تغذیه و رژیم غذایی, راهنماهای جامع, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

رژیم اوکیناوا چیست و چگونه باعث لاغری و طول عمر بیشتر می‌شود ؟

رژیم اوکیناوا چیست و چگونه باعث لاغری و طول عمر بیشتر می‌شود ؟
  • رژیم اوکیناوا چیست و چگونه برنامه رژیم غذایی اوکیناوایی باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود؟ رژیم اوکیناوایی برای جوانسازی پوست مفید است ؟ آیا افزایش طول عمر با رژیم غذایی اوکیناوایی امکان‌پذیر می‌باشد؟ رژیم اوکیناوایی سبزیجات و حبوبات برای سلامت بدن و کاهش وزن را چگونه اجرا کنیم؟ برای پاسخ این سوالات با ما همراه باشید. آیا برای طول عمر بیشتر باید کربوهیدرات زیادی مصرف کنید؟ درحالی‌که اغلب رژیم‌ها ما را در خوردن کربوهیدرات‌ها محدود کرده‌اند، آیا اوکیناوا رژیم نجات‌بخش ما می‌باشد؟ احتمالاً همین‌طور است اما نه به آن شکلی که شما تصور می‌کنید. رژیم اوکیناوا قرار نیست شما را به خوردن نان‌شیرینی تشویق کند، اما عده‌ای باور دارند که این رژیم می‌تواند موجب طول عمر بیشتر شود.

    اوکیناوا، بخشی از جزایر ریوکیو در شمال ژاپن، محل زندگی مردمی است که به طول عمر بالا مشهورند. همچنین مردم این منطقه دارای نرخ پایین ابتلا به سرطان، دیابت و حمله قلبی هستند. راز سلامتی و طول عمر این افراد در برنامه رژیم غذایی آن‌ها نهفته است؟ اما آنان چه می‌خورند که منجر به تقویت سلامتی‌شان می‌شود؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید تا درباره علت تمایل مردم به این رژیم بیشتر بدانید. و به خاطر داشته باشید که ISSA لزوماً رژیم اوکیناوا را توصیه نمی‌کند اما در عوض، هدفش به‌روز نگه‌داشتن مردم در مورد شیوه‌های جدید تغذیه و فیتنس است.

    رژیم غذایی اوکیناوا چیست ؟

    رژیم اوکیناوایی امروزی که بیشتر یک سبک غذا خوردن است تا یک رژیم عادی، نسبت به رژیم اوکیناوای سنتی که برای افراد به دنیا آمده در نسل‌های گذشته شناخته‌شده بود، تغییراتی کرده. بااین‌حال، هنوز ویژگی‌های مشابه زیادی با آن دارد. رژیم غذایی اوکیناوایی اساساً یک رژیم گیاهی است. کربوهیدرات‌های پر فیبر نظیر: ریشه سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار و فرآورده‌های سویا جزء اصلی این رژیم محسوب می‌شود. جلبک و غذاهای دریایی از دیگر اجزاء رایج این رژیم هستند. گوشت‌‌های قرمز و غذاهای فرآوری شده به‌طورکلی در این رژیم محدودشده‌اند.

    برنامه تمرینی و رژیم غذایی تن ورز گیف

    روغن‌های سرخ‌کردنی در رژیم اوکیناوایی جایی ندارند. با آب‌پز و بخارپز کردن غذاها، چربی‌های اضافی رایج حذف می‌شوند. در مورد شکر نیز همین‌طور است. این رژیم با تمرکز بر غذاهای طعم دار، نیاز به شیرین‌کننده‌های اضافی را کاهش می‌دهد.

    به‌علاوه، مقدار غذای مصرف‌شده در این رژیم چندان اهمیت ندارد. به‌خصوص اگر مراجعین شما این رژیم را برای کاهش وزن و لاغری در نظر گرفته باشند. مردم اوکیناوا معمولاً تا 80 درصد ظرفیتشان می‌خورند. آن‌ها برخلاف بسیاری از آمریکایی‌ها، به‌جای خوردن وعده‌های حجیم، چندین وعده کم‌حجم در طول روز مصرف می‌کنند.

    رژیم اوکیناوا چیست ؟

    لیست غذاهای مجاز در برنامه رژیم غذایی اوکیناوایی

    یک وعده غذایی معمول در رژیم اوکیناوا ممکن است شامل سوپ میسو، سبزیجات، مقدار کمی ماهی و چای یاسمن باشد. در ادامه برخی از غذاهایی که می‌توانید در برنامه غذایی اوکیناوا به آشپزخانه خود اضافه کنید آورده شده است.

    سبزیجات

    ریشه سبزیجات را در آشپزخانه خود انبار کنید. سیب‌زمینی شیرین، یک جزء اساسی در رژیم اوکیناوا است. سیب‌زمینی شیرین سرشار از فیبر، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های A و C است. سبزیجات سبز و زردرنگ را نیز انتخاب کنید. سبزیجات با برگ‌های سبزرنگ که تقریباً در هر رژیمی جای دارند، سرشار از مواد مغذی هستند. سبزیجات زردرنگ حاوی کاروتنوئید هستند که می‌تواند به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. سایر سبزیجات مورداستفاده در این رژیم:

    • جلبک دریایی
    • کتانجک (اشنه دریایی)
    • خربزه تلخ
    • بامیه
    • کلم
    • فلفل دلمه‌ای
    • کدوحلوایی

    رژیم غذایی اوکیناوایی

    دانه سویا

    توفو، میسو و ادامامه، چند نمونه از انواع سویا هستند که در بسیاری از وعده‌های غذایی مردم اوکیناوا یافت می‌شوند. فرآورده‌های ارگانیک سویا، انتخاب مناسبی برای تأمین پروتئین خالص در یک رژیم گیاهی است. سویا منبع خوبی از مواد مغذی بوده و به‌واسطه فوایدی که برای سلامتی دارد (ازجمله کاهش کلسترول) شناخته‌شده است. بااین‌وجود، سویا برای هرکسی مناسب نیست. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا بهترین انتخاب‌ها برای سلامتی‌تان را پیدا کنید.

    غذای دریایی و گوشت کم چرب

    تمرکز خود را روی ماهی سفید و غذاهای دریایی قرار دهید. گوشت مصرفی شما بخش کوچکی از رژیم غذایی‌تان است، شاید کمتر از 10 درصد. بااین‌حال، همین مقدار نیز از مقدار ماهی که آمریکایی‌ها معمولاً می‌خورند بیشتر است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : راهنمای تغذیه و تمرین برای افراد اکتومورف

    چای و ادویه چات

    زردچوبه یک چاشنی فوق‌العاده است. زردچوبه به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب عمل می‌کند. چای یاسمن گزینه جایگزین دیگر است. این چای فوایدی ازجمله: پیشگیری از حمله قلبی، تقویت سیستم ایمنی و خاصیت ضدالتهابی دارد.

    لیست غذاهای غیرمجاز در رژیم اوکیناوا

    پیروی از این رژیم غذایی اوکیناوایی محدودیت‌هایی نیز دارد. در حقیقت، احتمالاً شما هم متوجه چندین نوع ماده غذایی که در لیست غذاهای مفید جای ندارند، شده‌اید. اگرچه برخی از این مواد غذایی در رژیم اوکیناوای امروزی تغییر کرده‌اند، بااین‌حال رژیم سنتی، برخی از انواع گوشت‌ها، فرآورده‌های دامی و غذاهای فرآوری شده را در لیست ممنوعه خود قرار داده است.

    • گوشت‌ها: گوشت گاو، بوقلمون، گوشت‌های فرآوری شده (هات‌داگ، بیکن، ژامبون)
    • فرآورده‌های دامی: تخم‌مرغ، لبنیات (شیر، کره، پنیر)
    • غذاهای فرآوری شده: غلات و شکرهای تصفیه‌شده، غله صبحانه و روغن‌های سرخ‌کردنی فراوری‌شده
    • سایر مواد غذایی: برخی میوه‌ها، مغزها و تخم‌ها

    برنامه رژیم غذایی اوکیناوایی

    رژیم اوکیناوا برای لاغری و تناسب اندام مناسب است ؟

    رژیم غذایی اوکیناوایی حاوی مقادیر مناسبی از فیبر بوده و به کاهش کلسترول و کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است که برای سلامت قلب شما مفیدند. این رژیم به‌طورکلی چربی (به‌ویژه چربی‌های اشباع) و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اندکی دارد. اگر نسخه سنتی این رژیم را در نظر بگیریم، رژیم اوکیناوا یک سبک غذایی کم‌کالری است.

    بسیاری از این عوامل اگر با یک برنامه ورزشی همراه شود، رژیمی فوق‌العاده برای کاهش وزن خواهد بود. سایر فواید این رژیم شامل موارد زیر است:

    • طول عمر بالا
    • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن
    • کاهش التهاب

    درروی دیگر سکه، برنامه رژیم غذایی اوکیناوا به داشتن سطوح بالای سدیم معروف است که می‌تواند برای برخی افراد خطرناک باشد. ضمناً، حذف اکثر غذاها از چندین گروه غذایی، امکان کمبود برخی مواد غذایی را به همراه دارد. اگر شما برای داشتن این رژیم پافشاری دارید، حتماً بر داشتن تنوعی از سبزیجات و غلات سبوس‌دار که می‌توانند سطوح کافی از پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی را تأمین کنند، تأکید کنید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : 10 روش برای افزایش تمرکز در کار از طریق رژیم غذایی

    یک رژیم مغذی همراه با تمرینات ورزشی فراوان، راه مناسبی برای داشتن تندرستی و تناسب‌اندام است. اگرچه هیچ برنامه رژیمی خاصی وجود ندارد که مناسب تمام افراد باشد، اما اصول کلی وجود دارد که هر رژیمی با داشتن آن،  سبک زندگی سالم شما را تضمین می‌کند.

    • به این‌که چه غذایی می‌خورید و چه مقدار از آن می‌خورید توجه کنید.
    • به غذاهای طبیعی و سبزیجات با برگ‌های تیره‌رنگ بیشتر توجه کنید.
    • از پروتئین کم‌چرب یا پروتئین‌های گیاهی استفاده کنید.
    • مصرف شکر، چربی‌های اشباع و غذاهای فراوری‌شده را محدود کنید.

    رژیم اوکیناوایی برای جوانسازی پوست

    آیا رژیم غذایی اوکیناوا باعث جوانی پوست می‌شود؟ به این نکته توجه داشته باشید که عامل اصلی جوانی پوست کلاژن می‌باشد. با مصرف غذاهای طبیعی حاوی کلاژن شما دیرتر به چین و چروک‌های پوستی مبتلا خواهید شد ولی قطعا این چین و چروک‌ها به سراغ شما خواهند آمد. رژیم اوکینایی با متعادل نگه داشتن سطح امگا 3 و امگا 6 در بدن، مصرف به اندازه آنتی اکسیدان و فیرهای مورد نیاز بدن، سطح ویتامین D و مصرف محصولات طبیعی و سالم و همچنین کاهش چربی مواد غذایی مصرفی با روش پخت و استفاده بیشتر از حبوبات باعث طراوت بیشتری در پوست شما خواهد شد. هر چند برای اثبات تاثیر رژیم اوکیناوایی برای جوانسازی پوست مطالعات علمی دقیقی وجود ندارد ولی این رژیم به دلیل نوع مواد مصرفی و مجاز، نیازهای لازم برای شادابی پوست شما را به کمک مواد غذایی به میزان بیشتری تامین خواهد کرد. توجه داشته باشید که مواد غذایی حاوی ویتامین C و ویتامین E میزان کلاژن بیشتری دارند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت issaonline.com)


    N:0928

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *