دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

اسکن بدن یا بدن آگاهی چیست؟

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه

     

    مراقبت از بدن و آگاهی از شرایط آن در جامعه پرمشغله امروز مشاغل پرفشار، درخواست‌‌های بی‌‌پایان، اولویت‌‌های خانواده، شغل، شبکه‌‌های اجتماعی و … تقریباً غیرممکن است. بسیاری از افراد فرصت کافی برای تفکر در مورد برخی از امور روزمره خود ندارند. عبارات آگاهی، هوشیاری و مدیتیشن امروزه به محبوبیت رسیده‌‌اند، زیرا افراد باور دارند که فرصت آن رسیده است که اندکی از سرعت فعالیت‌‌های روزمره کاسته و آگاهی بیشتری از فعالیت‌‌های خود داشته باشیم. برخلاف باور عمومی، آگاهی و مدیتیشن صرفاً به معنای نشستن بر روی یک پتو با چیدن چند شمع در محیط اطراف نیست. شما باید آگاهی را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کرده و در حین فعالیت و تحرک به آن بپردازید. حتی در طی دویدن، پیاده‌‌روی و یا انجام کارهای روزمره تکراری نیز می‌‌توانید برای آگاهی تلاش کنید.آگاهی به معنای هوشیاری و مطلع بودن از شرایط کنونی است. ما بر روی یکی از جوانب آگاهی تمرکز خواهیم داشت که آن را از یکی از متون بودائی به نام کایاگاتا ساتی سوتا برگرفته‌‌ایم که به معنای تلفیق آگاهی و بدن است.

    ما راز کوچکی را با شما در میان می‌‌گذاریم: آگاهی را می‌‌توانید در تمام حرکات تمرین کنید. متن بودائی اعلام دارد که آگاهی موجود در بدن اگر رشد کرده و ادامه داده شود، می‌‌تواند فواید قابل‌‌توجهی به ارمغان بیاورد.”

    یکی از ساده‌‌ترین روش‌‌ها برای ارتباط با فیزیک بدن، اسکن بدن نام دارد که روشی برای تمرکز بر روی بخش‌‌های بدن و تغییر تمرکز از بخشی به بخش دیگر به‌منظور اسکن کل بدن می‌باشد. این امر منجر به آگاهی و توجه به حس‌‌های فیزیکی داخل بدن می‌‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با اسکن بدن آشنا کنیم تا بتوانید آگاهی را تقویت کنید. در مورد این روش مدیتیشن تحقیق کنید.

    علاوه بر اسکن بدن، روش‌‌های دیگری برای تقویت آگاهی از بدن وجود دارند. در ادامه به چهار گام ساده اشاره خواهیم کرد:

    1. نسبت به بدن خود، آگاه باشید: در حالت نشسته، ایستاده، پیاده‌‌روی، خواب یا هر حالت دیگر نسبت به تغییرات فرم بدن هوشیار باشید.
    2. به تمام فعالیت‌‌های بدن خود دقت کنید: در حین خوردن، نوشیدن، جویدن، بیدار شدن، صحبت کردن، باغبانی‌‌ کردن، شستن ظروف یا انجام سایر اقدامات در طول روز، به کوچک‌ترین حرکات بدنتان توجه کنید. سعی کنید برخی اقدامات نظیر شستشوی دستشویی، دوش، مسواک و … را به‌آرامی انجام داده و با دقت به حرکات تمرکز کنید.
    3. به هر یک از بخش‌‌های بدن فکر کنید: این مورد ازجمله مهم‌‌ترین موارد مربوط به اسکن بدن است که طی آن باید به هر یک از بخش‌‌های بدن به‌طور جداگانه تمرکز کنید. متن بودائی که پیش‌تر به آن اشاره شد، 31 بخش بدن را نام‌برده است که باید به آن‌ها تمرکز کنید و درنهایت نیز سی و دومین بخش (مغز) را به فهرست اضافه کرده است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
    4. اتحاد چهارعنصر: طبق متن بودائی، زمین، آب، آتش و باد چهارعنصر اصلی این جهان هستند. زمین همان استحکام بدن است که چارچوبی از جنس استخوان برای ماهیچه‌‌های ما فراهم آورده است. آب نیز مایعی است که در بدن جریان دارد (خون و بزاق). آتش نیز به گرمای بدن و هضم اشاره دارد. باد نیز حرکت اکسیژن به ریه‌‌ها و جریان آن در داخل بدن است. بنابراین، این چهارعنصر باید همواره در تعادل باشند تا عواطف یا افکار بر زندگی حکمرانی نکنند. به تأثیر خود بر جهان و تعامل عناصر بدن فکر کنید.

    شاید احساس کنید که برخی از ایده‌‌ها اندکی عجیب هستند، اما ایجاد آگاهی نسبت به بدن مسیر زندگی را برای شما هموار می‌‌سازد. تحقیقات علمی نشان داده‌‌اند که هرچه تمرکز ما بر احساسات بدنی بیشتر باشد، رشد فعال مغز و الگوهای نورونی بیشتر خواهد شد. حتی تفکر به بخش‌‌های بدن به مدت چند دقیقه نیز می‌‌تواند مزایای قابل‌‌توجهی داشته باشد. یک یا دو ایده را انتخاب کرده و آن‌ها را به زندگی روزمره خود اضافه کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت web.noom.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *