تغذیه و رژیم غذایی, تغذیه و رژیم غذایی بانوان, مقالات

مضرات غذاهای اصلاح شده ژنتیکی

  •  مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 6 دقیقه 

     

    Non-GMO به معنای ارگانیسم‌‌هایی است که ازنظر ژنتیکی اصلاح‌نشده‌اند. غذاهای اصلاح‌‌شده ژنتیکی (GMO) ارگانیسم‌‌های جدیدی هستند که با استفاده از تغییرات ژنتیکی و روش‌‌های مهندسی ایجادشده‌اند. دانشمندان، مصرف‌‌کنندگان و گروه‌‌های حامی محیط‌‌زیست مزایای سلامتی و زیست‌‌محیطی متعددی را به این دسته از غذاها نسبت داده‌‌اند.

    به‌واسطه خطرات متعدد مواد غذایی، افراد در ایالات‌‌متحده و سایر نقاط جهان به دنبال غذاهایی هستند که اصلاح‌نشده‌اند.

    غذاهای اصلاح‌‌شده ژنتیکی

    در اصلاح ژنتیکی (یا مهندسی) گیاهان، دانشمندان یک یا چند ژن را از DNA ارگانیسم دیگری نظیر باکتری، ویروس، دام یا گیاه برداشته و آن را به DNA گیاهی دیگر اضافه کرده و ماهیت و برخی از ویژگی‌‌های آن را تغییر می‌‌دهند. با افزودن ژن‌‌های جدید، مهندسین ژنتیک قصد دارند ویژگی‌‌های ژن جدید را در گیاه بروز دهند. برای مثال، مهندسین ژنتیک ژن‌‌هایی را از یک باکتری به نام Bacillus thuringiensis گرفته و به DNA ذرت افزودند. این ژن پروتئینی تولید می‌‌کند که منجر به از بین رفتن حشرات می‌‌شود، درنتیجه گیاه ذرت آفت‌‌کش خود را تولید می‌‌کند.

    تغییر ژنتیکی/ مهندسی یک فناوری خطرناک است

    یکی از مشکلات مهندسی ژنتیک این است که فرایند تزریق ژن‌‌ها به DNA گیاهان به‌صورت تصادفی انجام می‌‌شود و این بدین معناست که محققان ایده‌‌ای در مورد محل ژن‌‌ها ندارند. این امر می‌‌تواند عملکرد سایر ژن‌‌ها را نیز تغییر داده و پروتئین‌‌های جدیدی ایجاد کند که درگذشته در منابع غذایی وجود نداشته و درنتیجه ممکن است منجر به تولید سموم و آلرژن‌‌ها شود.

    تغییر ژنتیکی یک فناوری رادیکال است

    حامیان اصلاح ژنتیکی بر این باور هستند که این فناوری به‌نوعی گسترش تولیدمثل گیاهان است. اما واقعیت این است که این فناوری تفاوت‌‌های چشمگیری با تولیدمثل گیاهان دارد. تولیدکنندگان و پرورش‌‌دهندگان گیاهان با گیاهانی از یک رده سروکار داشته و با استفاده از آن‌ها گونه‌‌های جدیدی تولید می‌‌کردند. مهندسان ژنتیک موانع ژنتیکی طبیعی را با انتقال ژن‌‌ها از باکتری‌‌ها، ویروس‌‌ها و حتی حیوانات پشت سر گذاشته و نتایج ناشناخته‌‌ای ایجاد می‌‌کنند.

    اصلاح ژنتیکی بر پایه یک نظریه علمی قدیمی بناشده است

    اصلاح ژنتیکی بر پایه یک نظریه قدیمی به نام Central Dogma ایجادشده است که این نظریه بیان می‌دارد که یک ژن یک پروتئین را بیان خواهد کرد. بااین‌حال، محققانی که در موسسه تحقیقاتی ژنوم انسان در ایالات‌متحده فعالیت می‌‌کنند، نشان دادند که این نظریه صحت نداشته و ژن‌‌ها شبکه‌‌ای پیچیده را مدیریت می‌‌کنند که سازوکار آن هنوز به‌درستی شناخته‌نشده است. این نتایج اساس مهندسی ژنتیک را تضعیف می‌‌کند.

    کدام‌یک از محصولات کشاورزی اصلاح‌‌شده مجوز کشت در ایالات‌‌متحده را دارند؟

    • ذرت
    • دانه سویا
    • پنبه
    • کانولا
    • چغندرقند
    • آلفالفا
    • پاپایا
    • اسکواش زرد
    • کدو
    • سیب
    • سیب‌‌زمینی

    rBGH (هورمون رشد گاوی)

    در حدود 10 الی 15 درصد گاوهای ایالات‌‌متحده نوعی هورمون رشد اصلاح‌‌شده به نام (rBGH) یا (rBST) دریافت کرده‌‌اند. rBGH در بسیاری از کشورها به دلیل تأثیرات منفی آن بر روی گاوها ممنوع شده است. در ایالات‌‌متحده، فروشندگان مواد غذایی و برخی از رستوران‌‌ها ازجمله Wal-Mart، Safeway، Starbucks و McDonald فقط از شیر بدون rBGH استفاده می‌‌کنند.

    چگونه می‌‌توانم از غذاهای اصلاح‌‌شده ژنتیکی پرهیز کنم؟

    1. از غذاهای فراوری‌‌شده حاوی ذرت، سویا، کانولا، چغندرقند و پنبه پرهیز کنید: بیش از 70 درصد غذاهای فرآوری شده موجود در فروشگاه‌‌ها و رستوران‌‌ها حاوی موادی هستند که از ذرت، کانولا یا پنبه اصلاح‌‌شده تهیه می‌‌شوند. علاوه بر این، نیمی از قند مورداستفاده در محصولات غذایی از چغندرقند حاصل اصلاح ژنتیکی تأمین می‌‌شود.
    2. به دنبال محصولات اصلاح‌‌نشده باشید: برخی از محصولات توسط طرح‌‌های متعدد تائیدی قرارگرفته و دارای کمترین اثری از اصلاح ژنتیکی هستند و درنتیجه می‌‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌‌توانید به سایت nongmoproject.org مراجعه کنید.
    3. از برخی از سایت‌های مربوطه به‌صورت آنلاین خریداری کنید: برخی‌ از فروشگاه‌ها هستند که محصولات ارگانیک موردعلاقه شما را حتی با 50 درصد تخفیف ارائه می‌‌دهد. خرید از این وب‌‌سایت‌ها به‌منظور اطمینان از عدم استفاده از مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده بسیار عالی است.
    4. از غذاهای ارگانیک استفاده کنید: خرید مواد غذایی ارگانیک شما را از ریسک محصولات حاصل مهندسی ژنتیک دور می‌‌کند، زیرا استفاده از مواد غذایی اصلاح‌‌شده در تولید ارگانیک ممنوع می‌‌باشد.
    5. از مواد غذایی که در محل زندگی شما پرورش داده‌شده‌اند خریداری کنید: هیچ‌چیز بهتر از خرید از مزارع و باغ‌‌های نزدیک محل زندگی‌تان نیست. یکی دیگر از گزینه‌‌ها عضویت در انجمن CSA است که شما را به مزرعه‌‌ای در نزدیکی محل زندگی‌تان معرفی می‌‌کند تا بتوانید با مراجعه به آنجا محصولات ارگانیک خریداری کنید.
    6. خودتان محصولات موردنیازتان را پرورش دهید: باغبانی سرگرمی بسیار خوبی بوده و روشی فوق‌‌العاده برای آرامش روحی و جسمی می‌‌باشد. شما می‌‌توانید در پروژه‌‌های کشاورزی شهری مشارکت داشته باشید که در تمام کشورها در حال برگزاری هستند.

    مضرات غذاهای اصلاح ژنتیکی شده برای سلامتی

    در زیر به برخی از مضرات این دسته از مواد غذایی اشاره خواهیم کرد.

    • ذرت و آفت‌‌کش راندآپ منجر به ایجاد تومور و آسیب به اندام‌‌ها می‌‌شود

    در یک مطالعه، موش‌‌ها به مدت دو سال از ذرت اصلاح‌‌شده NK603 و اندکی راندآپ تغذیه کردند و تمام آن‌ها با مشکلات کبدی و کلیه مواجه شده و عملکرد غده هیپوفیز و ترشح هورمون‌‌ها آن‌ها با اختلال مواجه شد. ازجمله سایر عواقب می‌‌توان به افزایش تومورهای بزرگ و مرگ زودهنگام اشاره کرد. این مطالعه برای اولین بار در مجله Food and Chemical Toxicology منتشر شد اما به دلیل اصرار دانشمندان اصلاح‌‌ ژنتیک این مقاله از مجله حذف شد و بعدها در مجله Environmental Sciences Europe منتشر گردید.

    • خوک‌‌هایی که از غذاهای اصلاح ژنتیکی شده استفاده کرده بودند، با التهاب شکم و سنگینی رحم مواجه شدند

    مطالعه‌‌ای نشان داد که خوک‌‌هایی که به مدت 22.7 هفته از ذرت و سویای اصلاح ژنتیکی شده استفاده کردند، با التهاب شدید شکم مواجه شدند. وزن رحم ماده‌‌هایی که از غذاهای اصلاح‌‌شده استفاده کرده بودند در مقایسه با سایر ماده‌‌ها در حدود 25 درصد بیشتر بود و این امر نشانگر احتمال یک بیماری است.

    • ذرت‌‌ اصلاح‌‌شده منجر به تغییر بیوشیمیایی خون، آسیب به اندام‌‌ها و قدرت باروری می‌‌شود

    موش‌‌هایی که به مدت 45 الی 91 روز از ذرت MON810 استفاده کرده بودند، ازنظر وزنی و ساختار بیوشیمیایی خون با سایر موش‌‌ها تفاوت داشتند. نویسندگان بدین نتیجه رسیدد که این تغییرات نشانگر اثرات منفی مواد غذایی اصلاح‌‌شده هستند که این امر نیازمند بررسی بیشتر می‌‌باشد.

    • سیب‌‌زمینی‌‌های اصلاح‌شده به ریه‌‌های موش‌‌ها آسیب می‌‌رسانند

    موش‌‌هایی که از سیب‌‌زمینی‌‌های اصلاح‌‌شده استفاده کرده بودند با هنجاری‌‌های سلولی و ساختاری روده کوچک مواجه شدند و این امر نشانگر آسیب به روده است. گروه دیگری از موش‌‌ها که از سیب‌‌زمینی‌‌های اصلاح‌‌نشده استفاده کرده بودند، هیچ تغییر و ناهنجاری بروز ندادند. این مطالعه نشان می‌‌دهد که سموم Bt موجود در طی گوارش تجزیه نمی‌‌شوند، این در حالی است که حامیان اصلاح ژنتیک بر این باور هستند که این سموم در بدن تجزیه می‌‌شوند.

    سم ذرت اصلاح‌‌شده در خون زنان باردار

    مطالعه‌‌ای در کانادا نشان داد که نوعی پروتئین ذرت Bt دارای ماهیت آفت‌‌کش (Cry1Ab) در خون زنان باردار و همچنین جریان خون جنین‌‌ مشاهده می‌‌شود. این مطالعه نیز نشان می‌‌دهد که سموم Bt در طی گوارش تجزیه نمی‌‌شوند.

    خطرات زیست‌‌محیطی محصولات اصلاح‌‌شده

    • این محصولات مصرف آفت‌‌کش‌‌ها را افزایش می‌‌دهند

    طبق مطالعه منتشرشده توسط چارلز بنبروک دانشگاه سراسری واشنگتن، مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده از سال 1996 تا 2011 منجر به افزایش 404 میلیون پوندی مصرف آفت‌‌کش‌‌ها شده‌‌اند.

    • محصولات اصلاح‌‌شده منجر به افزایش علف‌‌های هرز می‌‌شوند

    استفاده گسترده از علف‌‌کش‌‌های گلیفسات در طی پرورش ذرت، سویا، کانولا و پنبه منجر به ایجاد علف‌‌های هرزی شده است که در مقابل علف‌‌کش‌‌ها مقاوم بوده و بیش از 60 میلیون هکتار از مزارع ایالات‌‌متحده را پوشش داده است.

    • ذرت‌‌ اصلاح‌‌شده به حشرات آبی آسیب می‌‌رساند

    مطالعه‌‌ای که در سال 2007 منتشر شد نشان داد که ذرت اصلاح‌‌شده منجر به افزایش مرگ‌ومیر برخی حشرات آبی می‌‌شود که این حشرات منبع غذایی برخی از دوزیست‌‌ها و ماهی‌‌ها هستند.

    مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده منجر به دشواری‌‌های برای دامداران می‌‌شوند

    محصولات غذایی اصلاح‌‌شده ترانس ژن‌های خود را به مواد غذایی ارگانیک و غیر اصلاح‌شده منتقل کرده و منجر به افزایش مخارج و دشواری‌‌های کشاورزان می‌‌شوند. ریسک‌‌ها و تأثیرات این آلودگی منجر به افزایش ساعات کاری کشاورزان شده و امنیت مالی آن‌ها را تهدید می‌‌کند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت non-gmoreport.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *