دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

آیا تمرین خصوصی بیش‌ از حد خصوصی است؟

  • من به مدت 18 سال است که به حرفه مربیگری خصوصی مشغول هستم. از آن جایی که روندهای تناسب اندام در حال تغییر بوده و همه افراد اهداف متفاوتی دارند، بنابراین در این مدت بدین نتیجه رسیده‌ام که تناسب اندام می‌تواند بسیار شخصی باشد. بدین دلیل است که فرایند تمرین با متخصص ورزشی را ” تمرین خصوصی ” می‌نامند.

    صرف نظر از اینکه افراد به دنبال کاهش وزن، افزایش وزن یا دستیابی به تناسب اندام برای رویدادهای بعدی زندگی خود هستند، تمام تمرینات را می‌توان به نوعی سفری عاطفی قلمداد نمود. در این مسیر، بسیاری از افراد مربی خصوصی استخدام کرده و از این طریق اهداف خود را دنبال می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی هدف کاهش وزن بپردازیم.

    در مصاحبه‌ای از من پرسیده شد که موفقیتم به عنوان یک مربی خصوصی در کمک به افراد برای کاهش وزن به چه میزان بوده است. من اندکی به این پرسش فکر کردم. این سؤال مجدداً مطرح شد: “آیا تا به حال با فردی کارکرده‌اید که بخواهد 34 الی 45 کیلو‌گرم وزن خود را کاهش دهد؟ آیا موفق شده‌اید؟”

    بعد از تفکر، باید اعتراف می‌کردم که در چنین شرایطی نبوده‌ام. اگرچه من برای صدها نفر برنامه بدنسازی اختصاصی طراحی کرده بودم، اما هرگز به افراد بسیار چاق کمک نکرده بودم تا بتوانند وزن خود را به طور قابل توجهی کاهش دهند و احتمال موفقیت من در این مورد بسیار کم بود.

    این مصاحبه ذهن من را به چالش کشید و در آن زمان نیز در مجموعه تلویزیونی “من چاق بودم” شبکه MTV فعالیت داشتم. این برنامه مستندی بود که به بررسی اپیدمی چاقی در کودکان می‌پرداخت. چندین فرد از نقاط مختلف انتخاب شده بودند تا با مربیان کارکرده و وزن خود را کاهش دهند. فردی که من با وی کار می‌کردم بسیار ماهر، هماهنگ و قدرتمند بود. با استفاده از برنامه‌های منسجم، وی توانست در مدت 50 روز وزن خود را به میزان 18 کیلوگرم کاهش دهد.

    ما هرروز چندین ساعت بدون توقف تمرین می‌کردیم. وی روزانه چند صد کالری سوزانده و میزان کالری دریافتی وی نیز محدود شده بود. این روند تأثیر بسیار مطلوبی داشت. وی به هیچ عنوان با مشکل ترومای عاطفی مواجه نشد. در طی این روند، ما هرگز به بررسی دلیل چاقی وی نپرداختیم. اما وقتی وی برنامه تمرین خود را کنار گذاشت، وزن وی مجدداً به حالت پیشین بازگشت. بسیاری از افرادی که برای کاهش وزن تلاش کرده‌اند، با این رویداد آشنا هستند.

    مشکل تمرین خصوصی

    زمانی که من در سال 2001 تمریناتم را آغاز کردم، بسیاری از مشتریان من قصد داشتند به‌سرعت اندام‌های خود را پرورش داده و به عملکرد فیزیکی مطلوبی دست یابند. در آن زمان، افرادی نزد من آمده و از من می‌خواستند تا آن‌ها را برای رقابت آماده‌سازم. در این شرایط، من بسیار خوشحال شده و به آن‌ها می‌گفتم که باشگاه مناسبی را برای تمرین انتخاب کرده‌اید.

    در طی این مدت بدین نتیجه رسیدم که تناسب اندام ارتباط نزدیکی با زیبایی دارد. تمرین برای زیباتر شدن چیز جدیدی نیست. بدنسازی و تناسب اندام برای داشتن اندامی زیبا در کنار ساحل چندین دهه است که رواج دارد. اما در سال‌های اخیر، تغییر شکل بدن‌های ما ارتباط نزدیکتری با تمرین پیداکرده است. کاهش و مدیریت وزن یکی از اصلی ترین نقاط تمرکز تناسب اندام است.

    هم زمان با تبدیل شدن اپیدمی چاقی به یک بحران ملی، بسیاری از افراد بدین نتیجه رسیدند که انتخاب یک مربی خصوصی می‌تواند به آن‌ها در کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام کمک کند. اما مشکلاتی نیز در زمینه تمرکز بر فرم فیزیکی از طریق تناسب‌اندام نیز وجود دارد. اگر از بسیاری از بدنسازان بپرسید، آن‌ها به شما خواهند گفت که ظاهر به نحوه، زمان و مواد تغذیه بستگی دارد. ثانیاً، تناسب اندام به ژنتیک و ساختار عاطفی شما نیز مربوط است. این متغیرهای را نمی‌توانید در باشگاه تغییر دهید.

    تناسب اندام به معنای لاغری نیست

    اگرچه تناسب اندام به عملکرد فیزیکی بهتر بدن اشاره دارد، اما این بدین معنا نیست که تناسب اندام را می‌توان با لاغری هم معنا دانست. کاهش وزن به میزان کالری دریافتی بستگی دارد و امری فردی است که به عوامل علمی و عاطفی مربوط است. به طور خلاصه، موفقیت در زمینه مدیریت وزن به یک رویکرد فردی نیاز دارد که ترکیبی از فیزیولوژی، تغذیه، محیط‌ زیست و روانشناسی است.

    زمانی که مشکل ریاضی دارید، نمی‌توانید به معلم زبان مراجعه کنید. تناسب اندام نیز همین طور است. شما نمی‌توانید به مربی خصوصی مراجعه کرده و از وی بخواهید ساختارهای ژنتیکی و مادرزادی شما را تغییر دهد. مربی معجزه‌گر نیست. همچنین:

    مربی یک پزشک نیست.

    مربی را نمی‌توان متخصص تغذیه قلمداد نمود.

    مربی یک روانشناس نیست.

    مربی یک درمانگر فیزیکی یا عاطفی نیست.

    مربی یک متخصص کاهش وزن نیست.

    مربی خصوصی را نمی‌توان یک مربی سلامت قلمداد نمود.

    استخدام مربی ممکن است به شما در زمینه چاق نشدن کمک نکند، اما یک مربی خوب می‌تواند شما را به تناسب اندام سوق دهد. تمام مربیان در زمینه های فیزیولوژی، آناتومی، علم ورزش و بیومکانیک تحصیل کرده‌اند. بهترین مربیان در زمینه های علوم رفتاری و هنر ارتباط نیز تخصص دارند. این بدین معناست که یک مربی خوب باید بتواند روش‌ها را به گونه‌ای به شما آموزش دهد تا در کوتاهترین زمان به نتایج مطلوب بیشتر دست یابید. به عبارت دیگر، مربی مناسب به شما در زمینه های زیر کمک می‌کند:

    افزایش انعطاف پذیری

    ایجاد استقامت

    افزایش قدرت

    بهینه سازی عملکرد فیزیکی

    ایجاد مهارت فیزیکی برای شرکت در مسابقات المپیک، وزنه برداری، ژیمناستیک

    تقویت سلامتی

    مشاهده می‌کنید که موارد شخصی که در افراد مختلف متفاوت هستند، از فهرست فوق حذف شده‌اند.

    کاهش وزن یک فرایند جادویی نیست

    رفتن به باشگاه، آغاز یک روند تمرین و استخدام مربی خصوصی اقدامات مناسبی هستند و دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. با این حال، اگرچه استخدام یک مربی ممکن است هزینه بالایی داشته باشد، اما استخدام مربی بدین معنا نیست که می‌توانید تمام مشکلات فردی خود را برطرف کنید. مربی می‌تواند به شما در افزایش قدرت و سرعت کمک کند، اما نمی‌تواند در مدتی کوتاه دور کمر شما را چند سانتیمتر کوتاه کرده و یا مشکلات مربوط به تغذیه را برطرف نموده و یا زندگی زناشویی شما را نجات دهد. باید توجه داشته باشید که برای دستیابی به اهداف خود، شما بهترین مربی خصوصی خود هستید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتbreakingmuscle.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     PN:0047

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *