زنان چه چیزهایی باید در مورد هورمون رشد بدانند؟!

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (تنها با یک کلیک رای دهید)

Loading...

هورمون رشد در زنان

میزان هورمون رشد در زنان بیشتر از مردان می‌باشد. هرچه میزان استروژن در حال جریان بیشتر باشد، هورمون رشد تولیدی نیز افزایش می‌یابد. اما تأثیر این هورمون چیست؟ آیا می‌توانیم میزان تولید آن را افزایش دهیم؟ زمانی که ما نمی‌توانیم استروژن کافی ایجاد کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ و آیا می‌توانیم از مکمل‌های بدنسازی و مواد مغذی برای افزایش تولید هورمون رشد استفاده نماییم و این امر چه تأثیراتی دارد؟

هورمون رشد، استروژن و تستوسترون

اولین مورد این است که هورمون رشد در زنان بیشتر از مردان می‌باشد. این هورمون آنابولیک بوده و علی‌رغم اینکه بدن مردان بزرگ‌تر و ماهیچه‌ای‌تر از زنان است، بسیار عجیب به نظر می‌رسد که تولید آن در زنان بیش از مردان می‌باشد. اما مطالعات کمی در این زمینه وجود دارند. یکی از مواردی که تحقیقات آن را ثابت کرده‌اند این است که زنان به دلیل عدم تولید برابر تستوسترون اندام ضعیف‌تر نسبت به مردان دارند. اگرچه ما هورمون رشد بیشتری تولید می‌کنیم اما اگر میزان تستوسترون تولیدی پایین باشد، رشد ماهیچه‌ای محدود می‌شود.

اما زمانی که زنان وارد دوران یائسگی می‌شوند استروژن آن‌ها کاهش‌یافته و درنتیجه ماهیچه‌های خود را ازدست‌داده و چربی آن‌ها افزایش می‌یابد. بسیاری از افراد این موضوع را به کاهش استروژن ربط می‌دهند اما ما بر این باوریم که کاهش این امر به کاهش استروژن و همچنین هورمون رشد ارتباط دارد. هورمون رشد و استروژن هر دو دارای تأثیرات مثبتی بر روی مو، پوست و ناخن هستند و زمانی که زنان وارد دوران یائسگی می‌شوند این مشکلات در آن‌ها مشاهده می‌شود. ریزش موها بیشتر شده، پوست ما خشک‌شده و ناخن‌ها شکننده‌تر می‌شوند. من بر این باور هستم که این دو مورد در افزایش سرعت پیری، از بین رفتن ماهیچه‌ها و تجمع چربی نقش دارند.

بخوانید: (راهنمای استفاده از مکمل‌ها برای بانوان)

هورمون درمانی

اما موضوع اصلی این است که در طی یائسگی چه اتفاقاتی رخ می‌دهند و چرا میزان استروژن کاهش می‌یابد؟ اگر از من بپرسید، من روش هورمون درمانی را برای افزایش میزان استروژن توصیه می‌کنم. همه ما می‌دانیم که با افزایش استروژن در مردان و زنان میزان تولید هورمون رشد افزایش می‌یابد. همچنین می‌دانیم زمانی که تخمدان‌ها متوقف می‌شوند، میزان استروژن کاهش می‌یابد و شما نمی‌توانید میزان استروژن کافی را تأمین نمایید. بنابراین تنها روشی که شما می‌توانید از طریق آن میزان استروژن و در پی آن هورمون رشد را افزایش دهید استفاده از مکمل‌های استروژن می‌باشد. هورمون درمانی ایمن‌ترین و سودمندترین روش برای این کار می‌باشد.

برخی از زنان به‌طور طبیعی دارای اندام ماهیچه‌ای بیش از متوسط هستند و این امر زمانی که آن‌ها تمرینات تناسب‌اندام انجام می‌دهند کمک شایانی دررسیدن به اهداف آن‌ها می‌نماید. البته، بسیاری از ما زمانی که یک خانم با بدن ماهیچه‌ای می‌بینیم سریعاً می‌گوییم وی از مکمل‌های استروئیدی استفاده کرده است. اما ممکن است آن‌ها از تولید هورمون رشد بیشترین بهره را برده و اندام خود را بهبود بخشیده‌اند. چندین روش وجود دارند که منجر به بهره‌مندی بهینه از هورمون رشد می‌گردند.

اولاً باید در نظر داشته باشیم که این زنان ممکن است تمرینات شدیدی نیز انجام می‌دهند. تمرین‌های شدید منجر به افزایش هورمون رشد در مردان وزنان می‌گردند و زمانی این تمرینات هورمون رشد را افزایش می‌دهند که مدت‌زمان انجام آن‌ها بیش از ۱۰ دقیقه باشد. تمرین‌های قدرتی میزان هورمون رشد را در مردان وزنان افزایش می‌دهند. زنان برای افزایش میزان هورمون رشد به تمرینات قدرتی شدید و همچنین استراحت کم‌نیاز دارند تا میزان هورمون رشد آن‌ها بیشتر از میزان معمول باشد. بنابراین بدین دلیل است زنانی که تمرین‌های شدید انجام می‌دهند دارای اندام ماهیچه‌ای و زیبایی هستند. تمرین‌های شدید و استراحت کم منجر می‌شوند که ورزشکاران CrossFit بدن خود را آماده‌تر ساخته و میزان هورمون رشد خود را افزایش داده و متعاقب آن ماهیچه‌های خود را تقویت کرده و چربی سوزی می‌نمایند.

ورزشکاران زن نیز می‌توانند تولید هورمون رشد را با مصرف پروتئین بعد از تمرین افزایش دهند. مطالعات نشان می‌دهند که میزان هورمون رشد میزان جذب پروتئین وی را بعد از تمرین افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل میزان بالای هورمون رشد و افزایش حساسیت بدن به انسولین بعد از تمرین، درشت ذرات مصرف‌شده بعد از تمرین به سلول‌های ماهیچه‌ای منتقل‌شده و به‌عنوان سوخت رشد ماهیچه به‌کاربرده می‌شوند. اگر بعد از تمرینات خود از پروتئین وی استفاده نمی‌کنید، در این صورت شما فرصت مهمی را برای ایجاد بهترین تناسب‌اندام و افزایش هورمون رشد را از دست می‌دهید.

همچنین شایان‌ذکر است غذا نخوردن نیز می‌تواند میزان هورمون رشد را افزایش دهد. ممکن است عبارت روزه گرفتن تناوبی به گوشتان خورده باشد. مزایای متعددی در روزه‌داری وجود دارد و یکی از آن‌ها افزایش تولید هورمون رشد می‌باشد. این امر منجر به افزایش ۱۳۰۰ درصدی هورمون رشد در طی ۲۴ ساعت می‌گردد. افزایش منجر به محافظت از ماهیچه‌ها و محافظت از اقدامات متابولیک می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این اقدام عبارت “تناوبی” می‌باشد و این بدین معناست که روزه‌داری برای مدت طولانی منجر به کاهش متابولیسم بدن می‌گردد و درنتیجه تولید غدد درون‌ریز را بر هم می‌زند. درنتیجه این امر ماهیچه‌ها سوزانده شده و ذخیره چربی افزایش می‌یابد.

مکمل‌ها و خواب برای افزایش هورمون رشد

مکمل‌های مهمی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تولید هورمون رشد را افزایش دهید. آمینواسیدهای آرژنین و اورنیتین منجر به افزایش هورمون رشد می‌گردند. میزان ایدئال آرژینین بین ۳ الی ۵ گرم در روز و میزان اورنیتین نیز ۱۷۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم در روز می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهند که صرفاً میزان بالای این دو مکمل منجر به افزایش هورمون رشد می‌شوند. بنابراین، اگر شما قرار است از این دو آمینواسید استفاده نمایید، به‌هیچ‌عنوان پول خود را با مصرف دوزهای پایین این آمینواسیدها به هدر ندهید.

اما بیایید به موضوع خواب نیز بپردازیم. آیا تابه‌حال شنیده‌اید که بدن خود را در طول شب بازسازی می‌نماید. اگر خواب کافی ندارید، فرصت مهمی را از بدن خود به‌منظور تولید هورمون رشد گرفته‌اید. در حین خواب میزان تولید هورمون رشد بسیار زیاد می‌باشد. بنابراین خواب یکی از اصلی‌ترین موارد برای بازیابی و دستیابی به اهداف تناسب‌اندام می‌باشد. کیفیت و کمیت خواب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند. آن را به یک هدف تبدیل کرده و روزانه حداقل ۸ ساعت خواب داشته باشید تا بتوانید این میزان را به یک عادت تبدیل کنید. شما به یک اتاق خنک، تاریک و بدون وجود دستگاه‌هایی نظیر تلویزیون و کامپیوتر نیاز دارید. همچنین نباید پیش از خواب تمرین نمایید.و

بنابراین اگر قصد دارید اندام خوبی داشته و قدرت، استخوان‌ها، پوست و موی خود را سالم‌تر و زیباتر سازید، توصیه می‌شود تولید هورمون رشد خود را به حداکثر برسانید. اگر بتوانید استراتژی‌های فوق را دنبال نمایید، شما می‌توانید به‌طور طبیعی نیز میزان هورمون رشد خود را افزایش دهید.

همچنین بخوانید: ( تغییرات هورمونی ناشی از تمرین در زنان)


ترجمه و تالیف:

 تن ورز (منبع :‌ Breakingmuscle.com)

لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن‌ ورز را به عنوان منبع ذکر نمائید.

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام مخصوص بانوان تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.