تغذیه و رژیم غذایی, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات, ویتامین ها

همه‌‌ چیز در مورد ویتامین C

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه 

     

    سبزیجات و میوه‌‌ها بهترین منابع ویتامین C هستند. در این مقاله با دلیل نیاز بدن به ویتامین C آشنا خواهید شد.

    خوردن روزانه چند عدد مرکبات منجر به افزایش میزان ویتامین C یا ascorbic acid بدن به بیش از میزان مجاز رژیمی (RDA) می‌‌شود. برای مردان و زنان بزرگ‌تر از 19 سال، این میزان به ترتیب برابر 90 و 75 میلی‌‌گرم است.

    ازآنجایی‌که بدن فقط ویتامین C موردنیاز خود را جذب می‌‌کند، آیا مصرف مکمل‌‌های ویتامین C تأثیری دارد؟

    اگر رژیم غذایی روزانه شما حاوی میوه‌‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C است، نیازی به استفاده از مکمل‌‌های ویتامین C وجود ندارد. ویتامین C مازاد از طریق ادرار دفع خواهد شد. شایان‌ذکر است که مصرف بیش از 2000 میلی‌‌گرم ویتامین C در روز ممکن است منجر به سرگیجه، اسهال و سنگ کلیه شود.

    همه‌‌چیز در مورد ویتامین C

    بدن ما قادر به تولید یا ذخیره ویتامین C محلول در آب نیست. ما باید ذخایر ویتامین C بدن را به‌صورت روزانه تأمین کنیم و میوه‌‌ها و سبزیجات ازجمله بهترین منابع این ویتامین هستند.

    بهترین منابع غذایی برای ویتامین C

    مرکبات ازجمله پرتقال، کیوی، لیمو، گریپ‌‌فروت و سبزیجاتی ازجمله بروکلی، گل‌‌کلم، جوانه بروکسل و کپسیکوم منابع طبیعی ویتامین C هستند. ازجمله سایر میوه‌‌های سرشار از ویتامین C می‌‌توان به پاپایا ، طالبی و توت‌فرنگی اشاره کرد.

    یک فنجان کپسیکوم خام حاوی 117 میلی‌‌گرم ویتامین C است که این میزان بیش از RDA برای مردان و زنان است. روزانه یک عدد کیوی (75 میلی‌‌گرم ویتامین C) و اندکی سبزیجات ویتامین C موردنیاز شما را تأمین خواهد کرد.

    دلیل نیاز به ویتامین C

    ویتامین C سلول‌‌ها را در برابر آسیب رادیکال‌‌های آزاد محافظت می‌‌کند

    ویتامین C یک آنتی‌‌اکسیدان قدرتمند است که سلول‌‌های شما را در برابر آسیب‌‌ رادیکال‌‌های آزاد تولیدی توسط دود سیگار، آلودگی هوا، نور آفتاب بیش‌ازحد و متابولیسم طبیعی محافظت می‌‌کند. رادیکال‌‌های آزاد در تسریع افزایش سن و ابتلا به بیماری‌‌ها ازجمله سرطان و بیماری‌‌های قلبی نقش دارند.

    برای ساخت کلاژن به ویتامین C نیاز دارید

    ویتامین C برای سنتز کلاژن ضروری است و کلاژن در رشد بافت‌‌های جدید نقش دارد. کلاژن منجر به سلامت پوست گردیده و ترمیم زخم‌‌ها و بریدگی‌‌ها را تسریع می‌‌کند. کلاژن در بافت‌‌های همبند ازجمله لثه، استخوان، ماهیچه‌‌ها، غضروف و عروق خونی نیز یافت می‌‌شود.

    افزایش جذب آهن

    ویتامین C جذب آهن موجود در سبزیجات، میوه‌‌ها و آجیل‌‌ها را افزایش می‌‌دهد.

    تداخلات احتمالی ویتامین C

    مصرف بیش‌ازحد ویتامین C ممکن است باعث تداخل عملکرد برخی از داروها گردد.

    اسکوربیک اسید یا ویتامین C بیش‌ازحد (2000 میلی‌‌گرم/ روز) ممکن است میزان آلومینیوم جذب‌‌شده از ترکیبات آلومینیوم را افزایش دهد. افرادی که با مشکلات کلیوی مواجه بوده و از ترکیبات حاوی آلومینیوم استفاده می‌‌کنند، باید از مصرف دوز بالای مکمل‌‌های ویتامین C پرهیز کنند.

    استفاده هم‌زمان از استروژن و مقادیر بالای ویتامین (روزانه یک گرم) ممکن است میزان استروژن را افزایش دهد، بنابراین، باید از مصرف زیاد ویتامین C پرهیز شود. زنانی که تحت درمان استروژنی هستند، باید میزان مصرف ویتامین C خود را تنظیم کنند.

    بیماران مبتلابه دیابت، سنگ کلیه یا مشکلات کلیوی نیز نباید برای مدت طولانی از مکمل‌‌های ویتامین C با دوز بالا استفاده کنند.

    شما همواره باید قبل از مصرف ویتامین C با دوز بالا برای مدت طولانی با پزشک خود مشورت کنید.

    علائم کمبود ویتامین C

    کمبود ویتامین C مشکلی نادر است، اما ازجمله علائم آن می‌‌توان به خونریزی لثه، کبودی بدن، پوست خشک، ضعف ماهیچه و درد مفاصل و ماهیچه‌‌ها اشاره کرد.

    در موارد حاد، کمبود ویتامین C منجر به اسکوروی می‌‌شود که علائمی نظیر خونریزی، کبودی، کم‌‌خونی و ضعف دارد. زنی 37 ساله مبتلابه بیماری وسواس و اختلال تغذیه در سال 2006 در مجله پزشکی سنگاپور گزارش شد.

    کمبود ویتامین C ممکن است ترمیم زخم را نیز با مشکل مواجه کند. بیمارانی که در حال بازیابی از جراحت‌‌، جراحی، سوختگی یا زخم هستند، می‌‌توانند به‌طور کوتاه‌‌مدت از مکمل‌‌های ویتامین C استفاده کرده و فرایند ترمیم را تسریع کنند.

    در خرید مکمل‌‌ها، مصرف‌‌کنندگان باید محصولات را از داروخانه خریداری کنند تا از کیفیت و ایمنی اطمینان حاصل نموده و توضیحات شرکت سازنده را به‌دقت مطالعه کنند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت healthxchange.sg)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    نوشته های مشابه

    2 دیدگاه در “همه‌‌ چیز در مورد ویتامین C

    1. محمد علی رنجبر گفت:

      ویتامین بسیار مهمی و حیاتیه. مخصوصا توی این فصل

    2. نرگس شیرازی گفت:

      خیلی عالی و مفید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *