کراس فیت

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۹ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (1 رای)

Loading...

کراس فیت یکی از روش‌های شناخته‌شده تناسب‌اندام است که توسط گرگ گلسمن ایجادشده و امروزه یک نشان تجاری ثبت‌شده برای شرکت CrossFit, Inc می‌باشد که در سال ۲۰۰۰ توسط گرگ گلسمن و لورن جنای تأسیس شد. کراس فیت که یک فلسفه فعالیت فیزیکی و هم‌چنین یک ورزش تناسب‌اندام رقابتی قلمداد می‌شود، ترکیبی از تمرینات دوره‌ای شدید، وزنه‌برداری المپیک، پلایومتری، پاورلیفتینگ، ژیمناستیک، وزنه‌برداری با کتل بل، تمرینات کالیستنیک، مردان آهنین و سایر تمرینات است. این تمرینات در بیش از ۱۳۰۰۰ باشگاه انجام می‌شوند که در حدود نیمی از آن‌ها در ایالات‌متحده واقع‌شده‌اند و افراد حاضر در این باشگاه‌ها به‌طور روزمره در انجام تمرینات با یکدیگر رقابت می‌کنند. افراد نظرات متفاوتی در مورد کراس فیت دارند، زیرا برخی افراد بر این باور هستند که این تمرینات منجر به ایجاد آسیب‌هایی ازجمله رامبودیولیز می‌شوند که طی آن بافت‌های ماهیچه‌ای با مرگ مواجه می‌شوند.

تاریخچه

گرگ گلسمن و لورن جنای در سال ۲۰۰۰ شرکت CrossFit, Inc را تأسیس نمودند. ایده این شرکت چندین سال پیش (۱۹۹۶) و بانام Cross-Fit ارائه‌شده بود. باشگاه مرکزی کراس فیت در سانتاکروز کالیفرنیا مستقر است و اولین باشگاه وابسته به این مرکز نیز در سیاتل واشنگتن تأسیس شد. در سال ۲۰۰۵، فقط ۱۳ باشگاه کراس فیت وجود داشتند، اما امروزه این تعداد به ۱۳۰۰۰ افزایش‌یافته است. ازجمله برترین مربیان کراس فیت می‌توان به لویی سایمونز، جان ولبورن، باب هابپر و مایک برگنر اشاره کرد.

گلسمن بعد از جدا شدن از لورن، مدیریت کل شرکت را بر عهده گرفت. بعدازاین جدایی، لورن تصمیم گرفت سهم خود را به شرکتی دیگر بفروشد، اما گلسمن با دریافت وامی به مبلغ ۱۶ میلیون دلار از Summit Partners، توانست سهام لورن را خریداری کند.

مرور کلی

کراس فیت یک برنامه قدرتی است که شامل تمرینات هوازی، کالیستنیک (تمرینات وزن بدن) و وزنه‌برداری المپیک است. CrossFit, Inc برنامه قدرتی خود را به‌عنوان “مجموعه از حرکات کاربردی متنوع و در حال تغییر که با شدت بالایی در زمان‌ها و حالت‌های مختلف انجام می‌شوند” تعریف می‌کند که هدف آن تقویت تناسب‌اندام می‌باشد. کلاس‌های چندین ساعته در باشگاه‌های وابسته شامل نرمش، تقویت مهارت، تمرینات شدید و تمرینات کششی گروهی یا فردی می‌باشند. برخی از باشگاه‌ها اغلب انجام تمرینات متمرکز بر قدرت را بعد از تمرینات WOD توصیه می‌کنند. عملکرد در هر یک از WOD ها امتیاز داده‌شده و به‌منظور افزایش حس رقابت ثبت می‌شود. برخی از باشگاه‌های وابسته کلاس‌های مازاد ازجمله وزنه‌برداری المپیک را نیز به برنامه خود افزوده‌اند.

باشگاه‌های کراس فیت از ابزارهای مختلفی ازجمله هالتر، دمبل، حلقه‌های ژیمناستیک، میله‌های بارفیکس، طناب، کتل بل، مدیسین بال، جعبه‌های پلایو، دستگاه‌های کول و زیراندازهای مختلف استفاده می‌کنند. کراس فیت بر حرکات کاربردی متغیر با شدت بالا تمرکز داشته و حرکاتی ازجمله کالیستنیک، وزنه‌برداری المپیک، پاورلیفتینگ، حرکات مردان آهنین، پلایومتری، حرکات وزن بدن، پارویی، تمرینات هوازی، دو و شنا را در برمی‌گیرد.

برنامه‌ریزی کراس فیت غیرمتمرکز است اما روش اصلی آن توسط بیش از هزاران باشگاه، سازمان‌های آتش‌نشانی، سازمان‌های مجری قانون و سازمان‌های نظامی ازجمله گارد نظامی دانمارک، برخی از مربیان تربیت‌بدنی کانادا و ایالات‌متحده، تیم‌های ورزشی مدارس و دانشگاه‌ها و میامی مارلینز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کراس فیت یک برنامه تخصصی تناسب‌اندام نیست، بلکه اقدامی عمدی برای بهینه‌سازی صلاحیت فیزیکی در هر یک از ۱۰ دامنه تناسب‌اندام شناخته‌شده است. این دامنه‌ها به شرح زیر می‌باشند: استقامت قلبی عروقی و تنفسی، استقامت، قدرت، انعطاف‌پذیری، توان، سرعت، هماهنگی، چابکی، تعادل و دقت.

کراس فیت هم برای زنان و هم مردان مناسب است و یک بررسی آماری در سال ۲۰۱۴ نشان داد که استفاده‌کنندگان از تمرینات کراس فیت ۵۰ درصد مرد و ۵۰ درصد زن هستند.

افزایش محبوبیت جهانی کراس فیت منجر به افزایش علاقه‌مندی افراد به وزنه‌برداری المپیک در ایالات‌متحده گردید.

مدل تجاری

شرکت CrossFit, Inc مجوز استفاده از برند کراس فیت برای باشگاه‌ها را بر اساس هزینه سالیانه ارائه داده و مربیان باشگاه‌ها نیز باید مورد تائید این شرکت باشند. دوره مربی سطح ۱ شامل مهارت‌هایی نظیر ژیمناستیک، وزنه‌برداری المپیک، پاورلیفتینگ، مردان آهنین، دو و استقامت، پاروزنی، کتل بل، تحرک و بازیابی، کراس فیت کودکان، کراس فیت فوتبال، دفاع شخصی و حمله می‌باشد. این شرکت برنامه‌های ویژه‌ای را برای زنان باردار، افراد مسن و هم‌چنین نظامیان ارائه می‌دهد. باشگاه‌های وابسته نیز برنامه‌ریزی، هزینه و روش‌های آموزشی خاص خود را دارند. بسیاری از ورزشکاران و مربیان خود را بخشی از روندی می‌دانند که قصد دارد تناسب‌اندام سنتی را به چالش بکشد. افرادی که کراس فیت را در پیش‌گرفته‌اند باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند.

کراس فیت از یک مدل اینترنتی جامعه مجازی بهره‌مند شده است. این شرکت اعلام دارد که رویکرد غیرمتمرکز آن دارای ویژگی‌های مشترکی با پروژه‌های نرم‌افزاری کدباز بوده و امکان بروز بهترین اقدامات از طریق رویکردهای مختلف را فراهم می‌سازد و این موضوعی است که برخی از رقبا و شرکت‌های وابسته پیشین آن را موردانتقاد قرارداده‌اند.

تأثیر

تأثیرات مثبت تمرینات کراس فیت بر عملکرد فیزیکی توسط شواهد علمی و پزشکی به اثبات نرسیده‌اند.

CrossFit Games

CrossFit Games که توسط دیو کاسترو مدیریت می‌شود، از سال ۲۰۰۷ هر تابستان برگزار می‌شود. ورزشکاران حاضر در این مسابقات فقط یک ساعت قبل از رقابت از جریان بازی مطلع می‌شوند و ویژگی شگفت‌زدگی و ناگهانی بودن مسابقات منجر به افزایش هیجان آن‌ها شده است. ازجمله بازی‌های کراس فیت می‌توان به شنا در آب سخت، پرتاب توپ نرم و … اشاره کرد. این بازی‌ها به‌منظور تعیین متناسب‌ترین فرد کره زمین طراحی‌شده‌اند و شرکت‌کنندگان در این بازی‌ها باید برای هر چالشی آماده باشند.

در سال ۲۰۱۱، این شرکت یک قالب شایستگی سنجی آنلاین راه‌اندازی نمود تا مشارکت ورزشکاران سراسر جهان در این بازی‌ها تسهیل شود. در طی دوره پنج هفتگی CrossFit Open، هر هفته یک حرکت عرضه می‌شد. ورزشکاران چند روز فرصت داشتند تا حرکت را تکمیل کرده و امتیاز خود را به‌صورت آنلاین ثبت کرده و ویدئوی آن را به کراس فیت ارسال کنند. ازآنجایی‌که Open برای ورزشکارانی با تمام سطوح وجود دارد، بسیاری از باشگاه‌های وابسته اعضای خود را به شرکت در این دوره ترغیب کرده و تعداد شرکت‌کنندگان به بیش از صدها هزار می‌رسد.

افراد برتر CrossFit Open به مسابقات منطقه‌ای راه می‌یابند که دو ماه بعد برگزار می‌شود. Games بخش‌های ویژه‌ای با توجه به جنسیت، تیم‌های مختلط و گروه‌های سنی مختلف دارد.

گواهی

به‌منظور دریافت گواهی مربیگری کراس فیت، افراد باید چهار سطح یادگیری را پشت سر بگذارند. بااین‌حال، تمام باشگاه‌های کراس فیت مربیان خود را به داشتن هر چهار سطح ملزم نمی‌کنند. سطح ۱ (CF-L1) سطح مقدماتی است که در آن شرکت‌کنندگان در کلاس‌هایی که آخر هفته برگزار می‌شوند شرکت کرده و در مورد روش‌ها و اصول کراس فیت صحبت می‌کنند. در این دوره افراد با نحوه مدیریت کلاس آشنا می‌شوند. آن‌ها با تکنیک‌ها و نحوه سازگار سازی آن‌ها با افرادی که نمی‌توانند حرکات را انجام دهند، آشنا می‌شوند. در طی دوره آموزشی سطح یک، فرد باید بتواند کلاس را به‌خوبی مدیریت کرده و ورزش‌های مناسبی را با توجه به سطح ورزشکار پیشنهاد دهد که با استانداردهای کراس فیت سازگاری دارند. در سطح دوم، آموزش پیشرفته‌تر بوده و افراد با مکانیسم حرکات و نحوه ارتباط مؤثر با دانشجویان آشنا می‌شوند. در سطح دوم، شرکت‌کنندگان با ظرفیت ورزشی آشنا شده و توانایی مربیگری آن‌ها به‌صورت گروهی ارزیابی می‌شود. به‌منظور دریافت مدرک سطح سه، مربی باید حداقل ۱۵۰۰ ساعت سابقه مربیگری تناسب‌اندام داشته و مدرک CPR نیز دریافت کرده باشد. به‌منظور دریافت مدرک سطح چهار، مربی باید چندین سال به‌عنوان مربی سطح سه فعالیت داشته و سپس در آزمونی شرکت کند.

انتقاد

آسیب

خطرات ناشی از انجام تمرینات کراس فیت ازجمله موارد مهمی هستند که از اوایل سال ۲۰۰۰ ذهن افراد بسیاری را به خود مشغول کرده‌اند. منتقدان CrossFit, Inc را به دلیل استفاده از حرکات خطرناک، شدت نامناسب و تبدیل افراد ناشایست به مربیان کراس فیت موردانتقاد قرار می‌دهند.

در پاسخ به این انتقادات، CrossFit Inc, اعلام کرده است که کراس فیت حتی درصورتی‌که با تکنیک ضعیفی انجام شود نیز بسیار ایمن است. این شرکت اعلام دارد که با انجام صحیح تمرینات، افراد می‌توانند احتمال آسیب را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند. روش انجام صحیح تمرینات در وب‌سایت این شرکت و هم‌چنین طی دوره سطح یک آموزش داده می‌شوند.

CrossFit, Inc این موضوع را با اشاره به سه بررسی آکادمیک انجام‌شده بر روی شرکت‌کنندگان کراس فیت موردبررسی قرار می‌دهد. این بررسی‌ها میزان آسیب را ۲٫۴ الی ۳٫۱ آسیب به ازای هر ۱۰۰۰ ساعت تمرین برآورد کرده‌اند و این امر حاکی از بی‌خطر بودن انجام تمرینات کراس فیت می‌باشد.

مطالعه‌ای که با عنوان “تمرینات قدرتی کراس فیت با شدت بالا و تأثیر آن‌ها بر ترکیب بدن و تناسب هوازی” در مجله Strength and Conditioning Research منتشر شد، به بررسی ۵۴ شرکت‌کننده به مدت ۱۰ هفته پرداخت. مطالعه اعلام نمود که درصد قابل‌توجهی از افراد (۱۶%) دوره را کامل نکردند. نویسندگان اعلام کردند که “این امر نشانگر نسبت ریسک ـ مزیت این برنامه تمرین دشوار است. در سال ۲۰۱۴، CrossFit, Inc شکایتی مبنی بر عدم صحت اطلاعات منتشرشده در این مجله تدارک دید و اعلام نمود که این مجله قصد دارد شرکت‌کنندگان را از کراس فیت بترساند. بررسی‌های بعدی نیز حاکی از عدم صحت داده‌های مربوط به آسیب بودند. در سپتامبر سال ۲۰۱۶، دادگاه منطقه‌ای رأیی مبنی بر نادرست بودن داده‌های آسیب صادر نمود و NSCA نیز دیگر گزارشی مبنی بر تحقیق منتشر نکرد. در فوریه سال ۲۰۱۷، کراس فیت شرکت NSCA را تحریم نمود. در ماه می سال ۲۰۱۷، دادگاه نیز ۱۷ تحریم علیه NSCA تصویب نمود و اعلام کرد که این شرکت داده‌هایی را به‌منظور تشویش اذهان عمومی در مورد تأثیرات کراس فیت منتشر کرده بود. کراس فیت مبلغی معادل ۷۴۰۰۰ دلار به‌عنوان غرامت از NSCA دریافت نمود. درصورتی‌که نتایج منتشرشده توسط NSCA همچنان منجر به سردرگمی افراد شوند، کراس فیت می‌تواند خسارت وارده را از این شرکت دریافت نماید.

رابدومیولیز

 رابطه بین کراس فیت و رابدومیولیز یکی دیگر از موارد بحث‌برانگیز است. برخی از کارشناسان پزشکی مدعی شده‌اند که تمرینات کراس فیت، احتمال ابتلای افراد به رابدومیولیز را افزایش می‌دهند.

یکی از ورزشکاران مربی بدون گواهی کراس فیت را تحت پیگرد قانونی قرار داد و توانست ۳۰۰۰۰۰ دلار خسارت دریافت کند، زیرا وی در پی انجام تمرینات کراس فیت در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۰۵ در باشگاه مانساس ایالت ویرجینیا با این مشکل مواجه شده بود. ازآنجایی‌که مربی گواهی کراس فیت نداشت، شرکت کراس فیت در این پرونده حقوقی نقشی نداشت.

CrossFit, Inc هرگز تأثیر روش کراس فیت بر بروز رابدومیولیز را انکار نکرده است. این شرکت بیان دارد که این مشکل در پی انجام انواع مختلفی از ورزش‌ها ممکن است رخ دهد. یکی از سخنگویان این شرکت خاطرنشان کرد: “گزارش ESPN مبنی بر ۵۳ مرگ از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ در مسابقات تریاتلون ایالات‌متحده باید این موضوع را منتفی سازد.”

از ماه می ۲۰۰۵، CrossFit, Inc چندین مقاله در مورد رابدومیولیز در مجله CrossFit منتشر نمود. سه مورد از مقالات در راهنمای کراس فیت که به تمام ورزشکاران ارائه می‌شود، منتشرشده‌اند.

CrossFit, Inc به دلیل انتشار کارتونی باشخصیت “عمو رابدو” که در آن دلقکی به دستگاه دیالیز متصل شده و کلیه‌ها و روده‌های وی بر روی زمین افتاده‌اند نیز موردانتقاد قرارگرفته است.

در پاسخ به این انتقاد، گرگ گلسمن گفت: “ما عمو رابدو را معرفی نمودیم، زیرا بر این باور هستیم که صداقت در مورد ریسک اخلاقی‌ترین اقدام است.”

حضور در شبکه‌های اجتماعی

کراس فیت بارها به دلیل رویکرد منحصربه‌فرد خود نسبت به شبکه‌های مجازی موردانتقاد و هم‌چنین تجلیل قرارگرفته است. این رویکرد شامل انتشار مقالات و توییت‌هایی در مورد موضوعات بی‌ربط به تناسب‌اندام ازجمله سیاست، فلسفه و شعر می‌باشد. این شرکت هم‌چنین با سایر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز ارتباط برقرار می‌کند. برای مثال، این شرکت در حساب توییتر خود تبلیغ نوشابه را منتشر کرده بود که در آن به‌جای عبارت “Open Happiness” از عبارت “Open Diabetes” (دیابت را بازکنید) استفاده کرده بود. در کنار این عکس نیز نقل‌قولی از گرگ گلسمن (مدیرعامل کراس فیت) درج‌شده بود: “اطمینان حاصل کنید که اندکی نیز برای همسر مرده خود بریزید.” نیک جوناس (خواننده) نیز پاسخی به این توییت ارسال کرده و دیدگاه کراس فیت را “احمقانه” قلمداد نمود. این شرکت از توییت خود دفاع نموده و اعلام کرد کراس فیت قصد دارد با افزایش آگاهی افراد در مورد علل بروز دیابت، از بروز آن جلوگیری کند. زمانی که گرگ گلسمن با شبکه خبری ABC News مصاحبه نمود، اعلام کرد که کوکاکولا اصلی‌ترین عامل بروز اپیدمی دیابت در جهان است.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتen.wikipedia.org)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.