دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

آیا موفقیت در بدن‌سازی، فرمول پیچیده‌ای دارد؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه

    موفقیت در بدنسازی

    بدن‌سازی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی است. این رشته خود به چندین بخش تقسیم می‌شود. بادی بیلدینگ، بادی کلاسیک، فیتنس و فیزیک خانواده‌ی این رشته‌ی مادر هستند. اگر تابه‌حال با این ورزش سروکار نداشته‌اید حداقل یکی از دوستانتان را دیده‌اید که این ورزش را دنبال می‌کند.

    بعد از سال‌ها تجربه و ورزش فرمول ساده‌ای به دست آمد که مقیاس موفقیت دربدنسازی فارغ از هدف تمرین مثل چربی سوزی، افزایش وزن و حجم و یا لاغری ، قهرمانی و یا هر نوع هدف دیگر را نشان می‌داد.

    موفقیت = (اراده * (تمرین + تغذیه + استراحت))

    هرکدام از این پارامترها می‌توانند تنها دو مقدار داشته باشند، صحیح یا غلط. عزم و اراده مهم‌ترین پارامتر موفقیت شماست. اگر اراده‌ی رسیدن به هدف را نداشته باشید رغبتی برای تمرین ندارید و حتی نمی‌توانید به رژیم غذایی خود پایبند باشید. پارامتر مهم بعدی استراحت است. بدن شما برای ریکاوری و حتی چربی سوزی به استراحت نیاز دارد و مهم‌ترین قسمت ریکاوری خواب کافی است. طبق تحقیقات انجام‌ شده دیر خوابیدن و بدخوابی نه‌تنها ریکاوری را با مشکل مواجه می‌کند بلکه مشکلات قلبی، افسردگی و بی‌انگیزگی را در پی خواهد داشت.

    اما پارامترهایی که در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم تغذیه و برنامه بدنسازی هستند، چرا که کنترل این دو اصل به‌مراتب سخت‌تر از دو پارامتر دیگر است. وابستگی این دو اصل به یکدیگر هم آن‌قدر بالاست که نادیده گرفتن هر اصل تأثیر بسزایی درنتیجه‌ی به‌دست‌آمده برجا می‌گذارد. درواقع نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که تأثیر کدام‌یک بیشتر از دیگری است. سطح تمرین (آماتوری، متوسط به پیشرفته و حرفه‌ای) یکی از مهم‌ترین پارامترهای انتخاب برنامه غذایی و تمرینی محسوب می‌شود.

    از دید یک آماتور شاید نوشتن برنامه تمرینی و رژیم غذایی بدن‌سازی کار ساده‌ای به نظر برسد و فرض کند که از کنار هم قرار دادن تعدادی حرکت با ست‌های معمول یک برنامه به دست می‌آید؛ اما نوشتن برنامه‌ی تمرینی باید با هدف تمرینی و فیزیک شخص متناسب باشد، نوع حرکات، ترتیب حرکات و تعداد آن‌ها در کنار دیگر پارامترها اهمیت این موضوع که نوشتن برنامه باید تنها توسط مربیان مجرب انجام شود را دوچندان می‌کند کما این که حرکت‌های اشتباه ممکن است نه‌تنها موجب بهبود در راستای هدف نشود بلکه باعث فرسایش عضلات و آسیب‌دیدگی مفاصل هم شود.

    رژیم غذایی مناسب برای بدن‌سازی صرفا خوردن پروتئین و سفیده‌ی تخم‌مرغ نیست، این برنامه درست مثل برنامه تمرینی به پارامترهای مهمی وابسته است، میزان کالری، پروتئین، فیزیک و تناسب‌اندام شما و صدالبته هدف تمرین شما کلیدی‌ترین پارامترهایی هستند که در برنامه غذایی در نظر گرفته می‌شوند. کم یا زیاد بودن این پارامترها بسیار تأثیرگذارند. به‌ طوری‌ که در صورت و یا خودمختاری در تغذیه ورزشی ممکن است نتیجه‌ای عکس به دنبال داشته باشد. باوجود وعده‌های غذایی نه‌چندان کامل سفره‌های ما، استفاده از مکمل‌ها ضروری به نظر می‌رسد اما تغذیه ورزشی به مصرف مکمل‌ها محدود نمی‌شود و باید با رژیم غذایی مناسب همراه باشد، رژیمی که تعداد وعده‌ها، غذای سالم، میزان کالری، پروتئین، ویتامین و … آن توسط مربیان محاسبه‌ شده باشد.

    در ابتدا اشاره کردیم که تقسیم دقیق تأثیرگذاری این دو مشخص نیست اما می‌توان به‌صورت حدودی بیان کرد که در تمرین‌های آماتوری، 60 تا 70 درصد تغذیه و باقی آن برنامه تمرینی است و هرچه به سمت حرفه‌ای شدن پیش بروید از درصد تغذیه کاسته و به درصد رژیم غذایی افزوده می‌شود به‌طوری‌که در تمرینات حرفه‌ای اعداد اعلام شده کاملا برعکس می‌شوند. البته این اعداد حدودی‌اند و هدف و فیزیک شما نقش موثری در انتخاب برنامه دارند که باید توسط کارشناسان بررسی شود.

    شاید جمله‌هایی از قهرمانان اهمیت این موضوع را مشخص کند:

    رونی کلمن: “همه دوست دارند یک بدن‌ساز باشند، ولی هیچ‌کس نمی‌خواهد به خودش زحمت دهد و وزنه‌های استخوان‌خردکن جابجا کند.”

    لی بنگز در ادامه‌ی این جمله از رونی کلمن گفت: “بدن‌ساز بودن با تمرین‌های مناسب و پایبندی به رژیم غذایی سالم حاصل می‌شود.”

    درنهایت برای رسیدن به موفقیت در این رشته باید معیارهای ذکرشده را رعایت کرد. بدون رژیم غذایی مناسب و یا برنامه تمرینی خوب هیچ مکمل غذایی و یا حتی هیچ استروییدی نمی‌تواند معجزه کند و حجم عضلات شما را چند برابر کند.

    همچنین بخوانید: 


    تهیه و تالیف:

    تن ورز

    لطفا در صورت کپی مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    عضو کانال تلگرام و اینستاگرام  تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *