تناسب اندام بانوان, دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

آیا تصویر ذهنی شما از بدنتان زیبا نیست؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه 

     

    نارضایتی از تناسب‌‌اندام یک مشکل اپیدمی است. آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است که تصویری از خودتان که مربوط به چند سال پیش است را نگاه کرده و آرزوی تناسب‌‌اندام آن روزها را داشته باشید؟ اما اگر اندکی با دقت به آن دوران فکر کنید، متوجه خواهید شد که آن زمان نیز علاقه چندانی به تناسب‌‌اندامتان نداشتید. من افرادی را می‌‌شناسم که 20، 35 و حتی 45 کیلوگرم از وزن خود را کاهش داد‌‌ه‌‌اند اما همچنان از بدن خودشان راضی نیستند. اگر کاهش وزن روش مناسبی نباشد، چطور می‌‌توانید از این نارضایتی مزمن رها شوید؟

    این 9 گام را در نظر داشته باشید:

    1. چه کسی از بدن شما نارضایتی دارد؟ اولین گام شناسایی منبع نارضایتی بدن است. آیا خودتان از بدنتان ناراضی هستید یا فرد دیگری از بدن شما ناراضی است؟ ممکن است مادر، دوست یا همسر شما از بدن شما ناراضی باشد؟ تعیین این‌که نارضایتی از بدن ریشه فردی یا رابطه‌‌ای دارد، بسیار حائز اهمیت است. زمانی که احساسات بد از سوی فرد دیگری به شما تحمیل شوند، این حس را از آن‌ها به ارث نبرید، بلکه مشکلی که در رابطه‌‌تان با آن‌ها وجود دارد را ریشه‌‌یابی کنید. اگر مشکل مربوط به شما است، به گام بعدی مراجعه کنید.
    2. از تصاویر موجود در رسانه‌‌ها دوری‌کنید: تصاویر موجود در رسانه‌‌ها تأثیر زیادی بر استانداردهای زیبایی شما می‌‌توانند داشته باشند و این تأثیر همواره در حال افزایش است. مقایسه خود با این دسته از تصاویر غیر واقع‌گرایانه منجر به تشدید حس نارضایتی از خودتان خواهد شد. از موارد زیر دوری‌کنید: مجلات مد، مجلات هالیوود (نظیر Access Hollywood)، مراسم جایزه دهی به افراد مشهور و فیلم‌‌هایی بر آرمان‌‌های زیبایی غیر واقع‌گرایانه تأکید دارند. اغلب ما به دلیل کنجکاوی و علاقه به رسانه‌‌ها جلب می‌‌شویم، اما این عادت بسیار نابودکننده است. این عادت‌‌ها را هم‌اکنون کنار بگذارید. همین حالا.
    3. به‌جای فرم بر عملکرد تأکید داشته باشید: ما همواره به فرم و ظاهر بدنمان تمرکز می‌‌کنیم و این امر باعث می‌‌شود که عملکرد و وظیفه اصلی بدن را فراموش کنیم. من به اندریا ماتز به‌شدت علاقه دارم، زیرا تصاویری که وی از خود می‌‌گیرد، مربوط به اقداماتی است که می‌‌تواند با بدن خود انجام دهد و به‌هیچ‌عنوان به فرم و ظاهر بدن خود تمرکز ندارد. بدن شما چه اقداماتی می‌‌تواند انجام دهد؟ تمرکز خود را به توانایی‌‌های بدنتان معطوف کنید و بدین منظور می‌‌توانید اقداماتی که انجام می‌‌دهید را یادداشت کنید. شما ممکن است به‌سرعت پیاده‌‌روی، میزان جلو بازو، تعداد دورهای شنا و … تمرکز داشته باشید. سپس به بهبود این مهارت‌‌ها در طول زمان تمرکز کنید. این روش منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس شما گردیده و نارضایتی را از بین می‌‌برد.
    4. بر روی نقاط قوت خودتان تمرکز کنید: زمانی که شما قدرت فیزیکی‌‌تان را شناسایی کردید، به دنبال فرصت‌‌هایی برای نمایش آن باشید. آیا قدرت زیادی دارید؟ در باشگاه از وزنه‌‌های سنگین‌‌تر استفاده کنید. آیا رقاص خوبی هستید؟ در کلاس رقص ثبت‌‌نام کرده و مهارت خود را در معرض نمایش قرار دهید. آیا در والیبال مهارت دارید؟ با دوستان خود هماهنگ شده و والیبال بازی کنید. این روش نیز منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس شما خواهد شد.
    5. لباس: یکی دیگر از روش‌‌ها برای نمایش نقاط قوت خود این است که لباس‌‌هایی انتخاب کنید که برترین ویژگی‌‌های مدنظر شما را مورد تأکید قرار می‌‌دهند. با یک فروشنده درزمینهٔ لباس متناسب برای اندامتان مشورت کنید. اگر فروشنده بر این باور باشد که برخی لباس‌‌ها برای شما مناسب نبوده و یا اندازه شما نیستند، نگران نباشید. پیدا کردن لباس مناسب یکی از وظایف فروشندگان است.
    6. فانتزی‌‌ها را کنار بگذارید: همه افراد دوست دارند داشته‌‌های سایرین را داشته باشند. افراد لاغر به خاطر این‌که لاغر هستند، علاقه‌‌ای به اندامشان ندارند. آن‌ها نیز نارضایتی‌‌های خاص خود را دارند. صرف‌‌نظر از هدفتان، خودتان را قبول داشته باشید، زیرا تلاش برای چیزی متفاوت‌‌تر از آن چیزی که هستید، منجر به عدم رضایت از زندگی می‌‌شود.
    7. TLC: برخی اوقات ما بعضی از جوانب زندگی‌مان را نادیده می‌‌گیریم. برای مثال، افرادی که به شغلشان علاقه ندارند، سعی دارند کمترین اقدامات را در ساعات کاری انجام دهند تا زمان تعطیلی اداره فرابرسد. آیا این رویکرد شما است؟ حتی اگر علاقه‌‌ای به تناسب‌‌اندامتان ندارید، به بهترین نحو از آن مراقبت کنید. تمرین کرده، خواب کافی داشته باشید و از مواد غذایی مناسب استفاده کنید. زمانی که نارضایتی از بدن منجر به عدم توجه به آن گردد، چرخه نامناسبی ایجادشده و درنتیجه با مشکلات فیزیکی و ذهنی مواجه خواهید شد.
    8. دوست داشتن بدن به معنای ازخودراضی بودن نیست: از سوی دیگر، برخی افراد بر این باور هستند که آن‌ها باید از بدنشان نفرت داشته باشند، زیرا در غیر این صورت تمایل آن‌ها به تمرین و تغذیه سالم از بین خواهد رفت. این باور، اگرچه ممکن است انگیزه شما برای انتخاب گزینه‌‌های سالم‌‌تر را افزایش دهد، اما شما را به یک چرخه نارضایتی محدود می‌‌کند. شما می‌‌توانید بدنتان را دوست داشته و درعین‌حال برای پیشرفت بیشتر تلاش کنید. این دو مورد می‌‌توانند هم‌زمان باشند.
    9. اجازه ندهید عواطف به شما غلبه کنند: نارضایتی از بدن ممکن است به‌طور دوره‌‌ای رخ دهد. تغییر احساس دشوار است. اما هرگز نباید اجازه دهید که این احساسات مانع از لذت بردن شما از اقداماتی که انجام می‌‌دهید، شوند. به خودتان قول دهید که اجازه نخواهید داد که این احساسات را به خود راه دهید. با دور کردن این عواطف، شما مانع از این می‌‌شوید که احساسات رئیس شما شده و به شما غلبه کنند و آن‌ها را صرفاً به‌صورت یک احساس حفظ می‌‌کنید.

    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت psychologytoday.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “آیا تصویر ذهنی شما از بدنتان زیبا نیست؟

    1. بهاره گفت:

      مرسی از مطالب عالیتون

    2. ونداد گفت:

      رضایت ذهنی هر فردی از خودش بسیار اهمیت داره که مثلا از اندامش راضی هست یا نه. خیلی از خانم‌ها با این مشکل مواجه هستند.

    3. تادیبی گفت:

      این تصور ذهنی حتی در مراحل بالاتر ورزشی نیز بسیار با اهمیته.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *