دلایل اصلی درد در ناحیه‌‌ی پایینی کمر

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۶ دقیقه 

 بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (تنها با یک کلیک رای دهید)

Loading...

در برخی موارد در زندگی، ۸۰ درصد آمریکایی‌‌ها درد در قسمت پایینی کمر را تجربه می‌‌کنند. برخی از شما نیز می‌‌دانید کمردرد چقدر دردناک و ناتوان‌کننده است.

خوشبختانه اکثر کمردردها محدود بوده و بدون نیاز به درمانی خاص به‌صورت خودبه‌خود خوب می‌‌شوند، به‌هرحال کمردرد در برخی مواقع می‌‌تواند نشان‌دهنده یک سری مشکلات جدی باشد که نیازمند بررسی پزشکی است. البته ممکن است کمردرد به دردهای مزمن تبدیل شود و تأثیراتی ماندگار بر روی قابلیت و توانایی شما برای حرکت کردن و انجام فعالیت داشته باشد.

جلوگیری از بروز کمردرد از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه درمان‌‌ها و معالجات پزشکی که برای کمردرد به‌کاربرده می‌‌شود در برخی موارد برای برطرف کردن نشانه‌‌ها و علائم تأثیر چندانی نداشته است.

در این مقاله به ۵ دلیل شایع که منجر به بروز درد در قسمت پایینی کمر می‌‌شود می‌‌پردازیم و بهترین روش بهبود و ریکاوری هم برای شما بیان می‌‌کنیم.

  1. چاقی

بر اساس مستندات علمی، چاقی علت کمردرد نیست بلکه عاملی است که ریسک ابتلا به کمردرد را افزایش می‌‌دهد. بااین‌وجود، این مورد را در لیست خود قرار داده‌‌ایم، چراکه در بسیاری از موارد گزارش‌شده از بروز کمردرد، نقش داشته است. مطالعات متعدد نشان می‌‌دهد که اگر شما به‌جای اینکه وزن نرمال خود را حفظ کنید، دچار اضافه‌وزن یا چاقی گردید، خطر ابتلا به کمردرد، شما را بیشتر از سایرین تهدید می‌‌کند. اگر کاهش وزن پیدا کنید، احتمالاً کمردرد شما هم با گذر زمان کمتر خواهد شد. مطالعات دیگر نشان می‌‌دهد، افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، کمتر از افرادی که وزنی نرمال دارند به درمان‌‌های کاهش‌‌دهنده کمردرد پاسخ مثبت می‌‌دهند.

اگر چربی اضافه در بدن خود دارید، حذف آن‌‌ها باید هدف اصلی شما باشد، چه کمردرد داشته باشید، چه نداشته باشد. چراکه اضافه‌وزن علاوه بر کمردرد تأثیرات مختلفی بر سطح سلامت شما خواهد گذاشت.

  1. رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلانی

برخی از صدمات و آسیب‌‌های مربوط به کمر که به‌عنوان آسیب‌‌های اسکلتی- عضلانی شناخته می‌‌شوند، بسیار شایع هستند و ممکن است براثر انجام فعالیت‌‌های روز‌‌مره، چنین مشکلاتی برای افراد به وجود آید. انجام حرکاتی نظیر بلند کردن یک جعبه از روی زمین، بلند کردن وزنه‌‌ها به‌صورت غیر درست و یا حتی عطسه و سرفه شدید و مداوم می‌‌تواند منجر به رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلات کمر شما شود.

آسیب عضلات و یا لیگامان‌‌ها معمولاً با اسپاسم‌‌های شدید همراه است که می‌‌تواند منجر به دردهای شدید شود. زمان ریکاوری از یک فرد به فردی دیگر بسیار متفاوت است. کشیدگی‌‌های عضلانی جزئی پس از چند روز برطرف می‌‌شوند و این در حالی است که در صورت بروز صدمات جدی‌‌تر، ممکن است زمان ریکاوری هفته‌‌ها و یا حتی ماه‌‌ها به طول انجامد.

شما می‌‌توانید احتمال بروز چنین صدماتی را به کمک حفظ انعطاف‌پذیری بدن، حفظ قدرت و توانایی بدنی و بلند کردن اجسام و وزنه‌‌ها به شکلی صحیح (به‌عنوان‌مثال باید اجسام را به نحوی بلند کرد که ستون فقرات شما به‌صورت کاملاً ایستاده و راست قرارگرفته باشد و کمر خود را به سمت جلو خم نکرده باشید) به کمترین میزان ممکن برسانید.

اگر دچار کشیدگی عضلانی (و رگ به رگ) شدید، اعمال کمپرس یخ در محل آسیب‌دیده هرچند ساعت ‌‌یک‌‌بار به مدت ۲۰ دقیقه برای ۲ الی ۳ روز پس از بروز آسیب، می‌‌تواند به کاهش میزان تورم در موضع موردنظر بیانجامد. پس از ۲ الی ۳ روز، گرما می‌‌تواند در ریکاوری ساختار آسیب‌دیده مثمر ثمر واقع شود. مصرف تیلنول یا داروهای ضدالتهاب نظیر موترین و ناپروکسن (Aleve) معمولاً مقداری از درد را کاهش می‌‌دهد. البته برخی از افراد معتقدند که التهاب برای بهبود و التیام یافتن لازم است و مصرف داروهای ضدالتهابی اثرات مطلوبی از خود به‌جای نخواهد گذاشت. مصرف آرام‌‌بخش‌‌های عضلانی نظیر فلکسریل (Flexeril) و تیزانیدین (Zanaflex) می‌‌تواند سرعت ریکاوری و بهبود صدمات وارده را کاهش دهد. اگر ممکن است از انجام فعالیت‌‌هایی که منجر به بروز صدمه و جراحت به کمر شما شده است، جلوگیری کنید و به‌آرامی فعالیت‌‌های پیشین خود را از سر بگیرید و به واکنش‌‌ها و پاسخ‌‌هایی که بدنتان نشان می‌‌دهد، دقت بسیار زیادی داشته باشید.

  1. مشکلات مرتبط با دیسک کمر

استخوان‌‌های ستون فقرات به کمک دیسک‌‌ها از یکدیگر جداشده‌اند که همانند یک پشتی یا یک‌لایه برای مهره‌‌ها رفتار می‌‌کنند. دژنراسیون دیسک می‌‌تواند منجر به درد در قسمت پایینی کمر شود. اگر حلقه خارجی دیسک دچار آسیب‌‌دیدگی شود، قسمت داخلی دیسک می‌‌تواند به سمت خارج دیسک بلغزد و با خروج از ستون فقرات بر سیستم عصبی فشار وارد کند. این درد می‌‌تواند به‌طرف پایین پا هم کشیده شود و به‌عنوان رادیکولوپاتی نیز از آن یاد می‌‌شود.

افزایش سن دلیل اصلی دژنراسیون دیسک است ولی مصرف سیگار احتمال آسیب‌‌دیدگی دیسک کمر را افزایش می‌‌دهد. برای جلوگیری از درد ناشی از دژنراسیون دیسک و به حداقل رساندن احتمال بروز فتق دیسک بین مهره‌‌ای، انجام تمرین و ورزش مناسب و منظم را در برنامه خود بگنجانید، وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنید و از مصرف دخانیات اجتناب کنید. اگر شما به انواع مشکلات دیسک کمر دچار هستید، لازم است بدانید که درمان آن محدوده‌‌ی وسیعی از درمان‌‌ها را از داروهای خوراکی و تزریقی گرفته تا فیزیوتراپی و عمل جراحی شامل می‌‌شود. البته به خاطر داشته باشید که عمل جراحی معمولاً در درمان کمردرد بی‌تأثیر است و باید به‌خوبی و عمیقاً پیش از این‌که تصمیم به عمل جراحی بگیرید به تمام جوانب آن بیندیشید، حتی اگر پزشک،انجام چنین عملی را توصیه کرده باشد.

