ورزشکاران حرفه‌ای چگونه به تناسب‌اندام می‌رسند؟

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (1 رای)

Loading...

رسیدن به تناسب اندام

“اگر می‌توانید چیزی را تصور کنید، می‌توانید به آن برسید.”

شما ممکن است عباراتی نظیر این را بر پوسترهای انگیزشی یا مجلات موجود بدنسازی مشاهده کرده باشید. اما اگرچه این امر اندکی عجیب به نظر می‌رسد اما کاملاً صحیح است. تصور کامل یک‌چیز یکی از اصلی‌ترین مراحل برای دستیابی به آن می‌باشد و این امر برای تمام موارد ازجمله پیروزی در یک رقابت یا کسب نمره خوب در یک آزمون صحت دارد.

شما می‌توانید از قدرت تصور برای خوردن غذاهای سالم‌تر و دستیابی به‌ تناسب اندام و بهبود سلامتی استفاده کنید. جفری گراهام می‌گوید: “ازآنجایی‌که تصور نیازمند بستن چشم و تصور آن است، می‌توان آن را به تمام موارد و شرایط مختلف اعمال نمود.”

در اینجا به نحوه اثربخش سازی آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای مختلف تصور

به‌احتمال‌زیاد با قانون جذب آشنایی دارید. افکار مثبت منجر به رخداد اتفاقات مثبت در زندگی می‌گردند. افکار منفی نیز اتفاقات بدی در پی‌دارند.

برای مثال، اگر باور داشته باشید که قرار است غذاهای خود را به‌جای سفارش از بیرون در منزل تهیه کنید، به‌مرور این اتفاق رخ خواهد داد. اما اگر به خود بگویید که بعد از یک روز پرمشغله تهیه غذا در منزل دشوار است، قادر به تهیه غذا در منزل نخواهید بود.

شواهد مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند تصور دستیابی به یک هدف نظیر تغذیه سالم، تمرین و … منجر به دستیابی به آن‌ها می‌گردد.

مطالعه‌ای که در مجله تحقیقات قدرت و شرطی‌سازی منتشر گردید بدین نتیجه رسید افرادی که از تصور ذهنی استفاده می‌کنند عملکرد بهتری در انجام تمرینات قدرتی دارند.

تصور همچنین منجر به ایجاد مهارت‌های جدید نیز می‌گردد. زمانی که گلف‌بازها در برنامه تمرینی خود از تصور استفاده کردند، آن‌ها قادر بودند تمرینات را بهتر از سایر افراد مبتدی که از تصور استفاده نمی‌کردند انجام دهند. این موضوع در مجله روانشناسی ورزش و تمرین نیز منتشر گردیده است.

نتایج نشان می‌دهند استفاده از تصور ذهنی منجر به ایجاد عادت‌های تغذیه سالم نظیر افزایش مصرف میوه می‌گردد.

نحوه عملکرد تصور

شایان‌ذکر است که تصور یک جادو نیست. اما چه چیزی است که منجر به تبدیل ایده‌های موجود در ذهن به واقعیت می‌گردد؟

تصور بدین دلیل منجر به نتایج می‌گردد زیرا مغز شما قادر به ایجاد تمایز بین واقعیت و تصورات را ندارد. لارن ساراکوین می‌گوید: “بدین دلیل است اتفاق بدی که ۱۰ سال پیش رخ‌داده است اکنون نیز به‌راحتی می‌تواند منجر به ناراحتی شما گردد.”

مطالعات نشان می‌دهند تصور یک فعالیت منجر به فعال شدن بخش مربوط به آن فعالیت در ذهن می‌گردد. در طول زمان، این امر منجر به بهتر شدن عملکرد واقعی شما می‌گردد. تصور در مغز به شما کمک می‌کند تا در انجام اقداماتی که آن‌ها را تصور کرده‌اید عملکرد خوبی داشته باشید.

هرروز صبح پنج دقیقه را به تصور خود درحالی‌که به اهداف خود دست‌یافته‌اید صرف کنید.

تصاویر واضح و عواطف شدید را تصور کنید.

تصور موفق شامل امری فراتر از تخیل درباره دوچرخه‌سواری در یک خیابان آفتابی و نوشیدن اسموتی سبز می‌باشد. تصور به معنای راست‌گو بودن در ارتباط با اهداف تناسب‌اندام و رژیم غذایی خود می‌باشد و همچنین باید به نحوه دستیابی به آن‌ها نیز فکر کنید.

زمانی که شرایطی را تصور می‌کنید، ایده اصلی ایجاد احساس دستیابی به این هدف می‌باشد. هر چه بیشتر به آن احساس نزدیک شوید تجربه بهتری خواهید داشت.

این امر چگونه انجام می‌گیرد:

۱٫ دقیق باشید.

اگر قصد دارید صبحانه‌های سالم‌تری داشته باشید، تصور کنید در حال آماده کردن یک اسموتی بوده و سبزیجات و میوه‌ها را خردکرده یا تخم‌مرغ‌ها را شکسته و به املت اضافه می‌کنید. شما همچنین می‌توانید بوهایی که ممکن است در حین آشپزی احساس کنید را تصور نمایید. آیا این امر منجر به احساس خوشحالی و انرژی می‌گردد؟

این امر برای موارد مربوط به‌تناسب اندام نیز صدق می‌کند: اگر دویدن شما منجر به تنگی نفس می‌گردد شما می‌توانید دویدن در محله خود را تصور کرده و خود را به آن عادت دهید.

شما می‌توانید حرکات را نیز تصور کنید. راکت خود را برداشته و تصور کنید در حال ضربه زدن به توپ هستید. گراهام می‌گوید: “تمرینات تصوری بهترین روش برای بهبود عملکرد فیزیکی می‌باشند.”

به موارد بسیار جزئی در تصورات خود توجه نمایید. برای مثال می‌توانید در حین تصور دویدن بوی علف را احساس کنید.

۲٫ تفکرات منفی را کنار بگذارید.

تفکرات شما بسیار قدرتمند می‌باشند بنابراین هرگز در مورد شکست‌ها یا اما و اگرها تفکر نکنید. همواره دقت کنید تصورات شما مواردی را در برگیرند که شما به آن‌ها علاقه دارند. هرگز مواردی که قصد دارید از آن‌ها دوری نمایید را تصور نکنید. گراهام معتقد است: “زمانی که شما تفکری را سرکوب می‌کنید، این تفکر به‌احتمال‌زیاد راهی برای ورود به خودآگاه شما پیدا خواهد کرد.”

۳٫ موانع را جدی بگیرید.

به موانعی که در مسیر شما قرار دارند توجه کرده و نحوه عبور از آن‌ها را پیدا کنید. ساراکوین می‌گوید: “شما باید آن‌ها را تصور کنید. شما همچنین باید علیه آن‌ها اقدام نمایید تا بتوانید به نتایج دست‌یابید.”

برای مثال، اگر مسیری که از محل کار به منزل طی می‌کنید طولانی است و فرصت تهیه غذا را ندارید می‌توانید غذا را از قبل تهیه نمایید. اگر به دلیل داشتن کودک قادر به تمرین نیستید می‌توانید باشگاهی را انتخاب کنید که خدمات نگهداری از کودک را نیز ارائه می‌دهد.

۴٫ تمرین تمرین تمرین

یک پاسخ قطعی برای مدت‌زمان و تناوب تصور وجود ندارد. اما گراهام و سارکوین معتقدند هرچه میزان تصور هدف بیشتر باشد احتمال دستیابی به آن نیز بیشتر می‌باشد.

بنابراین همواره فرصتی را به تصور اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید پنج دقیقه بعد از بیداری یا پنج دقیقه از قبل از خواب را به تصور اختصاص دهید. گراهام می‌گوید: “به‌منظور مشاهده پیشرفت، تصور باید به‌طور مداوم و نظام‌مند تمرین شود.”


تالیف:

تن ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت howtoadult.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام  تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.