بانوان, تناسب اندام بانوان, سلامت عمومی بانوان, مقالات

تغییرات هورمونی ناشی از تمرین در زنان

  • تغییرات هورمونی ناشی از بدنسازی در زنان

    ورزش می‌تواند منجر به تغییرات هورمونی در زنان گردد. برخی از تغییرات سودمند بوده و این در حالی است که برخی دیگر دارای تأثیرات منفی هستند. در برخی از موارد، تمرینات می‌توانند تأثیر مثبتی بر روی هورمون‌ها داشته باشند و این در حالی است که تمرین بیش‌ازحد نیز می‌تواند منجر به از بین رفتن الگوهای طبیعی هورمون‌ها می‌شود.

    هورمون رشد

    هورمون رشد یا HGH به‌صورت شبانه‌روزی در بدن تولید می‌شود. دو روش غیر دارویی برای افزایش میزان تولید هورمون رشد از طریق خواب و تمرین هست. هورمون رشد در رشد و همچنین افزایش حجم ماهیچه‌ها نقش دارد. این هورمون دارای عملکرد متابولیک بوده و ازجمله ویژگی‌های آن می‌توان به افزایش متابولیسم چربی و تناسب بهتر اشاره کرد. به گزارش مجله Sports Medicine افزایش هورمون رشد ناشی از ورزش یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای افزایش هورمون رشد هست. تمرینات استقامتی و مقاومتی نیز نقش مهمی را در افزایش هورمون رشد ایفا می‌کنند.

    PMS

    تغییرات فیزیکی و روحی بخشی از سندرم پیش از یائسگی هستند که در حدود 80 درصد زنان مشاهده می‌شود. این تغییرات به دلیل نوسان هورمون‌ها در چرخه یائسگی رخ می‌دهند اما معمولاً ناشی از کاهش پروژسترون قبل از این دوره می‌باشند. برخی از آنان با تمرکز بر روی رژیم غذایی و مکمل‌های رژیمی و استفاده از روش‌های غیر دارویی سعی در ایجاد تعادل دارند. وب‌سایت نشان می‌دهد زنانی که ورزش می‌نمایند کمتر عصبانی شده و با مشکلاتی نظیر افسردگی مواجه نیستند. زنانی که در دوره سندرم پیش‌یائسگی هستند باید سه روز در هفته به مدت 20 الی 45 دقیقه تمرین نمایند.

    آمنوره ناشی از ورزش

    برخی از زنان زمانی که تمرینات را با شدت زیادی انجام می‌دهند عادت ماهیانه آن‌ها متوقف می‌شود. برخی از تمرینات نظیر دوهای طولانی و رقص‌های باله را افرادی انجام می‌دهند که وزن بدن آن‌ها پایین هست. ترکیب وزن پایین و تمرین بیش‌ازحد منجر می‌شود که بدن در حالت گرسنگی قرار گیرد. زمانی که تغذیه با میزان کالری‌های سوزانده شده هم‌خوانی نداشته باشد، بدن شروع به متوقف نمودن برخی از بخش‌های خود می‌نماید که از این میان می‌توان به سیستم تولیدمثل اشاره کرد. زنان آمنوره فاقد میزان کافی استروژن می‌باشند و این امر منجر به عدم باروری می‌گردد. در صورت تداوم نیز می‌تواند احتمال ایست قلبی را افزایش دهد. این حالت را می‌توانید با افزایش کالری و همچنین استفاده از قرص‌های استروژنی برطرف نمایید.

    کاهش احتمال سرطان سینه

    Breastcancer.org ارتباط بین تمرینات متعادل و کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه را توضیح می‌دهد. محققان اعلام کرده‌اند که ورزش می‌تواند سرطان سینه را با کاهش میزان استروژن کاهش دهد. این موضوع در ماه فوریه سال 2010 نیز در مجله انکولوژی بالینی منتشر گردید. محققان 320 زن 50 تا 74 را بعد از یائسگی به مدت یک سال موردمطالعه قراردادند. نیمی از آن‌ها هر هفته 225 دقیقه تمرینات ایروبیک انجام می‌دادند و این در حالی است که نیمی دیگر به کارهای روزمره خود مشغول بودند. در پایان یک سال، میزان استرادیول و استرادیول‌های آزاد در گروهی که تمرین انجام می‌دادند پایین بود. محققین اعلام کرده‌اند که کاهش استرادیول‌ها منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شوند.


    ترجمه و تالیف:

     تن ورز (منبع: سایت Livestrong.com)

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن‌ ورز را به عنوان منبع ذکر نمائید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *