تغذیه و رژیم غذایی, تغذیه و رژیم غذایی بانوان, مقالات

غذاهای ممنوع برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 6 دقیقه

    غذاهایی که مصرف می‌‌کنید، می‌‌توانند بر ترشح تیروئید و توانایی استفاده بدن از هورمون تیروئید تأثیر داشته باشند. اگر به کم‌‌کاری تیروئید مبتلا هستید، از خوردن غذاهای زیر خودداری کنید.

    غذاهایی که در طی کنترل کم‌‌کاری تیروئید باید از مصرف آن‌ها خودداری شود

    کنترل بیماری کم‌‌کاری تیروئید اندکی مشکل است و غذاها نیز می‌‌توانند اختلالاتی در روند درمان ایجاد کنند. برخی از مواد غذایی عملکرد غده تیروئید را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌‌دهند و برخی دیگر نیز می‌‌توانند مانع از جذب هورمون‌‌های جایگزین شوند که به‌منظور درمان مشکل تیروئید به‌کاربرده می‌‌شوند.

    فقط شما نیستید که با مشکل کم‌‌کاری تیروئید مواجه هستید. به گزارش انجمن تیروئید آمریکا، بیش از 12 درصد جمعیت جهانی در بازه‌‌ای از سن خود با این مشکل مواجه می‌‌شوند. این مشکل تأثیر چندانی بر زندگی روزمره شما ندارد و در حدود 20 میلیون نفر از جمعیت آمریکا به کم‌‌کاری تیروئید مبتلا هستند و در حدود 60 درصد افراد نیز از ابتلا به این بیماری مطلع نیستند.

    همانند بسیاری از بیماری‌‌ها، برخی از عوامل ازجمله سابقه بیماری در خانواده و محیط اطراف خارج از کنترل شما هستند. اما رژیم غذایی نیز نقش مهمی را در این بیماری ایفا می‌‌کند و ازآنجایی‌که شما می‌‌توانید غذای دریافتی خود را کنترل کنید، می‌‌توانید عملکرد غده تیروئید را به‌طور قابل‌‌توجهی مدیریت کنید.

    برخی از مواد غذایی زیر ممکن است برای شما اندکی عجیب به نظر برسند که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به فیبر و قهوه اشاره کرد، زیرا در بسیاری از رژیم‌‌های غذایی این مواد در رده “سالم” یا “بی‌‌خطر” قرار می‌‌گیرند. بااین‌حال، شما می‌‌توانید از این غذاها نیز استفاده کنید، اما تنظیم رژیم غذایی ایده خوبی برای کنترل کم‌‌کاری تیروئید می‌‌باشد.

    اما بسیاری از مواد غذایی ذکرشده در این مقاله را باید کنار بگذارید تا بتوانید از کم‌‌کاری تیروئید را به‌طور بهینه تحت کنترل نگه‌دارید. در برخی شرایط نیز می‌‌توانید مصرف این دسته از مواد غذایی را به حداقل برسانید. ازجمله این غذاها می‌‌توان به فست‌‌فود، غذاهای فرآوری شده دارای نمک، غذاهای دارای قند ازجمله شیرینی، کیک، کلوچه، بستنی و الکل بیش‌ازحد اشاره کرد.

    اگرچه رژیم غذایی خاصی برای کم‌‌کاری تیروئید وجود ندارد، اما تغذیه هوشمندانه می‌‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. در اینجا به نه مورد از غذاهایی که برای مدیریت کم‌‌کاری تیروئید آن‌ها را محدود کرده و یا پرهیز نمایید، اشاره خواهیم کرد.

    غذاهای دارای سویا، ازجمله ادامام، توفو و میسو

    برای مدتی طولانی است که بسیاری از محققان نگران تأثیر برخی از ترکیبات موجود در سویا ـ به نام ایزوفلاون‌‌ها ـ بر عملکرد تیروئید هستند. برخی از محققان بر این باور هستند که مصرف بیش‌ازحد سویا می‌‌تواند احتمال ابتلای فرد به کم‌‌کاری تیروئید را افزایش دهد. اما برخی دیگر نیز اعلام کرده‌‌اند که صرفاً افراد مبتلابه کم‌‌کاری تیروئید و کمبود ید باید مصرف خود را کنترل کنند.

    بنابراین، اصول رژیمی‌‌ خاصی وجود ندارد، اما برخی از تحقیقات نشان می‌‌دهند که مصرف سویا ممکن است منجر به اختلالاتی در جذب داروهای تیروئید گردد. بدین دلیل، ضروری است که بعد از مصرف غذاهای دارای سویا، داروهای خود را حداقل بعد از 4 ساعت مصرف کنید. در این زمینه می‌‌توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

    مواد غذایی چندلایه ازجمله بروکلی و گل‌‌کلم

    سبزیجات چندلایه ازجمله بروکلی و کلم سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند، اما درصورتی‌که با کمبود ید مواجه باشید، می‌‌توانند بر تولید هورمون تیروئید تأثیر داشته باشند. بنابراین، ایده خوبی است که مصرف بروکلی، کلم، گل‌‌کلم، کیل، تربچه و Bok choy را محدود کنید، زیرا تحقیقات نشان می‌‌دهند که مصرف این سبزیجات ممکن است توانایی استفاده تیروئید از ید مهار کند و همان‌طور که می‌‌دانید ید یکی از ضروری‌‌ترین عناصر موردنیاز برای عملکرد طبیعی غده تیروئید است.

    اگر به کمبود ید و همچنین کم‌‌کاری تیروئید مبتلا هستید، روش‌‌هایی وجود دارند که می‌‌توانید با استفاده از آن‌ها این مواد غذایی را کم‌‌خطر کنید. پختن می‌‌تواند تأثیر این سبزیجات بر غده تیروئید را کاهش دهد. همچنین ضروری است که مصرف این دسته از سبزیجات را به 140 گرم در روز محدود کنید، زیرا بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهند که این میزان تأثیر خاصی بر عملکرد غده تیروئید ندارد.

    گلوتن موجود در نان، پاستا و برنج

    افراد مبتلابه کم‌‌کاری تیروئید باید مصرف گلوتن را به حداقل برسانند و گلوتن پروتئینی است که در غذاهای فرآوری شده ازجمله گندم، جو، چاودار و سایر غلات یافت می‌‌شود. اگر شما به بیماری‌‌ سلیاک مبتلا هستید، گلوتن ممکن است باعث درد روده کوچک‌شده و ممکن است مانع از جذب داروهایی شود که برای درمان کم‌‌کاری تیروئید استفاده می‌‌کنید.

    مقاله‌‌ای که در ماه می سال 2017 در مجله ارتباطات اندوکرین منتشر شد، نشان داد که کم‌‌کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب به‌طور هم‌زمان در فرد ایجاد می‌‌شوند. اگرچه تحقیقات متعددی مبنی بر درمان تیروئید توسط رژیم غذایی بدون گلوتن وجود ندارد، شما می‌‌توانید درزمینهٔ حذف یا عدم حذف گلوتن با پزشک خود مشورت نموده و همچنین برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری سلیاک به آزمایشگاه مراجعه کنید.

    اگر مصرف گلوتن برای شما ضروری است، سعی کنید از غلات کامل استفاده کنید، زیرا سرشار از فیبر و مواد غذایی متعددی هستند که می‌‌توانند ناهنجاری‌‌های دستگاه گوارش را رفع کنند. همان‌طور که می‌‌دانید مشکلات گوارشی ازجمله اصلی‌‌ترین تأثیرات کم‌‌کاری تیروئید می‌‌باشند. همچنین توجه داشته باشید که داروهای مربوط به کم‌‌کاری تیروئید را باید چند ساعت قبل یا بعد از غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید تا مشکلی در جذب آن‌ها وجود نداشته باشد.

    غذاهای چرب نظیر کره، گوشت و سایر غذاهای سرخ‌‌کردنی

    تحقیقات انجام‌شده توسط استفانی لی (مدیر مرکز درمانی اندوکرینولوژی، تغذیه و دیابت بوستون) نشان می‌‌دهند که چربی‌‌ها مانع از جذب داروهای به‌کاربرده شده برای درمان تیروئید می‌‌شوند. چربی‌‌ها همچنین ممکن است توانایی تولید هورمون تیروئید توسط غده تیروئید را با مشکل مواجه کنند. برخی از کارشناسان سلامت توصیه می‌‌کنند که افراد غذاهای سرخ‌‌شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده و دریافت چربی از منابعی نظیر کره، مایونز، مارگارین و گوشت را به حداقل برسانند.

    غذاهای قندی مانند چیز کیک شکلاتی

    فرچمن می‌‌گوید: “کم‌‌کاری تیروئید می‌‌تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد.” این بدین معناست که افراد مبتلابه کم‌‌کاری تیروئید مستعد چاقی هستند. وی می‌‌گوید: “شما باید از مصرف مواد قندی پرهیز کنید، زیرا این دسته از غذاها دارای کالری زیادی بوده و درعین‌حال فاقد مواد مغذی هستند.” توصیه می‌‌شود میزان قند مصرفی را کاهش داده و یا آن‌ها را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

    غذاهای فراوری‌شده در بسته‌‌بندی و مواد غذایی منجمد

    فرچمن می‌‌گوید: “غذاهای فرآوری شده دارای سدیم زیادی هستند و افراد مبتلابه کم‌‌کاری تیروئید باید از سدیم پرهیز کنند.” کم‌‌کاری تیروئید احتمال افزایش قند خون فرد را افزایش می‌‌دهد و سدیم نیز این ریسک را چندین برابر می‌‌کند.

    همواره در خرید مواد غذایی به برچسب محصول توجه نموده و انواعی را انتخاب کنید که دارای کمترین میزان سدیم هستند. به گزارش انجمن قلب آمریکا افرادی که در معرض قند خون بالا هستند، باید میزان مصرف سدیم را به 1500 میلی‌‌گرم در روز کاهش دهند.

    مصرف بیش‌ازحد فیبر (لوبیا، حبوبات و سبزیجات)

    مصرف فیبر برای شما بسیار خوب است، اما مصرف بیش‌ازحد آن منجر به بروز مشکلاتی در درمان کم‌‌کاری تیروئید می‌‌شود. میزان مصرف موردنیاز هر فرد در روز طبق دستورالعمل سازمان بهداشت آمریکا برابر 20 الی 35 گرم است. مقادیر بیشتر حاصل از مصرف سبزیجات، میوه‌‌ها، لوبیا و حبوبات می‌‌توانند تأثیری منفی بر سیستم گوارش شما داشته و جذب داروهای کم‌‌کاری تیروئید را با مشکل مواجه سازند.

    اگر از رژیم غذایی سرشار از فیبر استفاده می‌‌کنید، با پزشک خود در مورد افزایش دز داروهای خود مشورت کنید. اگر داروی شما کافی نباشد، دز آن‌ها باید افزایش داده شود.

    قهوه: زمان اولین قهوه صبحانه را تنظیم کنید

    دکتر لی معتقد است که کافئین مانع از جذب داروهای جایگزین تیروئید می‌‌شود. وی می‌‌گوید: “افرادی که از داروهای مربوط به تیروئید را به همراه قهوه صبحانه مصرف می‌‌کنند، خود را در معرض خطر عدم کنترل تیروئید قرار می‌‌دهند. وی توصیه می‌‌کند که افراد داروهای خود را همواره با آب استفاده کنند. همواره داروهای خود را حداقل 30 دقیقه بعد از نوشیدن قهوه مصرف کنید.

    الکل تأثیر خوبی بر تیروئید ندارد

    مصرف الکل می‌‌تواند میزان هورمون تیروئید بدن و همچنین توانایی بدن در تولید این هورمون را کاهش دهد. به نظر می‌‌رسد الکل تأثیری سمی بر غده تیروئید داشته و توانایی استفاده بدن از هورمون تیروئید را کاهش می‌‌دهد. افراد مبتلابه کم‌‌کاری تیروئید باید الکل را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده و یا مصرف آن را کاهش دهند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت everydayhealth.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *