راهنمای جامع تناسب‌اندام

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۹ دقیقه

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (1 رای)

Loading...

من یک ایدئالیست هستم، فردی هستم که باور دارد دولت از مردم و برای مردم تشکیل‌شده است. من بر این باور هستم که انسان‌ها به‌طور ذاتی خوب هستند و به‌واسطه انسان بودن خود، وظیفه‌ای نسبت به جهان، نسبت به یکدیگر و مهم‌تر از همه نسبت به خوددارند.

بدن انسان دستگاهی بی‌همتا و فوق‌العاده است و ساختاری خارق‌العاده دارد. افرادی که به تناسخ اعتقاددارند (که مورد تائید ما نیست) اغلب می‌گویند که انسان آخرین فرم فیزیکی است که روح قبل از آزادی از چرخه مرگ و زندگی در آن زندگی می‌کند. به نظر من، این امر نشانگر خوش‌شانسی ما هست، بنابراین وظیفه‌داریم که این فرم را به بهترین فرم ممکن تبدیل کنیم.

اما فرم انسان بهینه‌سازی شده چگونه است؟ فرم انسان باید سلامت‌ترین فرم ممکن باشد و درنهایت باید بتواند سازگارترین باشد. به نظرتان وقت آن نرسیده است که اقدامی در مورد اندام و وضعیت سلامت عمومی خود انجام دهیم؟

من همواره در طول زندگی‌ام به این موارد توجه کرده‌ام. بارها با شکست مواجه شده و مجدداً مسیر را ادامه داده‌ام. در زیر به تجاربی که در این مدت کسب کرده‌ام، اشاره خواهم کرد:

  1. تمرین و فرهنگ باشگاه

هیچ روشی برای دور زدن آن وجود ندارد. شما باید کالری بسوزانید. صرف‌نظر از اینکه شما تمریناتی نظیر دو، یوگا، شنا، زومبا یا هر ورزش دیگری که انجام می‌دهید، تمام این موارد به نفع شما هستند. شما همچنین می‌توانید روش سنتی را انتخاب کرده و در نزدیک‌ترین باشگاه عضو شوید. اغلب صرف هزینه نیز می‌تواند انگیزه‌ای برای انجام یک اقدام باشد. اما چیزی که خوب نیست این است که باور داشته باشید این روش، تنها روش سلامتی و دستیابی به تناسب‌اندام است. من نیز زمانی این باور اشتباه را داشتم.

من از سن ۱۶ سالگی به باشگاه می‌روم. من چاق بودم و در طول زندگی‌ام همواره با مشکل چاقی مواجه بودم و باور داشتم که باشگاه تنها روش دستیابی به تناسب‌اندام است. در این مدت همواره با باشگاه در ارتباط بوده‌ام و باشگاه را یک مکان داوطلبانه مدرن می‌دانم. در هند، مربیان خصوصی بسیار ارزان‌تر از سایر کشورها هستند و برخی از این مربیان خصوصی نیز با افراد کارکرده و به هیچ نتیجه‌ای نیز نمی‌رسند. این بدین دلیل است که هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین آگاهی و تمرکز شود. برخی افراد با مربی‌هایی تمرین می‌کنند که نقش مربی فقط شمارش تعداد تکرارها است و افراد اسکوات‌ها را پی‌درپی و بافرم نادرست انجام می‌دهند. من خودم را یکی از متناسب‌ترین افراد قلمداد می‌کنم و باید این موضوع را نیز متذکر شوم که بسیاری از تمرینات من در خارج از باشگاه هستند و فقط برخی اوقات برای تنوع به باشگاه مراجعه می‌کنم.

من هر دو هفته یک‌بار به باشگاه مراجعه می‌کنم و برای انجام تمام تمرینات از وزن بدنم استفاده می‌کنم.

بروس لی را به خاطر دارید؟ افراد بدون باشگاه نیز می‌توانند به تناسب‌اندام برسند. وجود DVD های آموزش تمرین بدون استفاده از ابزارها نیز نشانگر این موضوع می‌باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیرگذاری این تمرینات را انکار کند. تمام مراکز ورزشی بدون این ابزارها ناقص به شمار می‌روند. تا زمانی که در زندگی خود یک شنا سوئدی انجام نداده‌اید، نمی‌توانید پرس سینه روی نیمکت انجام دهید. ابزارهای موجود در باشگاه به‌منظور افزایش استقامت بعد از یادگیری نحوه تعادل و کنترل وزن بدن ایجادشده‌اند. من افرادی را دیده‌ام که بازوهای بسیار بزرگی دارند، اما نمی‌توانند خود را بر روی میله بارفیکس بالا بکشند.

این موضوع من را به موضوع بعدی سوق می‌دهد.

  1. متناسب به نظر رسیدن با متناسب بودن تفاوت دارد.

بسیاری از مدل‌ها و برنامه‌های تمرین به‌منظور زیباتر دیده شدن شما ایجادشده‌اند. تعریف زیبایی نیز موضوعی متغیر است. برای مردان، زیبایی به معنای شانه‌های عریض، ماهیچه‌های سینه بزرگ، ماهیچه‌های شکمی برجسته، کمر باریک و پاهای قوی است.

موضوعی که باید توجه داشته باشید این است که تمام تصاویری که در مجلات تناسب‌اندام یا بر روی مکمل‌های بدنسازی مشاهده می‌کنید، غیرواقعی هستند. منظور من این نیست که تمام آن‌ها با فتوشاپ ساخته‌شده‌اند، اما شما نمی‌توانید بدانید که آیا این فرد با مصرف کربوهیدرات بیش‌ازحد به این اندام دست‌یافته است و یا چند روز نمک استفاده نکرده است. در بیشتر موارد، شما نمی‌توانید بعد از ۱۲ ساعت فردی که عکس وی را مشاهده کرده بودید، بشناسید.

به‌هرحال، داشتن تناسب‌اندام فقط یک تعریف ندارد. افرادی که پرش انجام می‌دهند، ماهیچه‌های بزرگی دارند، اما نمی‌توانند فواصل طولانی را نظیر دوندگان ماراتون بدوند. دوندگان ماراتون ساختار بدنی لاغر دارند، اما نمی‌توانند به‌سرعت دوندگان دوومیدانی بدوند. زمانی که در مورد تناسب‌اندام فکر می‌کنید، بدون شک به ماهیچه و عدم وجود ماهیچه فکر می‌کنید، اما تناسب‌اندام تعریفی گسترده دارد.

استقامت، قدرت، قدرت لحظه‌ای و … ازجمله موارد ضروری برای تمام ورزشکاران هستند، اما دوندگان به قدرت لحظه‌ای بیشتری در مقایسه با کوهنوردان نیاز دارند. افرادی که در رقابت‌های حرفه‌ای شرکت نمی‌کنند، باید اندکی از تمام موارد داشته باشند. شما نمی‌خواهید سریع‌ترین دونده جهان باشید، اما می‌خواهید با خیال راحت در یک عصر مطلوب پیاده‌روی کنید.

جلسات تمرین خود را تنظیم کنید. برخی اوقات شما به تمرینات شدید و در برخی دیگر به تمرینات طولانی نیاز دارید. اما همواره با آگاهی تمرین کنید. این امر منجر به پیشرفت‌های معنادار می‌گردد.

  1. غذا و رژیم غذایی

شما چیزی هستید که می‌خورید. اما من برخی اوقات به اینکه شما فردی با رژیم کتوژنی، بدون چربی‌های ترانس، بدون کربوهیدرات و … هستید، شک می‌کنم.

ضروری است که به حس سیری دست‌یابید.

بدن شما کمال را درک نمی‌کند، این بدین معناست که بدن شما به‌خوبی با آن‌ها مقابله نمی‌کند. اگر قصد دارید به‌منظور زیباتر دیده شدن در کنار دریا وزن خود را کاهش دهید و یا عضلات شکمی شما برای عکس‌های اینستاگرامی مناسب نیستند، شما باید تغییراتی را در میزان کربوهیدرات و آب دریافتی ایجاد کنید. اگر بدن متوسطی دارید، از تمام رژیم‌های غذایی که فاقد برخی موارد هستند، دوری‌کنید (منظور من در اینجا رژیم‌های بدون گلوتن نیست. من اطلاعی در مورد این رژیم‌ها ندارم، زیرا هرگز از آن‌ها استفاده نکرده‌ام.)

موضوع اصلی این است. شما ممکن است رژیم غذایی فوق‌العاده‌ای داشته و زندگی بسیار خوبی را در پیش بگیرید، اما این را به خاطر داشته باشید که شما این اقدام را در یک دنیای ناقص انجام می‌دهید. شما نمی‌توانید به دلیل اینکه سوپرمارکت شما روغن دانه چیا ندارد، گرسنه بمانید. برخی اوقات شما به مسافرت یا رستوران می‌روید و در این مواقع نمی‌توانید غذاهای رژیمی خود را همواره به همراه داشته باشید. شما باید برخی اوقات تقلب کرده و از غذاهایی به‌غیراز غذاهای رژیمی خود استفاده کنید. این امر هیچ مشکلی در روند رژیم غذایی شما ایجاد نمی‌کند. اگر شما میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی خود را به صفر رسانده و در یک مهمانی کیک مافین بخورید، می‌خواهید خودتان را بکشید. این رژیم غذایی به‌هیچ‌عنوان به نفع شما نیست.

من به مدت چند ماه رژیم غذایی بدون کربوهیدرات را دنبال کردم. بسیار زودرنج شده بودم و پوست و موهای من نیز تضعیف‌شده بودند. من نمی‌توانستم بر روی کارهایم تمرکز کنم. این نوع رژیم غذایی به‌هیچ‌عنوان مناسب نمی‌باشد. در روزهایی که غذاهایی به‌غیراز غذاهای موجود در رژیم غذایی استفاده می‌کردم، احساس بسیار بدی داشتم.

امروزه نیز میزان چربی‌های بدنم را به صفر رسانده‌ام، اما این اقدام را با استفاده از رژیم غذایی متعادل و سالم انجام داده‌ام. تفاوت این است که من می‌توانم این روش را به‌آسانی ادامه دهم.

به شمارش کالری یا اندازه‌گیری غذاهای مصرفی اتکا نکنید. زیرا بدن شما به این طریق عمل نمی‌کند.

هرروز شما با روز قبل و بعد تفاوت دارد. بدن شما در حال تغییر است. سعی کنید فقط از غذاهای سالم استفاده کرده و زمان‌بندی مناسبی برای وعده‌های غذایی خود داشته باشید. شما طلا هستید. استفاده مداوم از وعده‌های غذایی تقلبی منجر به آسیب به رژیم غذایی و بدن می‌گردد.

مقالات متعددی وجود دارند که یک غذا را به‌عنوان غذای جادویی معرفی کرده و بر این باورند که این غذا دارای مزایای مخفی است. اما واقعیت این است که تمام غذاهای طبیعی به‌نوعی مفید هستند، اما برخی اوقات شما به دنبال تأثیرات موجود در یک ماده غذایی نیستند. بنابراین، نمی‌توان برخی غذاها را به‌طور مطلق در رده خوب یا بد طبقه‌بندی نمود. غذاها نیز تأثیرات متفاوتی بر روی افراد مختلف دارند.

این مورد من را به موضوع دیگری سوق می‌دهد.

  1. مکمل‌ها

من بهترین مورد را به آخر موکول کرده‌ام. صنعت تولید مکمل‌های ورزشی یک صنعت چند میلیارد دلاری است که در حال رشد بوده و برخی افراد نیز فریب‌خورده و به‌منظور داشتن اندامی بهتر از مکمل‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

شما نیز می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید، اما باید در ابتدا آن‌ها را به‌طور کامل بشناسید.

اول‌ازهمه، بسیاری از مکمل‌هایی که افراد امروزه خریداری می‌کنند، در ایالات‌متحده ساخته می‌شوند. ازآنجایی‌که هیچ مقرراتی برای تولید مکمل‌های رژیمی در این کشور وجود ندارد، یک شرکت می‌تواند خاک‌اره را به‌عنوان مکمل پروتئینی به شما عرضه کند. تا زمانی که یک مکمل منجر به بیماری افراد نشود، دولت اقدامی مبنی بر بررسی آن نخواهد کرد. بنابراین، شرکت می‌تواند محصول را به‌راحتی عرضه نموده و برچسب دلخواهی بر روی بسته‌بندی آن درج کند.

این امر کاملاً قانونی است.

بنابراین، هرگز به اطلاعات درج‌شده بر روی بسته‌بندی محصول اطمینان نکنید.

شما باید همواره به تمام مکمل‌هایی که خریداری می‌کنید، تردید داشته باشید. حتی اگر مکمل شما حاوی تمام محتوای مندرج بر روی بسته‌بندی باشد نیز هیچ تضمینی مبنی بر تأثیر آن وجود نخواهد داشت.

همواره تحقیقات بر روی مواد غذایی به نتایج جالبی دست‌یافته و بیان می‌کنند که استفاده از برخی مواد منجر به افزایش متابولیسم شما گردیده و یا حجم ماهیچه‌های شما را افزایش می‌دهد. شرکت‌های تولیدکننده مکمل نیز از این موارد استقبال کرده و محصولات جدید خود را عرضه کرده و توجه افراد را به خود جلب می‌کنند. اکثر مکمل‌های عرضه‌شده مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و درنتیجه میزان دوز مؤثر آن‌ها تعیین نشده است. بنابراین، شما بعد از مصرف آن‌ها با درد عضله مواجه می‌شوید.

تولیدکنندگان مکمل همواره تحت‌فشار تولید محصولات جدیدتر هستند. آن‌ها این اقدام را به‌منظور جلب‌توجه افراد انجام می‌دهند. زیرا درصورتی‌که یک فرد مکملی را استفاده کرده و به نتیجه‌ای دست نیابد، استفاده از آن را برای همیشه کنار خواهد گذاشت، اما درصورتی‌که وی همواره محصولات جدیدتری را مشاهده کند، تمایل وی به خرید و استفاده از محصولات جدید افزایش خواهد یافت. این شرکت‌ها بر پایه افزایش امیدواری و خوش‌بینی افراد فعالیت می‌کنند.

احتمال اینکه یک مکمل طبق مندرجات عمل کند بسیار کم است.

رژیم غذایی انسان بسیار سریع‌تر از دستگاه‌های گوارشی رشد کرده است و توانایی ما به جذب مواد مغذی از غذاهای فراوری‌شده کمتر از جذب مواد مغذی از غذاهای طبیعی و کامل است. این مفهوم بانام فراوانی زیستی خوانده می‌شود. شما تصور دارید که با نوشیدن شیک پروتئین بعد از تمرین، شما ۲۳ یا ۲۵ گرم پروتئین برای بدن خود فراهم می‌آورید، اما باید توجه داشته باشید که بدن شما قادر به جذب این میزان نیست. شرکت‌های تولیدکننده مکمل نیز باید چندین مورد نظیر طعم، ماندگاری و … را در حین تولید در نظر بگیرند. مصرف این دسته از مکمل‌ها ممکن است مفید باشد، اما منجر به فشار به کبد و کلیه‌ها شما می‌شود.

هیچ‌چیزی نمی‌تواند جایگزین دریافت مواد مغذی از غذاها باشد. بسیاری از افراد همواره روشی که عموم مردم دنبال می‌کنند را در پیش‌گرفته و درنتیجه همواره بعد از تمرین از نوشیدنی‌های پروتئینی استفاده می‌کنند. من به‌طور کامل با این مکمل‌ها مخالف نیستم، اما آن‌ها باید با دقت مصرف شوند. به دلیل زندگی پرمشغله، ما همواره نمی‌توانیم به غذاهای سالم و مناسب دسترسی داشته باشیم، بنابراین، برخی مواقع می‌توان با استفاده از مکمل‌های مناسب، کمبودهای بدن را جبران نمود، اما باید توجه داشت که آن‌ها نباید جایگزین رژیم غذایی سالم شوند.

هرگز به افرادی که میزان دقیق پروتئین موردنیاز شما در طول روز را تعیین می‌کنند، اعتماد نکنید. زیرا همه افراد ساختار بدنی متفاوتی دارند. اگر به دنبال هدفی خاص هستید، خون و ادرار خود را آزمایش کنید تا از میزان جذب پروتئین توسط ماهیچه‌ها و میزان پروتئین سرگردان در گردش خون به صورت نیتروژن و اوره اطمینان حاصل نمایید. رژیم غذایی خود را بسته به هدف موردنظر تنظیم کنید. تأثیرات رژیم‌های غذایی بر روی بدن خود را ارزیابی کنید. آینه تنها مرجع ارزیابی پیشرفت نیست.

شما نمی‌توانید توصیه‌های تناسب‌اندام خوبی از افراد دریافت کنید، زیرا برخی افراد به آنچه توصیه می‌کنند، باور ندارند. افراد باید درزمینهٔ علوم زیستی تخصص داشته باشند تا بتوانند درزمینهٔ تناسب‌اندام و نیازهای بدن اظهارنظر نمایند. متأسفانه، افرادی که تناسب‌اندام خوبی دارند، بر این باور هستند که می‌توانند به سایر افراد نیز روش دستیابی به تناسب‌اندام را آموزش دهند. این دقیقاً مشابه این است که شما از فردی که از تیفوئید رهایی یافته است، روش مقابله با درد مزمن شکم را جویا شوید.

بسیاری از تصمیمات افراد مبنی بر تناسب‌اندام ناشی از ساختار روانی ما می‌باشد. تصوری که افراد از بدن خوددارند ناشی از تصوری است که رسانه‌ها، تبلیغات و صنعت مد ایجاد کرده‌اند.

چیزی که ما به‌عنوان تناسب‌اندام قلمداد می‌کنیم، هیچ ارتباطی با سلامتی ندارد. ما قصد داریم میزان چربی را کاهش داده و حجم ماهیچه‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم اندام زیباتری داشته باشیم.

نتیجه نهایی این است: شما با این بدن به دنیا آمده‌اید. می‌توانید از آن به‌خوبی نگهداری کرده و یا آن را نابود کنید. تصمیم با شماست، اما سعی کنید تصمیمی منطقی اتخاذ کنید.


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایتmedium.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

درباره مقاله فوق، نظر و یا سوالی دارید؟
از بخش زیر نظر خود را ثبت کنید. بعد از تایید مدیر سیستم، نظر یا سوال شما نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *