پروهورمون, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

اسدیسترون – بتا اسدیسترون چیست؟

  • اسدیسترون که با نام بتا اسدیسترون یا 20- هیدروکسی اسدیسترون نیز نامیده می‌شود عصاره گیاه یا استرول گیاه می‌باشد و در برخی مواقع با نام اسدیستروئید نیز خوانده می‌شود، از راپنتیکام کارتامویدس استخراج شده است.

    این ماده در گیاهانی نظیر راپنتیکام/لوزی و سیانوتیس موجود می‌باشد. بیش از 150 اسدیستروئید در گیاهان و حشرات شناخته شده‌اند. تاریخچه اسدیسترون به روسیه باز می‌گردد.

    روس‌ها این ماده را قبل از مسابقه به ورزشکاران می‌دادند تا عملکرد آن‌ها به دلیل استروئید های آنابولیک افزایش یابد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که اسدیسترون یک عامل آنابولیک بسیار قوی می ‌باشد که می‌تواند سنتز پروتئین را افزایش داده و در نتیجه نگهداری نیتروژن و در پی آن حجم ماهیچه را افزایش دهد. این مکمل گروهی از مکمل‌های کوچک با چندین گزینه می‌باشد.

    زمانی که این محصول برای اولین بار عرضه شد، به عنوان یکی از برترین محصولات شناخته می‌شد اما هیچ وقت از محبوبیت خاصی بهره‌مند نشد و با وجود اینکه امروزه نیز در بازار موجود می‌باشد به دلیل عدم محبوبیت از قیمت بالایی برخوردار نیست. با این حال، هر نوع محصول که منجر به سنتز پروتئین گردد ضروری می‌باشد زیرا سنتز پروتئین همواره برای رشد ماهیچه ضروری می‌باشد.

    مزایا و شواهد اسدیسترون – بتا اسدیسترون:

    • افزایش سنتز پروتئین
    • افزایش نگهداری نیتروژن
    • کمک به کاهش چربی
    • کمک به کاهش کلسترول 

     نقش و مزایای بتا اسدیسترون یا 20- هیدروکسی اسدیسترون در بدنسازی

    از آن‌جایی که دو مزیت اولیه این محصول مربوط به رشد ماهیچه می‌باشند، اسدیسترون می‌تواند دارای خاصیت افزایش حجم ماهیچه باشد. سنتز پروتئین و نیتروژن چیست و چرا برای رشد ماهیچه ضروری می‌باشند؟ سنتز پروتئین به روشی اشاره دارد که طی آن ماهیچه ساخته می‌شود. نیتروژن یکی از بخش‌های پروتئین می‌باشد و به تعادل پروتئین در بدن کمک می‌کند که این تعادل را تعادل مثبت یا منفی می‌نامند که در صورت بیشتر بودن نیتروژن، رشد ماهیچه تضمین می‌گردد اما در صورت کمبود آن شرایط کاتابولیکی ایجاد می‌شود که منجر به کاهش بافت ماهیچه‌ای می‌گردد.

    بنابراین اگر بتوانیم سنتز پروتئین را بهبود بخشیم می‌توانیم رشد ماهیچه را نیز افزایش دهیم و اگر بتوانیم نگهداری نیتروژن را بالا ببریم می‌توانیم شرایط را برای رشد ماهیچه فراهم سازیم.

    بیایید به بررسی برخی از تحقیقات که در این زمینه انجام گرفته‌اند بپردازیم:

    تحقیقات اولیه توسط محققان روسی، سیروی و کورموکو[1] (1976) به این نتیجه رسیدند که اسدیسترون دارای فعالیت آنابولیک بوده و سنتز پروتئین را افزایش می‌دهد. مطالعات حیوانات بر روی موش و بلدرچین ژاپنی نشانگر تاثیرات آنابولیک می‌باشد. اسدیسترون همچنین در انسان نیز دارای خاصیت آنابولیک می‌باشد.

    یک تحقیقات روسی نیز فعالیت‌های ایجاد ماهیچه متاندروستنولون که یک آنابولیک استروئیدی می‌باشد را با اسدیسترون  مقایسه کرد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که اسدیسترون دارای فعالیت آنابولیک بیشتری بر روی پروتئین‌های قابل انقباض می‌باشد.

    در همان سال، گروه دیگری از محققان روسی به اثرات ترکیبی اسدیسترون و رژیم غذایی با پروتئین زیاد پرداختند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که زمانی که ورزشکاران غذاهای سرشار از پروتئین را با اسدیسترون ترکیب می‌کنند، حجم ماهیچه 6 الی 7 درصد افزایش یافته و چربی بدن تا 10% کاهش می‌یابد.

    محققان همچنین بدین نتیجه رسیدند که اسدیسترون می‌تواند میزان گلوکز خون را بدون تغییر در میزان انسولین کاهش دهد. در مطالعه‌ای اخیر، اسدیسترون میزان قند خون را در زمانی که میزان آن طبیعی (5.5mmol/l) یا متعادل (11.1-16.7mmol/l) باشد افزایش می‌دهد اما در صورتی که میزان قندخون بالا باشد (22.2mmol/l) تاثیری بر آن ندارد. بنابراین، می‌توان از آن برای درمان دیابت نوع دوم و همچنین کاهش وزن استفاده کرد. اسدیسترون می‌تواند دارای ویژگی‌های ضد تومور باشد و همچنین به عنوان اداپتوژن و آنتی اکسیدان نیز عمل کند.

    با وجود اینکه مطالعات مستقیمی بر روی انسان‌ها انجام نگرفته است اما نتایج فوق به برای انسان نیز محتمل هستند.

    زمان و میزان مصرف مکمل‌های اسدیسترون:

    اسدیسترون به عنوان یک محصول مستقل عرضه می‌شود اما در محصولات فرمولی دیگری نظیر پروهورمون ها نیز مشاهده می‌شود. این محصول همچنین در محصولاتی که برای کاهش وزن بانوان طراحی شده‌اند نیز یافت می‌شود.

    این محصول به صورت کپسول و قرص عرضه شده و تاکنون نمونه پودری آن را ندیده‌ام. در صورت استفاده از این محصول باید از رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیز در کنار آن استفاده کنید و همچنین توصیه می‌شود آن را یک الی دو بار در روز به همراه وعده غذایی پروتئین‌دار مصرف نمایید.

    میزان پیشنهادی برای مصرف 300 میلی‌گرم می‌باشد. دستورالعمل برخی از نمونه‌های این محصول ممکن است با توضیحات ارائه شده تفاوت داشته باشند و میزان مصرف نیز ممکن است متغیر باشد اما 300 میلی‌گرم مقداری بهینه می‌باشد. طبق معمول، قبل از خرید و مصرف از مطالعه برچسب اطمینان حاصل نمایید.


    تالیف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

     


    [1] Syroy and Kumukov

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *