تغذیه و رژیم غذایی, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

مکمل‌های غذایی یا استروئیدها؟

  • تفاوت مکمل‌ های رژیمی و استورئیدها

    آیا مصرف مکمل‌های بدنسازی همانند استروئیدها می‌تواند خطرناک باشد؟ – تمام چیزهایی که باید بدانید

    اغلب اوقات ما با افرادی مواجه می‌شویم که در مورد استروئیدها و مکمل‌ها صحبت می‌کنند. برخی اوقات می‌شنویم که آن‌ها در مورد مضر بودن استفاده از پودرهای پروتئینی برای سلامتی صحبت می‌کنند زیرا این محصولات حاوی استروئید می‌باشند و همچنین برخی افراد نیز در مصرف مکمل‌های ویتامینی مردد هستند زیرا آن‌ها را به‌عنوان یک دارو قلمداد می‌کنند.

    اما آیا این افراد اطلاعاتی در مورد مکمل‌های رژیمی و استروئیدهای آنابولیک دارند؟ پاسخ این سوال خیر می‌باشد. بسیاری از افراد جامعه هیچ اطلاعی در مورد استفاده و نیاز به استفاده از مکمل‌های رژیمی و استروئیدهای آنابولیک ندارند و حتی این دو را با هم به اشتباه می‌گیرند.

    مکمل‌های رژیمی چیست؟ و استروئیدهای آنابولیک کدام‌اند؟

    استروئیدهای آنابولیک: هورمون‌های استروئیدی آنابولیک مواد ترکیبی هستند که ازنظر ساختاری به هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) شباهت دارند. عبارت “آنابولیک” به معنای “رشد” می‌باشد. در اینجا، عبارت آنابولیک به رشد حجم ماهیچه اشاره دارد. استروئیدها نیز موادی هستند که عملکرد را تقویت می‌کنند درنتیجه منجر به افزایش حجم ماهیچه و قدرت فیزیکی می‌گردند. ازجمله استروئیدهای آنابولیک رایج می‌توان آندروستنوئید، دی هیدرو کلرومتیل تستوسترون، متادیون، متیل تستوسترون، ناندرولون، اوکساندرولون، اکسی متالون و استانوزولول اشاره کرد.

    مکمل‌های رژیمی: مکمل رژیمی به محصولی گفته می‌شود که به‌صورت خوراکی مصرف‌شده و حاوی مواد مغذی موردنیاز رژیم غذایی می‌باشد. مکمل‌های رژیمی ممکن است حاوی آمینواسید، ویتامین، مواد معدنی، گیاهان یا سایر ترکیبات گیاهی، موادی نظیر آنزیم‌ها و متابولیک‌ها (گلوکز آمین، کراتین، آلفا ـ لیپوئیک اسید، کوآنزیم Q10) باشند.

    مکمل‌های رژیمی ممکن است به صورت عصاره یا کنسانتره بوده و در انواع مختلفی ازجمله قرص، کپسول، قرص‌های ژله‌ای، مایع و پودر عرضه می‌شوند. برخی از مکمل‌ها نیز به‌صورت شکلات‌های مغذی ارائه می‌شوند.

    مکمل‌های رژیمی را نمی‌توان به‌عنوان غذا یا دارو طبقه‌بندی کرد بنابراین آن‌ها تحت قوانین FDA موردبررسی قرار نمی‌گیرند. مکمل‌های رژیمی توسط DSHEA که در سال 1994 در ایالات‌متحده تصویب شد موردبررسی قرار می‌گیرند. DSHEA مکمل‌های رژیمی را به‌عنوان “یک ترکیب مغذی فاقد مواد دارویی و طبیعی” تعریف می‌کند.

    استفاده و سوءاستفاده از استروئیدهای آنابولیک و هورمون‌ها:

    استروئیدهای آنابولیک منجر به رشد بافت‌ها به‌ویژه استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌گردند. این مواد همچنین تولید سلول‌های قرمز خونی را افزایش می‌دهند. استروئیدهای آنابولیک را می‌توان به‌صورت خوراکی، تزریق یا به‌صورت موضعی مصرف نمود. استروئیدهای آنابولیک در درمان بسیاری از موارد درمانی نظیر بلوغ دیررس در پسران، ضعف جنسی در مردان، سرطان سینه در زنان، کاهش وزن در افراد مبتلا به HIV، پوکی استخوان، کم‌خونی، اندومتریت و سایر بیماری‌های ناشی از عدم تعادل هورمونی به‌کاربرده می‌شوند.

    اما در این میان استروئیدهای آنابولیک مورداستفاده سوء نیز قرار می‌گیرند. برخی از ورزشکاران ممکن است از استروئیدهای آنابولیک برای افزایش حجم ماهیچه، استقامت یا پیشبرد عملکرد استفاده نمایند. استروئیدهای آنابولیک در بدن به تستوسترون تبدیل می‌شوند. این تبدیل دارای عوارض جانبی متعددی ازجمله افزایش ناگهانی حجم ماهیچه، صدمه به اعضای بدن (بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی)، ناتوانی، رشد سینه در مردان، آکنه، ریزش مو، پوست چرب، کاهش رشد و قد در نوجوانان، مشکلات قاعدگی در زنان، افزایش موی صورت در زنان، زودرنجی، افزایش خشونت، تغییر روحیه، افسردگی یا تمایل به خودکشی، افزایش فشارخون، تغییر در میزان کلسترول و سایر لیپیدهای خونی، احتمال بیماری‌های ویروسی و باکتریایی به دلیل عدم استفاده از آمپول‌های استریل می‌باشد.

    استروئیدهای آنابولیک اعتیادآور نیز می‌باشند. آن‌ها فرد استفاده‌کننده را ازنظر فیزیکی و روان‌شناختی وابسته می‌سازند.

    استفاده و مزایای مکمل‌های بدنسازی و رژیمی: 

    مکمل‌های رژیمی و مغذی را می‌توان به‌صورت غذاهای کنسانتره شده تعریف نمود. کمبود مواد مغذی ریشه اصلی بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد. امروزه، بیماری‌های مزمن در سنین بسیار پایینی آغاز می‌شوند. آلودگی آب‌وهوا، استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها در مزارع، دانه‌های اصلاح ژنتیکی یافته و از بین رفتن مواد مغذی خاک ازجمله عواملی هستند که منجر به کاهش کیفیت میوه‌ها و سبزیجات موجود در بازار گردیده‌اند.

    مزیت استفاده از مکمل‌های رژیمی و بدنسازی این است که آن‌ها مقدار کافی از مواد غذایی را برای بدن فراهم می‌آورند و دارای ترکیبی از مواد هستند که برای بدن ضروری می‌باشند.

    چه کسانی باید از مکمل‌های بدنسازی و رژیمی استفاده کنند؟

    همه افراد می‌توانند بدون هیچ‌گونه خطری از مکمل‌های رژیمی استفاده کنند، ولی حتما جهت تشخیص و انتخاب نوع مکمل، دوز مصرف و …، با کارشناس تغذیه، مربی آگاه و یا پزشک مشورت نمایید. این مکمل‌ها غذاهای کنسانتره شده‌ای هستند که در تقویت دستگاه ایمنی و خودداری از بیماری‌های مختلف نقش به سزایی را ایفا می‌نمایند، ولی استفاده سرخود از آن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

    زندگی‌های مدرن و سریع، فرهنگ استفاده از فست فود، افزایش میزان استرس، ضعف کیفی میوه‌ها و سبزیجات ازجمله دلایلی هستند که منجر به استفاده از مکمل‌های رژیمی می‌گردد و افراد از طریق مصرف این مکمل‌ها سلامت خود را به دست می‌آورند. افراد ورزشکاری که تمرینات خاصی را انجام می‌دهند باید از مکمل‌های رژیمی برای پایداری حجم ماهیچه و تقویت عملکرد دستگاه ایمنی استفاده نمایند. افراد گیاهخوار نیز ضروری است که از مکمل‌های رژیمی بهره‌مند شوند زیرا این افراد پروتئین و ویتامین B12 کافی به دست نمی‌آورند و استفاده از مکمل می‌تواند کمبود این مواد را جبران نماید.

    اما استفاده از مکمل‌های رژیمی بدون دلیل خاص نیز روش صحیحی نمی‌باشد. حتی برخی از مواد طبیعی نیز می‌توانند تأثیرات نامطلوبی داشته باشند. عوامل متعددی وجود دارند که بر روی بدن سالم تأثیر دارند. یکی از این موارد داشتن زندگی فعال می‌باشد. داشتن زندگی فعال و استفاده از عادت‌های صحیح تغذیه می‌تواند منجر به عملکرد ذهنی بهتر نیز گردد و این عملکرد بهتر بر روی ذهن و روح فرد تأثیر دارد.

    سردرگمی در مورد استروئیدهای آنابولیک و مکمل‌های رژیمی: بسیاری از افراد از این مورد هراس دارند که مکمل آن‌ها حاوی استروئیدهای آنابولیک باشد. به دلیل بی‌اطلاعی بسیاری از رسانه‌های مجازی، افراد همواره مکمل‌های بدنسازی و غذایی را با استروئیدهای آنابولیک اشتباه می‌گیرند. استروئیدهای آنابولیک داروهایی هستند که به‌طور غیرطبیعی منجر به افزایش میزان تستوسترون در بدن می‌گردند، اما این در حالی است که مکمل‌های غذایی، مواد غذایی کنسانتره شده بوده و دارای موادی نظیر پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب امگا 3 و … می‌باشند. استفاده از استروئیدهای آنابولیک توسط کمیته بین‌المللی المپیک ممنوع شده است.

    نتیجه نهایی این است که استروئیدهای آنابولیک و مکمل‌های رژیمی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. از مکمل‌های بدنسازی و رژیمی به طور ایمن استفاده نمایید تا از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید و این را به خاطر داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد هر چیزی تأثیرات ناگواری در پی خواهد داشت.


    تالیف:

    تن ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت goqii.com)

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس وب سایت تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    عضو کانال تلگرام و اینستاگرام مخصوص بانوان تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نوشته های مشابه

    2 دیدگاه در “مکمل‌های غذایی یا استروئیدها؟

    1. هاشم مومنی گفت:

      سلام ، مطالب شما درست ولی برای خارج از ایران
      معتقدم شرکت های ایرانی تقلب میکنند حتی اگر ش ثبت و … داشته باشند
      هر مربی ، یک نوع رو معرفی میکنه و ب بقیه میگه اعتماد نکن
      قسم ابوالفصل رو باور کنیم یا دم خروس رو

      1. پشتیبانی تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز این مطلب شما در مورد همه محصولات صدق نمی‌کند. درست است که بازار مکمل در ایران و حتی خارج از ایران بازار آشفته‌ای است ولی می‌توان از محصولاتی که با نظارت وارد کشور شده‌اند با خیال راحت استفاده کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *