تغذیه و رژیم غذایی, مقالات

وعده‌های غذایی روزهای ریکاوری

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 1 دقیقه 

     

    غذاهایی که در روزهای استراحت خود مصرف می‌کنید به‌اندازه غذاهایی که در روز تمرین مصرف می‌کنید اهمیت دارد. در روزهای استراحت، بدن شما مشغول بازیابی و پر کردن مجدد ذخایر انرژی خود است تا عضلات بتوانند بهترین عملکرد را در حین تمرینات بعدی داشته باشند.

    کربوهیدرات‌ها

    کریس کارمیشل، نویسنده کتاب تغذیه برای فیتنس، درست بخورید تا درست تمرین کنید” می‌نویسد: کربوهیدرات‌ها ازجمله نان گندم سبوس‌دار، پاستا، برنج قهوه‌ای، سبزیجات و میوه‌‌ها انتخاب‌هایی سالم برای جایگزینی ذخایر گلیکوژن در عضلات هستند. کربوهیدرات‌ها برای ورزشکاران ضروری هستند. بدن کربوهیدرات‌ها را به سه قند ساده به نام‌های گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز تجزیه می‌کند که توسط ماهیچه‌ها مصرف می‌شود. قندهایی که مورداستفاده قرار نمی‌گیرند، برای مصارف بعدی ذخیره می‌شوند.

    پروتئین

    سیزر و ویتنی در کتاب “مفاهیم تغذیه” می‌نویسند: پروتئین از آمینواسید تشکیل‌شده است. آمینواسیدها سازنده ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، پوست و سایر بافت‌ها هستند. همچنین پروتئین برای بازسازی بافت ماهیچه‌ای و ترمیم عضلات در روزهای استراحت پس از تمرین، ضروری است. خوردن پروتئین کم‌چرب از نمونه‌های پرچرب آن سالم‌تر است. بوقلمون، حبوبات، تخم‌مرغ، پنیر، گوشت چرخ‌کرده کم‌چرب، مرغ و ماهی نمونه‌های پروتئینی سالم برای ورزشکاران هستند.

    چربی‌ها

    ممکن است ورزشکاران تصور کنند که پرهیز از چربی به بهبود عملکرد آن‌ها کمک خواهد کرد. اما مقداری چربی برای ورزشکاران ضروری است. سه نوع چربی وجود دارد: غیراشباع، اشباع و چربی‌های ترانس. چربی‌های اشباع و ترانس با بیماری‌های قلبی-عروقی و سایر بیماری‌ها ارتباط دارند. چربی‌های غیراشباع جزو چربی‌های سالم بوده و می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کنند. چربی‌های غیراشباع در روغن‌زیتون، آووکادو، ماهی و مغز آجیل یافت می‌شود. این چربی‌های سالم منابع انرژی فوق‌العاده‌ای برای تمرینات هستند.

    نوشیدن آب

    ممکن است در روزهای استراحت، به‌اندازه روزهای تمرین احساس تشنگی نکنید چون چندان عرق نمی‌کنید. بااین‌حال، مصرف مایعات برای جلوگیری از کم‌آبی بدن (دهیدراسیون) اهمیت دارد. محروم شدن بدن شما از آب می‌تواند عملکرد ورزشی شما را تحت تأثیر قرار دهد. مصرف نوشیدنی‌های ورزشی در روز‌های استراحت ضرورتی ندارد اما درصورتی‌که بیش از یک ساعت تمرین می‌کنید، می‌توانید برای تأمین مواد مغذی اساسی از این نوشیدنی‌ها استفاده کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت livestrong.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *