همه‌چیز درباره تمرین‌های EMS

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۳ دقیقه

 بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (4 رای)

Loading...

یکی از رشته‌های ورزشی جدید درزمینهٔ تناسب‌اندام، انجام تمرین‌های EMS است که محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است و تعداد باشگاه‌های EMS در سطح جهان به‌سرعت در حال افزایش است. در ادامه تمام اطلاعات موردنیاز درباره این رشته ورزشی جدید و مبتکرانه ارائه‌شده است.

تمرین‌های EMS چیست؟

 عبارت EMS مخفف تحریک الکتریکی عضلات (electrical muscle stimulation) است و یک‌رشته ورزشی جدید بوده که در اصل از فیزیوتراپی نشاءت گرفته است. این تمرین‌های شدید بدنی از پالس‌های الکتریکی با فرکانس پایین برای تحریک ماهیچه‌هایی که اغلب توسط تمرین‌های متداول نادیده گرفته می‌شوند، استفاده می‌کند. در طول یک جلسه تمرین EMS، که تنها حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، تمام گروه‌های بزرگ عضلانی تحریک می‌شوند. علی‌رغم مدت کوتاه این تمرین‌، EMS به‌اندازه انجام چندین ساعت تمرین قدرتی متداول اثربخش است.

روال تمرین‌های EMS شامل هر دو تمرین‌های استاتیک و دینامیک است که می‌توانند در انواع مختلفی وجود داشته باشد. پالس‌های الکتریکی از طریق الکترودها به بدن منتقل می‌شوند. مدت‌زمان و شدت اعمال پالس‌های عصبی از طریق یک دستگاه EMS کنترل می‌شوند و به هر گروه از عضلات اجازه می‌دهد تا به‌صورت جداگانه با شدت متفاوت و یا شدت یکسان با دیگر گروه‌های عضلانی تحریک شوند.

تصور غلطی رواج پیداکرده است و بیان می‌کند پالس‌های الکتریکی برای بدن شما مضر هستند. درواقع عکس این عبارت درست است. فرکانس پایین برای انسان‌ خطرناک نیست، بنابراین لازم نیست نگران آسیب‌دیدگی به‌واسطه اعمال پالس‌های الکتریکی فرکانس پایین باشید.

تحریک الکتریکی عضلات نوعی تمرین بسیار کارآمد، با شدت بالا و همراه با صرفه‌جویی در زمان است.

چه جایی برای انجام این تمرین مناسب است؟

مراکز کوچک زیادی وجود دارند که در آن‌ها تمرین‌های EMS به‌صورت تخصصی ارائه می‌شود. معمولاً آن‌ها بخشی از یک مجموعه دیگر هستند، به‌عنوان‌مثال، مراکز ورزشی و تناسب‌اندام و غیره. این مراکز کوچک حدود ۸۰ تا ۳۰۰ مترمربع وسعت دارند و همواره یک مربی شخصی هم در باشگاه وجود دارد که در طول تمرین مراقب شما خواهد بود.

اما این امکان وجود دارد که تمرین‌های EMS را درجاهای دیگر و با امکانات دیگر هم انجام دهیم. برخی از باشگاه‌های ورزشی هم همانند مراکز حفظ سلامتی، مراکز تناسب‌اندام و هتل‌ها این تمرین‌های نوآورانه را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، EMS گزینه خوبی برای مربیان شخصی که به‌طور مستقل کار می‌کنند، است، زیرا دستگاه‌های EMS قابلیت حمل‌ونقل آسانی دارند و جلسه تمرینی را می‌توان تقریباً در هرجایی انجام داد. ​

چه کسانی نباید تمرین‌های EMS را انجام دهند؟

اگر هیچ بیماری و مشکل خاصی وجود نداشته باشد، می‌توان گفت انجام تمرین‌های EMS برای همگان ازجمله افراد مسن و نوجوانان امکان‌پذیر است. اما سه گروه از افراد وجود دارند که نباید از تمرین‌های EMS استفاده کنند.

اولین گروه، شامل افرادی می‌شود که دارای ضربان‌ساز قلب هستند، زیرا پالس‌های الکتریکی می‌تواند تأثیر منفی بر روی عملکرد آن داشته باشد. آیا حامله هستید؟ پس انجام تمرین‌های EMS ایده خوبی نیست. اما بعد از زایمان، این تمرین‌ها به شکل بخشیدن و سفت کردن عضلات بدن شما کمک می‌کنند. در مواقعی که سرماخورده‌اید، تب‌دارید و یا دچار عفونت‌های باکتریایی هستید، بهتر است جلسه تمرینی خود را انجام ندهید.

البته بیماری‌هایی وجود دارد که مبتلایان به این بیماری‌ها باید قبل از شروع تمرین‌های EMS، با پزشک خود مشورت کنند. این بیماری‌ها شامل مواردی همچون بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان، بیماری‌های تومور، بیماری‌های نورولوژیک (عصبی)، دیابت و صرع می‌شود. اگر شما از ایمپلنت استفاده می‌کنید و یا با انجام تمرین‌های فیزیکی مشکلی دارید، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. ​

به‌طورکلی: هرکسی که سالم است و قادر به انجام تمرین‌های ورزشی بدون هیچ مشکلی باشد، می‌تواند در تمرین‌های EMS هم شرکت کند.

تأثیرات تحریک الکتریکی عضلات (EMS)

اثربخشی تمرین‌های EMS به‌طور علمی اثبات‌شده ‌است. تمرین‌هایEMS  تمرین‌هایی برای تمام عضلات بدن هستند که تمام گروه‌های عضلانی را تقویت می‌کنند. در حین انجام این تمرین‌های مؤثر و تقویت‌کننده عضلانی، بدن ما کالری بیشتری می‌سوزاند و همین عامل سبب کاهش وزن و کاهش چربی بدن می‌شود. EMS با سلولیت (تجمع چربی) مبارزه می‌کند و سبب سفت شدن پوست ما می‌شود. علاوه بر این، انجام تمرین‌های EMS روشی مؤثر برای پیش‌گیری و درمان مشکلات کمر نظیر فتق دیسک و کشش ماهیچه‌های کمر است.

آیا تمایلی به انجام این ورزش دارید؟

پس به دنبال یک مرکز انجام تمرین‌های EMS در نزدیکی محل زندگی خود باشید.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت ems-training.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *