پمپاژ خون, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

مکمل انرژی زا چیست؟

  • انرژی زا چیست؟

    اول از همه باید گفت که انرژی‌‌زا‌ها مکمل‌هایی هستند که برای افزایش انرژی مصرف می‌شوند. این امر ساده به نظر می‌رسد اما به این سادگی نیز نیست.

    اولین چیزی که در مورد انرژی‌زاها به ذهن افراد خطور می‌کند به احتمال زیاد محصولات محرک کافئینی می‌باشند. علی‌رغم این‌که محصولات کافئینی در دسته انرژی‌زاها قرار می‌گیرند اما محصولات دیگری نیز در این مجموعه وجود دارند که فراتر از قرص‌های کافئین می‌باشند. از آنجایی که انواع مختلفی از انرژی وجود دارد، بنابراین تعداد محصولات انرژی‌زا نیز متنوع می‌باشند.

    بیایید به هر یک از این دسته‌ها بپردازیم:

    • محرک‌ها ـ محصولات کافئینی: کافئین‌های طبیعی هستند که در چای سبز، گوارانا، تخم کولا و نوشیدنی یربا یافت می‌شوند. این محصولات از نظر انرژی مشابه ترموژن‌های کافئینی می‌باشند اما دارای موادی با خاصیت چربی‌سوزی نیستند. همانند ترموژن‌ها، بسیاری از محصولات فرمولی می‌باشند و این بدین معناست که آن‌ها دارای مجموعه‌ای از انرژی‌های متنوع نظیر انرژی‌های موجود در کافئین، ویتامین های گروه ب و جینسنگ می‌باشند. البته شما می‌توانید از مواد طبیعی دارای کافئین نظیر گوارانا نیز استفاده کنید اما محصولات فرمولی دارای مواد متنوعی می‌باشند که می‌توانند تاثیر بهینه‌ای بر عملکرد داشته باشند.
    • جینسنگ: جینسنگ یکی از محصولات افزایش مقاومت می‌‌باشد. جینسنگ دارای یازده نوع می‌باشد و در بسیاری از مواقع بر اساس مکان رشد نام‌گذاری می‌شوند. جینسنگ کره‌ای و جنسینگ آمریکایی دو نمونه از این محصولات می‌باشند. جینسنگ را در رده اداپتوژن‌ها طبقه‌بندی می‌کنند و این بدین معناست که می‌توانند با خستگی، استرس و اضطراب مقابله کنند. جینسنگ در محصولات انرژی‌زا و معمولا نوشیدنی‌های انرژی زا موجود می‌باشد. آن را همچنین می‌توان به تنهایی استفاده کرد.
    • ویتامین‌های ب کمپلکس: این مجموعه دارای هشت ماده غذایی می‌باشد و غذا را به انرژی تبدیل کرده و همچنین می‌تواند با استرس مقابله نماید. آن‌ها نه تنها در محصولات کافئین مشاهده می‌شوند بلکه بخشی از محصولات انرژی‌زای بدون محرک می‌باشند. محصولات بدون محرک برای افرادی طراحی شده‌اند که نمی‌توانند از کافئین استفاده کنند. همانند ترموژن‌های بدون محرک، تاثیرات این محصولات شدید نمی‌باشد اما شما می‌توانید انرژی را کسب کنید. ب 12 یکی از محصولات مهم برای افزایش انرژی می‌باشد و برای افرادی که نمی‌توانند از کافئین استفاده کنند انتخاب مناسبی است.
    • کراتین: بخشی از سیستم انرژی ATP می‌باشد. به عنوان یک مکمل انرژی، این محصول انرژی سلولی را افزایش می‌دهد. زمانی که سخن از انرژی به میان می‌آید بسیاری از افراد به انرژی حاصل از کافئین فکر می‌کنند. انرژی سلولی چیزی نیست که بتوانید آن را احساس کنید بلکه توانی است که شما را قادر به انجام کارهای متعددی می‌کند و این امر برای بسیاری از ما توان ورزش کردن می‌باشد. این یکی از جوانب انرژی می‌باشد ولی بسیاری از افراد اطلاعاتی در مورد انرژی سلولی ندارند. با این حال، بدنسازان و ورزشکاران مقاومتی از این محصول استفاده می‌کنند.
    • پودرها و نوشیدنی‌های کربوهیدرات: انرژی اصلی بدن از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود که تجزیه شده و به صورت گلیکوژن مصرف می‌شوند. بدن گلیکوژن کافی را برای تامین نیازهای خود ذخیره می‌کند. این امر همچنین مربوط به سیستم‌های انرژی بدن نظیر سیستم ATP و کراتین (کراتین فسفات) می‌باشد. سیستم‌های متعددی وجود دارند که بدن از آن‌ها استفاده می‌کند اما تمام آن‌ها مرتبط می‌باشند. ورزشکاران مقاومتی نیازمند کربوهیدرات بیشتری به منظور تامین نیاز انرژی برای ورزش‌های خاص می‌باشند. به منظور بر آورده ساختن این نیازها، مکمل‌ها به صورت پودر و نوشیدنی‌های آماده ارائه می‌شوند که غنی از کربوهیدرات می‌باشند. این نوع محصولات برای ورزشکاران وزنی نیز مناسب می‌باشند که می‌توانند قبل از ورزش و یا در حین ورزش از آن‌ها استفاده کنند.
    • محصولات افزایش اکسیژن: محصولات جدیدی می‌باشند که هدف آن اجازه ورود اکسیژن زیاد به سلول می‌باشد. این امر نیز منجر به برآورده سازی انرژی سیستم می‌گردد زیرا برخی از فرایندها نیازمند تامین اکسیژن می‌باشند. در این زمینه تحقیقات متعددی انجام نگرفته است و نیازمند تحقیقاتی به منظور بررسی صحت تاثیرات آن می‌باشد.

    قبل و در حین ورزش: این محصولات اغلب از ترکیبات کافئینی تهیه شده‌اند و در طول فصل تمرین ضربان قلب را افزایش می‌دهند.

    مزایای مکمل های انرژی‌ زا:

    • برای افزایش انرژی برای اهداف خاص

    درک این که روش‌های متعددی برای دریافت انرژی وجود دارد ضروری بوده و باید بدانیم که دریافت انرژی نیازمند انتخاب و استفاده صحیح از محصولات انرژی زا می‌باشد. در بسیاری از موارد این بدین معناست که افزایش انرژی نیازمند استفاده از چندین محصول می‌باشد. برای مثال، بسیاری از بدنسازان کربوهیدرات را از طریق منابع غذایی و مکمل‌ها دریافت می‌کنند. همچنین این افراد قبل از ورزش از نوشیدنی‌های متمرکزکننده استفاده می‌کنند تا در حین تمرین تمرکز بهتری داشته باشند. این محصول در برخی از نمونه‌ها دارای ویتامین‌های ب، جینسنگ و کافئین می‌باشد. کراتین نیز یکی از موادی است که در مکمل‌های وزنه‌برداری به‌کار برده می‌شود و انرژی سلولی را افزایش می‌دهد و به فرد قدرت انجام کارهای بیشتری را ارائه می‌دهد. کراتین نیز در محصولات قبل از ورزش به‌کار برده می‌شود.

    زمان و میزان مصرف مکمل‌های انرژی زا:

    همانطور که پیشتر اشاره شد، شما در ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید. با توجه به هدف شما، چندین نوع محصول انرژی زا وجود دارند. همانند بسیاری از محصولات این محصول نیز به صورت پودر، قرص‌های ژله‌ای، قرص و کپسول ارائه می‌شود. محصولات فرمولی که من علاقه بسیاری به آن‌ها دارم، آسانترین انتخاب می‌باشد زیرا چندین مجموعه را پوشش می‌دهند.

    پودرهای قبل از تمرین دارای کافئین، جینسنگ، ویتامین‌های ب، کراتین و در برخی شرایط کربوهیدرات می‌باشند. مصرف کربوهیدرات برای آماده شدن برای ورزش بسیار سودمند می‌باشد.

    برخی افراد معتقدند باید این محصول را بعد از اتمام تمرین اول برای تمرین بعدی استفاده کنید اما این نوع استفاده صحیح نمی‌باشد زیرا شما باید بلافاصله انرژی مصرف شده را با استفاده از نوشیدنی‌های بعد از تمرین جبران کنید.

    این موضوع به مصرف کربوهیدرات مربوط می‌باشد و شما باید در این مرحله از مکمل‌های کربوهیدرات استفاده کنید. اگر این فرایند را به‌طور صحیح انجام ندهید، بدن شما انرژی مورد نیازی را برای تمرین‌های بعدی نخواهد داشت.

    ورزشکاران مقاومتی برای تامین انرژی مورد نیاز ورزش خود از منابع کربوهیدرات استفاده می‌کنند. پودرها تند می‌باشند و باید به همراه آب مصرف شوند. پودرها مصرفی ساده و سریع دارند و شما باید محصولی را انتخاب کنید که می‌توانید طعم آن را تحمل کنید و باید قبل از مصرف آن را به خوبی ترکیب کنید.

    برای تامین نیازهای اساسی خود می‌توانید از محصولات محرک انرژی به صورت روزانه استفاده کنید. من قرص‌ها را بر کپسول‌ها ترجیح می‌دهم زیرا در کنار مصرف قرص‌ها نیازی به شکر اضافی نمی‌باشد و خود محصول شکر را تامین می‌کند.

    قرص‌ها و کپسول‌ها دارای کافئین نیز می‌توانند انرژی مورد نیاز برای طول روز را فراهم آورند. نمی‌توانید از کافئین استفاده کنید؟ از محصولات دارای جنسینگ یا ب 12 استفاده کنید ـ با وجود اینکه این محصولات تاثیر طولانی مدتی ندارند اما گزینه‌های بدون محرک خوبی می‌باشند.

    زمانی که شما در مورد انتخاب محصول مورد نظر تصمیم خود را گرفتید، شما باید طبق معمول برچسب را قبل از خرید و مصرف به طور کامل مطالعه نمایید.


    تالیف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *