تغذیه و رژیم غذایی, تغذیه و رژیم غذایی بانوان, مقالات

برگر گیاهی، وسوسه‌ی ما و دگرگونی دنیا

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 2 دقیقه

    در ماه مارچ وب‌سایت LIVESTRONG روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های مجازی را به یک مراسم شام صمیمی با سرآشپز تال رانون(Tal Ronnen) دعوت کرد تا همبرگر تمام گیاهی “غیرممکن” را امتحان کنند. به این دلیل لقب “غیرممکن” به آن داده‌اند که این غذای گیاهی در شباهت به گوشت قرمز ازنظر ظاهر، طعم، صدای سرخ شدن(جیلیز و ویلیز هنگام سرخ شدن) و حتی خون موجود در آن، یک شاهکار غیرممکن است. محققان وب‌سایت غذاها‌ی غیرممکن، این همبرگر را با مولکولی به نام “heme” درست کرده‌اند که بافت و طعمی مشابه خون دارد. “heme” از ریشه‌ی گیاه سویا استخراج می‌شود. آن‌ها همچنین از چربی روغن نارگیل استفاده می‌کنند که هنگام سرخ شدن صدایی شبیه به سرخ شدن برگر گوشت دارد.

    در آن زمان‌که برگر گیاهی به ویژگی‌های باورنکردنی نظیر ظاهر، صدای سرخ شدن و حتی خون مشابه گوشت قرمز رسیده بود، تنها در 10 رستوران موجود بود. اما حالا این برگر در نزدیک به 400 رستوران در سراسر کشور، از هاوایی (Hawaii) گرفته تا مین(Maine) موجود است.

    مزه این برگر‌ها شبیه به چیست؟

    به‌عنوان کسی که به دلایل اخلاقی و زیست‌محیطی در چند سال گذشته گوشت مصرف نکرده، مزه این برگرها فراتر از انتظارم بود. درواقع ظاهر و طعمی شبیه به خوردن یک چیزبرگر معمولی داشت. این برگر، کسانی که عادت به مصرف گوشت داشتند هم فریب می‌داد! تعداد زیادی از شرکت‌‌کنندگان مراسم شام سرآشپز، نمی‌توانستند شکل و طعم گوشت مانند این برگر را باور کنند.

    مقدار کالری و پروتئین موجود در این برگر چه قدر است؟

    آمریکایی‌ها اغلب فکر می‌کنند که پروتئین یعنی گوشت. برگر گیاهی، این باور کلیشه‌ای را از بین خواهد برد. مطابق با سایت غذاهای غیرممکن، مواد مغذی زیست دسترس‌پذیر موجود در این برگر با گوشت چرخ‌کرده 80 درصد (با 20 درصد چربی) برابری می‌کند.

    طبق گفته‌های این سایت، 3 اونس (85 گرم) از این برگر محتوی 220 کالری و 20 گرم پروتئین و همچنین حاوی 13 گرم چربی و 5 گرم کربوهیدرات (بدون در نظر گرفتن نان) است. برگر گیاهی کاملاً عاری از کلسترول است.

    ازنظر مواد معدنی و ویتامین‌ها، برگر گیاهی حاوی تقریباً 100 درصد نیاز روزانه ما به ویتامین B12، تیامین، روی، آهن، فولیک اسید و نیاسین است.

    چرا برگر گیاهی برای سیاره ما اهمیت دارد؟

    مطابق با گفته‌های سرآشپز تال رانون، ” برگر گیاهی تأثیرات زیست‌محیطی مثبت بیشتری نسبت به راندن یک خودروی هیبریدی(برقی) دارد”.

    در حقیقت برگر گیاهی می‌تواند دنیا را تغییر دهد به‌شرط آن‌که طرفداران گوشت قرمز تصمیم بگیرند این برگر خوشمزه و دوستدار محیط‌ زیست را، چند بار در ماه جایگزین همبرگر تهیه‌شده از گوشت گاو کنند. این کار می‌تواند تأثیر مثبت باورنکردنی بر سیاره ما داشته باشد.

    تولید و مصرف گوشت، ردپای زیست‌محیطی عمیقی از خود برجای می‌گذارد. در مقایسه با گاو‌ها، برگر گیاهی 95 درصد کمتر از خشکی و 74 درصد کمتر از آب استفاده کرده و به میزان 87 درصد گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کند. اگر این کافی نیست، برگر گیاهی 100 درصد عاری از هورمون، آنتی‌بیوتیک‌ها و ترکیبات مصنوعی است. درحالی‌که تأثیرات زیست‌محیطی مصرف گوشت به‌طور فزاینده‌ای آشکارشده است، ایجاد یک منبع جایگزین برای پروتئین که آینده‌ای سالم را برای بدن و سیاره ما رقم بزند، امری ضروری است.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت livestrong.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *