افزایش وزن و حجم, دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

استروئیدی‌ها‌ در برابر طبیعی‌ها‌: بررسی متفاوت تأثیر استروئید بر عضله سازی

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 14 دقیقه

    در مورد این‌که آیا فرد دیگری از استروئیدها و داروهای مشابه دیگر برای دستیابی به این اهداف استفاده می‌کند یا خیر …. صادقانه بگویم، به من هیچ ربطی ندارد. چراکه بدن شما است و شما تصمیم می‌گیرید که چه‌کاری با آن انجام دهید و این موضوع به من ربطی ندارد و واقعاً هم برایم مهم نیست.

    تنها زمانی مصرف استروئید برای من مهم است، که درباره عضله سازی و تأثیر استروئید بر بهبود عملکرد آن ابهاماتی وجود دارد، مطالبی به‌دروغ منتشر می‌شوند (به علت منافع دیگران)، اهمیت موضوع را به‌درستی نشان نمی‌دهند و یا فقط به شکلی فریب آمیز توصیف می‌شوند تا تأثیر منفی بر افرادی بگذارند که از استروئیدها استفاده نمی‌کنند.

    حتماً می‌پرسید چطور این اتفاق می‌افتاد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت. اما پیش از آن باید نکاتی را بیان کنیم.

    استروئیدی‌ها در برابر طبیعی‌ها (غیراستروئیدی‌ها): حتی نزدیک یکدیگر هم نیستند

    همان‌طور که قابل حدس است، به‌طور متوسط فردی که از  استروئید استفاده می‌کند، به‌طورکلی نتایج بهتری از عضله سازی و بهبود عملکرد نسبت به فردی که از استروئید‌ها و داروهای مشابه استفاده نمی‌کند (و طبیعی است)، به دست می‌آورد (به‌ویژه اگر در باقی پارامترها با یکدیگر مشابه باشند). تصور کلی چنین است، مگر نه؟

    اما موضوع تعجب‌برانگیز، میزان واقعی تفاوت بین این دو است. یک مطالعه خاص در این زمینه وجود دارد که این تفاوت‌ها را به‌صورت کاملاً واضح بیان می‌کند.

    مطالعه انجام‌شده

    این مطالعه ۱۰ هفته‌ای بر روی یک گروه ۴۳ نفره از مردان با وزنی طبیعی و بین سنین ۱۹ تا ۴۰ سال که سابقه بدن‌سازی داشته‌اند، انجام‌شده است. سپس این مردان به ۴ گروه مختلف تقسیم شدند:

    • گروه ۱ هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام نداده و هیچ شکلی از استروئید یا داروهای مشابه را مصرف نکردند. (افراد معمولی که تمرین‌های بدن‌سازی هم انجام نمی‌دهند.)
    • گروه ۲ هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام ندادند، اما به‌طور هفتگی ۶۰۰ میلی‌گرم تستسترون انانتات تزریقی دریافت کردند. (مصرف‌کنندگان استروئیدی که هیچ تمرین بدن‌سازی انجام نمی‌دهند.)
    • گروه ۳ تمرین انجام دادند اما هیچ شکلی از استروئید یا داروهای مشابه دریافت نکردند. (افراد طبیعی که تمرین‌های بدنسازی انجام می‌دهند.)
    • گروه ۴ تمرین انجام دادند و به‌طور هفتگی ۶۰۰ میلی‌گرم تستسترون تزریقی دریافت کردند. (مصرف‌کنندگان استروئیدی که تمرین‌های بدنسازی انجام می‌دهند.)

    تمام فاکتورهای رژیم‌های غذایی این افراد (ازجمله میزان کالری دریافتی، میزان پروتئین، میزان مواد مغذی و …) مطابق با وزن هر یک تنظیم شد و در صورت لزوم نیز تغییر داده شد. برنامه‌های دو گروه بدن‌ساز (گروه‌های ۳ و ۴) هر هفته تحت نظارت و پایش قرار داشت.

    پس به استثنا مصرف دارو و انجام تمرین‌های بدنسازی، تمام فاکتورهای دیگر (رژیم غذایی و میزان فعالیت) برای همه یکسان بود.

    نتایج

    حدس بزنید چه نتایجی حاصل شد؟

    • گروه ۱ (بدون ورزش، طبیعی) تغییرات قابل‌توجهی را تجربه نکرده است. که تعجبی هم ندارد.
    • گروه دوم (بدون ورزش، مصرف دارو) توانست در حدود 3 کیلوگرم عضله سازی داشته باشد. بله درست است، بدون انجام هیچ تمرینی و فقط با دریافت تستسترون تزریقی توانستند بیش از 3 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کنند.
    • گروه ۳ (ورزش، طبیعی) توانست حدود 8/1 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کند.
    • گروه ۴ (ورزش، مصرف دارو) توانست در حدود 9/5 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کند.

    این مطالعه چه چیزی را نشان می‌دهد؟

    خوب، برای شروع، اگر شما طبیعی هستید (دارویی مصرف نکنید) و هیچ تمرین بدن‌سازی انجام ندهید، عضله سازی شما کاملاً طبیعی خواهد بود و تغییری نخواهید کرد که البته این موضوع کاملاً مشخص بود.

    دوم اینکه، تأثیر استروئید بر عضله سازی بسیار قابل‌توجه است. علی‌رغم داشتن رژیم غذایی و برنامه تمرینی یکسان، افرادی که تستسترون را دریافت می‌کردند، بیش از ۳ برابر افراد طبیعی در دوره زمانی یکسان، عضله سازی را تجربه کردند چراکه به‌طور متوسط و به ترتیب این دو گروه 8/1 کیلوگرم و 8/5 کیلوگرم عضله سازی داشتند.

    و نتیجه سوم … که جالب‌ترین نتیجه است. گروهی که تستسترون تزریقی را دریافت کرده و هیچ‌گونه تمرین بدن‌سازی را انجام نداده‌اند، در مقایسه با افراد طبیعی که تمرین‌های بدن‌سازی هم انجام می‌‌دادند، به میزان قابل‌توجهی عضله سازی بیشتری را تجربه کردند. این میزان برای تزریقی‌ها 3 کیلوگرم بود، درحالی‌که برای بدن‌سازان طبیعی 8/1 کیلوگرم بود.

    یک‌بار دیگر هم این مورد را اشاره می‌کنم. افرادی که دارو دریافت کردند ولی هیچ‌گونه تمرینی انجام ندادند در برابر افرادی که هر هفته سه روز تمرین‌های بدن‌سازی انجام می‌دادند، عضله سازی بیشتری را تجربه کردند. این نکته واقعاً دیوانه کننده نیست؟

    البته در مقالات مربوط به فاکتورهای مهم در عضله سازی به مصرف داروها و استروئیدها به‌عنوان یک عامل مهم اشاره‌شده است ولی آیا واقعاً می‌دانستید که تا این حد تأثیرگذار است؟

    اهداف بزرگ من

    فقط برای روشن کردن موضوع می‌گویم که: من در این مطالعه قصد بیان این باور را نداشتم که کسانی که استروئیدها و یا داروهای مشابه را مصرف می‌کنند، بدون انجام تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسای بدن‌سازی به عضلات ورزیده و بدنی متناسب رسیده‌اند. این برداشت به‌هیچ‌وجه درست نیست.

    هدف من از بیان این مطالعه برداشت نتایج زیر بوده است:

    • علی‌رغم مساوی در نظر گرفتن تمام موارد دیگر نظیر رژیم غذایی، تمرین، میزان تلاش و … ، استفاده از استروئید نتایج بسیار بهتری را به ارمغان می‌آورد.
    • حتی در غیاب هرگونه تلاش و سخت‌کوشی و حتی بدون انجام تمرین‌های بدن‌سازی، استروئید همچنان نتایج بسیار بهتری را به ارمغان می‌آورد.

    چرا به این شکل بیان می‌کنم؟ به دلیل اینکه عدم آگاهی کامل درباره این نکات سبب ایجاد مشکلات متعددی در ورزشکاران زن و مرد می‌شود و سؤالات مختلفی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که چگونه باید تمرین کنند؟، چه برنامه غذایی داشته باشند؟، به مشاوره چه کسانی توجه کنند تا همانند بدن‌سازان عضله سازی داشته باشند و این‌که مطلع شوند چه نتایجی در حقیقت کسب خواهند کرد؟ چه اهدافی باید برای خود داشته باشند؟ به چه مواردی اعتماد کنند؟ و پول خود را برای خرید چه مکمل‌هایی خرج کنند؟

    چگونگی تأثیرگذاری مصرف‌کنندگان استروئید بر کسانی که استروئید مصرف نمی‌کنند

    من در مورد “اثرات جانبی” ناشی از مصرف انواع داروهای تقویت عملکرد و عضله سازی صحبت نمی‌کنم…  من در مورد اثرات غیرمستقیم مصرف این داروها بر افراد طبیعی که این داروها را مصرف نمی‌کنند، صحبت می‌کنم، مخصوصاً افراد طبیعی که با مصرف‌کنندگان ارتباط نزدیکی دارند.

    برای این‌که منظور خود را برسانم، در ادامه چند نمونه رایج از مشکلاتی که به وجود می‌آید را بیان می‌کنم:

    • مشکل تقلید از افراد به‌ظاهر موفق

    به‌عنوان‌مثال یک مرد قوی‌هیکل و بااندامی رؤیایی را در نظر بگیرید که تقریباً در هر سالن ورزشی روی این سیاره خاکی پیدا می‌کنید. شخصی که بلافاصله در بین انبوهی از ورزشکاران بااندام معمولی، قابل‌تشخیص است. درباره افرادی صحبت می‌کنم که بسیاری از ورزش‌کاران مبتدی در باشگاه‌ها به آن‌ها نگاه می‌کنند و با خود فکر می‌کنند: “من باید بفهمم که این مرد چه‌کار می‌کند تا بتوانم همان کار را انجام دهم و همانند او عالی به نظر برسم.”

    این حس، همان حسی است که با نگاه کردن به‌عکس بدن‌سازان حرفه‌ای در مجله‌ها، یک فرد مشهور در یک فیلم، افراد حاضر در فروم‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها و … به شما دست می‌دهد. ما به آن‌ها نگاه می‌کنیم، نتایجی که گرفته‌اند را می‌بینیم و اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد این است که هر کاری را که آن‌ها انجام داده‌اند، تکرار کنیم.

    درواقع یک ایده عالی به نظر می‌آید… و احتمالاً قبلاً هم‌چنین تجربیاتی داشته‌ایم. منظورم این است که اگر متدی برای آن‌ها به‌صورت مؤثر عمل کرده باشد، ما هم قطعاً باید همان متد را در پیش بگیریم تا بتوانیم نتایج فوق‌العاده‌ آن‌ها را به دست آوریم. درست است؟ در تئوری، قطعاً درست است. اما در واقعیت، استفاده از استروئید و داروهای مشابه این تئوری را بی‌اعتبار می‌کند.

    شما می‌دانید که استروئیدها و داروهای مشابه به‌صورت غیرطبیعی اجزایی که نباید کار کنند را وادار به فعالیت دائمی می‌کنند. این موضوع بدین معنا است که استروئید و داروهای مشابه برای هر رژیم غذایی و تمرینی به کار گرفته می‌شود. استفاده از این مواد برای افراد طبیعی (که تاکنون از این ترکیبات استفاده نکرده‌اند) می‌تواند نتایج و عواقب بسیار وحشتناکی به دنبال داشته باشد، درحالی‌که برای فردی که طبیعی نیست نتایج بسیار شگفت‌انگیزی به ارمغان آورد. به‌هرحال بر اساس مطالعه‌ای که انجام شد، نشان داده شد که این ترکیبات گاهی اوقات حتی در وهله اول و برای غیر ورزش‌کاران هم می‌تواند اثرگذار باشد.

    آیا شما یاوه‌گویی‌های مرتبط با بدن‌سازها را شنیده‌اید که برای داشتن بدنی عالی چه‌کارهایی انجام می‌دهند؟ انجام ۱۰۰ ست از این تمرین، ۱۰۰ ست از آن تمرین، ۲۰ تمرین جداگانه با این وسیله، ۲۰ تمرین بیشتر با فلان وسیله و … . معمولاً انجام تمرین زیاد در یک جلسه (با تکرار کم) ” از هر زاویه‌ای که به آن نگاه شود سبب تخریب و نابودی عضلات خواهد شد” و آیا هر مربی و ورزشکار قابل‌اعتماد و کار بلدی آن را بیهوده می‌پندارد؟

    خب، برای افراد عادی و طبیعی، بله، کاملاً بیهوده است. اما افزودن استروئید و مواد مشابه به برنامه فوق، همه‌چیز را تغییر می‌دهد.

    با مصرف داروها به‌اندازه کافی، داشتن برنامه متداول تمرینی برای عضله سازی که دارای حدی مشخص و نرمال است، دیگر بیهوده و بی‌ربط خواهد بود. با مصرف کافی از این داروها می‌توانید به سالن ورزش بروید و به مدت ۴۵ دقیقه به دیوار تکیه دهید و نتایج بسیار درخشان‌تری نسبت به افراد دیگری که در حال انجام تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا هستند، به دست آورید.

    و مشکل حاضر این است که ایده “همان کاری را انجام بده که فرد موفق انجام می‌دهد” صرفاً دروغی بیش نخواهد بود، چراکه این داروها تأثیرات منحصربه‌فردی در بدن هر شخص ایجاد می‌کنند. مطمئناً، می‌توان کارهای درستی که ورزش‌کاران انجام می‌دهند را تقلید کرد و از انجام آن‌ها سود برد. اما این افراد می‌توانند به‌راحتی تمرین‌ها و متدهای اشتباه را هم به کار بگیرند و اثر عضله سازی استروئیدها و دارو‌ها سبب شده باشد که همه‌چیز در انتها برای آن‌ها عالی به نظر برسد.

    این مورد آخر سبب می‌شود که ما افراد طبیعی همانند احمق‌ها تمرین‌هایی را انجام دهیم که هیچ سودی هم برای ما نداشته باشد (البته احتمال دارد که تمرین بیش‌ازاندازه سبب آسیب‌ها و صدمات ورزشی مختلفی برای ما شود).

    • مشکل ادعا گمراه‌کننده و فریبنده

    آخرین باری را که تبلیغ یا برنامه ورزشی باهدف عضله سازی و فروش محصولات و مکمل‌های غذایی مرتبط با آن را که از ورزشکاران غیرطبیعی استفاده نکرده باشد را به یاد ندارم. این افراد به‌هرحال چه از این محصولات استفاده کرده‌ باشند، چه برای جذب مشتری فقط در تبلیغات ظاهرشده‌ باشند، ظرف مکمل را در دست نگه‌داشته‌اند، یا تصویری از قبل و بعد از مصرف این محصول را به نمایش گذاشته‌اند. به‌هرحال مصرف استروئید و داروهای مشابه اولین تاکتیک فروش به کار گرفته‌شده توسط شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌های غذایی عضله سازی به‌حساب می‌آید.

    چرا؟ زیرا افراد طبیعی آن‌ها را می‌بینند و فکر می‌کنند: ” چقدر جالب … فلان قدر افزایش عضله فقط درازای فلان مدت مصرف؟ یا خدا… این‌یک روش عالی برای رشد سریع عضله‌ها است! من باید هر چه سریع‌تر این برنامه، محصول و یا مکمل را خریداری کرده و به همان نتایج شگفت‌انگیز برسم!”

    فقط یک مشکل کوچک وجود دارد. برای این‌که همان نتایج را کسب کنید، شما باید از همان داروهایی استفاده کنید که این افراد استفاده می‌کنند. در غیر این صورت در بسیاری از موارد، احتمالاً هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

    اما باید بدانید که این موضوع فقط ذات صنعت رژیم غذایی و تناسب‌اندام است. هر کاری که لازم است انجام می‌دهند تا مردم فکر کنند که محصولی خاص به‌طور قابل‌توجهی بهتر، سریع‌تر و آسان‌تر از همه راه‌های دیگر نتیجه خواهد داد. استفاده از استروئیدها و داروهای مشابه تنها یکی از روش‌های متعددی است که برای ایجاد این توهم در بین مردم به کار می‌رود. اگر متوجه این ترفندهای تبلیغاتی نشوید (مثل بیشتر مردم)، تمام پول خود را در سطل‌های زباله ریخته‌اید.

