آشنایی با زومبا

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۳ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (تنها با یک کلیک رای دهید)

Loading...

نحوه عملکرد

هماهنگی با ریتم موسیقی­‌هایی از جمله سالسا، فلامنکو و مرنگ بیش از این که یک ورزش به شمار رود، همانند یک رقص است و این امر منجر به محبوبیت زومبا شده‌­است. این نوع رقص که از کشورهای آمریکای لاتین برگرفته شده­‌است، یکی از محبوب‌ترین تمرینات در سراسر جهان به شمار می­‌رود.

کلاس‌­های پرانرژی به همراه موسیقی و رقص بسیار لذت بخش بوده و دقیقا همانند کلوب­‌های شبانه می‌باشند. نیازی نیست که رقاص حرفه‌­ای باشید تا بتوانید در کلاس­‌های زومبا شرکت کنید. کلاس­‌ها بر لذت­‌بردن از موسیقی و رقص تمرکز دارند و نیازی به آشنایی دقیق با ریتم وجود ندارد.

انواع مختلفی از کلاس‌­های زومبا وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Aqua Zumba و Zumba Toning اشاره کرد که منجر به چربی‌­سوزی و تقویت قدرت می­‌شوند. کلاس­‌های زومبا برای کودکان نیز برگزار می­‌شوند.

انجام یک جلسه تمرینات زومبا به مدت یک ساعت منجر به سوزانده شدن ۳۶۹ کالری می­‌شود که این میزان بسیار بیشتر از کیک‌­بوکسینگ یا ایروبیک استپ است. شما می‌­توانید با زومبا چربی­‌های مازاد خود را سوزانده، عضلات مرکزی خود را تقویت کرده و انعطاف‌­پذیری خود را افزایش دهید.

سطح شدت: متوسط

زومبا یک تمرین دوره­‌ای است. کلاس­‌ها با ترکیبی از شدت زیاد و کم برگزار می­‌شوند تا ضربان قلب شما افزایش یافته و استقامت قلبی شما تقویت شود.

نقاط هدف

عضلات مرکزی:بسیاری از رقص‌­های زومبا بر روی باسن و بخش میانی بدن تمرکز داشته و منجر به تقویت آن‌ها می­‌شوند.

بازوها: کلاس‌های سنتی زومبا تاثیری بر بازوها نداشتند. کلاس‌­های تخصصی نظیر Zumba Toning منجر به تقویت و فرم‌­دهی به بازوها می­‌شوند.

پاها: پرش‌­ها و لانج‌­های انجام شده در طی کلاس­‌های زومبا منجر به تقویت پاها و عضلات همسترینگ می­‌شوند.

سرینی: بعد از انجام حرکات زومبا عضلات سرینی شما با سوزش مواجه خواهد بود که این امر حاکی از تاثیر زومبا بر این عضلات می­‌باشد.

پشت: اگرچه تمرینات برای کل بدن هستند، اما زومبا تاثیری بر عضلات پشت ندارد.

نوع

انعطاف‌­پذیری: حرکات به گونه­‌ای هستند که منجر به تقویت انعطاف‌­پذیری عضلات بدن می­‌شوند.

ایروبیک: تناوب تمرینات شدید و آرام زومبا را به یک تمرین کاردیوی فوق‌­العاده تبدیل کرده‌­است.

قدرت: تمرینات سنتی زومبا بر تقویت عضلات مرکزی تمرکز داشتند، این در حالی است که Zumba Toning و Zumba Step با استفاده از وزنه­‌ها منجر به تقویت ماهیچه­‌های بازو، پا و عضلات سرینی می­‌شوند.

ورزش: کلاس­‌های زومبا را نمی‌­توان در رده ورزش طبقه­‌بندی نمود.

تاثیر کم: کلاس­‌ها انرژی بالایی داشته و شامل پرش، چرخش و سایر حرکات موثر می­‌باشند.

چه چیزهای دیگری باید بدانم

هزینه: شما می­‌توانید در مراکز تناسب‌­اندام زومبا ثبت‌­نام نموده و یا DVD های زومبا را خریداری کرده و مراحل را دنبال کنید.

مناسب برای افراد مبتدی: زومبا بر رقص به همراه موسیقی و لذت بردن تمرکز دارد و افراد می­‌توانند صرف­‌نظر از سطح تناسب‌اندام خود از این حرکات لذت ببرند.

بیرون: کلاس‌­ها در باشگاه­‌های تناسب اندام برگزار می­‌شوند.

در منزل: شما می‌­توانید DVD های زومبا را خریداری نموده و حرکات را در منزل انجام دهید.

ابزارهای موردنیاز: برای انجام این حرکات شما فقط به یک جفت کفش ورزشی نیاز دارید.

نظر دکتر ملیندا راتینی:

زومبا یکی از جذاب­­‌ترین و متنوع‌­ترین تمریناتی است که افراد می­‌توانند از آن لذت ببرند. افراد با سطح تناسب‌­اندام مختلف می‌توانند در این کلاس­‌ها شرکت کنند. اگرچه زومبا از حرکاتی نظیر پرش و چرخش تشکیل شده­‌است، با این حال، می­‌توان آن‌را با توجه به نیازهای فرد تغییر داد.

اگر به دنبال تقویت قدرت خود هستید، می­‌توانید در کلاس­‌هایی شرکت کنید که در آن‌ها از وزنه­‌های سبک برای بالاتنه استفاده می‌­شود.

اگر آمادگی کافی دارید، می‌­توانید تمرینات را با سرعت زیاد انجام دهید، در غیر این صورت، می­‌توانید با سرعت پایین شروع کرده و به تدریج سرعت تمرینات را افزایش دهید.

اگر مدتی است که فعالیت چندانی نداشته و یا با مشکلی مواجه بوده و دارو مصرف می­کنید، توصیه می­‌شود قبل از آغاز زومبا با پزشک خود مشورت نمایید. هم‌چنین با مربی نیز در مورد سطح تناسب­‌اندام خود صحبت کرده و توصیه­‌های وی را دریافت نمایید.

اگر مشکل سلامتی داشته باشم، آیا هم‌چنان می­توانم از زومبا استفاده کنم؟

اگر قبل از بارداری تمرینات زومبا انجام داده­‌اید و بعد از بارداری نیز مشکلی رخ نداده است، شما می­‌توانید این تمرینات را ادامه دهید، اما ضروری است که تغییراتی اعمال نموده و ایمنی حرکات را افزایش دهید.

برخی از حرکات زومبا بسیار شدید و دشوار بوده و می‌­توانند بر مفاصل شما تاثیر نامطلوبی داشته باشند، بنابراین، ضروری است با مربی خود مشورت نموده و از وی بخواهید تا حرکات دیگری را به شما معرفی کند. سعی کنید در حین انجام حرکات آرامش داشته و به اندازه کافی آب بنوشید.

در صورتی که با مشکلاتی نظیر درد زانو، کمردرد یا آرتروز مواجه هستید، حرکات شدید را کنار بگذارید. می­‌توانید حرکات دیگری را جایگزین نموده و فشار کمتری به ماهیچه­‌های خود وارد کنید.

اگر معلولیت داشته و یا با محدودیت­‌های فیزیکی مواجه هستید، می­‌توانید از کلاس­‌های زومبا با ویلچر استفاده کنید که بسیار لذت­‌بخش و مفید هستید.

اگر دیابت دارید، زومبا روشی مناسب برای کاهش وزن و ایجاد ماهیچه می‌­باشد. هم‌زمان با افزایش میزان انرژی، میزان قندخون شما کاهش می­‌یابد. با دکتر خود در مورد نیاز به تغییر برنامه درمان دیابت مشورت کنید.

علاوه بر کاهش وزن، زومبا در کاهش بیماری­‌های قلبی، کاهش فشارخون و کلسترول بد نیز نقش داشته و کلسترول خوب را افزایش می­دهد. اگر به بیماری­‌های قلبی مبتلا هستید، پزشک شما ممکن است استفاده از برنامه‌­های توان‌بخشی قلبی را به جای انجام تمرینات زومبا به شما توصیه کند.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتwebmd.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *