیشتر از توانایی بدن برای تولید یا دریافت آن از طریق مواد غذایی باشد. این امر در افراد مبتلابه برخی از بیماری‌‌ها و همچنین افراد مسن شایع‌‌تر می‌‌باشد.

در این موارد، پزشک ممکن است استفاده از ال ـ آرژنین خوراکی، دارویی یا تزریقی را به فرد تجویز کند. ال ـ آرژنین در درمان بسیاری از بیماری‌‌ها نقش دارد.

برخی افراد ال ـ آرژنین را به‌عنوان مکمل استفاده می‌‌کنند. همانند تمام مکمل‌‌ها، ضروری است که در مصرف این مکمل نیز احتیاط کنید.

اگرچه مصرف ال ـ آرژنین با دوز متوسط بسیار مؤثر می‌‌باشد، بااین‌حال، مصرف بیش‌ازحد آن منجر به بروز عوارض متعددی می‌‌گردد که در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ فرد نیز گردد. بنابراین، ضروری است قبل از مصرف یک مکمل با نحوه تعامل آن با بدن آشنا شوید.

مزایای ال ـ آرژنین

ال ـ آرژنین دو مزیت دارد: به نیتریک اکسید تبدیل‌شده و به بدن در تولید پروتئین کمک می‌‌کند.

ازجمله سایر تأثیرات ال ـ آرژنین می‌‌توان به‌سلامت قلب، کاهش درد سینه، افزایش حجم ماهیچه، ترمیم بافت‌‌ها و بهبود قدرت باروری مردان اشاره کرد.

اگرچه مزایای متعددی برای ال ـ آرژنین ذکرشده‌اند، بااین‌حال، همه آن‌ها توسط مطالعات علمی مورد تائید قرار نگرفته‌‌اند.

در زیر به برخی از مزایای استفاده از ال ـ آرژنین که توسط تحقیقات متعدد مورد تائید قرارگرفته‌اند، اشاره می‌‌کنیم:

  • افزایش هورمون رشد
  • کاهش فشارخون بالا
  • رفع مشکلات مادرزادی سنتز اوره
  • درمان بیماری‌‌های قلبی
  • درمان مشکلات نعوظ
  • رفع التهاب لوله گوارش نوزادان نارس
  • کنترل قند خون در افراد مبتلابه دیابت

علاوه بر این، ال ـ آرژنین ممکن است در رفع سایر مشکلات نیز مؤثر باشد. بااین‌حال، تحقیقات متعددی برای اثبات مزایای ال ـ آرژنین ضروری هستند. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

  • افزایش جریان خون
  • تسریع ترمیم زخم
  • کاهش اضطراب
  • درمان سوختگی
  • بهبود عملکرد کلیه در افراد مبتلابه نارسایی احتقانی قلب
  • تقویت عملکرد ورزشی

زمینه‌‌های دیگری نیز در مورد ال ـ آرژنین وجود دارند که افراد به بررسی آن‌ها علاقه دارند.

ضروری است همه افراد قبل از استفاده از مکمل‌‌های ال ـ آرژنین با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی آن مشورت کنند. همچنین، افراد باید ادعاهای تولیدکننده در مورد محصول را قبل از مصرف آن موردبررسی و ارزیابی قرار دهند.

عوارض جانبی مصرف بیش‌ازاندازه ال ـ آرژنین

مصرف بیش‌ازحد ال ـ آرژنین دارای عوارضی نیز می‌‌باشد که باید قبل از مصرف به آن‌ها توجه نمود. برخی از رایج‌‌ترین عوارض مصرف بیش‌ازاندازه ال ـ آرژنین عبارت‌اند از:

  • نقرس
  • نفخ
  • درد شکم
  • التهاب دستگاه تنفسی
  • اسهال
  • افت فشارخون
  • ناهنجاری‌‌های خونی
  • آلرژی
  • تشدید آسم

بااین‌حال، ال ـ آرژنین ممکن است منجر به بیماری‌‌های دیگری نیز شود که باید موردبررسی قرار گیرند.

خطرات

مصرف ال ـ آرژنین برای برخی از افراد خطراتی را به دنبال دارد که برخی از این خطرات به شرح زیر هستند:

  • بیماری شدید یا مرگ در کودکان و نوزادان
  • دشواری کنترل فشارخون در طی عمل جراحی
  • تشدید بیماری هرپس
  • افزایش احتمال مرگ بعد از حمله قلبی
  • تداخل با برخی داروها ازجمله ویاگرا و داروهای کنترل فشارخون

علی‌‌رغم خطرات ذکرشده برای ال ـ آرژنین، بسیاری از تحقیقات مصرف آن با دوز کم را توصیه کرده‌‌اند. سازمان غذا و داروی ایالات‌‌متحده (FDA) تأثیر یا ایمنی مکمل‌‌ها را بررسی نمی‌‌کند، بنابراین، ضروری است از برندهای شناخته‌‌شده این مکمل استفاده کنید.

مکمل‌‌ها را می‌‌توانید به‌صورت آنلاین نیز خریداری کنید، اما همانند سایر داروها و مکمل‌‌ها، توصیه می‌‌شود قبل از خریداری و مصرف با پزشک خود مشورت نمایید، زیرا خطرات و عوارض جانبی این مکمل بیشتر از مزایای آن می‌‌باشد.

روش‌‌های طبیعی دریافت ال ـ آرژنین کافی

یکی از مزایای دریافت ال ـ آرژنین از طریق رژیم غذایی این است که دریافت بیش‌ازحد آن از طریق رژیم غذایی بسیار دشوار می‌‌باشد. بنابراین، این روش مانع از بروز عوارض ناشی از مصرف بیش‌ازحد ال ـ آرژنین می‌‌شود.

از سوی دیگر، مصرف غذا به‌تنهایی ممکن است ال ـ آرژنین کافی برای تأمین نیازهای فرد را ارائه ندهد. فرد باید گزینه‌‌ها را قبل از تغییر رژیم غذایی خود با پزشک در میان بگذارند.

بهترین منبع طبیعی ال ـ آرژنین غذاهای سرشار از پروتئین می باشد. برای برخی از مردم پروتئین حیوانی به‌عنوان‌مثال گوشت قرمز(گوشت گاو)، مرغ و بوقلمون و محصولات لبنی ممکن است منبع اصلی ال ـ آرژنین  باشد.

برای افرادی که از گوشت قرمز استفاده نمی‌‌کنند، مصرف پروتئین‌‌های گیاهی حاوی ال ـ آرژنین ازجمله عدس، نخود، بادام‌‌زمینی، تخم کدو و سویا توصیه می‌‌شود.

افرادی که نمی‌‌توانند میزان ال ـ آرژنین موردنیاز خود را تأمین کنند، می‌‌توانند رژیم غذایی خود را تغییر داده و از غذاهای سرشار از پروتئین استفاده کنند.

پزشک یا کارشناس تغذیه نیز می‌‌تواند توصیه‌‌های رژیمی مناسبی را برای تقویت دریافت طبیعی ال ـ آرژنین قبل از استفاده از مکمل‌‌ها ارائه دهد.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت medicalnewstoday.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.