    • مشکل انتظارات غیرواقعی مردان

    همان‌طور که قبلاً با جزئیات دراین‌باره صحبت کردم، نرخ واقعی عضله سازی برای یک ورزشکار طبیعی بسیار کندتر و کم‌تر از آن است که افراد و به‌خصوص ورزشکاران تصور می‌کنند. اما اضافه کردن استروئید و یا داروهای مشابه به برنامه ورزشی مانند مطالعه‌ای که انجام شد، می‌تواند این نرخ را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش دهد و دیگر محدودیتی بر نرخ عضله سازی شما وجود نخواهد داشت.

    همین موضوع یک تفاوت عمده ایجاد می‌کند که سبب ایجاد انتظارات غیرواقع‌بینانه در ذهن افرادی می‌شود که تمایل دارند همان میزان عضله سازی را به‌صورت طبیعی داشته باشند. حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد، وقتی شما فکر کنید که می‌توانید سریع‌تر یا آسان‌تر ازآنچه الآن در حال وقوع است، عضله سازی داشته باشید؟

    در این صورت تلاش بیهوده زیادی در راستای دست‌یابی به اهداف غیرممکن انجام خواهید داد و هر تمرین و هر رژیم غذایی غلطی را به کارخواهید گرفت. در این صورت تمام پول خود را صرف موارد بی‌ارزش و بیهوده کرده‌اید که نتیجه‌ای هم در پی نخواهد داشت. شما وقت خود را برای جستجوی چیزی هدر می‌دهید که اصلاً وجود خارجی ندارد (حداقل به‌طور طبیعی). در این صورت همواره احساس شکست خواهید کرد، درحالی‌که شاید حقیقتاً در حال پیشرفت هستید.

    تمام این اتفاقات به علت انتظارت غیرواقعی شما از روند طبیعی عضله سازی به وقوع می‌پیوندند و موردی که سبب می‌شود چنین انتظاراتی به وجود آید، عمدتاً مصرف استروئیدها و مواد دارویی مشابه توسط دیگران است.

    • مشکل “ترس‌های غیرواقعی خانم‌ها”

    هرچند مطالعه من بر روی مردان انجام‌شده‌ است و اکثر چیزهایی که من درباره استروئید می‌گویم در مورد مردان است. اما یک پیغام مهم هم برای خانم‌ها وجود دارد.

    یکی از ترس‌های متداول و رایج در بین خانم‌ها، ترس افزایش وزن و داشتن اندامی چاق است که این ترس‌های غیرواقعی فقط سدی برای درست ورزش‌ کردن شما خواهند بود.

    اگر شما هم‌چنین ترسی دارید، باید به خاطر داشته باشید که این ترس احمقانه، واقعاً می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. چگونه؟ با مصرف داروهای مختلف. بله، مصرف داروهای استروئیدی که منجر به ایجاد انتظارات غیرواقعی عضله سازی در مردان طبیعی می‌شود، اگر توسط خانم‌ها هم مصرف شود، می‌تواند باعث ایجاد ترس‌های غیرواقعی در مورد عضله سازی در زنان طبیعی (که از ترکیبات استروئیدی و داروهای مشابه استفاده نمی‌کنند) گردد.

    بسیاری از ورزشکاران و بدن‌سازان خانم که به‌واسطه مصرف استروئید‌ها و داروهای مشابه اندام‌های بزرگ، حجیم و با ظاهری مردانه پیداکرده‌اند سبب ایجاد ترس در بیشتر خانم‌ها می‌شوند، به‌نحوی‌که خانم‌های طبیعی از بلند کردن وزنه‌های بیشتر از 5/1 کیلوگرم دوری می‌کنند و این در حالی است که اعداد دقیق عضله سازی برای زنان کمی متفاوت از مردان خواهد بود، بااین‌وجود بازهم می‌توانید مطمئن باشید که میزان رشد عضلات یک خانم در اثر مصرف استروئید و داروهای مشابه بسیار بیشتر از خانمی خواهد بود که از این داروها استفاده نمی‌کند.

    اما بیشتر خانم‌ها این حقایق را نمی‌دانند. در عوض، استفاده استروئید در بین ورزش‌کاران خانم سبب ایجاد ترس در ذهن بسیاری از خانم‌های طبیعی شده است، به‌نحوی‌که سال‌های سال زمان خود را با انجام تمرینات بسیار سبک و بدون فایده‌ی خاصی هدر می‌دهند.

    • مشکل “اعتماد و دانش کافی”

    البته اکثر ما به این نکته اعتقادداریم؛ که اگر کسی توانسته است به اهداف ما دست پیدا کند، قطعاً باید منبعی آگاه و قابل‌اعتماد در این موضوع باشد.

    در مورد بدن‌سازی، باید گفت که تمرین‌ها و توصیه‌های رژیم غذایی که توسط ورزشکاری با بدنی ایدئال و مناسب داده می‌شود، احتمالاً بسیار بهتر و دقیق‌تر از تمرین‌ها و توصیه‌های رژیم غذایی است که توسط فردی با بدن معمولی داده می‌شود.

    در حالت تئوری، استدلال فوق کاملاً درست به نظر می‌رسد. اما در عمل، حقیقت چیز دیگری است. البته درباره توصیه‌های رژیم غذایی و تمرین‌‌هایی که توسط افراد چاقی داده می‌شود که تاکنون پای خود را در یک باشگاه بدن‌سازی نگذاشته‌اند، صحبت نمی‌کنم.

    من معتقدم که دانش و اطلاعات یک ورزشکار با بدن عالی می‌تواند در حد بسیار پایینی قرار داشته باشد و توصیه‌های این افراد در مورد رژیم غذایی و تمرین‌های ورزشی بسیار بیهوده و غلط باشد.

    شاید سؤال بپرسید: پس چرا آن‌قدر ظاهر خوبی دارد؟ جواب بسیار ساده است… مصرف استروئیدها و داروهای مشابه. به این روش می‌توانند بر حماقت خود غلبه کنند. می‌توانند اشتباهات خود در انجام تمرین‌ها را با مصرف این ترکیبات جبران کنند. می‌توانند فقدان دانش خود را پنهان کنند. آن‌ها به‌واسطه مصرف این ترکیبات می‌توانند علی‌رغم داشتن برنامه غذایی غیر مناسب و انجام غلط تمرین‌های ورزشی بازهم نتایج مثبتی را کسب کنند و ظاهری عالی داشته باشند.

    اما ورزش‌کار مبتدی طبیعی که دنبال دست‌یابی هرچه سریع‌تر به اهداف خود است، اطلاعی از این موضوع ندارد. او فقط فردی را می‌بیند که دارای ظاهری آرمانی است و می‌خواهد به ظاهری شبیه او دست پیدا کند، ازاین‌رو می‌پندارد، تمام توصیه‌هایی که می‌کند، تمام تمرین‌هایی که انجام می‌دهد و تمام مکمل‌هایی که می‌فروشد، بسیار کاربردی، مفید و ارزشمند هستند. داشتن این طرز تفکر بسیار خطرناک است، چراکه طرز فکری کاملاً غلط است.

    نمونه‌هایی از این ورزش‌کاران را در سالن‌های بدن‌سازی، در فروم‌های آنلاین و در رسانه‌ها می‌بینم. احمقانه‌ترین توصیه‌ها هم از زبان همین افراد که دارای بدنی عالی هستند، خارج می‌شود. چرا این‌چنین است؟ زیرا مصرف داروهای استروئیدی و ترکیبات مشابه سبب می‌شود که شخص به‌واسطه ظاهری که پیدا می‌کند بسیار باهوش‌تر از چیزی که در حقیقت است، به نظر برسد. (البته اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، باید اشاره کرد که ژنتیک شگفت‌انگیز می‌تواند حماقت افراد را پنهان کند.)

    البته از صحبت‌های من سوءبرداشت نداشته باشید. من نمی‌گویم که تمام ورزشکارانی که ظاهری عالی دارند، اطلاعات کافی ندارند و یا احمق هستند. این موضوع قطعاً درست نیست، چراکه برخی از باهوش‌ترین افراد فعال درزمینهٔ رژیم‌های غذایی و تناسب‌اندام، بهترین بدن‌های دنیا را دارند. منظور من این است که یک بدن عالی نمی‌تواند الزاماً حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره رژیم غذایی یا توصیه‌هایی برای انجام تمریناتی باشد که به‌واسطه آن‌ها به آن بدن دست پیداکرده است.

    بدن‌های عالی می‌توانند حاصل سال‌ها تحقیق و بررسی درباره رژیم غذایی سالم، داشتن تغذیه مناسب، انجام تمرین‌های ورزشی مناسب و ممارست و تلاش فراوان در انجام تمرین‌ها باشد. البته برخی هم می‌توانند به‌واسطه استفاده از استروئید‌ها و داروهای مشابه و با انجام بدترین برنامه‌های غذایی و نداشتن متد مناسب در تمرین‌ها، بازهم به همان اندام عالی دست‌ پیدا کنند چراکه استفاده از داروها و ایجاد تغییر ژنتیکی در بدن می‌تواند همان بدن‌های عالی را ایجاد کند.

    استروئید در برابر طبیعی: به تفاوت‌ها آگاه باشید

    لطفاً به خاطر داشته باشید که این مقاله یک مقاله ضد استروئیدی نیست. هدف این مقاله، افزایش آگاهی است تا یک ورزشکار طبیعی تحت تأثیر ورزشکارانی که استروئید و داروهای مختلف را مصرف می‌کنند، قرار نگیرد.

    تکرار این موضوع خالی از لطف نیست که برای من هیچ اهمیتی ندارد که کسی از این داروها استفاده کند یا نکند. من به‌شخصه تاکنون از این ترکیبات استفاده نکرده‌ام و استفاده هم نخواهم کرد و هدف این مقاله به‌هیچ‌وجه بررسی مصرف یا عدم مصرف این ترکیبات نبوده است.

    هدف اصلی من بررسی تأثیر مصرف این ترکیبات بر روند عضله سازی افراد و مقایسه آن باکسانی بود که از این ترکیبات استفاده نمی‌کنند. چرا؟ برای اینکه با افزایش آگاهی افراد سبب جلوگیری از هدر رفت سرمایه آن‌ها شوم و نگذارم وقت خود را بیهوده تلف کنند و تلاش‌های آن‌ها در انتها نتیجه‌ای نداشته باشد.

    ولی در حقیقت این هدف به‌طور کامل تحقق نخواهد یافت چراکه قدرت‌های جهانی بزرگی، بارها و بارها با ساختارهای مشابه مردم را فریب خواهند داد. تنها توصیه من این است که نسبت به حقایق پشت پرده آگاهی پیدا کنید و نگذارید ورزشکاران استروئیدی اهداف شما را تحت تأثیر قرار دهند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت aworkoutroutine.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    4 دیدگاه در “استروئیدی‌ها‌ در برابر طبیعی‌ها‌: بررسی متفاوت تأثیر استروئید بر عضله سازی

    1. میلاد گفت:

      سلام
      بابت مقالات مفیدتون ممنونم
      جای خالی چنین سایت و مقالاتی در رشته بدنسازی بسیار حس میشد.
      با تشکر

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز از اظهار لطف شما بسیار ممنونیم.

    2. سیروان گفت:

      سلام. عضله سازی که با تمرین و استروئید ساخته شده باشد بعد از قطع استروئید دچار ریزش عضله نمی شود. یا این عضله ای که ساخته می شود در صورت تغذیه و تمرین مناسب باقی می ماند؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز قطعا عضلات بعد از قطع مصرف استروئید به اندازه اول باقی نخواهند ماند. حال اگر مقدار مراقبت شما در تمرین، تغذیه و استفاده ازمکمل و دیگر عوامل مناسب باشد می‌توانید درصد زیادی از این عضلات را حفظ کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *