دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

نگاهی دیگر به رابطه ذهن و بدنسازی

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

     

    بدن‌سازی یکی از دشوارترین ورزش‌‌ها به شمار می‌‌رود و تأثیر قابل‌‌توجهی به‌سلامت فیزیکی و ذهنی دارد. عوامل متعددی بر توانایی انجام تمرینات بدنسازی توسط فرد تأثیر دارند که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به ساختار ژنتیکی فرد و قدرت ذهنی فرد اشاره کرد، اما در این مقاله، من قصد دارم برخی از ملاحظات ذهنی بدنسازی را برای شما بازگو کنم. من در حدود 25 سال است که در این رشته ورزشی فعالیت دارم و تجارب متعددی کسب کرده‌‌ام. به‌واسطه این تجربه است که روزانه صدها ایمیل از سوی افراد مختلفی دریافت می‌‌کنم که با جوانب ذهنی بدنسازی درگیر هستند.

    پس‌‌زمینه

    زمانی که بحث در مورد جوانب ذهنی بدنسازی آغاز می‌‌شود، بسیاری از افراد به قدرت ذهنی موردنیاز برای انجام تمرینات دشوار فکر می‌‌کنند. اما موضوعی که بسیاری از افراد نادیده می‌‌گیرند، اختلالات ذهنی، بالینی و شخصیتی است. مردان همواره از بحث در مورد موضوعاتی نظیر مقابله با اضطراب و افسردگی پرهیز می‌‌کنند، اما در مورد برخی موضوعات دیگر به‌راحتی گفتگو می‌‌کنند.

    بیایید به بررسی این موضوع بپردازیم: علاقه‌مندی به استفاده از وزنه‌‌ها و ایجاد عضلات اغلب ریشه در کودکی افراد دارد. برای مردان، این علاقه مربوط به ضعف پدران آن‌ها بوده است. زمانی که من فیلم Legacy را فیلم‌‌برداری می‌‌کردم، فقدان رابطه‌‌ای سالم بین پدر و پسر اصلی‌‌ترین داستان زندگی برانچ وارن، کای گرین، ویکتور مارتینز و فیل هیث بود. دالاس مک کارور نیز قبل از مرگ خود داستان زندگی خود را برای من بازگو می‌‌کرد که دقیقاً چنین محتوایی داشت.

    ستیزه

    زندگی گذشته می‌‌توان عامل اصلی قدم گذاشتن در مسیری بدنسازی باشد، اما بسیاری از روانشناسان قادر به شناخت ریشه خشم نیستند و درنتیجه نمی‌‌توانند فرد را به‌طور صحیح به مسیر مناسب دعوت کنند. بدنسازی اساس و بنیاد خوبی برای ایجاد امیدواری نیست. عدم تعادل ریسک ـ پاداش منجر شده است که بسیاری از افراد با این روند زندگی خود را به ریسک بی اندازند. یکی از این مشکلات مربوط به استفاده از استروئیدها است، زیرا آن‌ها ناامنی را پوشش داده و منجر به ایجاد حس اعتماد کاذب در فرد می‌‌شوند.

    اگر از گذشته خود فرار می‌‌کنید و یا آن را در نهان مدیریت می‌‌کنید، بدنسازی روش مناسبی برای شما نیست. استروئیدها روش نامناسبی برای درمان زخم‌‌های قدیمی و افسردگی هستند. قدرتی که در پی این مواد حاصل می‌‌شود، کوتاه‌‌مدت و ناپایدار است و درنهایت منجر به درد شدید قلب خواهد شد. نتیجه نهایی استفاده از استروئیدها تشدید دردی است که سعی دارید از آن فرار کنید. هیچ خجالتی نباید برای نیازمندی مراجعه به روانشناس برای رفع مشکلات وجود داشته باشد. تردید برای مراجعه به روانشناس باید به‌سرعت از بین برود. بااین‌حال، تجربه فردی من در مکالمه با افرادی که با گذشته خود درگیر هستند نشان می‌‌دهد که استفاده از استروئیدها راه‌‌حل رفع این مشکل نیست.

    هدف

    من در روانشناسی ورزشی مهارت ندارم، اما می‌‌دانم که ریشه دردهای ذهنی فرد ناشی از هویت وی می‌‌باشد. هویت فرد عنصری است که به وی معنا می‌‌بخشد و این هویت لزوماً ارتباطی با پیش‌‌زمینه یا تربیت فرد ندارد. کتب مقدس (مانند قرآن) همواره راهنمای مسیر من بوده است. این کتب دریچه‌‌ای است که من از طریق آن به زندگی نگاه می‌‌کنم و به ما می‌‌گویند که خداوند ما را همانند خودساخته است. بنابراین، ما نیز دارای ارزش، اعتبار و هدف والایی هستیم.

    برای من، اصلی‌‌ترین منبع قدرت تداوم در مواقع دشواری و فشار، قدرت ذهنی، ایده مثبت، تعداد هوادارانم در شبکه‌‌های اجتماعی و عملکردم در باشگاه است.

    می‌‌دانم که خداوند ما را دوست دارد و هرگز نمی‌‌‌‌خواهم هدایایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است را نادیده بگیرم. به عقیده حضرت مسیح، حتی اگر بازنده یا برنده باشم نیز به حد کافی خوب هستم. این آرامش خوبی است که حتی در حین رقابت نیز آن را احساس می‌‌کنم. هدفی که وی من را به آن دعوت می‌‌کند، بسیار ارزشمندتر از رقابت است. من همواره عدم رقابت در بدنسازی را به افراد توصیه می‌‌کنم. هرگز ناامید نشوید. این مرحله در مقایسه با برنامه خداوند برای انسان بسیار ناچیز است.

    کاربرد

    مکالمه با یک دوست یا مشاور خوب نیز نقطه آغاز بسیار خوبی است. شما هرگز بدون بیان دردها و رنج‌‌ها و مخفی‌‌ نگه‌‌داشتن آن‌ها موفق نخواهید شد. من وعده نمی‌‌دهم که در کنار یک دوست خوب تمام مشکلات شما از بین می‌‌روند، اما با داشتن یک دوست و مشاور خوب شما فردی را دارید که می‌‌تواند به درد و دل‌‌های شما گوش کرده و شما را در روزهای تیره و سخت زندگی همراهی کند. شما تنها نخواهید بود.

    من هرگز نمی‌‌گویم که بدنسازی ورزش نامناسبی است. تحقیقات متعدد حاکی از مزایای فوق‌‌العاده تمرینات فیزیکی بر سلامت ذهنی فرد هستند. تمرینات با وزنه نیز از این قاعده مستثنا نیستند. ورزش ابزار مناسبی است، اما پاسخ مشکلات ما نمی‌‌تواند باشد. اگر امیدواری، هویت و هدف خود را در روندی رقابتی قرار دهید، شما با ناامیدی مواجه خواهید شد. شادی‌‌ها و رضایتمندی‌‌های دیگری وجود دارند که صرفاً به بدنسازی مربوط نیستند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت elitefts.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نوشته های مشابه

    2 دیدگاه در “نگاهی دیگر به رابطه ذهن و بدنسازی

    1. بهنام گفت:

      تشکر از این مقاله.

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز از اظهار لطف شما بسیار ممنونیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *