افزایش وزن و حجم, دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, کاهش وزن، چربی‌سوزی, مقالات

مزایا و عوارض جانبی هورمون رشد (HGH)

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 8 دقیقه 

     

    هورمون رشد یا سوماتوتروپین (HGH) در دنیای ورزشکاران و بدن‌‌سازان به علت تأثیرات آنابولیک که دارد بسیار محبوب است. علت آن چیست؟ آیا این هورمون واقعاً می‌‌تواند عملکرد بدن انسان را بهبود ببخشد و منجر به عضله سازی شود؟ اگر می‌‌تواند این کار را انجام دهد، به چه بهایی است؟ در ادامه هر آنچه لازم است تا درباره هورمون رشد بدانید، آورده شده است.

    HGH چیست؟

    HGH همان‌‌طور که از نامش پیدا است، منجر به تحریک سلول‌‌ها به رشد و بازسازی می‌‌شود. این هورمون بر اساس طبیعتی که دارد، ترکیبی آنابولیک به‌حساب می‌‌آید. HGH به‌صورت طبیعی در غده هیپوفیز تولید می‌‌شود. این غده یک عضو کوچک به‌اندازه نخود است که در بخش زیرین مغز قرارگرفته است. هنگامی‌که فردی به سن بلوغ می‌‌رسد، مقدار زیادی از این هورمون شروع به ترشح می‌‌کند که برای رشد انسان و تکامل وی لازم و ضروری است. پس از دوران بلوغ تولید این هورمون کاهش پیدا می‌‌کند و وظیفه اصلی این مقدار تولیدشده، حفظ حجم و وزن عضلات، حفظ عملکرد مغز و فعالیت‌‌های جنسی شخص است.

    با افزایش سن، تولید HGH کاهش پیدا می‌‌کند و این کاهش در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 زندگی اتفاق می‌‌افتد. به همین خاطر است که هورمون رشد مصنوعی به‌عنوان عامل جلوگیری کننده از بروز پیری نیز مورداستفاده قرار می‌‌گیرد.

    HGH مصنوعی تزریق‌شده به بدن، در کبد به فاکتور رشد شبه انسولین به نام اختصاری IGF-1 تبدیل می‌‌شود. این ترکیب شیمیایی باعث تحریک و افزایش روند فعالیت رشد سلول‌‌ها که در بالا به آن‌‌ اشاره شد، می‌‌شود. این خبر خوبی برای بدن‌‌سازان است چراکه به این معنا است که IGF-1 سنتز پروتئین عضلات را بیشتر می‌‌کند. نتیجه چیزی جز رشد عضلات نخواهد بود.

    بیایید اندکی پیرامون مزایای هورمون رشد صحبت کنیم.

    • کاهش وزن سریع‌تر

    هرچه سطح هورمون رشد موجود در بدن  بالاتر باشد، انرژی فرد بیشتر خواهد بود و این بدان معنا است که کالری بیشتری در حین فعالیت‌‌های روزمره و در حین تمرین‌‌های ورزشی مصرف خواهد شد. درنتیجه چربی سوزی با سرعت بیشتری اتفاق می‌‌افتد و سریع‌تر کاهش وزن پیدا می‌‌کنیم.

    • ریکاوری سریع‌تر در حین ورزش

    هورمون رشد زمان ریکاوری بدن شما را بین تمرین‌‌ها و حرکات ورزشی کاهش می‌‌دهد. به‌عنوان‌مثال اگر در حال انجام تمرین‌‌های ورزشی با متد چرخشی هستید، با افزایش سطح هورمون رشد، بدن شما سریع‌تر بین هر دو حرکت ریکاوری می‌‌شود.

    • افزایش توان و قدرت

    میزان توان و استقامتی که از خود بروز می‌‌دهیم به‌اندازه بسیار زیادی به میزان هورمون رشد موجود در بدن بستگی دارد. این واقعیت درستی است که عضلات بزرگ‌تر توانایی بلند کردن وزنه‌‌های سنگین‌‌تر را دارند ولی داشتن توانایی کافی برای بلند کردن وزنه‌‌ها در شروع مسیر بدن‌‌سازی مهم‌‌ترین نکته به‌حساب می‌‌آید.

    • رشد عضلات

    انرژی اضافی که HGH در اختیار بدن شما قرار می‌‌دهد، در ساخت عضله بیشتر به شما کمک می‌‌کند. وزنه‌‌ی سنگین زدن، مستلزم صرف انرژی بیشتر است. علاوه بر این، عامل قبلی که به آن اشاره شد، با این عامل به‌طور مشترک و توأمان اتفاق می‌‌افتند. توان و قدرت اضافی منجر به عضله سازی بیشتر می‌‌شود و برعکس همین موضوع نیز صادق است.

    • رشد مو

    هر چه سطح هورمون رشد بالاتر باشد، مشخصات و ویژگی‌‌های فیزیکی و ظاهری فرد بهبود پیدا می‌‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌‌توان به موی سالم‌‌تر و رشد سریع‌تر مو اشاره کرد.

    • عملکرد بهتر مغز

    HGH به همان اندازه که برای بدن مفید است، برای مغز نیز مفید است. زمانی که سطح هورمون رشد بدن بالا باشد، قدرت تفکر و تمرکز فرد نیز افزایش می‌‌یابد.

    • بهبود فعالیت‌‌های جنسی بدن

    عملکرد جنسی بدن شما به‌طور مستقیم با میزان تستسترون و هورمون رشد موجود در بدن شما رابطه دارد. وقتی میزان این ترکیبات پایین باشد، اشتیاق و میل جنسی نیز کاهش می‌‌یابد. علاوه بر این، HGH منجر به نعوظ بهتر نیز می‌‌شود.

    • بهبود وضعیت کلی سلامتی

    شما می‌‌توانید همیشه حال خوبی داشته باشید ولی اگر میزان HGH بدن شما از میزان نرمال خود، کاهش پیدا کند، به‌سختی می‌‌توانید احساس شادی و خوشحالی کنید. هرگاه میزان HGH بیشتر از میزان نرمال آن باشد قضیه فرق می‌‌کند. در این حالت همواره احساس سرخوشی می‌‌کنید و کمتر احساس نگرانی و دلواپسی را تجربه خواهید کرد.

    • خواب بهتر

    در موقع خواب است که بدن شما چه ازلحاظ روحی، چه ازلحاظ جسمی به ریکاوری و رشد می‌‌پردازد. اگر خود را از خواب کافی و مناسب محروم کنید، تأثیر مخرب آن بر سلامت عمومی خود را مشاهده خواهید کرد و در این حالت، میزان ترشح هورمون رشد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

    از سویی دیگر اگر میزان HGH به‌اندازه نرمال یا فراتر از آن باشد، شما با وضعیت خواب خود مشکلی نخواهید داشت و این موضوع بدین معنا است که احساس طراوت و شادابی بیشتری در روز بعد خواهید کرد.

    • استخوان‌‌های محکم‌‌تر و قوی‌‌تر

    برای انجام هرگونه فعالیت بدنی (فیزیکی) باید استخوان‌‌هایی قوی داشته باشید تا بتوانید از عهده آن کار برآیید. سطح بالای HGH، استخوان‌‌های شما را محکم‌‌تر می‌‌کند و مقاومت آن‌‌ها در برابر شکسته شدن را افزایش می‌‌دهد و این موضوع اهمیت خود را در دوران پیری نشان می‌‌دهد.

    اثرات جانبی HGH

    حال نوبت به اخبار بد رسیده است. علی‌‌رغم تمامی مزایای یادشده، اثرات جانبی خطرناک و شوکه‌‌ کننده‌‌ای برای HGH آورده شده است. این حقایق شما را به فکر فرو خواهد برد که آیا واقعاً ارزشش را دارد که HGH تزریقی مصرف کنیم؟

    • آکرومگالی (رشد غیرعادی اندام‌‌ها)

    بالا بودن بیش‌ازاندازه HGH می‌‌تواند منجر به حالتی غیرعادی به نان آکرومگالی شود. در این وضعیت، برخی از اندام‌‌های شما شروع به رشد اضافی می‌‌کنند که قطعاً ناخوشایند خواهد بود.

    HGH هنگامی‌که شما جوان هستید منجر به رشد استخوان‌‌های شما می‌‌شود ولی هنگامی‌که به یک فرد بالغ تبدیل شوید، دیگر نه قدتان بلند‌‌تر می‌‌شود و نه بزرگ‌تر می‌‌شوید و این موضوع ارتباطی با میزان HGH موجود در بدن شما ندارد. اتفاقی که تحت این شرایط می‌‌افتد، به این صورت است که HGH به‌جای این‌که استخوان‌‌های شما را بلندتر  کند، آن‌‌ها را ضخیم‌‌تر می‌‌کند و این اتفاق بیشتر برای استخوان‌‌های صورت، دست‌وپا می‌‌افتد و قطعاً ظاهر زیبایی نخواهد داشت. البته درد ناشی از این رشد غیرعادی نیز مشکلی مضاعف برای فرد به‌حساب می‌‌آید.

    • افزایش ریسک حمله قلبی

    آکرومگالی ناشی از وجود بیش‌ازاندازه HGH می‌‌تواند منجر به تأثیرات مخرب بر روی قلب هم شود. به ناهنجاری حاصله کاردیومگالی گفته می‌‌شود و داشتن یک قلب بزرگ به معنای ریسک بیشتر وقوع حمله قبلی است.

    • هیپوگلیسمی و افزایش ریسک دیابت

    HGH می‌‌تواند منجر به هیپوگلیسی (کم بودن قند خون) شود. علائم هیپوگلیسمی عبارت هستند از سردرد خفیف، لرزش بدن و خستگی. علاوه بر این، هیپوگلیسمی، می‌‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

    • ژنیکوماستی

    ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه مردان، از دیگر عوارض جانبی HGH به شمار می‌‌رود. قطعاً هیچ مردی تمایل ندارد درحالی‌که در ساحل قدم می‌‌زند و یا ورزش می‌‌کند، سینه‌‌هایی بزرگ‌تر از حد نرمال داشته باشد.

    این اتفاق زمانی رخ می‌‌دهد که تعادل بین استروژن، تستسترون و HGH به هم می‌‌خورد. ژنیکوماستی قطعاً به میزان قابل‌توجهی اعتمادبه‌نفس افراد را کاهش می‌‌دهد.

    • بی‌‌حسی و مورمور شدن

    بالا بودن میزان HGH سیستم عصبی انسان را تحت‌فشار مضاعف قرار می‌‌دهد. درنتیجه واکنش‌‌ها و تیک‌‌های عصبی در اندام‌‌ها، خصوصاً دست‌‌ها ظاهر می‌‌شود. در برخی موارد منجر به بروز سندرم تونل کارپال می‌‌شود که تحت این شرایط، فرد قادر نخواهد بود بسیاری از فعالیت‌‌های روزمره خود را به‌راحتی انجام دهد.

    با توجه به اثرات HGH، انتظار داریم کدام مورد برای ما به وقوع بپیوندد؟

    بستگی دارد.

    فاکتورهای متعدد سبک زندگی افراد می‌‌تواند تأثیرگذاری HGH را تحت تأثیر قرار دهد که برخی از این فاکتورها عبارت‌‌ هستند از تغذیه، میزان خواب، میزان تنش‌‌ها و استرس‌‌های وارده به شخص و میزان فعالیت‌‌های فیزیکی که فرد در طول شبانه‌روز انجام می‌‌دهد.

    قطعاً شخصی که از او درباره تأثیر مصرف HGH مشورت می‌‌گیریم نیز در طرز نگاه ما تأثیرگذار است چراکه در یک باشگاه ورزشی قطعاً مزایای HGH را به افراد خواهند گفت. برخی از مصرف‌کنندگان HGH تزریقی ابراز می‌‌کنند بدن آن‌‌ها به شکل بسیار تهاجمی به این ترکیب واکنش نشان داده است و بسیاری از آن‌‌ها معتقد بودند که در ابتدای مصرف HGH، میزان چربی سوزی به‌مراتب بیشتر از اثر عضله سازی این ترکیب بوده است.

    نکته قابل‌توجه دراین‌باره این است که نتیجه همواره متفاوت خواهد بود، چراکه هم افراد مختلف واکنش‌‌های مختلف نشان خواهند داد و هم میزان دوز مصرف متفاوت خواهد بود.

    موردی که باید به آن اشاره‌کنیم، این است که HGH یک‌راه حل و درمان سریع نیست و نباید انتظار داشته باشیم در طی چند هفته مصرف به نتایج موردنظر خود دست پیدا کنیم، چراکه این ترکیب را باید برای چندین ماه متوالی مصرف کنیم.

    این نکته را هم به خاطر داشته باشید که HGH یک داروی غیرمجاز بوده که تقریباً گران‌قیمت‌ترین داروی آنابولیک جهان به‌حساب می‌‌آید که مصرف آن‌هم خطر و ریسک بالایی دارد و هم هزینه زیادی برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت.

    مقایسه‌‌ای بین HGH تزریقی و انواع مکمل خوراکی آن

    اگر تا اینجای مطلب را با ما همراه بوده باشید، قطعاً به این موضوع واقف گشته‌‌اید که تزریق HGH خطرناک است.

    HGHهای تزریقی ترکیبات مصنوعی بوده که فرمولاسیون آن‌‌ها در آزمایشگاه‌ها تولیدشده است. این ترکیبات عموماً بدون توجه به دز، توسط افراد مورداستفاده قرار می‌‌گیرد که نتایجی نیز به همراه خواهد داشت ولی احتمال بروز اتفاقات ناگوار دیگر را در پی خواهد داشت.

    علی‌‌رغم تمام عوارض جانبی نام‌برده شده، که بعید است مصرف‌کنندگان این هورمون حداقل یکی از آن‌‌ها را تجربه نکنند، خطر ابتلا به انواع عفونت‌‌ها به‌واسطه استفاده از سرنگ‌‌های غیر استریل نیز وجود دارد. احتمالاً عفونت یا آسیب‌‌های موضعی در محل تزریق برای این دست از مصرف‌کنندگان اتفاق خواهد افتاد.

    هیچ‌یک از موارد فوق خوشایند به نظر نمی‌‌رسند.

    راه ایمن برای افزایش سطح HGH، مصرف این هورمون به‌صورت طبیعی است.

    به‌جای این‌که بدن خود را با ترکیبات مصنوعی و خطرناک HGH ساخته‌شده در آزمایشگاه‌‌ها پرکنید، از انواع مکمل‌‌های طبیعی هورمون رشد که از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند، استفاده کنید. این مکمل‌ها از انواع ترکیبات طبیعی نظیر ماکا، توت زالزالک و باقلا مخملی تهیه‌شده است. این ترکیبات باعث می‌‌شوند بدن شما به تولید بیشتر HGH تحریک شود.

    انواع مکمل‌‌های HGH نظیر مورد فوق برخلاف ترکیبات مصنوعی با بدن شما سازگار هستند و به‌طور طبیعی باعث افزایش سطح HGH می‌‌شود. علاوه بر این، این مکمل‌‌ها کاملاً قانونی بوده و قیمت آن‌‌ها به گردپای هورمون رشد تزریقی هم نمی‌‌رسد.

    مادامی‌که سطح HGH بدن خود را به کمک استفاده از مکمل‌‌های طبیعی بالا می‌‌برید، تمام مزایای بالا رفتن HGH را بدون اینکه حتی یکی از عوارض جانبی خطرناک آن را تجربه کنید، به دست خواهید آورد.

    به نظر من برنده رقابت بین HGH تزریقی و مکمل‌‌های خوراکی، کاملاً مشخص است…

    مکمل طبیعی هورمون رشد

    فریب HGHها را نخورید. تنها به‌واسطه این‌که این ماده به‌صورت طبیعی در بدن تولید می‌‌شود، نمی‌‌توان به انواع شیمیایی و مصنوعی آن اطمینان خاطر داشت چراکه مصرف آن‌‌ها آثار بسیار نامطلوبی در پی خواهد داشت. اگرچه مصرف این ترکیبات مصنوعی در کنار تمرین‌‌های شدید ورزشی، آثار مثبت قابل‌توجهی هم به همراه خواهد داشت ولی عوارض جانبی و آثار تخریبی شدیدی که از خود بر سلامت افراد بر جای می‌‌گذارد، به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و ارزش مصرف ندارند.

    همان‌‌طور که پیش‌‌تر نیز به آن اشاره کردیم، چیزی که شما می‌‌خواهید، محصولی است که میزان HGH خون شما را بالا ببرد و از طرفی نه برای سلامت شما و نه برای جیب شما ضرر داشته باشد.

    مکمل‌های طبیعی هورمون رشد فرمولاسیونی دارند که غده هیپوفیز شما را تحریک به تولید بیشتر هورمون رشد می‌‌کند. این مکمل از ترکیبات بسیار قدرتمند و درعین‌حال کاملاً طبیعی تهیه‌شده است و 100 درصد قانونی است و مصرف آن هیچ‌‌گونه عوارض جانبی نیز به همراه نخواهد داشت.

    • جایگزینی ایمن و قانونی برای HGHهای تزریقی
    • چربی سوز قوی و کمک‌‌کننده به رشد عضلات
    • بهبود عملکرد ورزشی و کاهش زمان ریکاوری
    • بدون عوارض جانبی

    مادامی‌که برای افزایش سطح HGH خون خود از مکمل‌‌های طبیعی و ایمن استفاده می‌‌کنید، هیچ‌گونه نگرانی بابت بالا رفتن میزان هورمون رشد در بدن خود نخواهید داشت و مصرف این مکمل به شما برای دست‌‌یابی به اهداف ورزشی و بدن‌سازی‌تان کمک خواهد کرد.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت crazybulk.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *