چربی سوز ها, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

مکمل دیورتیک (ادرار آور) چیست؟

  • دیورتیک‌ها یا داروهای ادارآور، محصولات گیاهی هستند که برای کاهش آب بدن به‌کار برده می‌شوند. این نوع از محصولات در رده محصولات کاهش وزن قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در کنار محصولات دیگر برای کاهش وزن استفاده نمود. برای بدنسازی که برای رقابتی آماده می‌شود، وجود آب در بدن در روز مسابقه منجر به متورم دیده شدن بدن می‌گردد و این موضوع برای مرد یا زنی که می‌خواهد در ساحل اندام زیبایی داشته باشد نیز صادق است و این محصولات می‌توانند مشکل آب اضافی در بدن را که ناشی از سدیم موجود در غذاها و همچنین داروهای تجویز شده و OTC ها می‌باشند را کاهش دهند. برای فردی که در رژیم غذایی قرار دارد، کاهش سریع 5 پوند آب بسیار عالی می‌باشد. همچنین ورزشکاران لاغری که دارای ماهیچه می‌باشند نیز در صورت کاهش آب بدن می‌توانند به اندام ایده‌آلی که بسیاری از افراد برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند برسند.

    معمولا قرص‌های ادرار آور دارای چندین ماده می‌باشند که در صورت ترکیب، عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.

    نقش و مزایای دیورتیکها (ادرار آورها) در بدنسازی

    محتوای این قرص‌ها به شرح زیر می‌باشند:

    ویتامین ب 6: یکی از ویتامین‌های گروه ب و قابل حل در آب می‌باشد و این بدین معناست که به سرعت در سیستم جذب می‌شوند و باید به‌طور روزانه مصرف شوند. ویتامین ب کمپلکس برای تبدیل غذا به انرژی و مقابله با استرس ضروری می‌باشد اما هر یک از اجزای این مجموعه دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی هستند و یکی از ویژگی‌های ب 6 ادرار آور بودن آن می‌باشد.

    تنباکوی کینیکینیک: که با نام توت خرسی نیز نامیده می‌شود از قرن دوم به عنوان دارو به کار برده می‌شود. برگ‌های این گیاه کوچک به مدت قرن‌ها به عنوان ادرارآور، درمان سردرد و مشکلات ادراری استفاده شده است و دارای اثر بخشی برای کلیه‌های ضعیف، کبد و پانکراس می‌باشد.

    برگ بوشو: بوشو یک گیاه مختص آفریقای جنوبی می‌باشد. بوشو به عنوان یک گیاه ادرارآور سیستم ادراری را پاکسازی می‌کند. این گیاه چاقی موضعی ناشی از آب را نیز کاهش می‌دهد.

    قاصدک: قاصدک‌ها در ایالات متحده و اروپا به صورت صنعتی کشت می‌شود و ریشه و برگ‌های آن برای درمان کبد، کیسه صفرا، کلیه، گوارش ضعیف و روماتیسم بسیار مفید می‌باشند. برگ‌های آن قبلا به عنوان ادرارآور به کار برده می‌شد.

    یکی از مزایای دیگر برگ‌ها میزان پتاسیم بالا می‌باشد و این امر به جبران پتاسیم از دست رفته ناشی از افزایش ادرار کمک می‌کند.

    سرو کوهی: سروکوهی گیاهی کوتاه و با ارتفاع 4 الی 6 فوت می‌باشد که در نیمکره شمالی یافت می‌شود. روغن سروکوهی به عنوان ادرار آور به‌کار برده می‌شود و به مشکلات گوارشی، نفخ و بیماری‌های کلیه و صفرا مفید می‌باشد.

    برخی از ترکیبات مکمل دیورتیک - ادرارآور

    با وجود اینکه برخی نمونه‌های این محصول دارای مواد دیگری نیز می‌باشند، گیاهان و ویتامین‌های دیگری نیز در محصولات طبیعی ادرار آور به‌کار برده می‌شوند. ضروری است بدانیم که محصولات ادرارآور اغلب به صورت فرمولی ارائه می‌شوند و ترکیب این مواد است که منجر به دستیابی به نتایج مطلوب می‌گردد.

    تمام نمونه‌های فرمولی مناسب حاوی الکترولیت می‌باشند. تمام نمونه‌های فرمولی مناسب دارای الکترولیت‌هایی نظیر پتاسیم، منیزیم و کلسیم می‌باشند. اگر آب زیادی را از دست بدهید بدن و عضلات شما دچار گرفتگی می‌شوند اما پتاسیم مانع از این امر می‌گردد. شایان ذکر است که مصرف آب برای حیات و عملکرد طبیعی بدن ضروری می‌باشد و در دوره‌هایی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنید هرگز مصرف آب را قطع نکنید.

    بیایید برای درک بهتر موضوع، الکترولیت‌ها را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم:

    آن‌ها برای مصرف سلول‌ها به منظور پایداری ولتاژ در غشای سلولی و ایجاد ضربات الکتریکی در سلول‌های عصبی و انقباضات ماهیچه‌ای ضروری می‌باشند. کلیه‌ها برای ثابت نگه داشتن تراکم الکترولیت تلاش می‌کنند. برای مثال، وقتی که شما ورزش می‌کنید، الکترولیت‌هایی نظیر سدیم و پتاسیم را از طریق تعرق از دست می‌دهید. این الکترولیت‌ها باید به منظور تداوم پایداری تراکم الکترولیت در بدن جایگزین شوند. الکترولیت‌های اصلی بدن عبارتند از: سدیم، پتاسیم، کلر، کلسیم، منیزیم، بی کربنات، فسفات و سولفات.

    مزایای ادرار آورها:

    • کاهش آب اضافی بدن

    همانطور که پیشتر اشاره شد، محصولاتی از این قبیل برای بدنسازانی که در حال آماده شدن برای مسابقه می‌باشند و نیازمند متناسب دیده شدن می‌باشند ضروری هستند و این محصولات می‌توانند نازکترین لایه موجود از آب موجود در بدن را نیز از بین ببرند. همانطور که می‌دانید، سدیم در تمام غذاها وجود دارد و این میزان برای بدن مضر می‌باشد. علی‌رغم اینکه سدیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد، مقدار زیاد آن نیز که از طریق غذاهایی مانند فست فود‌ها یا سوپ وارد بدن می‌شود نیز می‌تواند مضر باشد. این امر یکی از عوامل چاقی اپیدمی در میان افراد می‌باشد. بنابراین نتیجه میزان بالای سدیم در مواد غذایی، جذب آب می‌باشد. قرص‌های ادرار آور می‌توانند میزان آب اضافی بدن را دفع کرده و باعث کاهش وزن فرد گردند. همانطور که در بخش‌های دیگر این راهنماها گفته شد، این محصولی خاص برای اهداف خاص می‌باشد و برای کاهش وزن در نوع خود یکی از بهترین روش‌ها به‌شمار می‌رود.

    زمان و میزان مصرف مکمل‌های دیورتیک:

    محصولات طبیعی ادرار آور به‌صورت قرص یا کپسول عرضه می‌شوند و نمونه‌های فرمولی نیز موجود می‌باشند اما شما می‌توانید به جای آن از گیاهان دیگری نیز استفاده کنید که قاصدک یکی از بهترین موارد می‌باشد. علاوه بر این، برخی از قرص‌های ادرارآور دارای کافئین به صورت چای سبز و گوارانا می‌باشند و کافئین در اغلب محصولات به عنوان ترموژن به کار برده می‌شود. این محصولی است که پیروی از دستورالعمل‌ها یک ضرورت اساسی می‌باشد و دستورالعمل حاوی نوشیدن آب می‌باشد زیرا کاهش مصرف آب به همراه کاهش آب بدن می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات گردد و این یکی از مسائلی است که همواره باید از آن خودداری نمایید. بنابراین زمان‌بندی و میزان مصرف بسته به نوع محصول متفاوت می‌باشد و با استفاده طبق دستورالعمل می‌توانید به بهترین نتایج دست یابید.


    تالیف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    2 دیدگاه در “مکمل دیورتیک (ادرار آور) چیست؟

    1. مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

      1. واحد تولید محتوای تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی از اظهار لطف شما بسیار متشکر و ممنونیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *