راهنماهای جامع, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

دانستنی‌های ضروری در مورد مکمل‌های بدن‌سازی

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 6 دقیقه

     

     

    مکمل بدنسازی

    همه متخصصان می‌دانند که متوسط رژیم غذایی آمریکایی‌ها ازنظر ارزش غذایی با کمبودهایی مواجه است.

    به نظر می‌رسد تمام توصیه‌های مربوط به رژیم غذایی توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند. این امر صرفاً به رژیم غذایی محدود نمی‌شود. مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که کمتر از 3 درصد آمریکاییان دارای نشانه‌های زندگی سالم هستند: خودداری از استعمال دخانیات، تغذیه مناسب و حفظ میزان چربی در محدوده سالم.

    اما چطور می‌توان این شرایط را بهبود بخشید؟

    کنار گذاشتن سیگار، استفاده از سبزیجات پهن‌برگ و رفتن به باشگاه؟

    اما بسیاری از افراد به‌منظور جبران کمبودهای موجود در رژیم غذایی به استفاده از مکمل‌های بدنسازی روی آورده‌اند.

    در سال 2014، مردم آمریکا بیش از 36.7 میلیارد دلار برای خرید مکمل‌ بدنسازی هزینه نمودند که از این میان 14.3 میلیارد دلار مربوط به مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی می‌باشد.

    اما آیا استفاده از مکمل‌ بدنسازی ضروری می‌باشد؟

    در شرایطی که اخبار متعددی مبنی بر فروش مکمل‌های تقلبی در بازار وجود داشته و بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار دارای ترکیبات خطرناکی هستند، چطور می‌توان از اثربخش بودن یک مکمل خریداری‌شده اطمینان حاصل نماییم. در اینجا به بررسی اطلاعات ضروری در مورد مکمل‌ها خواهیم پرداخت.

    آیا من واقعاً به مکمل‌ها نیاز دارم؟

    توصیه‌های رسمی ارائه‌شده توسط کمیته مشاوره اصل رژیمی (DGAC) استفاده از مکمل‌های غذایی به‌عنوان اولین خط دفاعی را برای عموم مردم توصیه نمی‌کند. اصول رژیمی سال 2015 (ارائه‌شده توسط DGAC) که استانداردهای تغذیه را برای کشور ارائه می‌دهد بر این باور است که نیازهای تغذیه‌ای باید صرفاً از طریق مواد غذایی تأمین شوند.

    این امر در طبیعت نیز صحت دارد زیرا تمام مواد موردنیاز بدن ازجمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرها و سایر مواد طبیعی در غذاهای مختلف موجود بوده و به‌راحتی قابل تأمین می‌باشند.

    اما در اصول رژیمی آمده است: “در برخی موارد، استفاده از غذاهای مقوی و مکمل‌های بدن‌سازی ممکن است در تأمین مواد مغذی موردنیازی که در رژیم غذایی افراد وجود ندارد مفید باشد.” بنابراین رژیم غذایی همواره قادر به تأمین تمام مواد موردنیاز بدن نمی‌باشد.

    اما استفاده از مکمل‌ بدنسازی نیز می‌تواند خطرناک باشد. افرادی که دچار بیماری هستند و یا زنان باردار و افرادی که داروهایی را استفاده می‌کنند باید در استفاده از مکمل‌های بدنسازی بسیار محتاطانه عمل کنند.

    گزارش DGAC اعلام کرده است: “الگوهای رژیمی در بین آمریکایی‌ها حاوی مقدار فولات، کلسیم، آهن یا ویتامین D کافی نمی‌باشند. بااین‌حال، برخی این مواد مغذی در برخی مکمل‌ها بیش‌ازحد بوده و این امر برای سلامتی مضر می‌باشد.”

    مکمل‌ها: چه زمانی مصرف کنیم؟

    مکمل‌ بدن سازی

    اگرچه استفاده از مکمل‌ها توصیه نمی‌شود اما برخی اوقات استفاده محدود از آن‌ها قابل‌اغماض می‌باشد. گزارش DGAC اعلام دارد: “افراد می‌توانند به‌طور ایمن از برخی از مکمل‌ها استفاده نمایند اما میزان مواد مغذی موجود در مکمل مورداستفاده نباید بیش‌ازحد موردنیاز باشد.”

    به خاطر داشته باشید که مکمل‌ بدنسازی و غذاها منجر به جذب مواد مغذی می‌گردند و ارزیابی میزان مواد مغذی مصرفی از تمام منابع امری دشوار هست.

    نحوه انتخاب مکمل بدنسازی قابل اطمینان

    متأسفانه، FDA از ایمن بودن مکمل‌های غذایی پیش از ارائه آن‌ها به بازار اطمینان حاصل نمی‌نماید.

    FDA اعلام کرده است که “اگر مشکل حادی بعد از مصرف یک مکمل رژیمی رخ دهد، سازنده باید آن را به FDA گزارش دهد. در صورت بروز مشکلات جدی بعد از مصرف مکملی خاص، FDA شرایط را بررسی کرده و اقدام به جمع‌آوری مکمل از بازار می‌نماید.

    این فرایند می‌تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. تیترهای خبری همواره اخباری مبنی بر خطرات ناشی از برخی مکمل‌ها را منتشر می‌کنند. بررسی دادستان کل نیویورک بدین نتیجه رسید که فروشگاه‌هایی محصولات تقلبی Target، GNC، Walgreens و Walmart را عرضه می‌کنند که این محصولات دارای افزودنی‌های خطرناک بوده و برای افراد مضر می‌باشند. دستور توقف فروش این محصولات نیز در پی آن صادر گردید.

    یک بررسی فدرال نیز بدین نتیجه رسید که استفاده از محصولی خاص منجر به مشکلات کبدی در افراد گردید. اگرچه این محصول برای کاهش وزن ارائه می‌شد اما به دلیل استفاده از مواد نامرغوب و خطرناک نه‌تنها تأثیری بر کاهش وزن نداشت بلکه منجر به عوارض جانبی متعددی نیز می‌گردید.

    3 نکته مهم در انتخاب یک مکمل‌ بدنسازی

    مری بث آگوستین یکی از محققین ارشد نیویورک درزمینه تغذیه می‌باشد. وی سه نکته اصلی برای انتخاب مکمل‌های غذایی ارائه می‌دهد:

    1. از محصوت دارای مجوز و تولید شده توسط شرکت‌های معتبر استفاده کنید چون در غیر این‌صورت اغلب این محصولات حاوی مواد آلوده و تقلبی می‌باشند.

    2. اگر یک مکمل غذایی ادعای درمان یک بیماری را دارد، آیا تمام مواد به‌کاربرده شده در آن طبیعی بوده و دارای ضمانت باز پس دادن هزینه هست؟ اگر این موارد را دارد می‌توانید آن را خریداری کنید.

    3. به تائیدیه مواد موجود در مکمل توسط شرکت‌هایی نظیر Pharmacopeia، ConsumerLab یا NSF International توجه نمایید.

    شما می‌توانید با جستجوی نماد شرکت‌ها بر روی محصول از تائید توسط شرکت‌های تائیدکننده اطمینان حاصل نمایید.

    هر یک از شرکت‌های تائید کننده کیفیت دارای استانداردهای خاص خود می‌باشند و اغلب به دنبال هویت، کیفیت، خلوص و قدرت محصول می‌باشند. برای مثال شرکت USP اعلام می‌کند که محصول حاوی مواد ذکرشده بر روی برچسب می‌باشد و به‌هیچ‌عنوان وجود یا عدم وجود مواد خطرناک را بررسی نمی‌کند. این شرکت همچنین از اصول FDA برای بررسی فرایند تولید بهداشت و کنترل‌شده پیروی می‌کند.

    مکمل‌های رژیمی برندهایی نظیر Nature Made، Kirkland Signature و Costco که در اغلب فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند دارای تائیدیه USP می‌باشند.

    مکمل های بدنسازی

    چرا برخی از مکمل‌های تائید شده گران‌تر از سایر مکمل‌ها می‌باشند؟

    شایان‌ذکر است که مکمل‌ها ازنظر مواد موجود در آن‌ها متفاوت می‌باشند. اگر قصد خرید محصولی برتر و باکیفیت را دارید، به دنبال شرکت هایی باشید که استانداردهای خاصی را برای خود تعیین کرده‌اند و این استانداردها در وب‌سایت آن‌ها نیز ذکرشده است. جولی استارکل می‌گوید: “من استفاده از مکمل‌های حرفه‌ای را برای مشتریانم توصیه می‌کنم زیرا از کیفیت آن‌ها اطمینان دارم.”

    استارکل با این اصل آغاز می‌کند که محصول باید طبق اصول تولید خوب (CGMP) تولید شود که این اصول توسط FDA به‌منظور اطمینان از کیفیت تولید ارائه‌شده‌اند و عدم وجود مواد آلوده در مکمل را مورد تائید قرار می‌دهند.

    معیار استارکل حاوی آزمایش‌هایی نیز می‌باشد. “من شرکت‌های را توصیه می‌کنم که تمام مواد به‌کاربرده شده را از نظر قدرت تأثیر موردبررسی قرار می‌دهند. همچنین محصول باید فاقد مواد آلاینده نظیر فلزات سنگین، حلال‌های شیمیایی، علف‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و آلفاتوکسین‌ها باشد.”

    ازجمله برندهایی که با این استانداردها تولید می‌شوند می‌توان به Thorne، Pure Encapsulations، Perque و Integrative Therapeutics اشاره کرد. این محصول در مقایسه با محصولات متوسط موجود در بازار دارای قیمت بیشتری می‌باشند.

    این سؤال برای اغلب مشتریان پیش می‌آید که چرا آن‌ها باید هزینه بیشتری را برای یک محصول پرداخت کنند و این در حالی است که فروشندگان اعلام دارند تمام محصولات یکسان می‌باشند. این را همواره به خاطر داشته باشید که مکمل‌های بدنسازی ارزان‌قیمت همواره به‌طور کامل جذب نشده و دارای تمام تأثیرات ذکرشده بر روی برچسب نمی‌باشند. اگر یک محصول ارزان‌قیمتی خریداری کرده و درنهایت به نتایج موردنظر دست نیابید شما تمام هزینه خود را تلف‌کرده‌اید. بنابراین توصیه می‌شود محصولی را انتخاب کنید که با نیازهای شما سازگاری داشته باشد.

    فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز توزیع‌کننده برندهای متعدد مکمل‌های رژیمی هستند و دارای هیئتی برای بررسی معیارهای کیفی در محصولات می‌باشند.

    درنهایت به برچسب محصول توجه کنید.

    برخی از مکمل‌ها حاوی افزودنی‌های متعددی نظیر طعم‌دهنده‌ها یا شیرین‌کننده‌ها می‌باشند. همواره در خرید مکمل برندی را انتخاب کنید که فاقد لیستی طولانی از مواد تشکیل‌دهنده باشد.

    به خاطر داشته باشید وجود برخی از مواد تشکیل‌دهنده در محصول ضروری می‌باشد. برای مثال، ژلاتین یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده مکمل‌هایی است که به‌صورت کپسول عرضه می‌شوند.

    کیفیت اصلی‌ترین معیار در انتخاب مکمل‌های رژیمی می‌باشد. همچنین به خاطر داشته باشید هر یک از مواد مغذی موجود دارای میزان مصرف بهینه و نوع خاصی می‌باشند.


    تالیف:

    تن ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت livestrong.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *