کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

با این مکمل‌ها چربی سوزی کنید

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه

     

    لازم نیست برای لاغری به دنبال خرید انواع چربی سوزها باشید. برخی از قوی‌ترین چربی سوزها در کابینت مکمل‌های شما پنهان‌شده‌اند.

    وقتی‌که هدف، کاهش وزن یا خلاصی از چربی‌های شکم باشد، بسیاری از افراد به سراغ انواع چربی سوزها می‌روند تا سوخت‌وساز و چربی سوزی (لیپولیز) را افزایش دهند و اشتهای خود را سرکوب کنند. اکثر ما یک یا دو مکمل برای این منظور استفاده می‌کنیم. ما هم شما را به استفاده از مکمل‌هایی که واقعاً تأثیرگذاری خوبی دارند تشویق می‌کنیم . به‌هرحال، ما مایلیم فهرستی از مکمل‌ها را به شما معرفی کنیم که در این راه می‌توانند به شما کمک کنند، هرچند که این مکمل‌ها به‌منظور چربی سوزی و کاهش وزن به فروش نمی‌رسند. در ادامه چهار محصول چربی سوز و علت تأثیرگذاری مطلوب آن‌ها را بیان می‌کنیم.

    پروتئین وی (whey)

    به‌احتمال‌قوی پیش‌ازاین مکمل پروتئین وی را به‌منظور عضله سازی استفاده کرده‌اید، ولی آیا می‌دانید که پروتئین وی در لاغر شدن و لاغر ماندن شما هم تأثیرگذار است؟

    علت: پروتئین وی به‌طور قابل‌توجهی ظرفیت عضله سازی شما را افزایش می‌دهد که همین عامل منجر به بالا رفتن نرخ چربی سوزی و افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. در یک تحقیق آزمایشگاهی که در ژورنال Nutrition and Metabolism منتشر شد، مشخص گردید افرادی که پروتئین وی را در حین رژیم غذایی لاغری خود مصرف می‌کردند، نسبت به گروه دیگر که رژیم غذایی مشابه ولی بدون پروتئین وی داشتند، دو برابر چربی سوزی بیشتری داشته و لاغرتر شده بودند. علاوه بر این، نوشیدن یک لیوان شیک پروتئین وی قبل از وعده غذایی، منجر به تحریک هورمون‌هایی می‌شود که احساس سیری را بعد از صرف غذا اعلام می‌کنند، علاوه بر این منجر به تنظیم سطح قند خون بعد صرف غذا می‌شود.

    میزان مصرف: ۱۰ تا ۲۰ گرم پروتئین وی ایزوله یا پروتئین وی را با 250 میلی‌لیتر آب مخلوط‌کنید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه و شام بنوشید.

    کراتین مونوهیدرات

    کراتین مونوهیدرات چندین دهه پادشاه مکمل‌های افزایش استقامت و عضله سازی بوده ‌است. ازنقطه‌نظر چری سوزی، افزایش حجم عضلات (عضله سازی) به معنای افزایش نرخ سوخت‌وساز بدن است. برخی معتقدند که مصرف کراتین در رژیم لاغری مانع از چربی سوزی می‌شود، که تصور کاملاً اشتباهی است.

    علت: در مقاله‌ای که در ژورنال Metabolism به چاپ رسید، گزارش شد؛ افرادی که کراتین را به مدت ۲۸ روز مصرف کردند و در این مدت ورزشی هم نکردند، به‌طور متوسط ۳ درصد افزایش میزان سوخت‌وساز بدن را تجربه کردند. علاوه بر این، زمانی که ورزشکاران کراتین را در حین برنامه‌های استقامتی خود مصرف کردند، میزان سوخت‌وساز بدن آن‌ها به‌طور متوسط تا ۶ درصد افزایش یافت. هرچند ممکن است کراتین را به‌منظور افزایش حجم عضلات و قدرت خود مصرف کنید، بااین‌وجود اگر مصرف آن را با برنامه تمرینی و رژیم غذایی خود ترکیب کنید، می‌توانید از مزایای چربی سوزی آن به میزان مطلوبی بهره‌مند شوید.

    میزان مصرف: اگرچه مقدار مصرف کراتین مونوهیدرات وابسته به وزن افراد است ولی یک برنامه خوب برای شروع مصرف آن می‌تواند مصرف روزانه 4 الی 6 وعده کراتین مونوهیدرات به میزان 5 گرم در هر وعده و به مدت یک هفته دقیقاً قبل و بعد از تمرین باشد. در روزهای استراحت خود ۵ گرم را با صبحانه و ۵ گرم دیگر را در طول روز مصرف کنید. 

    آمینواسید شاخه‌دار (BCAAs)

    آمینواسیدهای زنجیره‌ای (شاخه‌دار) شامل اسیدآمینه‌های ضروری لوسین، ایزولوسین و والین می‌شود. این آمینواسیدها ضروری نام‌گذاری شده‌اند چراکه بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند، پس باید در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد. در دنیای مکمل‌ها، از bcaa‌ ها معمولاً برای ایجاد محیطی آنابولیک یا آنتی کاتابولیک در عضلات استفاده می‌شود.

    علت: هرچند کلید اصلی در ایجاد محیط آنابولیک، آمینواسید لوسین است. ولی تحقیقات نشان می‌دهد که بهتر است آمینواسیدهای شاخه‌دار را با نسبت 2:1:1 مصرف کرد به‌نحوی‌که میزان لوسین آن بیشتر از دو جز دیگر باشد.

    همان‌طور که در بالا اشاره شد، افزایش آنابولیسم منجر به افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) و چربی سوزی می‌شود. مکمل لوسین علاوه بر اینکه منجر به اثرات آنابولیکی می‌شود، می‌تواند رژیم غذایی افراد را هم تحت تأثیر قرار دهد و آن را قابل‌تحمل‌تر کند. گزارش‌شده ‌است که وجود لوسین در وعده غذایی نقش مهمی در تولید و میزان حساسیت لپتین دارد. لپتین هورمونی است که توسط سلول‌های چربی (و سایر سلول‌های بدن) در پاسخ به غذا خوردن ترشح می‌شود و به‌عنوان یک مهارکننده قوی اشتها شناخته‌شده است. علاوه بر این BCAAs منجر به تولید گلوکز در کبد (طی مکانیسم گلوکوژنز) می‌شوند تا قند خون فرد تنظیم شود و همین عامل منجر به کاهش اشتها به مصرف قند و شیرینی می‌شود که خود سبب موفقیت در رژیم غذایی به شمار می‌رود.

    میزان مصرف: مکملbcaa  که انتخاب می‌کنید باید حاوی حداقل دو برابر لوسین نسبت به دیگر آمینواسیدها باشد. ۵ تا ۱۰ گرم مکمل bcaa را پس از بیدار شدن، ۳۰ دقیقه قبل از شروع تمرین، بلافاصله پس از تمرین و بین وعده‌های غذایی خود برای کاهش اشتها و احساس گرسنگی در طول روز مصرف کنید.

    روغن ماهی

    آیا موردی هست که روغن ماهی در آن مؤثر نباشد؟  اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی‌های آب سرد برای کاهش التهاب، افزایش سلامت قلب و عروق، افزایش کارآیی قلب در حین ورزش، کنترل سطح لیپید خون و اخیراً، افزایش سوخت‌وساز چربی و لاغری بسیار مفید است.​

    علت: روغن ماهی به‌طور مستقیم منجر به بهبود ترکیب بدن به‌واسطه افزایش آنابولیزم می‌شود، میزان استفاده از چربی (چربی سوزی) را افزایش می‌دهد و میزان تولید هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش می‌دهد. هم‌چنین عملکرد ورزشی و میزان استقامت را به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد و این بدان معنا است که روغن ماهی می‌تواند به شما کمک کند تا بدون احساس خستگی تمرین‌های ورزشی سخت‌تر و طولانی‌تری انجام دهید.​

    میزان مصرف: برای استفاده از تمام مزایای سلامتی و بهبود عملکرد ورزشی ناشی از مصرف روغن ماهی، توصیه می‌شود ۱ تا ۳ گرم روغن ماهی غنی از DHA و EPA را با صبحانه، ناهار و شام مصرف کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت muscleandperformance.com)

    میانگین امتیازات ۱ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *