افزایش وزن و حجم, دانستنی‌های بدنسازی, مقالات

مصرف استروئید، آری یا خیر؟

  • افراد پس از مدتی که به بدنسازی مشغول می‌شوند، خود را در وسط یک مشاجره بین ” بدن استروئیدی ” و ” بدن طبیعی ” می‌بینند. بدون اینکه حتی فکرش را هم بکنید، در مورد استروئید تصمیم گرفته‌اید. مصرف استروئید، عدم مصرف آن و یا حتی بحث نکردن پیرامون آن، خود پاسخی به پرسش اصلی است.

    استروئید در برابر طبیعی: رو در روی یکدیگر

    اگر رژیم غذایی، تمرین‌ها و دیگر متغیرهای مهم در بدن‌سازی ثابت بماند، متوجه تفاوت چشم‌گیر نتایج استروئید در برابر طبیعی می‌شوید. در این موضوع جای تعجب و شگفتی وجود ندارد و تنها موضوع باقی‌مانده در این بخش، میزان و حجم تفاوت‌های ایجادشده به‌واسطه مصرف استروئید است.

    برای پی بردن به این موضوع، یک مطالعه ۱۰ هفته‌ای بر روی یک گروه ۴۳ نفره از مردان با وزن نرمال و دارای سنی بین ۱۹ تا ۴۰ سال انجام شد و همگی دارای سابقه بدن‌سازی بودند. سپس این مردان به چهار گروه تقسیم شدند:

    • گروه ۱ هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام نداده و هیچ شکلی از استروئید یا داروهای مشابه را مصرف نکردند. (افراد معمولی که تمرین‌های بدن‌سازی هم انجام نمی‌دهند).
    • گروه ۲ هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام ندادند، اما به‌طور هفتگی ۶۰۰ میلی‌گرم تستسترون انانتات تزریقی دریافت کردند. (مصرف‌کنندگان استروئیدی که هیچ تمرین بدن‌سازی انجام نمی‌دهند).
    • گروه ۳ تمرین انجام دادند اما هیچ شکلی از استروئید یا داروهای مشابه دریافت نکردند. (افراد طبیعی که تمرین‌های بدن‌سازی انجام می‌دهند).
    • گروه ۴ تمرین انجام دادند و به‌طور هفتگی ۶۰۰ میلی‌گرم تستسترون تزریقی دریافت کردند. (مصرف‌کنندگان استروئیدی که تمرین‌های بدن‌سازی انجام می‌دهند).

    تمام فاکتورهای رژیم‌های غذایی این افراد (ازجمله میزان کالری دریافتی، میزان پروتئین، میزان مواد مغذی و … ) مطابق با وزن هر یک تنظیم شد و در صورت لزوم نیز تغییر داده شد. برنامه‌های دو گروه بدن‌ساز (گروه‌های ۳ و ۴) هر هفته تحت نظارت و پایش قرار داشت. 

    نتایج

    منتظر نتایج عجیبی باشید…

    • گروه ۱ (بدون ورزش، طبیعی) تغییرات قابل‌توجهی را تجربه نکرده است. که تعجبی هم ندارد.
    • گروه دوم (بدون ورزش، مصرف دارو) توانست در حدود 3 کیلوگرم عضله سازی داشته باشد. بله درست است، بدون انجام هیچ تمرینی و فقط با دریافت تستسترون تزریقی توانستند بیش از 3 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کنند.
    • گروه ۳ (ورزش، طبیعی) توانست حدود 8.1 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کند.
    • گروه ۴ (ورزش، مصرف دارو) توانست در حدود 9.5 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کند.

    نتایج مهم دراین‌بین

    نتیجه اول- واضح و مبرهن است که نتایج گروه اول را از پیش هم می‌دانستیم و جای صحبتی هم وجود ندارد، چراکه اصلاً ورزشی نکرده‌اند که افزایش عضله را تجربه کنند.

    نتیجه دوم- دست آورد گروه دوم چقدر شگفت‌انگیز است؟ شرکت‌کنندگان در این گروه 3 کیلوگرم عضله سازی را بدون حتی لمس کردن وزنه تجربه کردند. این همان قدرت استروئید در افزایش عضله است که پیش‌ازاین به شما گفته بودیم.

    نتیجه سوم- افراد طبیعی با بدن‌سازی تنها توانستند در حدود 8.1 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کنند که درواقع نصف عضله سازی گروه دوم است که تستسترون تزریقی دریافت کرده بودند و هیچ تمرینی هم انجام نداده بودند. البته به یاد داشته باشید، رژیم غذایی، تغذیه و تمرین‌های بدن‌سازی برای همه گروه‌ها یکسان بوده است و فقط تأثیر مصرف استروئیدها موردبررسی قرارگرفته است.

    نتیجه چهارم- افرادی که هم ورزش کردند و هم استروئید مصرف کردند توانستند در حدود 9.5 کیلوگرم عضله سازی را تجربه کنند. برای پی بردن به اهمیت استروئید کافی است به این نکته توجه کنید که میزان عضله سازی این گروه در برابر گروهی که استروئید مصرف نمی‌کردند و ورزش می‌کردند (گروه 3) در حدود 3 برابر است که تنها عامل این تفاوت مصرف استروئیدها است.

    کدام‌یک را باید انتخاب کنید؟

    ما در مسیر انتخاب مصرف یا عدم مصرف استروئید شما را یاری‌خواهیم کرد. پیش از تصمیم نهایی باید نکاتی را دراین‌بین بدانید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

    •  تأثیرگذاری

    بدون شک، مکمل‌های معمولی نمی‌توانند اثرات داروهای شیمیایی و مصنوعی را به همراه داشته باشند. با استفاده درست از استروئید، در عرض چند هفته از یک انسان لاغر مردنی به یک گوریل قوی‌هیکل تبدیل می‌شوید.

    البته باید بدانید که استفاده از استروئید اثرات جانبی هم دارد که این اثرات گاهی برگشت‌ناپذیر هستند. ریزش مو، مشکلات روده و دستگاه گوارش و افت سطح تستوسترون برخی از این عوارض هستند. بنابراین، اگر دنبال یک قرص جادویی هستید که عوارض جانبی هم نداشته باشد، زمان بسیار زیادی را باید به جستجو و بررسی سپری کنید که احتمالاً بی‌فایده هم خواهد بود.

    اگر تصمیم گرفتید که به سراغ استروئید بروید، مطمئن شوید که از انواع مناسب آن استفاده می‌کنید. اگر مطمئن نیستید چطور از آن‌ها استفاده کنید، از افراد باتجربه باشگاه خود که سابقه مصرف آن‌ها را دارند سؤال بپرسید و یا یک منبع معتبر پیدا کنید. به‌هیچ‌وجه به حرف افراد تازه‌کار و ناشی حاضر در باشگاه خود گوش ندهید. 

    هزینه

    بسیاری از افراد این نکته را در حین تصمیم‌گیری بین مصرف یا عدم مصرف استروئید در نظر نمی‌گیرند. استروئید‌ها به‌اندازه هر داروی مخدر غیرمجازی که به‌صورت غیرقانونی به فروش می‌رسند، اعتیادآور هستند. البته این اعتیاد به علت واکنش‌های شیمیایی و ترکیبات موجود در آن نیست و بیشتر بر اساس اثری است که در بدن مصرف‌کنندگان از خود به‌جای می‌گذارند.

    از طرف دیگر، چنین اعتیادی به مکمل‌های پودری پروتئینی و دیگر مکمل‌های عاری از داروهای شیمیایی وجود ندارد. اگرچه از دست دادن یک عضله کوچک ممکن است شما را به شک بی اندازد که آیا بدنی ورزیده و عالی دارید یا نه، ولی برای کسب نتیجه دلخواه خود باید پول‌خرج‌کنید.

    بنابراین قبل از این‌که به سراغ استروئیدها بروید، دقت کنید که آیا انگیزه و پول کافی برای ادامه ورزش خود را دارید. چراکه در ادامه نباید در برنامه ورزشی خود با کمبود استروئید مواجه شوید.

     

    طول عمر

    مصرف استروئید باید هدفمند باشد. اگر اهدافی مانند شرکت در مسابقات و یا عکاسی حرفه‌ای ندارید، چه دلیل موجهی برای مصرف استروئید خواهید داشت (البته صرف‌نظر از پیشرفت شخصی)؟ استروئید برای دوره‌های طولانی‌مدت به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همواره استروئید مصرف کنید و عضلات خود را حفظ کنید.

    اگر به دنبال عضله سازی و افزایش قدرت هستید، بهتر است که طبیعی بمانید. نتایج حاصله در مقایسه با استروئید قطعاً کم‌تر خواهد بود، اما هیچ عارضه جانبی در انتظار شما نخواهد بود و جای هیچ نگرانی نیست و از همه مهم‌تر، اگر شما رژیم غذایی و تغذیه خود را به‌خوبی ادامه دهید، نتایج و دست‌آوردهای شما در طول زمان بهبود پیدا خواهد کرد.

    در این سایت، قصد داریم تا جایی که می‌توانیم برای خوانندگان مطالب سرگرم‌کننده و آموزشی تولید کنیم. ما به‌هیچ‌وجه استفاده مواد غیرقانونی را توصیه نمی‌کنیم و مسئولیت انتخاب‌های شما به عهده خودتان است.

    تمام محتوای سایت ما فقط برای آگاهی بخشی است و مطالب سایت ما به‌هیچ‌عنوان جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص نیست و هیچ درمان و تشخیصی هم انجام نمی‌دهیم.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت spotmebro.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۰ رای

    نوشته های مشابه

    12 دیدگاه در “مصرف استروئید، آری یا خیر؟

    1. بهرام گفت:

      آقا عالی بود چند غلط املایی در اعداد وجود داشت

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز از توجه شما بسیار ممنونیم. بعد از وارد کردن ترجمه مقاله از فایل ورد مربوطه، اعداد به صورت برعکس کپی شده‌اند. تیم تولید محتوای تن ورز این مشکل را رفع کرده‌ است.

    2. حسین رونما گفت:

      سلام .من 21سالمه 2ساله مشغوله به کارم الانم مربی من گفته میتونی شروع به مصرف کنی بادوز مثلا 50 میخواستم بدونم نظر شما چیه
      باتشکر از سایت فوقالعادتون

      1. تن ورز گفت:

        سلام
        با پوزش از تاخیر در پاسخ به دلیل تغییرات ایجاد شده در سایت تن‌ورز. متاسفانه یا خوشبختانه ما مصرف استروئید را توصیه نمی‌کنیم. صرفا برای افرادی که قصد مسابقه دارند و ان‌هم با شرایط خاص توصیه می‌شود. سپاس از همراهی و شکیبایی شما

    3. میثاق گفت:

      مقاله خوبی بود اما در نوشتن اعداد اشتباه کردید؛ شما به جای اینکه از «.» برای اعشار‌دهی استفاده کنید از «/» استفاده کردید و همین، ترتیبِ اعداد را برعکس کرد. نتایج گروه‌ها در واقع به صورت زیر بدست آمده است:
      گروه ۱ (بدون ورزش، طبیعی): تغییرات قابل‌توجهی را تجربه نکرده‌اند، که تعجبی هم ندارد.
      گروه دوم (بدون ورزش، مصرف دارو): توانستد در حدود 3 کیلوگرم عضله‌سازی داشته باشند. بله درست است، بدون انجام هیچ تمرینی و فقط با دریافت تستسترون تزریقی توانستند بیش از 3 کیلوگرم عضله‌سازی را تجربه کنند.
      گروه ۳ (ورزش، طبیعی): توانستند حدود 1. 8 کیلوگرم عضله‌سازی را تجربه کنند.
      گروه ۴ (ورزش، مصرف دارو): توانستد در حدود 5. 9 کیلوگرم عضله‌سازی را تجربه کنند.

      نتیجه جالبی بود! من خودم کسایی رو می‌شناسم که در عرض یکسال از 0 به 100 رسیدن و حتی آماده مسابقه شدن.

      1. تن ورز گفت:

        سلام آقا میثاق عزیز
        ممنون از پیامتون و دقت بسیار خوبتون. به دلیل فرمتهای متفاوت در نحوه نمایش موردی که فرمودید تست شد و در برخی سیستم ها به اشتباه و جابجا اعداد نمایش داده می‌شود. مورد شما توسط تیم پشتیبانی تن ورز در متن نوشته اصلاح گردید. بسیار ممنون

    4. رامین گفت:

      سلام .ممنون از مقالتون اطلاعات خوبی بود.ولی من یه سوال دارم که اینجا جوابش رو نگرفتم،اینکه آیا بعد از مصرف استروئید،مثلا یک دوره پپتاید رو انجام دادی به مدت ۸ هفته،آیا بعد از قطع مصرف بدن به حالت قبل باز می گردد یا ماندگار میشود؟؟!

      1. تن ورز گفت:

        سلام اقا رامین عزیز
        اگر رژيم غذايي مناسبي داشته باشين و مكمل ها رو هم مصرف كنين تا ٨٠ درصد حجم عضلات حفظ ميشه

    5. رامین گفت:

      سلام،ممنون از مقالتون اطلاعات خوبی بود.من یه سوال داشتم که اینجا جوابش رو پیدا نکردم.اینکه آیا بعد از یه دوره مصرف پپتاید ،مثلا یک دوره ۸ هفته ای و قطع مصرف پپتاید،حجم عضلات به حالت قبل بازمیگرد یا همون ریزش عضلات وجود دارد یا نه .ممنون میشم توضیح بدید.

      1. تن ورز گفت:

        سلام اقا رامین عزیز
        اگر رژيم غذايي مناسبي داشته باشين و مكمل ها رو هم مصرف كنين تا ٨٠ درصد حجم عضلات حفظ ميشه

    6. پویا گفت:

      باسلام وعرض خسته نباشی مطالب عالی!!
      من یه سوال داشتم برای مصرف دوره استروئید
      به چه متخصصی باید مراجعه کرد وچه ازمایش های لازمه ممنون میشم راهنمایی کنید!؟

      1. CNT گفت:

        همراه گرامی پویا عزیز
        برای مصرف استروئید باید زیر نظر پزشک متخصص غدد بود. این را به خاطر داشته باشید که مصرف استروئید بسیار خطرناک بوده و اکثریت پزشکان اجازه مصرف آن را نمی دهند. توصیه ما هم این است که از مصرف این ماده صرف نظر کنید.
        سلامت و موفق باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *