راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات, ویتامین ها

مکمل مفصل ساز چیست ؟

مکمل مفصل ساز چیست
  • مکمل مفصل ساز چیست و چه کاربردی دارد؟ ایا مکمل غضروف ساز مناسب هست ؟ همه روزه ما مفاصل خود را بیش از میزانی که تصور می‌کنیم تحت فشار قرار می‌دهیم. ورزش‌های وزنی، علی‌رغم سودمندی می‌توانند مفاصل شما را به دلیل تحمل وزن بیش از حد نابود کنند. در بسیاری از ورزش‌های استقامتی، شما مفاصل خود را تحت فشار قرار می‌دهید. مصرف مکمل غضروف ساز می‌تواند در جلوگیری از سایش بیشتر مفاصل و تقویت ان کمک کند.

    چرا مکمل مفصل ساز برای ورزشکاران ضروری است ؟

    سن فرد نقش اساسی را ایفا می‌کند بنابراین با افزایش سن ممکن است دردهایی را در مکان‌هایی حس کنید که تصور درد در آن ناحیه را نداشتید. بسیاری از افراد ورزشکار در سنین بالا ناگهان احساس درد می‌کنند و در این زمان هیچگونه راه حلی به جز استفاده از مکمل‌های مفصل ساز وجود ندارد. اما این اقدام درست نمی‌باشد و باید از هم اکنون به دنبال راه حلی برای این موضوع باشید و تغییراتی را در برنامه تمرین خود ایجاد کنید.

    عواملی باعث عدم آسیب رساندن به مفاصل در بدنسازی می شود

    مراقبت از مفاصل با در نظر گرفتن چند مورد بسیار آسان می‌باشد: ورزش مناسب نه تنها از آسیب به مفاصل جلوگیری می‌کند بلکه به شما این امکان را فراهم می‌آورد که از ورزش خود بیشترین استفاده را ببرید.

    بنابراین مکمل‌های مفصل ساز موادی هستند که در بهبود و محافظت از مفاصل نقش اساسی دارند. مربیان بدنسازی و رژیم غذایی برای ورزشکاران در طراحی برنامه مکمل ورزشی و بدنسازی به این نکات توجه لازم را دارند تا این نیازها برای ورزشکاران تامین گردد.

    مهمترین مشکلات مفصلی چیست ؟

    مشکلات مفصلی متنوعی وجود دارند که منجر به درد مفاصل می‌گردند. بیایید به بررسی مشکلات اصلی بپردازیم:

    آرتروز: انواع مختلفی از آرتروز وجود دارند که دو مورد از آن‌ها استئوآرتریت و روماتوئید می‌باشند. از این میان، استئوآرتریت شایع‌ترین مشکل در میان بدنساز‌ها و سایر ورزشکاران است. این امر بدلیل فرسایش مفاصل و از بین رفتن غضروف‌های استخوانی صورت می‌گیرد. غضروفی که زمانی صاف بوده است به مرور زمان زبر شده و منجر به درد و ساییدگی می‌گردد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه چربی سوزی

    بورسیت (اماس کیسه‌های مفصلی): در مفاصل ما کیسه‌های مایعی وجود دارند که آن‌ها را بورس می‌نامند. این کیسه‌ها قابلیت حرکت مفاصل بدون ارتباط و سایش را امکان پذیر می‌سازند. در صورتی که این کیسه‌ها متورم شده یا آسیب ببینند، بورسیت رخ می دهد. این مشکل اغلب در شانه یا آرنج مشاهده می‌شود اما ممکن در سایر نقاط بدن نیز اتفاق افتد.

    التهاب تاندون: التهاب تاندون یکی از رایج‌ترین درد بدنسازان و سایر ورزشکاران می‌باشد و بسیاری بر این باورند که درمان آن آسان می‌باشد. با این حال، در صورتی که این مشکل درمان نشود می‌تواند در آینده مشکل ساز شود. التهاب تاندون به معنای تورم تاندون اطراف مفصل می‌باشد و مقابله با آن ضروری است.

    برنامه تمرینی و رژیم غذایی تن ورز گیف

    مزایای مکمل مفصل ساز چیست ؟

    مهمترین مزایای مکمل غضروف ساز به شرح زیر می‌باشد.

    • کاهش درد مفاصل
    • افزایش انعطاف‌پذیری
    • افزایش محدوده حرکات

    بسیاری از موادی که در محصولات مفصلی یافت می‌شوند عملکرد متفاوتی دارند و برخی از آن‌ها صرفا به عنوان مهارکننده درد به‌کار برده می‌شوند و برخی دیگر نیز به عنوان روان‌کننده مفاصل و ترمیم آسیب‌ها استفاده می‌شوند.

    مواد تشکیل دهنده مکمل مفصل ساز چیست ؟

    بیایید به موادی که در محصولات غضروف ساز یافت می‌شوند بپردازیم:

    • گلوکزامین سولفات: گلوکزامین یکی از مواردی است که نفش اساسی را در ساخت غضروف ایفا می‌کند. غضروف بافتی است که به عنوان نرم کننده مفاصل عمل می‌کند. گلوکزامین یکی از اجزای بافت می‌باشد. این ماده به تولید ماده سینوویال، یکی از روان‌کننده‌های مفاصل، و همچنین پروتئوگلیکان‌ها ـ مولکول‌های جذب کننده ضربه در غضروف ـ کمک می‌کند.
    • کندرویتین سولفات: کندرویتین یکی از مشتقات گلوکزامین می‌باشد که به قدرت و انعطاف‌پذیری بافت‌های مفصلی در بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین یکی از اجزای تشکیل دهنده غضروف نیز محسوب می‌شود.
    • سیسوز: در بسیاری از کشورها نظیر هند، افراد از این عصاره برای درمان بیماری‌های چشم، گوش، قاعدگی نامنظم، شکستگی استخوان، بی‌اشتهایی، سوختگی و دردهای ماهیچه‌ای استفاده می‌کنند. نظریه‌ها نشان می‌دهند که سیسوز می‌تواند سرعت بهبود شکستگی‌ها و مشکلات بافتی را افزایش دهد. این ماده نیز اخیرا به عنوان مکمل مفصلی به‌کار برده می‌شود.
    • هیالورونیک اسید: یک آمینوگلیکان ژل مانند است که در فضای بافتی، مایع سینوویال مفصل‌ها و مایع زجاجیه یافت می‌شود و به عنوان روان کننده و محافظ عمل می‌کند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه غذایی بدنسازی

    •  MSM: یا متیل سولفونیل متان یکی از منابع آلی سولفور می‌باشد که توسط بدن در تشکیل بافت‌های مفصلی به‌کار برده می‌شود. سولفور برای بیش از 150 ترکیب بدن از جمله آنزیم‌ها، هورمون‌ها، پادتن‌ها و رادیکال‌های آزاد مهم می‌باشد.
    • امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 برای تشکیل پروستوگلاندین‌های ضدالتهاب ضروری می‌باشند. تغذیه امگا 3 می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد.

    موارد دیگری نیز در سلامتی مفصل‌ها مفید هستند اما موارد فوق رایج‌ترین آن‌ها می‌باشند که در مکمل مفصل ساز یافت می‌شود. گلوکزامین، کندرویتین و MSM به عنوان محصولات فرمولی در مکمل‌های مفصل‌ساز یافت می‌شوند. البته، شما ممکن است محصولات دیگری را نیز در بین مکمل‌ها مشاهده نمایید که از ترکیبات فرمولی متفاوتی ساخته شده‌اند.

    • بوسویلا سراتا: یکی از گیاهان دارویی هندی است که برای کاهش التهاب، درد و سفتی به‌کار برده می‌شود.
    • زردچوبه: ریشه زردچوبه یکی از درمان‌های سنتی هند می‌باشد که برای التهاب به‌کار برده می‌شود. زردچوبه چاشنی زرد رنگی است که در آشپزی استفاده شده و آنتی اکسیدان و آنتی التهاب کورکومین را برای بدن فراهم می‌آورد. در محصولات مفصل ساز، این ماده آنزیم Cox-2 را مسدود می‌کند که این آنزیم وظیفه انتقال درد را بر عهده دارد.

    مزایا و نقش مکمل مفصل ساز در بدنسازی

    بهترین زمان و میزان مصرف مکمل مفصل ساز چیست ؟

    انواع مختلفی از مکمل غضروف ساز به صورت قرص یا کپسول ارائه می‌شوند اما نمونه‌های پودری آن نیز موجود می‌باشد. با وجود اینکه شما می‌توانید مواد آن را به صورت جداگانه نیز خریداری نمایید، اما در برخی شرایط خرید محصولی که تمام مواد مورد نیاز را تامین می کند نیز می‌تواند سودمند باشد.

    میزان و زمان مصرف بسته به محصول متفاوت می‌باشد اما معمولا دو الی سه قرص یا کپسول و روزانه سه بار به همراه غذا می‌باشد. قبل از مصرف دستورالعمل آن را مطالعه نمایید و در صورتی که به صدف حساسیت دارید می‌توانید از محصولاتی که فاقد گلوکزامین یا کندوریتین هستند استفاده کنید.

    عملکرد این محصولات چندین هفته به طول می‌انجامد بنابراین در استفاده از آن‌ها صبور باشید تا به نتایج دست یابید.


    تن ورز تولید شده در تولید محتوای تن‌ورز

    N:0258

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    نوشته های مشابه

    17 دیدگاه در “مکمل مفصل ساز چیست ؟

    1. آسمان فیتنس گفت:

      سلام
      ممنون بابت مقاله
      آیا گلوتامین هم مفصل ساز هست ؟

      1. پشتیبانی تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی گلوتامین مفصل ساز نیست و جهت افزایش ریکاوری و جلوگیری از کاتابولیک عضلات استفاده می‌شود.

    2. دهقان گفت:

      سلام .بدن من خیلی استخوان هاش صدا میکنه. چه مکملی بهتره ؟

      1. پشتیبانی تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز شما می‌توانید از گلوکزامین استفاده کنید. البته می‌توانید از ویتامین‌ E نیز در مدت محدود استفاده کنید.

    3. محمد گفت:

      درود من ورزش رزمی کار میکنم حدودا یک سال بافت نرم بدنم تاندون که اسیب میبیند اصلا خوب نمیشد چندین جای تاندونای بدنم اسیب دیده که خوب نمیشد دکتر هم رفتم مسکن و کورتون تجویز کرده که سودی نداشته لطفا برای بازسازی بهتر راهنمایی کنید با سپاس

      1. پشتیبانی تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی آسیب‌های تاندون نیاز به مراقبت و استراحت دارد و دارو‌هایی که در این زمینه تجویز می‌شوند بیشتر داروهای مسکن هستند. زیرا داروهای تاندون‌ساز وجود ندارند.
        شما باید عضلات کنار تاندون مربوطه را کم کم تقویت کنید تا فشار از روی تاندون کم شده و بتواند خود را ترمیم کند.

    4. مصطفی گفت:

      سلام ۶۰ سال سن دارم آیا وتامین Eهرروز استفاد کنم بطور مدام

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی در سن شما مصرف هر دارویی باید با نظر پزشک باشد. مصرف ویتامین E چون از ویتامین‌های محلول در چربی است نباید به طور مداوم باشد. زیرا باعث آسیب می‌شود. پس از هر دوره مصرف باید مدتی مصرف آن را قطع کنید و بعد از چند وقت می‌توانید مصرف را از سر بگیرید.

    5. مجید دولتشاه گفت:

      سلام، بنده جراحی دیسک کردم و برام گلوکزامین تجویز شده،. فکر می‌کردم داروی آنتی بیوتیکه و چند روز اول جدی نگرفتم، به نظر شما امگا 3 و چه مکمل دیگه ای در کنارش مصرف کنم خوبه؟

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی شما می‌توانید در کنار این مکمل‌ها از ویتامین E هم به صورت دوره‌ای استفاده کنید.

    6. معین گفت:

      سلام ممنون از سایت خوبتون
      من ورزش رزمی انجام میدادم بعد چندوقت بادرد مفاصل مواجه شدم و کنار گذاشتم
      هنوز مفاصلم با انجام ورزش ایجاد صدا و درد داره
      به نظرتون چه مکملی مصرف کنم ؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی برای تقویت مفاصل می‌توانید از گلوکزامین به همراه امگا 3 استفاده کنید.

      2. معین گفت:

        ممنون از راهنماییتون

    7. Ali afz گفت:

      سلام خسته نباشید
      من بدنسازی کار‌ میکنم و هنگام حرکت پا زانوهایم صدا میده
      و بعضی اوقات درد در زانو ها دارم هنگام راه رفتن
      گلوکزامین مصرف کنم خوبه؟؟

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست عزیز مصرف گلوکزامین برای ورزشکاران قدرتی بسیار لازمه. می‌تونین مصرف کنین. اگر درد ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنین

    8. نیکی گفت:

      سلام
      من یک ساله مداوم بدن سازی کار میکنم
      مفاصلم تا الان آسیبی ندیدن
      به نظرتون برای پیشگیری از آسیب ، مکمل غضروف ساز ضروریه ؟

      1. CNT گفت:

        همراه گرامی نیکی عزیز
        به طور معمول تمرینات در ورزش بدنسازی، مفاصل را درگیر می کنند. استفاده از غضروف سازها بد نیست. اما اگر وزنه‌های سنگین استفاده نمی کنید؛ فعلا نیاز به غضروف ساز ندارید.
        تندرست و موفق باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *