راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات, ویتامین ها

رزوراتول و حساسیت نسبت به انسولین

انسولین
  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 1 دقیقه 

     

    رزوراتول یک پلی‌‌فنول با ماهیت آنتی‌‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.

    این ماده به دلیل تأثیر آن در درمان بیماری‌‌های قلبی‌‌عروقی، خاصیت ضد سرطانی و ضد پیری به محبوبیت رسیده است. رزوراتول سیرتوئین‌‌ها را فعال می‌‌کند که می‌‌توانند حساسیت نسبت به انسولین را افزایش داده و با آسیب اکسیداتیو مقابله کنند. تحقیقات پیشین حاکی از پیشرفت‌‌هایی درزمینهٔ دیس‌‌گلیسمی و حساسیت نسبت به انسولین بودند، اما مغایرت‌‌هایی در نتایج آزمایشات وجود داشت.

    طبق مقاله‌‌ای منتشرشده در مجله تغذیه و متابولیسم، محققان نشان دادند که رزوراتول منجر به بهبود کنترل گلیسمی و حساسیت نسبت به انسولین در افراد مبتلابه دیابت نوع دو می‌‌شود.

    انسولین و حساسیت نسبت به انسولین

    این مطالعه حاوی چهار آزمایش کنترل‌شده می‌‌باشد که در آن‌ها دوزها از 8 میلی‌‌گرم در روز تا 3 گرم در بازه زمانی 4 هفته الی 12 ماه متغیر بودند. نتایج نشان دادند که رزوراتول میزان گلوکز ناشتا را کاهش می‌‌دهد، اما این تأثیر صرفاً در دوز 100 میلی‌‌گرم و بیشتر از آن در روز مشاهده شد. علاوه بر این، میزان انسولین ناشتا (HOMA-IR) و فشارخون نیز به‌واسطه استفاده از رزوراتول کاهش یافتند.

    در مطالعه منتشرشده در مجله International Heart Journal، محققان تأثیر رزوراتول در بهبود سفتی عروق و کاهش آسیب اکسیداتیو در بیماران مبتلابه دیابت نوع دو را نشان دادند. این مطالعه از دوز 100 میلی‌‌گرم در روز استفاده کرده و نشان داد که رزوراتول میزان گلوکز خون در حالت ناشتا را کاهش می‌‌دهد.

    رزوراتول می‌‌تواند از طریق چندین مکانیسم عمل کند که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به پیوند و فعال‌سازی گیرنده‌‌های استروژن برای افزایش فراوانی زیستی نیتریک اکسید و تسهیل اتساع عروق اشاره کرد. علاوه بر این، این ماده گونه‌‌های راکتیو اکسیژن موجود در سلول‌‌های اندوتلیال را کاهش می‌‌دهد. استرس اکسیداتیو در بیماری‌‌های مزمن ازجمله چاقی و دیابت افزایش می‌‌یابد.

    سخن آخر

    نتایج مطالعات نشان می‌‌دهند که مکمل‌‌های رزوراتول را می‌‌توان برای بهبود کنترل گلوکز و حساسیت نسبت به انسولین و همچنین کاهش سفتی عروقی و کاهش فشارخون در بیماران مبتلابه دیابت نوع 2 به کار برد.

    منبع: (1)


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت strengthsensei.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    نوشته های مشابه

    1 دیدگاه در “رزوراتول و حساسیت نسبت به انسولین

    1. آرش میرزایی گفت:

      خیلی مفید و عالی بود مرسی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *