تغذیه و رژیم غذایی, مقالات

آیا غذاها می‌‌توانند انرژیتان را کاهش دهند؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

     

    غذاها منبع انرژی هستند، اما …..

    غذایی که می‌‌خورید انرژی شما را تأمین می‌‌کند. اما تأثیر برخی از غذاها کوتاه‌‌مدت بوده و برخی دیگر تأثیر طولانی‌‌مدتی دارند. آیا می‌‌دانید کدام‌‌ غذاها انرژی شما را برای مدت طولانی افزایش داده و کدام‌یک تأثیر کوتاه‌‌مدت دارند؟

    کربوهیدرات‌‌های ساده

    غذاهایی نظیر پاستا، نان سفید، کراکر، شکلات، کلوچه و شیرینی‌ها را در نظر بگیرید. غذاهایی که قند یا آرد سفید زیادی دارند، فیبر کمتری برای بدن فراهم می‌‌کنند. این امر منجر می‌‌شود که قند به‌سرعت وارد جریان خون شود، درنتیجه انرژی بدن به‌سرعت افزایش می‌‌یابد. اما زمانی که قند خون شما مجدداً کاهش یافت، احساس سستی خواهید داشت.

    غلات کامل

    در این دسته، مواد غذایی ازجمله برنج قهوه‌‌ای، جو، فارو، جوی دوسر و گندم کامل وجود دارند. این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند و درنتیجه انرژی طولانی‌‌مدتی را برای بدن شما فراهم می‌‌آورند. شایان‌ذکر است که این مواد حاوی مواد مغذی متعددی بوده و درنتیجه برای بدنتان مفید هستند.

    نوشیدنی‌‌های قندی

    ازجمله نوشیدنی‌‌های قندی می‌‌توان به نوشیدنی‌‌های ورزشی و انرژی‌‌زا، نوشابه، آبمیوه و سایر نوشیدنی‌‌های دارای قند افزوده اشاره کرد. این نوشیدنی‌‌ها بلافاصله بعد از نوشیدن انرژی شما را افزایش می‌‌دهند، اما تأثیر آن‌ها طولانی نیست. برخی از نوشیدنی‌‌ها کافئین نیز دارند. اگر شما بیش‌ازحد از آن‌ها استفاده کنید و خواب کاملی نداشته باشید، روز بعد نیز احساس خستگی خواهید داشت.

    مشروبات الکلی

    الکل منجر به خواب‌‌آلودگی شما می‌‌شود. اگر شب الکل مصرف کنید، ممکن است خواب آرامی داشته باشید. اما بعد از چند ساعت بیدار خواهید شد. این امر منجر به خستگی شما در روز بعد خواهد شد. الکل ماهیچه‌‌های گلوی شما را آرام کرده و درنتیجه آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) را تشدید می‌‌کند.

    آب

    آب انرژی بدن شما را افزایش نخواهد داد، زیرا کالری ندارد. اما اگر آب کافی مصرف نکنید، ممکن است احساس خستگی داشته باشید. در طول روز و در طی وعده‌‌های غذایی آب بنوشید. می‌‌توانید لیمو یا سایر میوه‌‌ها را نیز به آب ترکیب کرده و مصرف کنید.

    لبنیات

    شیر و غذاهای لبنی انرژی شما را افزایش می‌‌دهند. اگر به لاکتوز حساسیت دارید، از شیر بدون لاکتوز یا گزینه‌‌های غیر لبنی ازجمله بادام، سویا، برنج، جو یا نوشیدنی‌‌های نارگیلی استفاده کنید. از شیرهای غنی‌‌شده با کلسیم و ویتامین D استفاده کنید. بدن شما بنا به دلایل متعدد به ویتامین نیاز دارد.

    گلوتن چطور؟

    اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، بدن شما قادر به هضم پروتئین موجود در گندم و جو نخواهد بود. درنتیجه مصرف این مواد غذایی بیماری‌‌های گوارشی در پی داشته و شما را خسته خواهند کرد. اما گلوتن هیچ ضرری برای بدن ندارد. بنابراین، اگر بعد از مصرف گلوتن احساس خوبی به شما دست می‌‌دهد، حتماً از آن مصرف کنید. اگر به بیماری سلیاک مبتلا نبوده و یا بدن شما به گلوتن حساس نیست، از مواد غذایی سرشار از گلوتن ازجمله کوینو، برنج و آرد آجیل استفاده کنید.

    کافئین

    شما ممکن است در پی آغاز روزتان با قهوه یا چای انرژی بیشتری داشته باشید. این بدین دلیل است که کافئین موادی دارد که هوشیاری شما را افزایش می‌‌دهد. اما اگر بیش از چند فنجان قهوه یا چای خورده و یا آن‌ها را قبل از خواب بخورید، ممکن است با مشکل خواب مواجه شده و روز بعد احساس خستگی داشته باشید. اگر با مشکل خواب مواجه هستید، از گزینه‌‌های بدون کافئین و حداقل 6 ساعت قبل از خواب استفاده کنید.

    غذاهای سرخ‌‌کردنی

    غذاهای سرشار از چربی باعث خواب‌‌آلودگی شما می‌‌شوند. غذاهای سرشار از روغن نیز این تأثیر را دارند. غذاهای سرخ‌‌کردنی نه‌تنها انرژی شما را کاهش می‌‌دهند، بلکه برای قلب شما نیز مضر هستند. کارشناسان تغذیه پرهیز از این مواد غذایی را توصیه می‌‌کنند. سعی کنید مصرف این غذاها را به چند بار در ماه کاهش دهید. به‌منظور جلوگیری از خستگی ناشی از غذاهای سرخ‌‌کردنی، از غذاهای آب‌‌پز یا برشته استفاده کنید.

    میهمانی

    خواب‌‌آلودگی بعد از پرخوری امری طبیعی است و این امر اغلب بعد از وعده‌‌های غذایی سنگین رخ می‌‌دهد. به‌منظور جلوگیری از آن، سعی کنید غذای کمتری خورده و بشقاب خود را با سبزیجات پرکنید.

    تعادل

    آیا برنج با سرخ‌‌کردنی هوس کرده‌‌اید؟ اگرچه غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند به‌سرعت قند خون شما را افزایش می‌‌دهند، بااین‌حال، راه‌‌حلی برای تأمین طولانی‌‌مدت انرژی وجود دارد. غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین را به وعده‌‌غذایی خود اضافه کنید. ازجمله این مواد غذایی می‌‌توان به لوبیا، عدس، ماهی، مرغ، گوشت، توفو و سبزیجات بدون نشاسته نظیر بروکلی اشاره کرد.

    شکلات: شکلات تلخ و شکلات شیری

    تمام شکلات‌‌ها کافئین دارند. همچنین برخی از شکلات‌‌ها حاوی سروتونین هستند که باعث آرامش بدن می‌‌شود، اما میزان آن به حدی نیست که شما را خسته کند. به مقدار قند شکلات‌‌ها توجه کنید: قند انرژی شما را به‌سرعت افزایش می‌‌دهد، اما پایداری چندانی ندارد. اندکی شکلات هیچ مشکلی ایجاد نمی‌‌کند. شکلات تلخ بهتر از شکلات شیری است، زیرا درصد بالایی کاکائو دارد که برای قلب نیز مفید است.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت webmd.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *