تغذیه و رژیم غذایی, تغذیه و رژیم غذایی بانوان, مقالات

باور‌های اشتباه وعده‌های تقلبی

  • اشتباهات رایج وعده های تقلبی یا چیت چیست؟ آیا با باورهای غلط در وعده های غذایی چیت آشنا هستید؟ آیا در یک برنامه تمرینی و رژیم غذایی داشتن یک وعده چیت درست است؟‌ با تن ورز همراه باشید تا شما را با باورهای اشتباه وعده های تقلبی آشنا کنیم.

    احساس خیلی بدی دارم. باید این کار را انجام نمی‌­دادم. سعی کردم خودم را قانع کنم، اما هیچ یک از این روش‌­ها موثر نبودند.

    آیا لذت می­‌بردم؟

    برخی اوقات لذت خوردن یک غذا ممکن است بسیار کوتاه مدت باشد، اما عذاب­ وجدان ایجاد شده به‌واسطه آن می‌­تواند برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد. اکنون احساس بسیار بدی دارم و سعی دارم روشی پیدا کنم تا بتوانم زمان را به عقب بازگردانده و همه چیز را از اول شروع کنم.

    اندکی خوشحال بودم، زیرا من تنها فردی نبودم که این حس را داشتم. همه موارد به سرعت رخ می­‌دهند. یک تصمیم نادرست و یک لحظه ضعف منجر می‌­شود که فرد با صدمات زیادی مواجه شود. اما زمانی که بیشتر به این موضوع فکر می‌­کنم بدین نتیجه می­‌رسم که این امر ناشی از عدم­ کنترل خود نیست، بلکه ناشی از یک بی­‌تمایلی است.

    من باید قبل از انجام برخی اقدامات به طور کامل تمام جوانب را در نظر بگیرم. من بدین نتیجه رسیدم که هیچ کاری نمی‌­توانم در مورد گذشته انجام دهم، زیرا گذشته به پایان رسیده است. تصمیم می‌گیرم که دفعات بعدی تصمیم بهتری داشته باشم. زمانی که آینده را تصور می‌­کنم، بدین نتیجه می­‌رسم که من در آینده نیز همین رفتار را تکرار خواهم‌ کرد و در نتیجه هیچ چیز تغییر نخواهد­کرد.

    همیشه این موارد در مکان­‌ها و زمان­‌های مختلف رخ می­‌دهند.

    آیا این موارد برای شما آشنا به نظر می‌رسد؟

    پرخوری در آخر هفته بعد از سپری کردن رژیم‌ ­غذایی سفت و سخت در آخر هفته.

    بازگرداندن اقداماتی که در گذشته انجام داده‌­اید، بسیار دشوار است.

    من مدتی طولانی را بدین طریق سپری کردم، هیچ پیشرفتی مشاهده نکردم و به دلیل عدم توقف آن از خودم متنفر بودم.

    واقعیت این است که هم اکنون نیز افرادی را می­شناسم که در چرخه پرخوری درگیر شده و سعی دارند خود را متقاعد کنند که این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد.

    این دسته از افراد هفته آینده نیز همان روند را تکرار می­‌کنند.

    پدیده رژیم غذایی آخر هفته

    رژیم غذایی آخر هفته عبارتی است که من برای محدودیت غذایی در طول هفته و پرخوری در آخر هفته به کار می­‌برم.

    بسیاری از افراد در طول هفته وعده‌های غذایی خسته کننده و محدودی استفاده کرده و پایان هفته را با غذاهای نامناسب سپری می­‌کنند.

    این امر منجر می‌گردد که در نهایت خود را از قید و بند رژیم­‌های غذایی هفتگی نجات داده و تمام غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید.

    وعده غذایی تقلبی توسط ایده‌ای اشتباه ایجاد شده­‌است. بسیاری از افراد بر این باور هستند که برای کاهش چربی و دستیابی به سلامتی، شما نمی‌­توانید از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید و باید همواره گرسنگی را تحمل کنید.

    چگونه می­‌توانید رژیم غذایی آخر هفته را کنار گذاشته و غذاهای مورد علاقه خود را بدون پرخوری به برنامه­‌غذایی خود بیافزایید؟

    یکی از ویژگی­‌های مشترک تمام رژیم‌­های­ غذایی کاهش وزن این است که آن‌ها میزان کالری دریافتی شما را محدود می­‌کنند.

    آیا می­‌توانید یک برنامه غذایی بدنسازی پیدا کنید که طی آن افراد می­‌توانند کالری بیشتری در مقایسه با کالری مورد نیاز دریافت کرده و در عین حال وزن خود را کاهش دهند؟

    بحث‌­های متعددی در مورد بهترین روش برای کاهش وزن وجود دارند. آیا رژیم‌­غذایی کتوژنی، درشت­‌مغذی، سرشار از کربوهیدرات، بدون کربوهیدرات یا پالئو برای شما مناسب است؟

    آیا شما باید چشم‌­های خود را بسته و به طور تصادفی غذایی را انتخاب کرده و بخورید؟

    واقعیت این است که کاهش کالری دریافتی به گونه‌­ای که شما بتوانید رژیم­‌غذایی را برای مدتی طولانی ادامه داده و احساس بدی نداشته باشید، بهترین روش برای کاهش وزن به شمار می­‌رود.

    اما باید توجه داشته باشید که کیفیت غذا تاثیر قابل توجهی دارد. شما می­‌توانید با مصرف برخی موادغذایی وزن خود را کاهش دهید، اما در نهایت بدن شما با آسیب­‌های جدی مواجه خواهد شد. همواره به نقشی که درشت­‌مغذی­‌ها در ترکیب بدن ایفا می­‌کنند، توجه کنید.

    مطالعه این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود: بهترین رژیم غذایی افزایش وزن

    نتیجه نهایی این است که شما باید از غذاهای مختلف بهره‌مند شده و درشت­‌مغذی­‌ها، ریزمغذی‌­ها و ویتامین­‌های موردنیاز بدن خود را تامین کنید.

    شما می­‌توانید موادمغذی موردنیاز بدن خود را از طریق غذاهای مورد علاقه خود تامین کنید.

    نحوه افزودن مواد غذایی مورد علاقه به رژیم ‌غذایی بدون پرخوری

    چرا باید غذاهایی نظیر پیتزا، برگر، دونات و بستنی را از رژیم غذایی خود حذف کنید؟ آیا تاکنون احساس کرده‌­اید هرچه محدودیت شما برای مصرف یک غذا بیشتر باشد، شما بیشتر به دنبال‌ آن خواهید بود؟

    محدودیت منجر می­‌شود که شما نتوانید در حین خوردن غذاهای مورد علاقه خود را کنترل کنید.

    برای مثال، اگر در طول هفته پیتزا نخورید، پایان هفته اولین چیزی که دوست دارید بخورید، پیتزا خواهد بود و در مصرف آن پرخوری خواهید کرد.

    بنابراین بهتر است پیتزا را نیز به برنامه­‌غذایی خود در طول هفته بیافزایید، اما رژیم غذایی شما نباید فقط از پیتزا تشکیل شده باشد.

    اما چگونه می‌توانید در رژیم غذایی خود فضایی برای این دسته از غذاها باز کنید؟

    این بسیار ساده است. کافی است از میزان کالری موردنیاز بدن و میزان تجزیه درشت­م‌غذی­‌ها مطلع باشید.

    در این صورت می توانید فضای کوچکی نیز در رژیم غذایی خود برای غذاهای مورد علاقه خود باز کنید.

    برای مثال:

    فردی با وزن 77 کیلوگرم سعی دارد وزن خود را کاهش دهد و روزانه 2000 کالری با مشخصات زیر مصرف می­کند:

    پروتئین 170 گرم = 680 کالری

    چربی 66 گرم = 600 کالری

    کربوهیدرات 180 گرم = 720 کالری

    اکنون فرض کنیم که این فرد به بستنی علاقه داشته و می‌­خواهد دو قاشق بستنی را نیز به عنوان دسر به رژیم غذایی خود بیافزاید. دو قاشق از بستنی مورد نظر او حاوی مواد زیر می­‌باشد:

    کالری: 280 کالری

    پروتئین: 4 گرم

    چربی: 15 گرم

    کربوهیدرات: 32 گرم

    بنابراین، در روزهایی که وی قصد دارد این بستنی را به رژیم غذایی خود اضافه کند، میزان درشت‌­مغذی‌های فوق را از کل کالری دریافتی خود کم می­‌کند. زمانی که این اقدام انجام می­‌شود، مشاهده می­‌کنیم که بستنی فقط 14 درصد کل میزان کالری دریافتی وی در طول روز را تشکیل می‌­دهد و این بدین معناست که بیش از 80 درصد موادغذایی دریافتی وی در روز از منابع پروتئینی و ترکیبی از چربی و کربوهیدرات تهیه شده‌­اند.

    این برنامه انعطاف­‌پذیری فرد برای موارد فوق را افزایش می­‌دهد:

    1. خوردن غذاهای مورد علاقه
    2. کاهش میزان کالری دریافتی
    3. داشتن فضای کافی برای خوردن میوه و سبزیجات
    4. تامین بیش از 80 درصد رژیم غذایی خود از طریق منابع­‌غذایی مغذی

    این استراتژی را می­‌توان برای افزودن شکلات، کلوچه یا ذرت به رژیم غذایی خود نیز استفاده‌­کرد.

    یک وعده­‌غذایی بزرگ‌تر چطور؟

    ممکن است شما به جشن تولد یکی از دوستان خود بروید و آن‌ها به پیتزا علاقه دارند. و یا شما می­‌خواهید برگر بخورید. بیایید نحوه افزودن این غذا به رژیم غذایی خود را مورد بررسی قرار­دهیم.

    این غذاها می‌­توانند حاوی 600 الی 1200 کالری باشند. مصرف این غذاها اغلب می­‌تواند بنابه دلایل زیر مشکل باشد:

    دستیابی به هدف پروتئین در صورت تامین بخش زیادی از کالری موردنیاز از یک وعده غذایی دشوار می­‌باشد.

    آن‌ها فاقد ویتامین و مواد معدنی کافی هستند و این امر منجر به تاثیر نامطلوب به سلامتی می­‌گردد.

    منجر به افزایش گرسنگی شما در روزهای آتی می­‌شوند، زیرا شما بیشتر کالری خود را از یک وعده غذایی دریافت می­‌کنید.

    روزه‌­داری متناوب بهترین راه­‌حل به شمار می­‌رود.

    توضیح ساده این نوع روزه­‌داری این است که این روش یک پروتکل تغذیه است که شما را به رد برخی از وعده­‌های­‌غذایی در طول روز قادر می­سازد.

    رایج‌­ترین نسبت روزه­‌داری 16:8 است.

    جهت دریافت برنامه کلیک کنید: دریافت برنامه بدنسازی

    در این روش، شما 16 ساعت روزه‌­دار هستید و معمولا این مدت زمان بعد از شام آغاز می­‌شود.

    نیازی نیست که این روش را به طور مداوم استفاده کنید. ضروری است که شما برنامه روزمره خود را به گونه­‌ای تنظیم کنید که بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.

    چگونه می­‌توانید از روزه­‌داری متناوب برای خوردن غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنید؟

    اگر برای شام پیتزا، برگر یا چیپس می‌­خورید، شما باید وعده‌­غذایی صبحانه را روز بعد کنار بگذارید. در طی این مدت می­‌توانید از قهوه سیاه یا چای استفاده کنید. مصرف این مواد مانع از گرسنگی شما خواهد شد.

    برای نهار می‌­توانید از غذاهای سرشار از پروتئین به همراه سبزیجات و میوه استفاده کنید. در این صورت می­‌توانید پروتئین موردنیاز خود را تامین کنید.

    برای وعده­‌غذایی عصرانه نیز می­‌توانید از میان­‌وعده­‌های سرشار از پروتئین نظیر املت، اسفناج، پیاز و اندکی پنیر استفاده کنید.

    در این صورت می­‌توانید برای شام از غذاهای مورد علاقه خود نظیر پیتزا و برگر استفاده کنید، زیرا در این وعده اجازه دریافت 1200 کالری دارید.

    بنابراین می­‌توانید بدون نگرانی در مورد کالری یا از دست­دادن درشت­‌مغذی­‌ها از پیتزا و برگر استفاده کنید.

    این روش برای همه افراد ایده آل نیست و برخی افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند، اما من بر این باور هستم که افراد بسیاری می­‌توانند با استفاده از این روش از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرند.

    با این حال، من استفاده مداوم از این روش را توصیه نمی­‌کنم، زیرا در این صورت شما مواد معدنی و ویتامین­‌های مهمی را از دست می­‌دهید که این امر می­‌تواند تاثیر نامطلوبی بر سلامت شما داشته باشد. در این صورت شما به شدت برای تامین کالری و درشت‌‌مغذی­‌های موردنیاز خود تلاش خواهید کرد که برای پیشرفت شما مضر است.

    تامین کالری و درشت­‌مغذی­‌ها به چه میزان اهمیت دارد؟

    اگر قصد دارید سریع‌تر به هدف خود برسید، تامین کالری و درشت­‌مغذی­‌های موردنیاز بدن از اهمیت بیشتری برخوردار می­‌باشد.

    با این حال، می­‌توانیم آن‌ها را به دو دسته طبقه‌­بندی کنیم:

    1. کاهش وزن بدون نگرانی در مورد ترکیب بدن

    اگر شما صرفا قصد دارید وزن خود را کاهش دهید و نگران ترکیب بدنی خود نیستید، شما می­‌توانید برخی روزها 100 کالری کمتر یا بیشتر از میزان کالری موردنیاز خود مصرف کنید. کافی است میزان کالری دریافتی شما در طول هفته تعادل داشته باشد.

    1. کاهش وزن با هدف بهبود ترکیب بدن

    اگر قصد دارید به منظور بهبود ترکیب بدنی وزن خود را کاهش دهید، سعی کنید درشت­‌مغذی­‌ها را به میزان کافی و با دقت 5-10 گرم مصرف کنید تا بتوانید میزان کالری موردنیاز خود را تامین نمایید. در این صورت می­‌توانید کالری دریافتی خود را محدود کرده (کاهش وزن) و در عین حال درشت­‌مغذی­‌های موردنیاز بدن خود را تامین نمایید (ترکیب بدن).

    جمع بندی

    رژیم غذایی آخرهفته پیشرفت شما را نابود کرده و شما را از هدف اصلی دور می­‌کند.

    به منظور دستیابی به هدف، از غذاهای مورد علاقه خود نیز در رژیم غذایی استفاده کنید. در این صورت، تمایل شما به پرخوری کاهش می‌­یابد.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتmedium.com)


    N:0505

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *