۵ نشانه عدم دریافت پروتئین به میزان کافی

 مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۳ دقیقه

 بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (تنها با یک کلیک رای دهید)

Loading...

اگر کمبود جدی پروتئین هم نداشته باشید، ممکن است از میزان کافی آن برخوردار نباشید.

بی‌‌دلیل نیست که پروتئین یکی از پایه‌‌های زندگی نامیده می‌‌شود. این درشت مغذی بخش قابل‌‌توجهی از سلول‌‌های ما را تشکیل داده و آمینواسیدهای ضروری را برای بدن ما فراهم آورده و به تداوم حیات کمک می‌‌کند. اما مشکل این است که برخی از افراد به میزان کافی از این درشت مغذی استفاده نمی‌‌کنند.

کمبود حاد پروتئین در افراد ایالات‌‌متحده بسیار نادر است، اما این مشکل در افراد مبتلابه بی‌‌اشتهایی، سرطان، سوءتغذیه، بیماری کرون و … مشاهده می‌‌شود. شایان‌ذکر است برخی از افرادی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده کرده و یا صرفاً از غذاهای خام استفاده می‌‌کنند نیز ممکن است با کمبود پروتئین مواجه شوند. لسلی بونسی (کارشناس تغذیه) می‌‌گوید: “افراد گیاهخواری که از غذاهای لبنی یا تخم‌‌مرغ استفاده می‌‌کنند، با احتمال کمتری به کمبود پروتئین مواجه شده و این مواد غذایی میزان پروتئین موردنیاز بدن آن‌ها را تأمین می‌‌کند.”

غذاهای گیاهی متعددی در بازار وجود دارند، اما ازنظر محتوای پروتئین، در سطح یکسانی نیستند. برای مثال، شیر را در نظر بگیرید: یک فنجان شیر گاو با چربی ۱% حاوی ۸٫۵ گرم پروتئین است، این در حالی است که یک فنجان شیر نارگیل فقط ۱ گرم پروتئین دارد.

شایان‌ذکر است که بسیاری از پروتئین‌‌های گیاهی پروتئین‌‌های کاملی نیستند و این بدین معناست که حداقل فاقد یکی از نه آمینواسید ضروری هستند که در غذاهای دامی نظیر گوشت، غذاهای دریایی و تخم‌‌مرغ یافت می‌‌شوند. سویا و کوینولا در رده پروتئین‌‌‌‌های کامل قرار دارند، این در حالی است که لوبیا، نخود، غلات و آجیل به گزارش سازمان غذا و دارو پروتئین‌‌های کاملی نیستند.

بونسی می‌‌گوید: “من بر این باور هستم زمانی که افراد سبک زندگی خود را به رژیم غذایی گیاهخواری تغییر می‌‌دهند، باید سعی کنند هیچ‌گونه کمبود غذایی نداشته باشند.”

سازمان کشاورزی ایالات‌‌متحده توصیه می‌‌کند که تمام مردان و زنان باید روزانه ۰٫۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود مصرف کنند، اما بونسی بر این باور است که اگر تمرینات قدرتی انجام داده و یا به‌طور مداوم ورزش می‌‌کنید و یا سعی دارید هم‌زمان با کاهش کالری حجم ماهیچه‌‌‌‌‌‌های خود را حفظ کنید، به پروتئین بیشتری نیاز دارید. (هر کیلوگرم معادل ۲٫۲ پوند است، بنابراین، فردی با وزن ۱۵۰ پوند روزانه به ۵۴ گرم پروتئین نیاز دارد. علاوه بر تأمین میزان پروتئین کافی برای بدن، ضروری است که پروتئین را در مواقع مناسب برای بدن تأمین کنید. بدن ما باید هر چهار الی پنج ساعت یک‌بار پروتئین دریافت کند.

در زیر به علائم عدم دریافت پروتئین کافی اشاره خواهیم کرد:

۱٫ شکستگی استخوان‌‌ها

استخوان‌‌های شما علاوه بر کلسیم به پروتئین کافی نیز نیاز دارند. محققان برترین بنیادهای پوکی‌‌استخوان در پی تحقیقات متعدد بدین نتیجه رسیده‌‌اند که مصرف رژیم غذایی سرشار از پروتئین به محافظت از استخوان‌‌های شما نیز کمک می‌‌کند.

زمانی که ما پروتئین کافی برای تأمین نیازهای اندام‌‌ها و مغز دریافت نمی‌‌کنیم، بدن ما پروتئین موردنیاز خود را از سایر بخش‌‌های بدن ازجمله بافت‌‌های ماهیچه‌‌ای استخوانی دریافت خواهد کرد. بدون بافت‌‌های ماهیچه‌‌ای استخوانی قدرتمند، استخوان‌‌های ما تضعیف‌شده و درنتیجه احتمال شکستگی افزایش می‌‌یابد.

۲٫ شکنندگی مو و ناخن‌‌ها

ازآنجایی‌که مو و ناخن‌‌های از پروتئین ساخته‌شده‌اند، فقدان پروتئین منجر به نرمی ناخن‌‌ها و شکسته شدن آن‌ها می‌‌گردد. بونسی می‌‌گوید: “فقدان پروتئین باعث می‌‌شود که موها براقی خود را ازدست‌داده و باریک‌‌تر شوند. فقدان پروتئین ریزش مو را نیز تشدید می‌‌کند.”

به گزارش آکادمی درماتولوژی آمریکا، بعد از چند ماه عدم دریافت پروتئین کافی، شما ممکن است با ریزش مو مواجه شوید، زیرا بدن به‌منظور حفظ ذخایر پروتئین خود، رشد مو را متوقف می‌‌کند.

۳٫ کاهش وزن از طریق کاهش حجم ماهیچه‌‌ها

عددی که ترازو نشان می‌‌دهد در حال کاهش است، اما این نشانه خوبی نیست. بونسی می‌‌گوید: “زمانی که افراد پروتئین کافی دریافت نکنند، بدن به‌منظور تأمین پروتئین موردنیاز خود، ماهیچه‌‌ها را تجزیه خواهد کرد. با کاهش حجم ماهیچه‌‌ها، حجم چربی بدن بیشتر از ماهیچه بوده و درنتیجه ترکیب بدنی فرد به‌طور نامطلوبی تغییر می‌‌کند.”

۴٫ احساس ضعف

بونسی بر این باور است کاهش مصرف پروتئین ممکن است تأثیر لحظه‌‌ای نداشته باشد، اما در درازمدت، افرادی که پروتئین کافی دریافت نمی‌‌کنند زودتر از سایرین خسته شده و همواره بی‌‌حوصله خواهند بود. اگرچه کاهش حجم ماهیچه نیز منجر به خستگی می‌‌شود، اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که پروتئین بخشی از هموگلوبین است که در سلول‌‌های قرمز خونی ما وجود داشته و اکسیژن را در بدن پخش می‌‌کند. فقدان اکسیژن نیز می‌‌تواند منجر به ضعف یا تنگی نفس شود.

۵٫ سرماخوردگی

بونسی می‌‌گوید: “پروتئین یکی از واحدهای سازنده پادتن‌‌ها است که توسط دستگاه ایمنی بدن تولیدشده و به مقابله با باکتری‌‌ها و ویروس‌‌ها کمک می‌‌کنند. اگر پروتئین کافی دریافت نکنید، دستگاه ایمنی بدن شما تضعیف‌شده و درنتیجه با تناوب بیشتری در مقایسه با افراد عادی به بیماری مبتلا خواهید شد.”


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت health.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *