دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

گام‌های کوچک برای دستیابی به تناسب اندام

  • گام­‌ها و تلاش‌­های بسیار بزرگ را کنار گذاشته و بر روی پیشرفت­‌های کوچک تمرکز کنید.

    بسیاری از افرادی که سعی دارند در مدت زمان بسیار کوتاه به اهداف بسیار بزرگ دست یابند، در میانه مسیر از هدف خود منصرف شده و تلاش را متوقف می­‌کنند. مت دیکسون، مدیر باشگاه Purplepatch و نویسنده کتاب Fast-Track Triathlete می‌گوید: “افرادی که جلسات تمرین بسیار دشواری را در پیش می­‌گیرند، ممکن است در کوتاه مدت احساس بسیار خوبی داشته و حتی اعتماد به نفس خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند، اما در طولانی مدت، این روش برای آنها موثر نخواهد بود.”

    بهترین روش برای دستیابی به نتایج برتر در ورزش یا سایر زمینه­‌های زندگی، پیشرفت­‌های کوچک و مداوم می­‌باشد. در برنامه تناسب اندام مردان و زنان به این نکات توجه داشته باشید.

    بی جی فاگ، محقق رفتار انسان در دانشگاه استنفورد بر این باور است که عادت‌ها خودبخود تشکیل می­‌شوند. وی بر این باور است که دستیابی به اهداف بزرگ با گام‌های بسیار کوچک آغاز می‌­شود. در مدل رفتاری وی، رفتار افراد به انگیزه و توانایی آن‌ها به انجام مسئولیت محوله بستگی دارد. اگر شما همواره مسئولیتی را از خود سلب کنید، در کوتاه مدت حس مسئولیت‌پذیری خود را از دست خواهید داد. فاگ بر این باور است که افراد باید به دنبال ایجاد پیشرفت مداوم باشند. این امر در مورد تناسب‌اندام نیز صادق است.

    دیکسون می­گوید: “تداوم کلید موفقیت است. بهترین روش برای دستیابی به اعتماد به نفس و عملکرد عالی، انجام مداوم تمرینات و پیشرفت‌های تدریجی می­‌باشد.”

    این روش صرفا مختص دیکسون نیست. افراد متعددی از جمله الیود کیپچوگ که در دو ماراتون برلین در ماه سپتامبر مقام اول را کسب کرد نیز بر این باور است که پیشرفت‌های تدریجی راز موفقیت وی هستند. وی اولین نفری بود که توانست در مدت 2 ساعت و 25 ثانیه دو ماراتون را به پایان برساند. پاتریک سانگ، مربی کیپچوگ، می­گوید: “استراتژی وی بسیار ساده است. هر جلسه را می­‌توان یک گام رو به جلو قلمداد کرد. بنابراین به تدریج می­‌توان به تمام اهداف دست یافت.”

    اگر روش پیشرفت تدریجی بسیار مناسب و موثر است، چرا بسیاری از افراد به دنبال انجام تمرینات بسیار دشوار هستند. این دسته از افراد با مشکلات متعددی از قبیل خستگی و آسیب مواجه شده و این امر روند تمرینات آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. به عقیده دیکسون، دو دلیل برای این امر وجود دارد: فقدان اعتماد به نفس و عدم آشنایی با فرایند تمرین.

    دیکسون می­‌گوید: “ورزشکاران به اعتماد به نفس نیاز دارند و برخی از آن‌ها در مسیر دستیابی به اعتماد به نفس خود را نابود می‌کنند. برخی از ورزشکاران تمریناتی را انجام می­‌دهند که بازیابی از آن‌ها به چندین روز زمان نیاز داشته و در برخی موارد نیز آسیب­‌های جدی به بدن خود وارد می­‌کنند. اما اگر ورزشکار باور داشته باشد که با پیشرفت‌های تدریجی نیز می­‌تواند به هدف خود دست یابد، در این صورت وی دیگر نیازی به انجام تمرینات بسیار دشوار نخواهد داشت. کافی است به تدریج شدت تمرینات را افزایش داده و در ماه‌ها و سال‌های آتی به تدریج به هدف تناسب‌اندام خود دست یابند.”

    متاسفانه، شبکه‌­های اجتماعی از جمله مواردی هستند که مانع از تلاش مداوم و تدریجی افراد می‌­شوند. به واسطه شبکه‌های اجتماعی، افراد همواره خود را با سایر افراد مقایسه می‌­کنند و این امر منجر به کاهش اعتماد به نفس آن‌ها می‌گردد. نتیجه این امر، ناامیدی، آسیب و خستگی است.

    ما انسان هستیم و بی­‌صبری یکی از ویژگی‌های ذاتی ما به‌شمار می‌­رود. بنابراین، افراد اغلب از مسیر پیشرفت تدریجی منحرف شده و تمرینات دشواری انجام می­‌دهند. گیاهان زمانی رشد می­‌کنند که به طور مداوم به آب و نور خورشید دسترسی داشته باشند. ورزش نیز بدین‌صورت است و فرد باید به طور مداوم بر روی اقدامات مثبت تمرکز داشته باشد. انجام تمرینات دشوار و تحت فشار قرار دادن بدن همانند آبیاری بیش از حد گیاهان می­‌باشد.

    وقتی از مارکوس دلیل این تشبیه را جویا شدم، وی گفت: “تداوم و ثبات­‌قدم قانون من نیست، بلکه قانون طبیعت است.”


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتmedium.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

     N:0504

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    1 دیدگاه در “گام‌های کوچک برای دستیابی به تناسب اندام

    1. نیما احمدی گفت:

      خیلی عالی مرسی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *