کاهش وزن و چربی‌سوزی بانوان, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

وزنتان را به سرعت کاهش ندهید!

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه

     

    آیا می‌‌خواهید تا شب قبل از عید لاغر شوید؟ آیا قصد دارید در عرض دو هفته به تناسب‌‌اندام برسید؟

    امروزه ما تحت تأثیر اطلاعات و مقالات متعددی هستیم که روش‌‌هایی را برای کاهش سریع وزن ارائه می‌‌دهند و در نزدیکی سال جدید این مقالات بیشتر می‌‌شوند.

    برای بسیاری از افراد کاهش سایز در مدت دو هفته بسیار وسوسه کننده به نظر می‌‌رسد و آن‌ها همواره قصد دارند این روش را امتحان کنند.

    مشکل رژیم‌‌های غذایی

    به عقیده ریانون لمبرت، کارشناس تغذیه هارلی استریت، این دسته از رژیم‌‌های غذایی برای سلامتی شما مضر بوده و می‌‌توانند منجر به فقدان مواد مغذی، از بین رفتن عضلات و کاهش متابولیسم شوند.

    بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهند که کاهش سریع وزن هرگز پایدار نبوده و وزن ازدست‌رفته بعد از مدت کوتاهی مجدداً بازخواهد گشت.

    زمانی که شما از این دسته از رژیم‌‌ها استفاده می‌‌کنید، ناامید شده و روند رژیم را ترک خواهید کرد. این روش‌‌ها به‌هیچ‌عنوان پایدار نیستند.

    اما اگر چربی‌‌های خود را به‌تدریج کاهش دهید، شما بامهارت تغذیه مناسب آشنا شده و عادت‌‌های نامناسب خود را کنار خواهید گذاشت و درنتیجه می‌‌توانید رابطه خوبی با غذاها ایجاد کرده و درنهایت سبک زندگی متعادلی برای خود ایجاد کنید.

    لمبرت می‌‌گوید: “به‌جای استفاده از کربوهیدرات‌‌های ساده، از میوه‌‌ها، سبزیجات و کربوهیدرات‌‌های پیچیده استفاده کرده و مصرف غذاهای قندی فرآوری شده را کاهش دهید.”

    به عقیده NHS، میزان متعادل کاهش وزن در هر هفته در حدود 450 گرم تا یک کیلوگرم است. بااین‌حال، اگر تمرین کرده و تمرینات متعددی را برای افزایش حجم عضلات خود انجام می‌‌دهید، ممکن است شاهد کاهش عدد بر روی ترازو نباشید، اما این در حالی است که شما چربی زیادی سوزانده‌‌اید. این بدین دلیل است که شما حجم ماهیچه‌‌های خود را نیز افزایش دهید.

    دلیل اصلی بازگشت وزن بعد از رژیم‌‌های غذایی نامناسب این است که چیزی که شما ازدست‌داده‌اید، در اصل چربی نبوده است.

    لمبرت می‌‌گوید: “در طی این دسته از رژیم‌‌های غذایی، وزن شما ممکن است در طی هفته اول بیش از یک کیلوگرم کاهش یابد.” وی این موضوع را به‌تفصیل در کتاب روشی ساده برای تغذیه خوب که در 28 دسامبر منتشر شد، شرح داده است.

    بخش قابل‌‌توجهی از کاهش وزن مربوط به کاهش آب بدن است که این امر به دلیل سوزانده شدن گلیکوژن به‌منظور تأمین انرژی موردنیاز است، زیرا رژیم غذایی انرژی موردنیاز بدن را تأمین نکرده و درنتیجه بدن برای تأمین انرژی خود از ذخایر استفاده می‌‌کند.

    بدین دلیل است که وزن ازدست‌رفته مجدداً بازخواهد گشت.

    عوارض جانبی

    کاهش سریع وزن می‌‌تواند برای سلامتی شما نیز مضر باشد.

    لمبرت می‌‌گوید: زمانی که میزان کالری دریافتی خود را کاهش می‌‌دهید، فقدان مواد مغذی پیش می‌‌آید و این بدین معناست که مواد معدنی و ویتامین‌‌های بدن کاهش می‌‌یابد.

    فقدان مواد مغذی موردنیاز بدن نیز عوارض دیگری را به دنبال دارد. برای مثال، فقدان ویتامین D، کلسیم و فسفر می‌‌تواند منجر به ضعف استخوان‌‌ها گردد. علاوه بر این، خستگی و کم‌‌خونی نیز ازجمله عوارض فقدان آهن و ویتامین B12 در رژیم غذایی هستند.

    شما می‌‌توانید با رژیم غذایی متنوع از بروز این موارد جلوگیری کنید.

    ثانیاً، شما ممکن است ماهیچه‌‌های خود را از دست دهید.

    بسیاری از افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، به دنبال کاهش میزان چربی بدن خود هستند، اما افرادی که با استفاده از رژیم غذایی وزن خود را کاهش می‌‌دهند، در کنار چربی، آب و ماهیچه‌‌های خود را نیز از دست می‌‌دهند.

    تحقیقات متعددی وجود دارند که نشان می‌‌دهند رژیم غذایی کم‌کالری اغلب منجر به کاهش بیشتر حجم عضلات در مقایسه با رژیم‌‌های غذایی پرکالری می‌‌شود. هدف شما باید کاهش چربی و افزایش حجم ماهیچه باشد که این امر به زمان بیشتری نیاز دارد.

    متابولیسم شما نیز ممکن است کاهش یابد

    متابولیسم به تعداد کالری‌‌های سوزانده‌‌ شده در طول روز اشاره داد و عواملی نظیر سن، جنسیت، ژن و … می‌‌توانند به‌سرعت متابولیسم تأثیر داشته باشند. اما کاهش سریع وزن می‌‌تواند متابولیسم شما را کاهش دهد و این بدین معناست که میزان کالری سوزانده‌‌ شده توسط بدن کاهش می‌‌یابد.

    لمبرت می‌‌گوید: کاهش متابولیسم ممکن است به دلیل از دست رفتن عضله و کاهش هورمون تیروئید باشد.

    کاهش وزن آرام و تدریجی راز کاهش وزن است و در این صورت دیگر وزنی که برای کاهش آن تلاش بسیاری کرده‌‌اید، بازنمی‌گردد.

    لمبرت می‌‌گوید: “کاهش سریع وزن ممکن است منجر به نتایج سریع گردد، اما این روش ممکن است آسیب‌‌های فیزیکی و ذهنی متعددی داشته باشد. در طولانی‌مدت، وزن ازدست‌رفته مجدداً بازخواهد گشت.”

    توصیه‌‌های لمبرت برای کاهش سریع وزن

    1. کاهش مصرف وعده‌‌های غذایی آماده و فرآوری شده

    این محصولات معمولاً سرشار از قند و چربی‌‌های ناسالم هستند و می‌‌توانند چربی بدن و قند خون را افزایش دهند و فرد بلافاصله بعد از مصرف آن‌ها احساس گرسنگی می‌‌کند.

    1. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید

    اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما از پروتئین، کربوهیدرات‌‌های پیچیده و چربی‌‌های سالم تشکیل‌شده باشد. در کنار وعده‌‌غذایی متعادل باید از میوه‌‌ها و سبزیجات نیز استفاده کنید تا احساس سیری طولانی‌‌تری داشته و انرژی موردنیاز بدن خود را تأمین کنید.

    1. استراحت کنید

    فقدان خواب می‌‌تواند منجر به افزایش گرلین (هورمون گرسنگی) گردیده و ترشح لپتین را کاهش دهد که این هورمون منجر به حس سیری می‌‌شود. بنابراین، فقدان خواب منجر به افزایش گرسنگی می‌‌‌‌شود.

    1. تمرینات متنوع انجام دهید

    تمرینات استقامتی برای افزایش حجم ماهیچه‌‌ها مناسب می‌‌باشند و تمرینات شدید برای کالری سوزی در طی تمرین و بعدازآن مؤثر هستند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت independent.co.uk)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “وزنتان را به سرعت کاهش ندهید!

    1. منصور مجیدی گفت:

      باسلام و خسته نباشید مطالبتون بسیار عالیه و کارشناسی شده است. اما یه سوال دارم کاهش وزن از طریق مزاج انسان درسته یا از طریق طب نوین مثلا من طبم بلغمیه خیار گوجه و کاهو برای من ضرر داره اما طب نوین این نظر رو نداره ممنون میشم پاسخ من رو بدهید. و برای کاهش وزن سر در گم شدم.

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز در بعضی از موارد این تفاوت دیدگاه در بین طب سنتی و نوین وجود دارد و در بسیاری از موارد نیز هر دو مطالب یکدیگر را تایید می‌کنند. در موارد جزئی می‌توان از این تفاوت‌ها چشم‌پوشی کرد ولی در موارد جامع و اصلی، شخصا نظرات طب نوین را بیشتر مورد استناد می‌دانم.

    2. شیلا گفت:

      اره واقعا وزن رو باید آروم کم کرد ممنون از اطلاعات خوبتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *