آشنایی با زومبا

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۳ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (تنها با یک کلیک رای دهید)

Loading...

نحوه عملکرد

هماهنگی با ریتم موسیقی­‌هایی از جمله سالسا، فلامنکو و مرنگ بیش از این که یک ورزش به شمار رود، همانند یک رقص است و این امر منجر به محبوبیت زومبا شده‌­است. این نوع رقص که از کشورهای آمریکای لاتین برگرفته شده­‌است، یکی از محبوب‌ترین تمرینات در سراسر جهان به شمار می­‌رود.

کلاس‌­های پرانرژی به همراه موسیقی و رقص بسیار لذت بخش بوده و دقیقا همانند کلوب­‌های شبانه می‌باشند. نیازی نیست که رقاص حرفه‌­ای باشید تا بتوانید در کلاس­‌های زومبا شرکت کنید. کلاس­‌ها بر لذت­‌بردن از موسیقی و رقص تمرکز دارند و نیازی به آشنایی دقیق با ریتم وجود ندارد.

انواع مختلفی از کلاس‌­های زومبا وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Aqua Zumba و Zumba Toning اشاره کرد که منجر به چربی‌­سوزی و تقویت قدرت می­‌شوند. کلاس­‌های زومبا برای کودکان نیز برگزار می­‌شوند.

انجام یک جلسه تمرینات زومبا به مدت یک ساعت منجر به سوزانده شدن ۳۶۹ کالری می­‌شود که این میزان بسیار بیشتر از کیک‌­بوکسینگ یا ایروبیک استپ است. شما می‌­توانید با زومبا چربی­‌های مازاد خود را سوزانده، عضلات مرکزی خود را تقویت کرده و انعطاف‌­پذیری خود را افزایش دهید.

سطح شدت: متوسط

زومبا یک تمرین دوره­‌ای است. کلاس­‌ها با ترکیبی از شدت زیاد و کم برگزار می­‌شوند تا ضربان قلب شما افزایش یافته و استقامت قلبی شما تقویت شود.

نقاط هدف

عضلات مرکزی:بسیاری از رقص‌­های زومبا بر روی باسن و بخش میانی بدن تمرکز داشته و منجر به تقویت آن‌ها می­‌شوند.

بازوها: کلاس‌های سنتی زومبا تاثیری بر بازوها نداشتند. کلاس‌­های تخصصی نظیر Zumba Toning منجر به تقویت و فرم‌­دهی به بازوها می­‌شوند.

پاها: پرش‌­ها و لانج‌­های انجام شده در طی کلاس­‌های زومبا منجر به تقویت پاها و عضلات همسترینگ می­‌شوند.

سرینی: بعد از انجام حرکات زومبا عضلات سرینی شما با سوزش مواجه خواهد بود که این امر حاکی از تاثیر زومبا بر این عضلات می­‌باشد.

پشت: اگرچه تمرینات برای کل بدن هستند، اما زومبا تاثیری بر عضلات پشت ندارد.

نوع

انعطاف‌­پذیری: حرکات به گونه­‌ای هستند که منجر به تقویت انعطاف‌­پذیری عضلات بدن می­‌شوند.

ایروبیک: تناوب تمرینات شدید و آرام زومبا را به یک تمرین کاردیوی فوق‌­العاده تبدیل کرده‌­است.

قدرت: تمرینات سنتی زومبا بر تقویت عضلات مرکزی تمرکز داشتند، این در حالی است که Zumba Toning و Zumba Step با استفاده از وزنه­‌ها منجر به تقویت ماهیچه­‌های بازو، پا و عضلات سرینی می­‌شوند.

ورزش: کلاس­‌های زومبا را نمی‌­توان در رده ورزش طبقه­‌بندی نمود.

تاثیر کم: کلاس­‌ها انرژی بالایی داشته و شامل پرش، چرخش و سایر حرکات موثر می­‌باشند.

چه چیزهای دیگری باید بدانم

هزینه: شما می­‌توانید در مراکز تناسب‌­اندام زومبا ثبت‌­نام نموده و یا DVD های زومبا را خریداری کرده و مراحل را دنبال کنید.

مناسب برای افراد مبتدی: زومبا بر رقص به همراه موسیقی و لذت بردن تمرکز دارد و افراد می­‌توانند صرف­‌نظر از سطح تناسب‌اندام خود از این حرکات لذت ببرند.

بیرون: کلاس‌­ها در باشگاه­‌های تناسب اندام برگزار می­‌شوند.

در منزل: شما می‌­توانید DVD های زومبا را خریداری نموده و حرکات را در منزل انجام دهید.

ابزارهای موردنیاز: برای انجام این حرکات شما فقط به یک جفت کفش ورزشی نیاز دارید.

نظر دکتر ملیندا راتینی:

زومبا یکی از جذاب­­‌ترین و متنوع‌­ترین تمریناتی است که افراد می­‌توانند از آن لذت ببرند. افراد با سطح تناسب‌­اندام مختلف می‌توانند در این کلاس­‌ها شرکت کنند. اگرچه زومبا از حرکاتی نظیر پرش و چرخش تشکیل شده­‌است، با این حال، می­‌توان آن‌را با توجه به نیازهای فرد تغییر داد.

اگر به دنبال تقویت قدرت خود هستید، می­‌توانید در کلاس­‌هایی شرکت کنید که در آن‌ها از وزنه­‌های سبک برای بالاتنه استفاده می‌­شود.

اگر آمادگی کافی دارید، می‌­توانید تمرینات را با سرعت زیاد انجام دهید، در غیر این صورت، می­‌توانید با سرعت پایین شروع کرده و به تدریج سرعت تمرینات را افزایش دهید.

اگر مدتی است که فعالیت چندانی نداشته و یا با مشکلی مواجه بوده و دارو مصرف می­کنید، توصیه می­‌شود قبل از آغاز زومبا با پزشک خود مشورت نمایید. هم‌چنین با مربی نیز در مورد سطح تناسب­‌اندام خود صحبت کرده و توصیه­‌های وی را دریافت نمایید.

اگر مشکل سلامتی داشته باشم، آیا هم‌چنان می­توانم از زومبا استفاده کنم؟

اگر قبل از بارداری تمرینات زومبا انجام داده­‌اید و بعد از بارداری نیز مشکلی رخ نداده است، شما می­‌توانید این تمرینات را ادامه دهید، اما ضروری است که تغییراتی اعمال نموده و ایمنی حرکات را افزایش دهید.

برخی از حرکات زومبا بسیار شدید و دشوار بوده و می‌­توانند بر مفاصل شما تاثیر نامطلوبی داشته باشند، بنابراین، ضروری است با مربی خود مشورت نموده و از وی بخواهید تا حرکات دیگری را به شما معرفی کند. سعی کنید در حین انجام حرکات آرامش داشته و به اندازه کافی آب بنوشید.

در صورتی که با مشکلاتی نظیر درد زانو، کمردرد یا آرتروز مواجه هستید، حرکات شدید را کنار بگذارید. می­‌توانید حرکات دیگری را جایگزین نموده و فشار کمتری به ماهیچه­‌های خود وارد کنید.

اگر معلولیت داشته و یا با محدودیت­‌های فیزیکی مواجه هستید، می­‌توانید از کلاس­‌های زومبا با ویلچر استفاده کنید که بسیار لذت­‌بخش و مفید هستید.

اگر دیابت دارید، زومبا روشی مناسب برای کاهش وزن و ایجاد ماهیچه می‌­باشد. هم‌زمان با افزایش میزان انرژی، میزان قندخون شما کاهش می­‌یابد. با دکتر خود در مورد نیاز به تغییر برنامه درمان دیابت مشورت کنید.

علاوه بر کاهش وزن، زومبا در کاهش بیماری­‌های قلبی، کاهش فشارخون و کلسترول بد نیز نقش داشته و کلسترول خوب را افزایش می­دهد. اگر به بیماری­‌های قلبی مبتلا هستید، پزشک شما ممکن است استفاده از برنامه‌­های توان‌بخشی قلبی را به جای انجام تمرینات زومبا به شما توصیه کند.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتwebmd.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.