تغذیه و رژیم غذایی, تغذیه و رژیم غذایی بانوان, کاهش وزن و چربی‌سوزی بانوان, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

تغییر عادات غذایی

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه

     

    یکی از مهم‌‌ترین موارد درزمینهٔ “تغذیه سالم” این است که بدانیم هر چیزی که می‌‌خوریم به عادت‌‌های ما بستگی دارد.

    عادت به معنای اقدامی است که فرد برای مدت طولانی انجام داده و ترک آن دشوار است.

    لحظه‌‌ای به غذاهایی که می‌‌خورید، فکر کنید. آیا در بسیاری از روزها غذای تکراری می‌‌خورید؟ برای بسیاری از ما، به‌ویژه بسیاری از شاگردان ما، پاسخ این سؤال مثبت است. درنتیجه، ما سعی داریم به شاگردان خود کمک کنیم تا عادت‌‌های غذایی خود را تغییر دهند.

    روش‌‌های متعددی وجود دارند که شاگردان می‌‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و عادت‌‌های غذایی خود را تغییر دهند، اما ازجمله مهم‌‌ترین مواردی که باید به آن‌ها توجه نمود می‌‌توان به استقلال، ارتباط و شایستگی فرد اشاره کرد. در این مقاله به بررسی هر یک از این موارد پرداخته و توصیه‌‌هایی در مورد آن‌ها ارائه خواهیم داد تا بتوانید عادت‌‌های غذایی شاگردان خود را تغییر دهید.

    استقلال

    استقلال به معنای کنترل و مالکیت احساسات شاگرد در مورد تصمیماتشان است. هرچه فرد بتواند کنترل بیشتری نسبت به تصمیمات خود داشته باشد، آن‌ها به‌احتمال‌زیاد به عادت تبدیل خواهند شد. برای مثال، اگر مربی به مدت یک هفته با فرد زندگی کرده و نسبت به غذاهایی که می‌‌خورد تصمیم‌‌گیری کند، آیا فرد به این غذاها عادت خواهد کرد؟ خیر. اما اگر مربی مسیر را به فرد نشان داده و غذاهایی که برای وی مفید هستند را به وی معرفی کند، فرد به‌تدریج آن‌ها را به برنامه غذایی خود افزوده و درنتیجه با اندکی راهنمایی عادت‌‌های غذایی خود را تغییر خواهد داد.

    روش‌‌های متعددی برای تقویت استقلال درزمینهٔ عادات‌‌ تغذیه وجود دارند.

    1. اعتماد و ایجاد رابطه خوب با شاگرد

    درصورتی‌که شاگردان احترام متقابلی از سوی شما مشاهده کنند، مالکیت تصمیمات خود را بر عهده خواهند گرفت، درنتیجه شما باید به دنبال ایجاد رابطه خوب با شاگردان باشید و مربی نیز باید همواره صادق باشد.

    1. احتمال خطا

    بخشی از استقلال مربوط به‌احتمال اتخاذ تصمیمات نادرست است. هر یک از اشتباهات فرصتی برای یادگیری هستند و اشتباهات به فرد کمک می‌‌کنند که مسئولیت تمام تصمیمات را بر عهده بگیرند.

    1. اول ساختار، بعد آزادی

    اگرچه بخشی از استقلال به آزادی تصمیم‌‌گیری شاگردان مربوط است، اما مربی نیز باید ساختار تصمیم‌‌گیری را به شاگردان آموزش دهد. زمانی که مشاوره‌‌هایی را به شاگرد ارائه می‌‌دهید، چندین گزینه را پیش روی وی قرار دهید که همه آن‌ها تصمیمات خوب هستند. زمانی که الگو و ساختار مشخص شد، از وی بخواهید که به اختیار انتخاب کند.

    ارتباط

    ارتباط نیز به میزان همبستگی و ارتباط شاگرد به مسئولیت موجود اشاره دارد. آیا شاگرد تعامل کاملی داشته و از اهمیت عادت‌‌های غذایی آگاه است؟ آیا وی از ارتباط عادت‌‌های غذایی و هدف نهایی مطلع نیست؟

    روش‌‌های متعددی برای ایجاد عادت‌‌های مربوط به شاگرد وجود دارد که در ادامه به برخی از روش‌‌های مؤثر اشاره خواهیم کرد.

    1. ارتباط عادات شاگرد به نیازها و خواسته‌‌هایش

    برای مثال، اگر شاگرد قصد دارد وزن بدن خود را 10% کاهش داده و شاخص‌‌های قلبی ـ متابولیکی خود را بهبود بخشد، به او کمک کنید تا ارتباط عادات غذایی و هدف موردنظر را بشناسد. آیا عادت‌‌های کنونی او را از هدف دور کرده و یا به هدف نزدیک می‌‌کنند؟ برای نزدیک شدن به اهداف چه اقداماتی باید انجام دهند؟

    1. آن‌ها را در محیط‌‌هایی قرار دهید که عاداتشان را تقویت می‌‌کنند

     ما از وقایع موجود در محیط تأثیر می‌‌پذیریم. آیا می‌‌توانید به شاگرد کمک کنید تا محیط خود را تغییر دهد تا عادت‌‌های جدیدی برای وی ایجاد شوند؟ شما می‌‌توانید از آن‌ها بخواهید فروشگاه یا دکوراسیون آشپزخانه خود را تغییر دهند تا عادت‌‌های غذایی آن‌ها تغییر یابد.

    1. ارتباط با شاگرد و مدل‌سازی عادت‌‌ها

    عادات افراد نشانگر افرادی هستند که در کنار آن‌ها حضور دارند. شما می‌‌توانید عادت‌‌های خود را به شاگرد القا کنید.

    شایستگی

    شایستگی به معنای انجام موفق امور بوده و یکی از مهم‌‌ترین زمینه‌‌های تغییر عادت‌‌های غذایی است.

    ایجاد شایستگی برای تغییر عادات بسیار آسان‌‌تر از تصورات شماست. چندین زمینه اصلی وجود دارند که در ایجاد شایستگی در شاگردان باید به آن‌ها تمرکز کنید.

    1. اطلاع‌‌رسانی در مورد نیازهای غذایی

    ارائه اطلاعاتی در مورد تعادل انرژی، نیاز به ریزودرشت مغذی‌‌ها و اصول تغذیه به شاگردان بسیار اهمیت دارد. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌‌کند که تغییراتی در عادت‌‌های غذایی خود ایجاد کرده و درنتیجه عادت‌‌های بهتری برگزینند.

    1. شایستگی مهارت

    تغییر عادات غذایی به اقداماتی بیش از آشنایی با اصول علم تغذیه نیاز دارد. افراد باید با مهارت‌‌های واقعی آشنا شوند.ازجمله این مهارت‌‌ها می‌‌توان به آشپزی، خرید و انتخاب غذاهای مناسب از منوهای رستوران‌‌ها اشاره نمود.

    1. شایستگی ایجاد عادت

    روش‌‌های مؤثری برای ایجاد عادت وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

    با تغییرات کوچک آغاز کنید

    تغییر عادت‌‌های کوچک بسیار ساده‌‌تر است و هرگز نباید به دنبال تغییر ناگهانی عادت‌‌هایی باشید که از کودکی آن‌ها را انجام داده‌‌اید. برای مثال، اگر قصد دارید رژیم غذایی خود را بهبود بخشید، اما به خوردن نوشابه ساعت 3 بعدازظهر علاقه دارید، همچنین برای صبحانه غذا در بیرون از منزل یا ساندویچ می‌‌خورید، نوشابه را در برنامه غذایی خود حفظ کنید، اما صبحانه خود را تغییر داده و سعی کنید در منزل غذا بخورید.

    اهداف کوچک ایجاد کنید

    زمانی که قصد دارید مصرف نوشابه را کنار بگذارید، نیازی نیست بگویید که من به مدت 90 روز نوشابه نخواهم خورد. شما به خوردن نوشابه عادت کرده‌‌اید، بنابراین نمی‌‌توانید آن را یک‌باره ترک کنید. بلکه، تصمیم بگیرید که نوشیدن نوشابه را به سه روز در هفته کاهش داده و سپس به‌تدریج تعداد روزهای مصرف نوشابه را کمتر کنید.

    ارائه بازخورد مثبت

    افراد به بازخورد مثبت نیاز دارند. بازخوردهای مثبتی را به شاگردان خود ارائه دهید. این امر همانند پاداشی برای ایجاد عادت جدید و ترک عادات نامناسب گذشته می‌‌باشد.

    جمع‌‌بندی

    بخش‌‌ قابل‌‌توجهی از تغذیه ما به عادت‌‌های غذایی ما بستگی دارد. بنابراین، برای تغییر رژیم غذایی ضروری است که برخی از عادت‌‌ها را تغییر دهید. یکی از بهترین اقدامات برای دستیابی به این هدف، ایجاد روابط، ارائه ساختار و فراهم آوردن امکان آزمون‌وخطاست.

    ضروری است که شاگردان ارتباط اهداف و عادت‌‌های غذایی خود را بدانند. ایجاد ارتباط بین اهداف و عادت‌‌های غذایی منجر به بهبود عادات می‌‌شود. شایستگی نیز ضروری است تا شاگردان بتوانند عادت‌‌های خود را تغییر دهند. ایجاد شایستگی از طریق آموزش مهارت‌‌های تغییر عادات حاصل می‌‌شود. به شاگردان نحوه اعمال تغییر در عادت‌‌ها را آموزش دهید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت blog.nasm.org)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    نوشته های مشابه

    4 دیدگاه در “تغییر عادات غذایی

    1. مهدی نظری گفت:

      تغییرات عادات غذایی کار سختیه ولی اگر انجام بشه واقعا سبک زندگی سالمی رو میشه داشت.

    2. فرازمند گفت:

      مطلب کاملا نو جالبی بود. ممنون از این سایت خوب

    3. کورانی گفت:

      همیشه خواسته‌های شاگرد مطابق با مواردی که براش مناسبه نیست. ولی خوبه که تا جایی که راه داره متناسب باشه.

    4. بهاره دبیر گفت:

      مرسی از مقاله عالی شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *