پروهورمون, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

تقویت کننده تستوسترون چیست؟

  • تقویت کننده هورمون رشد چیست؟

    تقویت کننده‌های تستوسترون محصولات سالم و طبیعی هستند که تولید طبیعی تستوسترون را در بدن افزایش می‌دهند. تستوسترون چیست و چرا مهم می‌باشد؟ تستوسترون یکی از هورمون‌های آنابولیک بدن (همچنین GH، انسولین و IGF-1) می‌‌باشد. عبارت آنابولیک به معنای فرایندی است که منجر به افزایش متابولیسم سازنده می‌گردد. این موضوع امری طبیعی در بدن است و نباید در ارتباط با استروئیدها به کار برده شود.

    به عنوان یک هورمون آنابولیک که توسط بدن تولید می‌شود، تستوسترون توسط بسیاری از افراد به عنوان یکی از محصولات برای افزایش حجم ماهیچه‌ای به‌کار برده می‌شود. با این حال، من آن را یکی از هورمون‌های مهم می‌دانم که می‌توان آن را در کنار محصولات دیگر استفاده کرد.

    به منظور درک بهتر برخی مسائل، بیایید به طور دقیق به این هورمون‌ها بپردازیم:

    آن‌ها پیام رسان‌های شیمیایی هستند که در یک بافت آزاد شده و توسط جریان خون به منظور تغییر فعالیت‌های سلول‌های دیگر در بافت‌های دیگر منتقل می‌شوند. هر هورمون سلول‌های خاصی را مورد هدف قرار می‌دهد که گیرنده‌های خاصی را برای دریافت آن پیام هورمونی دارند. همچنین هورمون‌ها عملیات سلول‌های هدف را با تغییر آنزیم‌های مهم و پروتئین‌های ساختاری تغییر می‌دهند.

    هورمون‌‌ها را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

    1. مشتقات آمینواسید: این گروه از هورمون‌ها از آمینواسید تیروزین و تریپتوفان سنتز می‌شوند.
    2. هورمون‌های پپتیدی: این رده شامل هورمون‌هایی هستند که مورد علاقه بدنسازان می‌باشند که می‌توان از این میان به GH و انسولین اشاره کرد.
    3. هورمون‌های استروئیدی: این رده شامل هورمون تستوسترون می‌باشد. آن‌ها شبیه کلسترول بوده و توسط دستگاه‌های تناسلی مردانه و زنانه تولید می‌شوند.

    شایان ذکر است که هورمون‌ها در ابتدا باید به گیرنده خود متصل شوند تا بتوانند تاثیری بر روی سلول هدف داشته باشند. هر سلول دارای گیرنده‌هایی است که به چندین نوع هورمون واکنش می‌دهند.

    بیایید هورمون تستوسترون را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم:

    تستوسترون بخشی از یک گروه هورمونی است که گونادوتروفین نامیده شده و فعالیت‌های غدد تناسلی را تنظیم می‌کنند: تخمدان‌ها در زنان و بیضه‌ها در مردان.

     دو نوع گنادوتروپین وجود دارد هورمون محرک فولیکولی و هورمون جسم زرد که لوتروپین نیز نامیده می‌شود. این هورمونی است که هورمون‌های جنسی را در مردان که آندروژن نامیده شده و تستوسترون نیز مهمترین آن‌ها می‌باشد را تحریک می‌کند. این هورمون در رده هورمون‌های استروئیدی قرار می‌گیرد و از کلسترول ساخته شده است.

    اگرچه تستوسترون به دلیل تنظیم مشخصات جنسی مردانه به عنوان یک هورمون جنسی شناخته می‌شود اما نقش‌های دیگری نیز در بدنسازی دارند:

    این محصول سنتز پروتئین و تعادل نیتروژن را افزایش داده و منجر به افزایش حجم ماهیچه می‌گردد. از آنجایی که استروئیدها نسخه سنتز شده این هورمون هستند، میزانی که توسط این داروها ارائه می‌شود بسیار بالا هستند. تغییر در هورمون‌های طبیعی بدن نمی‌تواند به این میزان برسد اما می‌تواند منجر به نتایج بسیار خوبی گردد.

    یکی از روش‌ها برای افزایش میزان تستوسترون در بدن تمرکز بر روی ورزش‌هایی نظیر پرس ایستاده و پرس سینه می‌باشد. GH نیز نقش مهمی را می‌تواند با توقف تولید لاکتیک اسید فراهم آورد. از نظر مواد غذایی، شما نباید چربی بدن خون را به میزان پایین‌تر از سطح استاندارد برسانید زیرا تستوسترون نیز از کلسترول ساخته می‌شود. از چربی‌های سالم استفاده کنید اما بیش از 20% چربی استفاده ننمایید. علاوه بر این، شما ممکن است برخی پودرهای پروتئینی را مشاهده کنید که دارای میزان بالایی از کلسترول می‌باشند. انسولین در رژیم غذایی کنترل شده است و جذب آمینواسید و سنتز پروتئین را افزایش می‌دهند اما در صورتی که در طول روز بیش از حد آزاد شود منجر به افزایش ذخایر چربی می‌گردند. موضوع اصلی در اینجا ارتباط با سنتز پروتئین می‌باشد که به عنوان روش تولید ماهیچه‌ها در نظر گرفته می‌شود. این امر قلب تپنده رشد ماهیچه می‌باشد.

    بنابراین، اگر شما یک بدنساز طبیعی هستید و سعی در افزایش حجم ماهیچه‌ای دارید متوجه می‌شوید که این امر کار بسیار دشواری می‌باشد. شما باید تمام تکه‌های پازل را برای دستیابی به موفقیت در جای خود قرار دهید بنابراین باید بدانید که چگونه می‌توانید از تولید طبیعی تستوسترون نهایت بهره را ببرید. مکمل‌هایی که تستوسترون را افزایش می‌دهند می‌توانند به این فرایند کمک کنند و استفاده از آن‌ها نیز عوارض جانبی به دنبال ندارد.

    بیایید به بررسی مواد سازنده این محصولات بپردازیم:

    • تریبولوس: تریبولوس ترستریس یک گیاه تاک است که در آب و هوای معتدل و استوایی نظیر ایالات متحده، مکزیک، اروپای شرقی، هند و چین یافت می‌شود. تریبولوس منجر به افزایش میزان تستوسترون از طریق غذه هیپوفیز قدامی می‌گردد. این تحریک منجر به افزایش تولید و ترشح هورمون LH می‌گردد که می‌تواند منجر به افزایش تستوسترون شود.

    تریبولوس حاوی ساپونین‌های استروئیدی، آلکالوئیدها و فلاونوئیدها می‌باشد اما باور بر این است که محتوای پروتودیوسکینز تریبولوس است که وظیفه افزایش میزان تستوسترون را بر عهده دارد. استفاده از آن برای این منظور در یک بررسی بلغارستانی در دهه 1970 باز می‌گردد که تاثیر تستوسترون‌های آزاد و هورمون LH را در مردان افزایش می‌دهد. به عنوان یک مکمل، استفاده از آن می‌تواند به دهه 70 بازگردد اما در سال‌های اخیر استفاده از آن بسیار گسترش یافته است.

    • :ZMA یک فرمول آنابولیک معدنی می‌باشد. این محصول حاوی روی مونو متیونین آسپارتات، منیزیم آسپارتات و ویتامین ب 6 بوده و محصولی طبیعی برای افزایش میزان هورمون‌های آنابولیک و قدرت ماهیچه در وزنه‌برداران و ورزشکاران می‌باشد. نسبت مواد سازنده آن معمولا 20-30 میلی‌گرم روی، 400-500 میلی‌گرم منیزیم و 10 میلی‌گرم ب6 می‌باشد.
    • لانگ جک: یک گیاه تند بوده که از گیاه یوریکوما که در مالزی و آسیا رشد می‌کند برگرفته می‌شود. عصاره یوریکوما لانگی فولیا جک از ریشه‌های این گیاه برگرفته می‌شود. لانگی جک منجر به تحرک تولید تستوسترون و کاهش میزان تستوسترون منفعل در بدن می‌گردد. این گیاه این امر را از طریق هورمون LH انجام می‌دهد.

    مواد دیگری نیز در افزایش میزان تستوسترون نقش دارد اما سه ماده فوق موثرترین مواد و مواد اولیه موجود در بسیاری از محصولات تستوسترون می‌باشند.

    مزایای مکمل‌های تقویت کننده تستوسترون:

    • افزایش تولید طبیعی تستوسترون در بدن

    این مکملی است که به بر روی هورمون تستوسترون تاثیر دارد. این محصولات میزان تستوسترون را به طور طبیعی افزایش می‌دهند بنابراین فاقد عوارض جانبی می‌باشند. استفاده از این مکمل‌ها در برنامه ورزشی خود می‌تواند به نتایج شما تاثیر شایانی داشته باشد زیرا بدون آن‌ها نمی‌توانید به نتایج دلخواه دست یابید.

    در بدن انسان، تستوسترون در دو حالت به وجود می آید ـ محدود و آزاد.

    نود و هشت درصد تستوسترون طبیعی تستوسترون طبیعی محدود به پلاسما می‌باشد و گلوبولین هورمون جنسی نامیده می‌شود. دو درصد باقی مانده تستوسترون آزاد می‌باشد که می‌تواند به راحتی در خون جریان داشته و به گیرنده‌های آندروژن در نقاط مختلف بدن متصل شود. تستوسترون به طور مستقیم با استفاده از اتصال گیرنده‌ها به سطح سلولهای ماهیچه‌ای و گسترش پیام‌های بیوشیمی در ماهیچه‌ها منجر به رشد ماهیچه‌ها می‌شوند. با افزایش سنتز پروتئین، تستوسترون به‌طور مستقیم به افزایش حجم ماهیچه‌ای منجر می‌گردد. با افزایش آزادسازی عوامل رشد دیگر نظیر هورمون رشد، تستوسترون نیز منجر به افزایش سنتز پروتئین می‌گردد. نتیجه این امر افزایش حجم ماهیچه، قدرت و بازیابی می‌باشد. بنابراین به این نتیجه می رسیم که تغییرات هورمونی می‌توانند منجر به بهترین نتایج گردند و در مورد تستوسترون نیز استفاده از یک تقویت کننده مناسب می‌تواند نتایج را تقویت کند.

    میزان و زمان مصرف مکمل‌های تستوسترون:

    محصولات تستوسترون به صورت کپسول، قرص و قرص‌های جویدنی ارائه می‌شوند. این محصول به تنهایی نیز موجود بوده و بخشی از محصولات دیگر به شمار نمی‌رود. بسیاری از محصولات نیز مواد مرتبط با تستوسترون را ترکیب می‌کنند و برخی حتی از آزادکننده‌های GH برای دستیابی به بهترین نتایج بهره می‌گیرند. شایان ذکر است که این محصولات کاملا ایمن بوده و می‌توانند بسیار سودمند باشند و دارای قدرت زیادی نیستند که همانند استفاده از استروئیدها منجر به عوارض جانبی گردند.

    در مورد زمانبندی مصرف نیز، تمام محصولات دارای توصیه مربوط به خود می‌باشند اما من دو الی سه کپسول و سه بار در روز را پیشنهاد می‌کنم و می‌توان آن را یک ساعت قبل از تمرین نیز استفاده کرد. میزان مصرف باید با توجه به دستورالعمل محصول مطابقت داشته باشد اما اغلب محصولات روزانه 6 الی 9 محصول در روز را پیشنهاد می‌کنند. طبق معمول مطالعه برچسب محصول ضروری می‌باشد.


    تالیف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *