قرص‌های لاغری

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۸ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (1 رای)

Loading...

قرص های لاغری

افسانه‌های متعددی در مورد کاهش وزن وجود دارند و این موارد درزمینهٔ قرص‌های لاغری و برنامه‌های لاغری بسیار متعدد می‌باشند. بنابراین، اندکی بیشتر به این موارد توجه کنید. در صنعتی با سودهای چند میلیون دلاری، افراد متعددی وجود دارند که ادعاهای گمراه‌کننده‌ای در مورد محصولات خود ارائه می‌دهند.

یکی از آرزوهای بسیاری از افرادی که قصد داشته‌اند اندکی از وزن خود کاهش دهند این بوده است که دوست داشتند با صرف یک قرص وزن خود را به میزان ایدئال برسانند. دی سندکویست یکی از سخنگوهای انجمن رژیم غذایی آمریکا مستقر در پرتلند بوده و می‌گوید: “چیزی که اغلب افراد از من درخواست می‌کنند، ارائه روش ساده و سریع می‌باشد. آن‌ها به دنبال قرص‌های جادویی هستند، اما چنین چیزی وجود ندارد.” ازآنجایی‌که صدها محصول در بازار وجود داشته و هر یک از آن‌ها ادعاهایی مبنی بر لاغری سریع می‌دهند، بعید نیست که افراد نیز به دنبال روشی ساده و سریع باشند.

در اینجا به باورهای غلط رایجی در مورد قرص‌ های لاغری خواهیم پرداخت. زمانی که شما از حقیقت مربوط به هر یک از آن‌ها مطلع شدید، می‌توانید روش بهتر و سالم‌تری را برای کاهش وزن در پیش بگیرید که بسیار واقع‌گرایانه بوده و منجر به دستیابی به نتایج می‌گردد.

باور: زمانی که از قرص‌های لاغری استفاده می‌کنم، نیازی به تمرین یا رژیم غذایی ندارم!

حقیقت: بر روی برچسب تمام مکمل‌های بدنسازی ذکرشده است که اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، در کنار مصرف این محصول به رژیم غذایی سالم و تمرینات منظم نیاز دارید.

هیچ داروی جادویی وجود ندارد که به شما درزمینهٔ کاهش وزن کمک کرده و در طی مصرف آن نیازی به تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی وجود نداشته باشد. در کنار استفاده از انواع داروها، شما باید از غذاهای سالم بهره‌مند شده و تمریناتی را انجام دهید. شما نباید انتظار داشته باشید که نتایج به‌سرعت ایجاد شوند اما با استفاده از یک برنامه بدنسازی کاهش وزن شما می‌توانید به نتایج موردنظر دست‌یابید.

بسیاری از افراد با ترکیب استفاده از مکمل‌ها و همچنین اعمال تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی خود به اهداف موردنظر دست‌یافته‌اند. برای بسیاری از افراد، استفاده از قرص‌های کاهش وزن منجر به تسریع دستیابی به نتایج گردیده است. کاهش وزن همواره به‌آسانی ایجاد نمی‌شود بنابراین ضروری است که چندین اقدام را به‌طور هم‌زمان انجام دهید تا بتوانید به نتایج دست‌یابید. کاهش وزن تدریجی، پایدارتر خواهد بود.

حتی داروی Alli نیز که یکی از داروهای بدون نسخه کاهش وزن است، به‌عنوان تقویت‌کننده تمرین و رژیم غذایی عمل می‌کند و نباید به‌عنوان جایگزین تمرین یا رژیم غذایی به‌کاربرده شود. اگر شما از Alli استفاده می‌کنید، باید در کنار آن از یک رژیم غذایی کم‌چرب (کمتر از ۱۵ گرم چربی در هر وعده غذایی) استفاده کنید زیرا در غیر این صورت با عوارض جانبی متعددی مواجه خواهید شد. سائول شیفمن می‌گوید: “Alli مانع از جذب برخی از چربی‌های مصرفی می‌گردد. بنابراین اگر میزان چربی مصرفی شما بیشتر باشد، با نفخ مواجه و سایر عوارض جانبی مواجه خواهید شد.” نتیجه نهایی: استفاده از Alli نیازمند تغییر در رژیم غذایی می‌باشد.

باور: مکمل‌های چای سبز منجر به چربی سوزی می‌شوند!

حقیقت: آندینگ می‌گوید: “عصاره چای سبز ممکن است کاهش وزن را تسریع کند.” اما استفاده از مکمل‌های چای سبز یا نوشیدن پی‌درپی چای سبز منجر به کاهش چشمگیر یا طولانی‌مدت وزن نمی‌گردند.

تاد کوپرمن می‌گوید: “تمام تاثیراتی که از مصرف چای سبز مشاهده می‌کنید، ناشی از وجود کافئین می‌باشند.” شایان‌ذکر است که ترکیبی به نام EGCG نیز که در چای سبز یافت می‌شود بر روی بدن تأثیر دارد. یک محرک زمانی منجر به سوزانده شدن چربی بیشتری می‌گردد که منجر به افزایش تحرک شما گردد. چای سبز نیز حاوی میزان قابل‌توجهی کافئین می‌باشد.

اگر بدن شما نسبت به کافئین حساس است، از مکمل‌های کافئین دار دوری‌کنید، زیرا منجر به تأثیر بر روی ضربان قلب شما گردیده و خواب شما را مختل می‌کنند.

باور: اگر محصولی در قفسه فروشگاه وجود داشته باشد، سالم و بی‌خطر است!

حقیقت: بسیاری از افراد از این موضوع مطلع نیستند که مکمل‌های کاهش وزن در ایالات‌متحده موردبررسی و تائید قرار نمی‌گیرند. شیفمن می‌گوید: “آمریکایی‌ها بر این باور هستند که اگر این محصول مضر بود، دولت اجازه فروش آن را نمی‌داد. اما این به‌هیچ‌عنوان برای مکمل‌های رژیمی صحت ندارد.”

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، شیفن و همکارانش بدین نتیجه رسیدند که ۵۴% افراد مصرف‌کننده مکمل‌های رژیمی بر این باور هستند که FDA سلامتی مکمل‌ها را قبل از عرضه شدن به بازار تائید کرده است. اما این در حالی است که FDA به‌تازگی فهرستی از ۶۹ مکمل کاهش وزن را که دارای موادی نظیر مسهل، ادرارآور و … می‌باشند را اعلام کرده است که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها به‌درستی بر روی برچسب محصول ذکر نشده‌اند. بررسی‌های آن‌ها همچنان در حال ادامه می‌باشد.

باور: قرص‌های رژیمی برای تمام افراد بدون عوارض جانبی هستند!

حقیقت: دکتر کوپرمن می‌گوید: “این موضوع صحت ندارد. اگر یک مکمل تأثیر داشته باشد، بدون شک عوارضی نیز در پی خواهد داشت.”

قرص‌های رژیمی دارای انواع مختلفی از مواد تشکیل‌دهنده می‌باشند. ازجمله این مواد می‌توان به مسدودکننده‌های چربی اشاره کرد که مانع از جذب چربی توسط بدن می‌گردند و بدن چربی مازاد را دفع می‌کند. این به‌هیچ‌عنوان مضر نمی‌باشد، اما می‌تواند اندکی ناخوشایند باشد.

این امر منجر می‌شود که زمان بیشتری را در دستشویی سپری کرده و ممکن است با بوی بد و همچنین شکم‌درد مواجه شوید. برخی از انسداد کننده‌های جذب چربی حاوی فیبر هستند که این امر منجر به کاهش عوارض جانبی می‌گردند که یکی از این مواد Orlistat می‌باشد که آن نیز همچنان دارای ویژگی‌های ناخوشایندی است.

Orlistat یکی از مواد دارویی است که ماده اصلی تشکیل‌دهنده Alli نیز می‌باشد که Alli نیز یکی از رایج‌ترین قرص‌های کاهش وزن موجود در بازار می‌باشد. اگرچه این دارو پیش‌تر به‌عنوان یک داروی ایمن شناخته می‌شد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که Orlistat یکی از آنزیم‌های اصلی بدن را مسدود کرده و ممکن است منجر به مسمومیت در اعضای داخلی بدن ازجمله کبد و کلیه گردد.

سایر عوارض جانبی شامل هپاتیت، مشکلات کبدی، سردرد، مشکلات معدی، افسردگی و خستگی می‌باشند. اگرچه Alli همچنان به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین داروها به شمار می‌رود، اما تحقیقات در مورد آن همچنان در حال ادامه می‌باشند.

بسیاری از داروهای کاهش وزن حاوی مقدار بالایی کافئین می‌باشند، زیرا کافئین از طریق افزایش متابولیسم منجر به کاهش وزن می‌گردد.

اگرچه کافئین به‌واسطه چای و قهوه در رژیم غذایی بسیاری از افراد وجود دارد، اما مصرف بیش‌ازحد آن برای افراد حساس نسبت به کافئین مضر می‌باشد. کافئین می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب گردیده و افسردگی و اضطراب ایجاد می‌کند. کافئین همچنین منجر به اختلالات خواب نیز می‌گردد. اگر حساسیت دارید باید از مصرف این محرک دوری نمایید. همچنین شایان‌ذکر است که استفاده طولانی‌مدت از مقادیر بالای کافئین به‌هیچ‌عنوان مناسب نمی‌باشد.

برای دستیابی به میزان چربی سوزی بیشتر از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و همچنین می‌توانید از مکمل‌هایی بهره‌مند شوید که دارای میزان بالای آنتی‌اکسیدان بوده و از آن‌ها در کنار رژیم غذایی و برنامه بدنسازی بهره‌مند شوید.

اگر قصد دارید با روش طبیعی وزن خود را کاهش دهید، توصیه می‌شود به غذاهای مصرفی خود توجه کنید. برای مثال، امروزه CLA به‌عنوان یکی از مکمل‌های کاهش وزن شناخته می‌شود، اما تحقیقات اندکی حاکی از تأثیر آن می‌باشند. اگرچه این محصول برای افزایش حجم ماهیچه و کاهش چربی مناسب می‌باشد، اما سندکویست بر این باور است که این تأثیرات از طریق رژیم غذایی نیز قابل‌دستیابی می‌باشند. “اگر فردی از یک رژیم غذایی سالم بهره‌مند شود، CLA را از تخم‌مرغ، گوشت و محصولات لبنی دریافت خواهد کرد. بنابراین به دنبال مواد غذایی باکیفیت در رژیم غذایی خود باشید.”

باور: کاهش وزن در عرض چند روز

این مورد یکی از رایج‌ترین موارد می‌باشد.

این تبلیغات بسیار زیبا بوده و با چندین نفر نیز مصاحبه کرده‌اند که با استفاده از این روش به نتایج شگفت‌انگیزی دست‌یافته‌اند!!

برخی از این قرص‌های رژیمی ممکن است برای شما نیز وسوسه کننده باشند و ازآنجایی‌که تبلیغ حاکی از تأثیر آن است، ما نیز بدون توجه به مواد تشکیل‌دهنده، به این محصولات باور می‌کنیم. چه کسی دوست ندارد در عرض ۱۰ روز وزن خود را به میزان ۱۰ کیلو کاهش دهد!!

مکمل‌هایی که منجر به کاهش سریع وزن می‌گردند اغلب به‌عنوان آخرین گزینه توسط افرادی که برای رویداد خاصی نظیر ازدواج آماده می‌شوند، به‌کاربرده می‌شوند.

این محصولات اغلب حاوی ادرارآورهایی نظیر ریشه قاصدک، هندوانه، جو و قهوه می‌باشند. عدم نگهداری آب توسط بدن و ادرار مکرر منجر به کاهش سریع وزن می‌گردد، زیرا شما بخش مهمی از آب بدن خود را از دست می‌دهید، اما این امر همانند کاهش چربی نمی‌باشد. این نوع از کاهش وزن بسیار خطرناک بوده و منجر به کاهش شدید آب بدن در طولانی‌مدت می‌گردد.

ورزشکاران بسیار حرفه‌ای نیز ازجمله مصرف‌کنندگان اصلی محصولات کاهش وزن سریع هستند. زیرا آن‌ها برای شرکت در مسابقات و سازگار نمودن خود با مقررات نیاز دارند در مدتی کوتاه وزن خود را تغییر دهند. برخی از افراد مدت‌زمان زیادی را در سونا سپری می‌کنند تا آب بدن خود را از دست بدهند. تأثیر این نوع از کاهش وزن کوتاه‌مدت می‌باشد. بسیاری از قرص‌های رژیمی نیز مکانیسم مشابهی دارند.

باور: کاهش مقدار زیاد وزن در مدتی کوتاه منجر به کاهش چربی بدن شما نمی‌گردد!

اگرچه این امر ممکن است عدد نشان داده‌شده بر روی ترازو را تغییر دهد اما زمانی که مصرف قرص‌ها را متوقف نمودید، تمام وزن ازدست‌رفته مجدداً بازخواهد گشت.

تمام توصیه‌های پزشکی حاکی از کاهش وزن در طی دوره‌ای منطقی می‌باشند، بنابراین باید انتظارات و اهداف خود را به‌طور واقع‌گرایانه تعیین نمایید. بر اساس NHS، میزان کاهش وزن به ازای هر هفته باید در حدود ۱ کیلو باشد. اگرچه این میزان بسیار کم به نظر می‌رسد، اما در یک ماه می‌تواند میزان وزن را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

قرصی که به شما وعده کاهش ۵ کیلو در یک هفته را می‌دهد، به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد و هیچ‌یک از شرکت‌های معتبر چنین ادعاهای غیرمعقولی را ارائه نمی‌دهند.

گستره‌ای از رژیم‌های روزه یا تغذیه بیش‌ازحد نیز در بازار وجود دارند، اما همه این موارد منجر به بازگشت وزن بعد از توقف می‌گردند. صرف‌نظر از اینکه از رژیم غذایی سوپ کلم، رژیم غذایی گریپ‌فروت یا روزه استفاده نمایید، نتایج همواره مشابه خواهند بود.

حتی اگر شما مدتی را با گرسنگی سپری کرده و وزن خود را کاهش دهید، زمانی که مجدداً به رژیم غذایی پیشین خود بازگشتید، میزان وزن شما مجدداً افزایش خواهد یافت و تحقیقات نشان می‌دهند که این امر امکان کاهش وزن در آینده را دشوارتر می‌سازد. گرسنه نگه‌داشتن بدن منجر به کاهش متابولیسم می‌گردد زیرا بدن برای حفظ انرژی تلاش می‌کند و این امر کاهش وزن را دشوارتر می‌سازد.

باور: شما می‌توانید وزن خود را در بخش‌های خاصی از بدن خود کاهش دهید!

تمرینات و محصولات متعددی برای از بین بردن چربی‌های شکمی یا سایر بخش‌های بدن وجود دارند. این موارد به‌هیچ‌عنوان مؤثر نمی‌باشند.

شما نمی‌توانید فقط چربی‌های موجود در یک بخش از بدن خود را کاهش دهید، زیرا زمانی که شما وزن خود را کاهش می‌دهید، چربی موجود در کل بدن شما کاهش می‌یابد. برخی از نقاط نظیر شکم دارای تراکم ‌چربی بیشتری بوده و در برخی موارد، سوزاندن چربی موجود در این نقاط به زمان بیشتری نیاز دارد.

شما صرفاً با استفاده از رژیم غذایی سالم و تمرین، وزن خود را کاهش دهید. شما با چند بار دراز و نشست و یا خرید دستگاه‌های لاغری نمی‌توانید تمام چربی‌های مازاد موجود در بدن خود را از بین ببرید.

تمرین کاردیو به شما درزمینهٔ کاهش وزن کمک می‌کنند، اما اگر قصد دارید ماهیچه‌های شکمی خود را تقویت نموده و به اندام سیکس پک مورد نظر خود دست‌یابید، می‌توانید از تمرینات استقامتی با استفاده از وزنه یا دستگاه‌های باشگاهی بهره‌مند شده و عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید.


تالیف:

تن ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت‌های health.com و dietpillswatchdog.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام  تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.