ویتامین‌‌ها، مکمل‌‌ها و تغذیه در دوران بارداری

 مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۵ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (2 رای)

Loading...

مصرف رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران بارداری منجر به دریافت بسیاری از ویتامین‌‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن می‌‌شود.

اما زمانی که باردار هستید، شما باید از مکمل‌‌های اسیدفولیک استفاده کنید. توصیه می‌‌شود که از موارد زیر استفاده کنید:

  • ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک در روز ـ شما باید مصرف اسیدفولیک را قبل از بارداری تا هفته ۱۲ بارداری مصرف کنید.

سازمان بهداشت همچنین استفاده از مکمل‌‌های ویتامین D در دوران بارداری را نیز توصیه می‌‌کند (به بخش ویتامین D در دوران بارداری مراجعه کنید).

از مکمل‌‌های ویتامین A یا هرگونه مکمل حاوی ویتامین A (رتینول) پرهیز کنید، زیرا میزان بیش‌ازحد ویتامین A می‌‌تواند تأثیر نامناسبی بر نوزاد داشته باشد. همواره قبل از مصرف مکمل‌‌ها، برچسب آن‌ها را مطالعه کنید.

نحوه دریافت مکمل‌‌ها

شما می‌‌توانید مکمل‌‌ها را از داروخانه‌‌‌‌ها یا فروشگاه‌‌ها خریداری کنید. پزشک شما نیز می‌‌تواند آن‌ها را برای شما تجویز کند. اگر قصد دارید اسیدفولیک موردنیاز را از طریق قرص‌‌های مولتی‌‌ویتامین دریافت کنید، از عدم وجود ویتامین A اطمینان حاصل کنید.

شما همچنین می‌‌توانید به‌واسطه طرح “آغاز سلامت” از ویتامین‌‌های رایگان نیز بهره‌‌مند شوید.

مصرف اسیدفولیک قبل و در طی بارداری

شما باید در طی آمادگی برای بارداری روزانه یک قرص ۴۰۰ میکروگرمی اسیدفولیک مصرف کرده و مصرف آن را تا هفته ۱۲ بارداری ادامه دهید.

مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌‌تواند از بروز مشکلاتی ازجمله نقص لوله عصبی نظیر Spina bifida جلوگیری کند. اگر قبل از آغاز بارداری مصرف اسیدفولیک را شروع نکرده‌‌اید، مصرف آن را به‌سرعت آغاز کنید.

شما باید از غذاهای دارای فولات (نوع طبیعی اسیدفولیک) استفاده کنید که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به سبزیجات پهن‌‌برگ اشاره کرد. برخی از غلات صبحانه و برخی از چربی‌‌ها ازجمله مارگارین نیز دارای اسیدفولیک هستند.

تأمین فولات موردنیاز طی دوران بارداری صرفاً از طریق رژیم غذایی ممکن نیست و بدین دلیل است که استفاده از مکمل‌‌های اسیدفولیک ضروری است.

دوز بالای اسیدفولیک

برخی از زنان با ریسک بالای نقص لوله عصبی مواجه هستند و درنتیجه توصیه می‌‌شود این دسته از افراد اسیدفولیک با دوز بیشتر (۵ میلی‌‌گرم) را تا هفته ۱۲ بارداری مصرف کنند. درصورتی‌که یکی از شرایط زیر برقرار باشد، زنان با ریسک بیشتری مواجه خواهند بود:

  • زن یا همسر وی با نقص لوله عصبی مواجه باشد.
  • بارداری پیشین آن‌ها با نقص لوله عصبی همراه بوده باشد.
  • زن یا همسر وی سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی داشته باشند.
  • مبتلابه دیابت باشند.

علاوه بر این، زنانی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌‌کنند، باید با پزشک خود مشورت نمایند، زیرا آن‌ها ممکن است به دوز بیشتری از اسیدفولیک نیاز داشته باشند.

اگر هر یک از موارد فوق در مورد شما صدق می‌‌کند، با پزشک خود مشورت نمایید تا دوز بالاتری از اسیدفولیک را برای شما تجویز نماید. کارشناس مامایی یا پزشک می‌‌تواند آزمایش‌های غربالگری را نیز در طی دوران بارداری برای شما تجویز نماید.

ویتامین D در دوران بارداری

تمام بزرگ‌سالان، ازجمله زنان باردار و دارای نوزاد شیرخوار، روزانه به ۱۰ میکروگرم ویتامین D نیاز دارند و باید از مکمل‌‌های دارای این میزان ویتامین D استفاده کنند.

ویتامین D در تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن نقش دارد که هر دو عنصر برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و حفظ سلامت ماهیچه‌‌ها ضروری هستند.

زمانی که پوست ما در معرض نور خورشید قرار می‌‌گیرد، بدن ما ویتامین D تولید می‌‌کند. مدت‌زمان لازم برای جذب ویتامین D کافی موردنیاز بدن از طریق قرار گرفتن در زیر نور خورشید هنوز مشخص نشده است، اما اگر قصد دارید مدت‌زمانی را زیر نور خورشید سپری کرده و میزان ویتامین D بدن خود را افزایش دهید، حتماً از کرم‌‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

ویتامین D در برخی از مواد غذایی نیز یافت می‌‌شود:

  • ماهی چرب (ازجمله قزل‌‌آلا، ماکرل و ساردین)
  • تخم‌‌مرغ
  • گوشت قرمز

ویتامین D در شیر خشک، غلات و محصولات جایگزین شیر نیز یافت می‌‌شود. میزان ویتامین D موجود در این محصولات بسیار متغیر بوده و ممکن است بسیار ناچیز باشد.

ازآنجایی‌که ویتامین D در غذاهای کمی یافت می‌‌شود، بنابراین تأمین میزان موردنیاز آن از طریق رژیم غذایی بسیار دشوار است. بنابراین، همه افراد بالاتر از پنج سال، ازجمله زنان باردار و دارای نوزاد شیرخوار، باید روزانه به میزان ۱۰ میکروگرم ویتامین D دریافت کنند که این میزان را می‌‌توان از طریق مکمل‌‌ها را تأمین کرد.

بسیاری از افراد بزرگ‌تر از ۵ سال در انگلستان معمولاً ویتامین D موردنیاز خود را از طریق نور خورشید در طی تابستان دریافت می‌‌کنند، بنابراین ممکن است نیازی به مصرف مکمل‌‌های ویتامین D در این فصل وجود نداشته باشد.

اگر پوست تیره دارید یا همواره پوست خود را می‌‌پوشانید

اگر رنگ پوست شما تیره است (برای مثال، اگر اهل آفریقا، جزایر کارائیب یا آسیای جنوبی) یا همواره پوست خود را در محیط بیرون از منزل می‌‌پوشانید، ممکن است ویتامین D کافی دریافت نکنید. در این صورت استفاده از مکمل‌‌های ویتامین D به‌صورت روزانه ضروری می‌‌باشد. در این زمینه می‌‌توانید با پزشک یا متخصص مامایی مشورت کنید.

آهن در دوران بارداری

اگر با فقدان آهن مواجه هستید، احتمالاً به‌زودی خسته شده و از کم‌‌خونی رنج ببرید.

گوشت، سبزیجات پهن‌‌برگ، میوه‌‌های خشک‌‌شده و آجیل‌‌ها حاوی آهن هستند.

اگر به بادام‌‌زمینی یا غذاهای حاوی بادام‌‌زمینی (ازجمله کره‌‌ بادام‌‌زمینی) علاقه دارید، شما می‌‌توانید آن را به رژیم غذایی خود بی افزایید.

بسیاری از غلات صبحانه نیز حاوی آهن هستند. اگر میزان آهن موجود در خون شما کاهش یابد، پزشک می‌‌توان مکمل‌‌های آهن را برای شما تجویز کند.

ویتامین C در دوران بارداری

ویتامین C از سلول‌‌ها محافظت کرده و به‌سلامتی آن‌ها را حفظ می‌‌کند.

ویتامین C در بسیاری از میوه‌‌‌‌ها و سبزیجات یافت شده و رژیم غذایی متعادل می‌‌تواند ویتامین C موردنیاز شما را تأمین کند. ازجمله منابع ویتامین C می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرتقال و آب‌‌پرتقال
  • فلفل قرمز و سبز
  • توت‌‌فرنگی
  • انگور سیاه
  • بروکلی
  • جوانه بروکلی
  • سیب‌‌زمینی

کلسیم در دوران بارداری

کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. ازجمله منابع کلسیم می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر، پنیر و ماست
  • سبزیجات پهن‌‌برگ
  • توفو
  • نوشیدنی‌‌های سویا به همراه کلسیم افزوده
  • نان و تمام مواد غذایی تهیه‌‌شده با آرد غنی‌‌شده
  • ماهی ـ ساردین و پیلچارد

رژیم غذایی گیاهی متنوع و متعادل باید مواد مغذی موردنیاز شما و نوزادتان را تأمین کند. بااین‌حال، شما ممکن است در تأمین آهن و ویتامین B12 با مشکل مواجه باشید. در مورد روش‌‌های تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن خود با پزشک یا کارشناس مامایی مشورت کنید.

اگر گیاه‌خوار هستید یا از رژیم غذایی دارای محدودیت استفاده می‌‌کنید (نظیر رژیم غذایی بدون گلوتن برای بیماران مبتلابه سلیاک)، با پزشک یا متخصص مامایی مشورت کنید.

از پزشک خود بخواهید تا شما را به یک کارشناس تغذیه ارجاع دهد تا از تأمین تمام مواد مغذی موردنیاز خود و نوزادتان اطمینان حاصل کنید.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت nhs.uk)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.