  1. عدم تعادل عضلانی و پوزیشن اشتباه

نشستن می‌‌تواند به درد قسمت پایینی کمر منجر شود. هنگامی‌که برای مدت‌زمانی طولانی می‌‌نشینید، مخصوصاً در مواقعی که روی میز به سمت جلو خم می‌‌شوید و شانه‌‌های خود را جلو می‌‌اندازید (که پوزیشن متداول اکثر افرادی است که پشت میز می‌‌نشینند)، عضلات پیرامون لگن شما سفت و محکم می‌‌شوند و همین عامل منجر به احساس درد شدید خواهد شد. اگر عضلات شکمی یا عضلات ستون فقرات شما که وظیفه پشتیبانی و ساپورت ستون فقرات شما را بر عهده دارد، به‌اندازه کافی قوی نباشد، وضع شما به‌مراتب بدتر خواهد شد.

اضافه‌وزن و چاقی در موضع شکم منجر به این می‌‌شود که ستون فقرات شما در هنگام راه رفتن به سمت عمق متمایل شود که همین موقعیت منجر به کمردرد می‌‌شود، البته همین اتفاق است که منجر به کمردرد خانم‌‌ها در دوران بارداری می‌‌گردد. حفظ و انجام مواردی نظیر داشتن موقعیت بدنی مناسب، حفظ حالتی که ستون فقرات در وضعیت نرمال خود قرارگرفته است به‌نحوی‌که تحت هیچ‌‌گونه تنش خارجی نمی‌‌باشد، تقویت عضلات مرکزی و قوای جسمانی، حفظ انعطاف‌پذیری بدن، عدم نشستن طولانی‌مدت با پوزیشن نامناسب می‌‌تواند ریسک ابتلا به کمردرد را کاهش دهد.

  1. آرتروز

آرتروز یک اصطلاح عمومی است که انواع مختلفی از بیماری‌‌ها را که باعث ورم، درد، تورم و خشکی مفاصل می‌‌‌‌شود را شامل می‌‌گردد. آرتروز در این مبحث به آرتروز استخوان‌‌ها اشاره دارد. آرتروز مفاصلی که وظیفه ارتباط مهره‌‌های کمر را بر عهده دارند، باعث سایش استخوان‌‌ها می‌‌شود و منجر به بروز دردهای بسیار شدید می‌‌گردد. درصورتی‌که مفصلی در حال سایش باشد، ممکن است اسپور استخوانی (رشد غیر نرمال استخوان) شکل گیرد و درصورتی‌که این اسپورهای استخوانی از ستون فقرات خارج شوند، می‌‌توانند بر سیستم عصبی فشار مضاعفی وارد آورند. افزایش سن، چاقی، دیابت و ژنتیک همگی می‌‌توانند زمینه‌ساز بروز آرتروز ستون فقرات باشند.

تکرار این موضوع خالی از لطف نیست که پیشگیری از وقوع چنین دردهایی راه اصلی درمان است. اگرچه شما نمی‌‌توانید تغییر خاصی در ژنتیک خود ایجاد کنید و یا روند افزایش سن خود را به تعویق بی اندازید ولی لاغر ماندن و حفظ انعطاف‌پذیری بدن، می‌‌تواند کمک شایانی به شما کند. درمان‌‌هایی که برای کمردرد اعمال می‌‌شوند عموماً بر روی کاهش التهاب، حفظ حرکت مفاصل و انعطاف‌‌پذیری آن‌‌ها تمرکز دارند و به همین خاطر است که گفته می‌‌شود، ممکن است درمان صورت گرفته نتواند کمردرد شما را به‌طور کامل بهبود ببخشد.

ولی بدانید که بهترین راه برای به حداقل رساندن شانس ابتلا به کمردرد، داشتن سبک زندگی سالم و مناسب است. اگرچه چنین چیزی متضمن عدم کمردرد شما نخواهد بود ولی به میزان چشمگیری به شما کمک می‌‌کند و مزایای بی‌‌شمار دیگری را برای حفظ سلامت شما به ارمغان خواهد آورد.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت builtlean.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *