سلامت عمومی, سلامت عمومی بانوان, مقالات

چرا باید ذهن‌آگاهی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه

    چقدر در روز خیال‌پردازی می‌کنید؟ چقدر از کارهای روزانه را به شکل خودکار و بدون توجه و فکر کردن انجام می‌دهید؟

    من فرد مضطربی هستم. من در مورد اتفاقات پیش‌رو یا اتفاقاتی که در طول روز و در حین کار رخ داده نگرانی زیادی دارم، و باید بگم که این نگرانی هیچ کمکی به برطرف شدن اضطراب نمی‌کنه. بعد از اینکه متوجه شدم 90 درصد افکار من یا در گذشته است یا آینده، تصمیم گرفتم کاری در این باره انجام بدم. مشخص بود که این اضطراب برای سلامت روان و میزان بهره‌وری من مفید نیست. اونجا بود که در مورد ذهن‌آگاهی شنیدم.

    ذهن‌آگاهی ساده است.  ذهن‌آگاهی یعنی در هر لحظه، جسم و ذهن خود را در یک زمان و یک مکان، کاملا هشیار و فعال نگه دارید. اساسا شما می‌توانید در هر کجا و هر زمانی ذهن‌آگاهی را تمرین کنید.

    چطور ذهن‌آگاهی را تمرین کنیم:

    آگاه بودن به معنی مطلع بودن از چیزی که در ذهن و جسم شما رخ می‌دهد و همچنین هشیار بودن نسبت به وقایعی که پیرامون شما رخ می‌دهند است. به عبارت دیگر، ذهن‌آگاهی به معنی مشاهده رویداد‌‌ها بدون قضاوت کردن آنها است. در اینجا راهنمای ساده‌ای برای رسیدن به ذهن‌آگاهی را معرفی می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که این روش را می‌توانید در هر زمان که احساس استرس و اضطراب کردید و در کمتر از پنج دقیقه انجام دهید.

    1. بر جسم خود تمرکز کنید. چه می‌بینید؟ آیا چیزی می‌شنوید؟ چه عطر و طعمی به مشامتان می‌خورد؟ چه احساسی دارید؟

    به احساسات خود توجه کنید، اما آنها را به خوب و بد تقسیم نکنید. این احساسات وجود دارند و شما فقط باید وجود آنها را بپذیرید.

    1. توجه و تمرکز خود را محدود‌تر کنید. تمام توجه خود را روی تک تک احساس‌ها متمرکز کنید. از سر تا انگشتان پا.
    2. بر تنفس خود متمرکز شوید. تا چه حد عمیق نفس می‌کشید؟ هوای تنفس شده به کجا می‌رود؟
    3. احساسات خود را بپذیرید. اکنون چه حالی دارید؟

    نکته مهم در مراقبه ذهن‌آگاهی، قضاوت نکردن است. اگر متوجه سرگردانی ذهن‌تان شدید، خودتان را سرزنش نکنید چرا که این یک امر طبیعی است. فقط وجودش را بپذیرید و مجددا روی تنفس خود متمرکز شوید.

    چرا در لحظه بودن(در لحظه زندگی کردن) این‌قدر مهم است؟

    نخست، وقتی آگاه باشید، چند منظوره عمل نخواهید کرد بلکه کاملا درگیر انجام کاری که می‌کنید هستید. برای مثال در هنگام کار، به طور کامل متمرکز بر کاری که مشغول آن هستید می‌شوید. درست همانطور که من الان هستم. من به چیز دیگری جز این وبلاگ و کلماتی که مشغول نوشتن آنها هستم فکر نمی‌کنم. متمرکز بودن بر وظیفه کنونی اضطراب شما را کاهش می‌دهد چرا که دیگر به نتیجه کار فکر نمی‌کنید. تمرکز بر حال از طریق ذهن‌آگاهی، سطح کورتیزول، که یک هورمون استرس است را کاهش می‌دهد.

    همچنین تمرین ذهن‌آگاهی تمرکز و توجه شما را نیز تمرین می‌دهد. هرچه بیشتر به تمرین مراقبه ذهن‌آگاهی بپردازید، تمرکز طولانی مدت‌تر برای شما ساده‌تر خواهد بود.

    سایر مزایای مراقبه ذهن‌آگاهی:

    علاوه بر فواید بی‌شمار ذهن‌آگاهی برای سلامت روان شما، از جمله کاهش استرس و اضطراب، ذهن‌آگاهی می‌تواند سلامت عمومی شما را نیز بهبود بخشد.

    1.کنترل وزن

    آگاه بودن کمک بزرگی برای رسیدن به اهداف کنترل وزن شما خواهد بود. برای مثال، وقتی جلوی تلویزیون غذا می‌خوریم، به اتفاقی که در حال رخ دادن است توجه نمی‌کنیم. معده خود را احساس نمی‌کنیم و پرخوری می‌کنیم. و بعد با یک شکم باد کرده روی مبل لم می‌دهیم و راجع به انتخاب‌هایمان در زندگی صحبت می‌کنیم(بله، من هم این شرایط رو تجربه کردم).

    1. خواب بهتر

    اگر چند وقتی این وبلاگ رو دنبال کرده باشید،‌ می‌دونید که من در به خواب رفتن و داشتن یک خواب با کیفیت مشکل دارم. مراقبه ذهن‌آگاهی مداوم در بهبود مشکلات خواب و بهبود کیفیت خواب موثر است. وقتی متوجه می‌شوم که ذهنم به خواب نمی‌رود، به سرعت توجه‌ام را روی تنفسم متمرکز می‌کنم.

    1. بهبود درد‌های مزمن

    کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR) روشی درمانی است که با ترکیب مراقبه ذهن‌آگاهی و یوگا، به عنوان روشی جایگزین برای درمان‌های دارویی به کار می‌رود. نتایج نشان دهنده بهبود چشمگیر در اضطراب، درد، تندرستی و توانایی مشارکت در فعالیت‌های روزمره است.

    1. افزایش ماده خاکستری مغز

    یکی دیگر از نتایج شگفت‌انگیز تمرین دادن ذهن و جسم، افزایش ماده خاکستری در مغز است. به خصوص در نواحی از مغز که در ارتباط با پردازش اطلاعات مربوط به حافظه و یادگیری، تنظیم احساسات، پردازش‌های خودارجاعی و بینایی است.

    1. زندگی زناشویی بهتر

    تمرین مراقبه ذهن‌آگاهی (یادگیری اینکه چگونه افکار را به لحظه حال بیاورید) می‌تواند تجربه جنسی زن را بهبود بخشد. در بعضی از زنان، افکار مربوط به قضاوت خود، در طول رابطه جنسی ذهن آنها را درگیر کرده و مانع لذت بردن کامل آنان از لحظه می‌شود. آگاه بودن به آنها این امکان را می‌دهد تا کاملا از شر این افکار خلاص شده و از رابطه جنسی نهایت لذت را ببرند.

    نتیجه اینکه، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما ذهن‌آگاهی را برای یک بار هم که شده امتحان نکنید. ممکن است در ابتدا مشکل به نظر برسد و لازم باشد بارها مجددا تمرکز کنید اما هرچه بیشتر تمرین کنید، آسان‌تر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که پنج تا ده دقیقه در روز برای شروع کافی است و خیلی زود متوجه تاثیرات آن خواهید شد. میتوانید آگاه بودن را هنگام مسواک زدن، شستن ظروف یا هنگام دوش‌گرفتن شروع کنید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتfitmo.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *