سلامت عمومی, سلامت عمومی بانوان, مقالات

روی، مهم‌تر ازآنچه فکرش را می‌کنید!

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

     

    کمبود روی، پاسخ سیستم ایمنی و التهاب

    سالیان درازی است که روی به‌عنوان یکی از مواد معدنی لازم برای سیستم ایمنی بدن شناخته‌شده ‌است. تحقیقات جدید انجام‌شده در دانشگاه ایالتی اورگان نشان داد که روی می‌تواند بر پاسخ سیستم ایمنی بدن به التهابات تأثیر بگذارد. کمبود روی ممکن است در بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان و دیابت نقش داشته باشد. من کمبود ماده معدنی روی را مکرراً در آزمایش خون بیماران مبتلابه بیماری‌های خود ایمنی می‌بینم.

    طبق گفته امیلی هو، استاد و نویسنده اصلی این تحقیق، وقتی عنصر روی حذف می‌شود و یا با کاهش شدید مواجه می‌شود، سلول‌های کنترل‌کننده التهابات، واکنش متفاوتی بروز می‌دهند و همین سلول‌ها منجر به ایجاد التهاب بیشتر می‌شوند.

    روی یک ماده ریزمغذی ضروری است که برای تولید بسیاری از آنزیم‌ها و عملکردهای مناسب بدن موردنیاز است. برای تقویت و رشد فیزیکی و سوخت‌وساز انواع ترکیبات نظیر پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها ضروری است. علاوه بر این برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. عملاً هر واکنش آنزیمی در مغز نیازمند عنصر روی بوده و درنتیجه رشد و عملکرد سیستم عصبی مرکزی بدن هم وابسته به این ماده معدنی مهم است.

    کمبود روی و بروز التهاب

    تقریباً 12 درصد از مردم آمریکا در رژیم غذایی خود به‌اندازه کافی روی مصرف نمی‌کنند و این عدد در افراد بالای ۶۵ سال به ۴۰ درصد می‌رسد. افزایش این عدد در افراد مسن به دلیل عدم استفاده از منابع غنی از روی نظیر گوشت و غذاهای دریایی مثل صدف است. دلیل دیگری هم وجود دارد که عدم جذب مواد مغذی به میزان کافی در سنین بالا است.

    در این مطالعه، محققان رابطه بین کمبود روی و بروز التهاب را بررسی کرده‌اند. آن‌ها نتیجه گرفتند که کمبود روی باعث افزایش پاسخ التهابی در سلول‌ها می‌شود. برای اولین بار، محققان توانستند نشان دهند که کاهش سطح روی در بدن منجر به فعالیت نادرست سلول‌های ایمنی شده و اختلالاتی در cytokine IL-6 به وجود می‌آورد.

    محققان میزان روی موجود در بدن موش‌های جوان و پیر را مقایسه کرده‌اند. موش‌های مسن‌تر میزان روی کمتری داشتند و ارتباطی بین پایین بودن سطح روی با افزایش التهاب مزمن و کاهش متیلاسیون IL-6 مشاهده شد. متیلاسیون IL-6 درواقع یک مکانیسم اپی‌ژنتیک است که سلول‌ها برای کنترل حالت ژن‌ها از آن استفاده می‌کنند. کاهش میزان متیلاسیون IL-6 در سلول‌های ایمنی انسان به‌خصوص در افراد مسن‌تر هم مشاهده‌شده است.

    این تحقیق وجود ارتباط بالقوه بین میزان پایین عنصر روی در بدن و افزایش میزان التهاب را نشان می‌دهد که این کاهش روی می‌تواند براثر افزایش سن رخ دهد. بنابراین کمبود روی به‌خصوص در افراد مسن می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی باشد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت strengthsensei.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *