دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

آیا پتانسیل ژنتیکی مناسبی برای بدنسازی دارید؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 6 دقیقه

    هرگاه فردی عکسی از بدن خوش‌فرم و عالی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، یک جمله در کامنت‌ها به‌وفور دیده می‌شود: “آره، ببینید استروئید چه می‌کنه…”

    به‌هرحال نمی‌توان با این افراد کنار آمد و همواره حرف خودشان را خواهند زد.

    اولین قدم برای داشتن یک اندام متناسب و عالی، انتخاب والدین خوب است. اگر می‌خواهید پتانسیل ژنتیکی بدن‌ساز شدن خود را بررسی کنید، می‌توانید عوامل زیر را مورد ارزیابی قرار دهید.

    اندازه طول عضلات شما چقدر خوب هستند؟

    هر چه عضلات شما داخل‌تر و پایین‌تر قرارگرفته باشند، بهتر است. این موضوع، چیز جدیدی نیست، فقط کافی است به مجسمه‌هایی که در روم و یونان باستان ساخته‌شده‌اند، نگاهی بی اندازید. مجسمه‌هایی از هرکول‌های نیمی انسان و نیمی خدا نیز نشان‌دهنده همین موضوع هستند که عضلات آن‌ها پایین‌تر قرارگرفته بود. یکی از ساده‌ترین عضلات برای نشان دادن این موضوع، عضله دو سر بازو است. لری اسکات و آرنولد شوارتزینگر دو نمونه از بدن‌سازان کلاسیکی هستند که عضلات بلندی متصل به فلکسور آرنج خود داشتند.

    توجه داشته باشید، افرادی که دارای عضله پشتی بزرگی هستند و به‌خوبی تقویت می‌شود، دارای موقعیت قرارگیری بسیار پایینی هستند. فرانکو کلمبو و رونی دو نمونه از این افراد هستند. این افراد برخی از معدود کسانی هستند که در تمام دسته عضلات خود، موقعیت قرارگیری پایین‌تری دارند، که منجر به دستیابی به موفقیت‌های سریع در بدن‌سازی می‌شود. بارزترین نمونه آن کیسی ویاتور است که در سن ۱۹ سالگی موفق دریافت جایزه مستر آمریکا شد. ظاهراً بازوانش در سن 17 سالگی که برای نخستین بار تمرین بدن‌سازی را آغاز کرد، بیش از 43 سانتی‌متر بودند. بااین‌حال، آرتور جونز و شرکت وی تحت عنوان ناتیلوس، به‌طور گسترده‌ای از ویدر تبلیغات خود استفاده کردند، تا نشان دهند که وسایل و تجهیزات‌ بدن‌سازی آن‌ها چقدر عالی کار می‌کند.

    هرچه محل قرارگیری عضلات پایین‌تر باشد، مزایای مکانیکی بیشتری دارد، در این حالت می‌توان نیروی بیشتری تولید کرد. پایین قرار گرفتن عضلات، مهم‌ترین دلیل بیومکانیکی قدرت فوق‌العاده خرس‌های گریزلی است.

    شایعه‌ای در اوایل دهه ۷۰ پخش‌شده بود که دستگاه ورزشی آلمان شرقی سابق می‌تواند سبب قرارگیری مجدد عضلات کشتی‌گیران و جودوکاران در موقعیت مناسب خود شود تا بدین ترتیب امیدوار به تولید سوپرمن باشند. مشکل اصلی این بود که مکانیسم هماهنگی و تناسب این دستگاه به‌شدت در هم گسیخته بود، بنابراین این مفهوم بلافاصله کنار گذاشته شد.

    اندازه دور عضلات ساق پا و بازو

    مطالعات طولانی‌مدتی در سیستم مدارس لهستان در اوایل دهه ۷۰ انجام‌شده بود و نشان داد که بهترین فاکتور پیشگویی برای پی بردن به ظرفیت افراد و به دست آوردن توان و قدرت آن‌ها در وهله نخست دور ساق پای کودکان و در وهله دوم دور پشت ‌بازوی آن‌ها پیش از شروع هرگونه ورزش و تمرین بدن‌سازی است. به‌عبارت‌دیگر، یک کودکی که تمرین ورزشی خاصی انجام نداده است و دارای دور ساق پا 40 سانتی‌متری و ساعد 35 سانتی‌متری است، معمولاً برای انجام ورزش‌های قدرتی مناسب خواهد بود. ازآنجایی‌که این تحقیق بیش از 40 هزار دانش‌آموز را موردبررسی قرار داد، می‌توانیم بر آن اعتماد کنیم. من مطمئن هستم که این داده‌ها برای بدن‌سازی هم به کار گرفته می‌شود.

    بسیاری از بدن‌سازان حرفه‌ای مانند کیسی ویاتور و مایک ماتارازو در ابتدا دارای دور بازو و ساق پای بزرگی بوده‌اند. قهرمان سابق مستر المپیا، کریس دیکرسون، با عضلات ساق پای فوق‌العاده به دنیا آمد و توانست با استفاده از آن‌ها به قهرمانی مسابقات جهانی بدن‌سازی (I.F.B.B) دست پیدا کند.

    ترکیبات هورمونی

    ترکیب هورمونی ایدئال برای بدن‌سازی شامل مواردی همچون تولید بالای ترکیباتی نظیر آندروژن‌ها و هورمون رشد در داخل بدن، وجود میزان کم کورتیزول و حساسیت به انسولین می‌باشد. عموماً برخی از عضلات افرادی که چنین ترکیب هورمونی بی‌نظیری دارند بدون آن‌که تمرینی هم برای آن‌ها انجام داده ‌باشند، دچار افزایش سایز (هایپرتروفی) می‌شود. در سال ۱۹۸۲ به یاد دارم، درحالی‌که با دکتر دیتمار شیمیت‌بلیچر در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فرایبورگ ملاقاتی داشتم، وی اسکن اشخاصی که پروتکل تمرینی عضله سه سر را پشت سر گذاشته‌ بودند، به من نشان داد، دراین‌بین افرادی که دارای بالاترین میزان ترکیبات هورمونی بودند، نه‌تنها در عضله سه سر بازو، بلکه در عضلات برشیال و عضله دو سر، که به نحوی در مخالفت با عضله سه سر بازو هستند هم دچار هایپرتروفی شدند. اما ازآنجایی‌که آن‌ها پروفایل هورمونی بهتری داشتند، هاپرتروفی‌های غیر مشخصی در دیگر عضلات این افراد که تمرینی هم نداشته‌اند، مشاهده‌شده است.

    کارایی و بازده نورولوژیکی

    بازده نورولوژیکی در اصطلاحات باشگاهی بیان می‌کند که شما ورزشکاری مناسب تکرار تعداد بالای حرکات هستید یا مناسب انجام حرکات سنگین ولی در تعداد تکرار کم هستید. ورزشکاری که قابلیت تکرار تمرینات را دارد، 20 تکرار از یک حرکت را در 80 درصد از ماکسیمم وضعیت خود به انجام می‌رساند و این در حالی است که ورزشکاری که حرکات سنگین انجام می‌دهد فقط قادر به انجام 3 تکرار هستند. پس متوسط تعداد تکرارها در حدود 7 حرکت با توان 80 درصدی خواهد بود. افرادی که خوش‌شانس هستند درواقع استقامت نسبی ضعیفی دارند، به‌عبارت‌دیگر جز افرادی هستند که مناسب انجام تمرین‌های سنگین ولی با تکرار کم هستند، این افراد می‌توانند تمرین‌ها و وزنه‌های خیلی سنگین را برای دفعات پایین به کار ببرند. این افراد می‌توانند از تارها و رشته‌های عضلانی بیشتری استفاده کنند و درنتیجه می‌توانند میزان بیشتری از فیبرهای ماهیچه خود را تحریک کرده و وادار به تقویت نمایند. البته لازم است اضافه کنم که این فاکتور کم‌ترین اهمیت را دارد، چراکه من بدن‌سازان حرفه‌ای زیادی را از هر دودسته فوق دیده‌ام (چه کسانی که مناسب تمرین‌های قدرتی و سنگین با تکرار پایین هستند و چه کسانی که مناسب انجام تمرین‌های سبک و تکراری هستند) که عضلات بی‌نظیری داشتند. برای مثال، سرج نوبرت ورزشکاری بود که تعداد بالای حرکات را انجام می‌داد درحالی‌که فرانکو کلمبو ورزشکاری قدرتی بود.

    چقدر باهوش هستید؟

    اغلب مشاهده می‌کنیم که افراد، باهوشی بدن‌سازان را به‌عنوان یک عامل بهبوددهنده وضعیت بدن‌سازی آن‌ها به‌حساب می‌آورند، به‌ویژه زمانی که ژنتیک مطلوبی نداشته باشند. افراد باهوش راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا خواهند کرد. فقط کافی است به برندگان مسابقات مستر المپیا نظیر لری اسکات، آرنولد شوارتزینگر و فرانک زین نگاهی بی اندازید، این افراد به‌واسطه سخت‌کوشی هوشمندانه‌ای که به خرج دادند بر بسیاری از نقص‌ها و مشکلات ژنتیکی خود غلبه کرده بودند و پس‌ازآن به‌واسطه مسیر مناسبی که انتخاب کردند، توانستند به نتایج فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنند.

    بسیاری از نویسندگان بدن‌سازی که در زمان‌های تمرین و آماده‌سازی آرنولد در باشگاه‌های بدن‌سازی گلد و وینس حضور داشتند، به من گفتند که میزان شدت تمرین‌های آرنولد آن‌قدر بالا بود که هیچ‌یک از پارتنرهای او (ورزشکاران دیگر) نمی‌توانستند پا به‌پای او وزنه بزنند. خوشبختانه، بلوط اتریشی هرگز از رقبای تمرینی ضعیف و ساده‌ای برخوردار نبود؛ چراکه همه می‌خواستند شکوه و عظمت خود را در حضور آرنولد به نمایش بگذارند. دوازده سال پیش، در حین صرف ناهار با دن دوچین، او مشاهده کرد که یکی از دلایل موفقیت دوریان یتس این بود که فرآیند شناختی او بسیار بالاتر از حد متوسط بدن‌سازان حرفه‌ای بود و به همین دلیل بسیار با برنامه‌تر و به شکلی منطقی‌تر خود را برای مسابقات آماده می‌کرد. از طرف دیگر، من چند ورزشکار با ضریب هوشی بسیار پایین ولی موفق را هم دیده‌ام که علت آن موفقیت، تمرین تحت نظر مربیانی باهوش بود، که می‌دانستند چه‌کاری باید انجام دهند. در همین راستا یکی از برندگان مسابقات خانم المپیا را به خاطر می‌آورم، او از آن تیپ افرادی بود که اگر به مرکز خریدی می‌رفت و می‌دید سطح زمین خیس است، با خود می‌گفت: وای باز قراره بیفتم ! ! !

    من بیش از این به مؤلفه‌های ژنتیکی نمی‌پردازم، چراکه اکثر بدن‌سازان حرفه‌ای و موفق هم با ژنتیکی غیر ایدئال، بدن‌سازی را آغاز کرده‌اند. لری اسکات ممکن است با پتانسیل بالایی در هایپرتروفی عضله بالای بازو به دنیا آمده باشد، بااین‌حال عرض (پهنا) استخوان شانه او به شما اجازه می‌دهد که بگویید: نه، قطعاً او بهترین نیست. بااین‌حال، با تلاش و کوشش فراوانی که در تمرین عضله دالی (دلتوئید) خود به خرج داد، توانست بر ژنتیک نه‌چندان خوب خود غلبه کند و بعدها نه‌تنها برای عضلات قوی بازو، بلکه برای عضله دالی (دلتوئید) خیره‌کننده خود مشهور شد.

    علاوه بر این، ممکن است شما ژنتیک ایدئالی برای بدن‌سازی نداشته باشید ولی مهم‌ترین نکته این است که از تمرین‌ بدن‌سازی خود لذت ببرید. فراموش نکنید که انجام منظم ورزش نظیر تمرین‌های بدن‌سازی فواید زیادی برای سلامتی دارد که ممکن است در سن کنونی خود از این نتایج غافل باشید، برخی از این نتایج عبارت هستند از کاهش چربی خون، جلوگیری از پوکی استخوان و … . تعداد افراد زیادی را می‌بینیم که پس از 5 سال ورزش بدن‌سازی توانسته‌اند تناسب‌اندامی به‌مراتب بهتر از یک فرد با ژنتیک بسیار عالی که ورزشی نمی‌کند، به دست بیاورند.

    صرف‌نظر از ژنتیکی که دارید، تمرین‌های قدرتی و یا بدن‌سازی، هر دو بسیار لذت‌بخش خواهند بود.

    پس‌ازآن‌ها لذت ببرید…


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت strengthsensei.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    8 دیدگاه در “آیا پتانسیل ژنتیکی مناسبی برای بدنسازی دارید؟

    1. سعید دسترنج گفت:

      بسیار عالی

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز از اظهار لطف و توجه شما بسیار ممنونیم.

    2. مبین گفت:

      سلام من 16 سالمه 193 قدمه و 90 کیلو وزن دارم با چربی تقریبی 20 درصد
      میخواستم بدونم ژنتیکم برای بدن سازی چطوره
      البته اینو هم بگم که عرض شانه ام زیاده ولی نسبت به قدم متوسطه

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز در مورد ژنتیک نظر دادن معمولا بعد از طی کردن چند دوره تمرینی و بررسی چگونگی پاسخ‌دهی بدن به عوامل تمرین و تغذیه می‌توان نظر قطعی‌تری داد. ولی معمولا افراد با قد بلند کار سخت‌تری نسبت به افراد کوتاه‌تر در این ورزش دارند.

    3. شهاب یوزباشی گفت:

      خیلی از این موارد ژنتیکیه

      1. تن ورز گفت:

        بله اقا شهاب

    4. هیچ کس گفت:

      سلام، من قدم 170،وزنم74کیلو دوماهه بدنسازی روشروع کردم،قبل از بدنسازی دوره بازوم سی وهشت سانت بود، دور ساقم حدود چهل سانت، شونه هام پهنه وکمرم باریکه،من بعد دوماه جلو بازو سیم کش 35کیلو میزدم اچ ماشین رو 34کیلو،وسینه دستگاه فلای رو24کیلو میزنم،وجلو سینه دستگاه رو 27کیلو وزنم قبل باشگاه 79.5بود،والان شده 73تا74،عضلات کولم در جلو وپشت نسبتاً برجسته س ودر پشت حالت بلند وکشیده ای داره، وزیر بغل هام هم نسبتاً خوبه یعنی وقتی جلو بازو از جلو میگیرم بدنم رو وی نشون میده ساعد هامم نسبتاً کلفته ولی دورش رو اندازه نگرفتم ایا برای بدنسازی پتانسیل خوبی داره؟

      1. CNT گفت:

        همراه گرامی هیچ کس عزیز

        با این روش امکان پاسخ گویی به این پرسش شما وجود ندارد. برای پاسخ به پرسش شما لازم است که ویژگی‌های جسمانی و ژنتیکی شما بررسی شود.

        موفق و سلامت باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *