مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی چیست؟

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (2 رای)

Loading...

 مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی چیست؟

مولتی ویتامین و  مواد معدنی چیست؟

ویتامین‌ها و مواد معدنی در رده ریزمغذی‌ها قرار می‌گیرند و این بدین معناست که ما به مقادیر کمی از آن‌ها نیاز داریم. ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که فرایندهای بدن را تنظیم می‌کنند. آن‌ها برای حیات ضروری می‌باشند. به دلیل نقشی که آن‌ها ایفا می‌کنند، نبود یک ویتامین می‌تواند تاثیرات منفی متعددی را به بار آورد.

ویتامین‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: محلول در چربی و محلول در آب.

چهار ویتامین محلول در چربی وجود دارد: A، D، E و K. و نه ویتامین محلول در آب وجود دارد که عبارتند از: C و هشت ویتامین B: B1، B2، B3، B6، B12، فولیک اسید، اسید پانتوتنیک، بیوتین.

مواد معدنی از نظر ساختاری ساده و غیرآلی می‌باشند. ۱۶ مورد ماده معدنی وجود دارد که برای سلامتی ضروری می‌باشند: سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و گوگرد که مواد معدنی درشت نامیده می‌شود زیرا بدن به میزان بالایی از آن‌ها نیاز دارد و انواع دیگر را مواد معدنی دنباله‌دار می‌نامند زیرا بدن به میزان کمی از آن‌ها نیاز دارد و عبارتند از: بور، مس، روی، منگنز، مولیبدن، کروم، سلنیوم، ید، فلوئور و وانادیوم. وظیفه مواد معدنی همانند ویتامین ها متنوع می‌باشد و در محدوده‌ای نظیر ویژگی‌های ساختاری (دندان و استخوان) و همچنین ویژگی‌های تنظیم کننده (تعادل مایعات و انقباضات ماهیچه‌ای) قرار می‌گیرند.

مزایا و نقش مولتی ویتامین ها و مواد معدنی در بدنسازی

مزایای مولتی ویتامین‌ها:

افراد اغلب از اهمیت ویتامین‌ها و مواد معدنی غافلند. آن‌ها بر این باورند که از آنجایی که تبلیغات زیادی در مورد مولتی ویتامین ها انجام نمی‌گیرد پس اهمیت زیادی ندارند. چیزی که آن‌ها از آن غافلند اهمیت هر یک از مواد برای سلامتی می‌باشد.

در ادامه توضیح مختصری از وظایف هر یک از ویتامین‌ها و مواد معدنی را به همراه تاکید بر ویژگی‌های رشد ماهیچه‌ای ارائه شده است.

  • ویتامین A: باعث افزایش رشد اسکلتی، ساختار دندان، پوست، چشم و مو می‌گردد و برای دید در شب ضروری می‌باشد.
  • ویتامین D: افزایش رشد استخوانی و سلامت دندان؛ افزایش استفاده از فسفر و کلسیم؛ پایداری دستگاه عصبی و قلب، و جلوگیری از نرمی استخوان.
  • ویتامین E: از ذخایر ویتامین A در بدن، بافت‌ها و چربی در مقابل اکسیداسیون محافظت می‌کند، از تجزیه گلبولهای قرمز جلوگیری می‌کند، دیواره‌های مویرگی را تقویت می‌کند، تنظیم قاعدگی، جلوگیری از کاهش ویتامین‌های دیگر، کمک به جریان خون، کاهش کلسترول خون و اسیدهای چرب، ضروری برای سلامت سلول، تنظیم متابولیسم پروتئین و کلسیم.
  • ویتامین C: ضروری برای تشکیل کلاژن؛ ضروری برای جذب آهن، برخی پروتئین‌ها و اسید فولیک؛ جلوگیری از اکسیداسیون ویتامین‌های دیگر؛ کمک به متابولیسم آمینواسیدها و کلسیم؛ جلوگیری از خونریزی داخلی؛ تقویت رگ‌های خونی، کمک به سفتی استخوان‌ها و دندان‌ها؛ افزایش قدرت؛ کنارهم نگه داشتن سلول های بدن، جلوگیری از عفونت، سرما خوردگی، خستگی و استرس، کاهش آلرژی، ترمیم زخم‌ها و سوختگی.
  • نیاسین: کمک به عملکرد طبیعی بافت‌ها، به خصوص پوست، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی؛ استفاده به همراه سایر ویتامین‌ها به منظور تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی.
  • ویتامین B6: کمک به متابولیسم پروتیئن، کربوهیدرات و چربی‌ها؛ کمک به کنترل میزان کلسترول؛ کمک به تعادل شیمیایی بین خون و بافت‌ها؛ جلوگیری از نگهداری آب؛ ساخت هموگلوبین.
  • ویتامین B1: (تیامین): کمک به تبدیل قند و نشاسته به چربی؛ افزایش هضم، تقویت ماهیچه های قلب، جلوگیری از خستگی، جلوگیری از ذخیره چربی در رگ‌ها.
  • ویتامین B2: (ریبوفلاوین): کمک به آزادسازی انرژی به سلول‌های بدن؛ استفاده از چربی‌ها، پروتئین‌ها و قند.
  • ویتامین B12: افزایش استفاده از پروتئین، چربی و کربوهیدرات؛ ضروری برای تشکیل سلول‌های قرمز خونی؛ تولید اسید نوکلئیک، جلوگیری از کم خونی شدید؛ کمک به دستگاه عصبی.
  • اسید فولیک: ضروری برای عملکرد ویتامین‌های A، D، E و K، تشکیل سلول‌های قرمز خونی و اسید نوکلئیک؛ تقویت جریان خون؛ کمک به هضم پروتئین‌ها. جلوگیری از مشکلات دستگاه عصبی. کاهش ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب.
  • کلسیم: کمک به ساختار دندان و استخوان، کمک به عملکرد طبیعی ماهیچه‌ها، قلب، عصب، و استفاده از آهن؛ کمک به لخته شدن خون؛ کمک به انتقال مواد غذایی به داخل و خارج سلول؛ کاهش درد و حل مشکل بی‌خوابی.
  • منیزیم: کاهش کلسترول خون، تشکیل مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان، کمک به تبدیل قند خون به انرژی؛ کمک به تنظیم دمای بدن؛ کمک به فعالیت عصب و رشد استخوان؛ کمک به استفاده از ویتامین B، C، E؛ تقویت جذب و متابولیسم مواد معدنی؛ فعالسازی آنزیم‌ها برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها و آمینواسیدها؛ جلوگیری از رسوب کلسیم در مثانه.
  • آهن: حاضر در تمام سلول ها؛ یکی از سازندگان هموگلوبین که اکسیژن را به بافت‌های جریان خود منتقل می‌کند.
  • ید: کمک به غذه تیروئید و جلوگیری از گواتر؛ کمک به سوزاندن چربی؛ تبدیل کاروتن به ویتامین A؛ کمک به جذب کربوهیدرات از روده کوچک؛ تقویت رشد؛ تنظیم تولید انرژی؛ پایداری مو، ناخن و دندان.
  • مس: جذب آهن را تسهیل می‌کند، آنزیم‌ها و رنگ دانه‌های پوستی را تولید می‌کند؛ متابولیسم پروتئین را تقویت می‌کند؛ به اکسیداسیون ویتامین C کمک می‌کند؛ RNA تولید می‌کند؛ هموگلوبین، سلول های قرمز خونی و رنگ مو را تشکیل می‌دهد.
  • روی: ذخایر کلسترول را از بین می‌برد، به جذب ویتامین B کمک می‌کند، تولید آنزیم‌ها و انسولین، و متابولیسم کربوهیدرات‌ها، ضروری برای رشد؛ کمک به ترمیم بافت‌ها و عملکرد مناسب غده پروستات، موها را براق و صاف می‌کند.
  • سدیم: سدیم میزان آب موجود در بدن را تنظیم می‌کند و انتقال سدیم به داخل و خارج از سلول نیز نقش مهمی را در بدن انجام می‌دهد. بسیاری از فرایندهای بدن به خصوص فرایندهای موجود در مغز، دستگاه عصبی، و ماهیچه‌ها برای ارتباط نیازمند پیام‌های الکتریکی هستند. حرکت سدیم نقش اساسی را در تولید و انتقال این پیغام‌ها ایفا می‌کند.
  • فلوراید: برای تقویت دندان‌ها به‌کار برده می‌شود. دندان‌ها را در مقابل محلول‌های اسیدی محافظت می‌کند. معدنی سازی را تقویت کرده و مانع از فعالیت میکروب‌ها می‌گردد.
  • سلنیوم: آنتی اکسیدانی است که با ویتامین E در اقداماتی نظیر تولید پادتن، جذب فلزاتی مانند جیوه، متابولیسم آمینواسیدها، رشد طبیعی بدن و بارداری همکاری می‌کند. سلنیوم از ساختار سلول برای تولید انرژی محافظت می‌کند. سلنیوم همچنین برای تولید پروستاگلاندین، ماده‌ای که به فشار خون و تجمع پلاکتی تاثیر دارد، ضروری می‌باشد.
  • منگنز: به عنوان یک آنتی اکسیدان، آنزیم‌های متعددی را فعال کرده و در متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات و چربی نقش اساسی را دارد. این ماده برای تنظیم قندخون، اعصاب و مغز، تولید هورمون های جنسی، رشد اسکلت بدن، تولید شیر مادر و دستگاه ایمنی ضروری می‌باشد.
  • مولیبدن: نقش مهمی را در چندین آنزیم نظیر اکسیداز زانتین که آهن موجود در کبد را مورد استفاده قرار می‌دهد ایفا می‌کند و همچنین بر آنزیم‌هایی نظیر اکسیداز آلدئید نیز که برای اکسیداسیون چربی‌ها و اکسیداز سولفیت ضروری هستند تاثیر دارد.
  • بور: به متابولیسم کلسیم و منیزیم و غشا تاثیر دارد. این عنصر برای جذب بهینه کلسیم در بدن ضروری می‌باشد.
  • فسفر: یکی از اجزای اصلی مواد معدنی استخوان‌ها بوده و باید به منظور عملکرد مناسب با کلسیم در حال تعادل باشد. این عنصر نقش مهمی را در تمام واکنش های شیمیایی بدن ایفا می‌کند.
  • کروم: برای جذب طبیعی گلوکز به‌کار برده می‌شود. این عنصر سودمندی انسولین و توانایی آن برای تنظیم قندخون را افزایش می‌دهد. این عنصر می‌تواند در سنتز پروتئین نیز نقش داشته باشد.
  • وانادیوم: یا وانادیل سولفات ماده‌ای است که در رشد استخوان‌ها نقش دارد. وانادیل سولفات، انسولین را تقلید کرده و گلوکز را برای تهیه انرژی تجزیه می‌کند.

اکنون با مزایای مولتی ویتامین‌ها آشنا شدید و این در حالی بود که قبلا آن‌ها را بی‌ثمر تلقی می‌کردید.

انتخاب یک مولتی ویتامین مناسب برای بدنسازی

انتخاب یک مولتی ویتامین:

انتخاب یک مولتی ویتامین می‌تواند کار دشواری باشد. در ادامه عبارت‌ها و انواع فرمول‌هایی را که در خرید مولتی ویتامین با آن مواجه می‌شوید را مشاهده می‌کنید.

  • طبیعی: مواد غذایی کنسانتره که از منابع طبیعی ساخته شده است. این محصولات فاقد هر گونه رنگ دهنده، طعم دهنده و نگهدارنده می‌باشند.

این محصولات از مواد موجود در طبیعت ساخته شده‌اند. برای مثال، ویتامین C از بیوفلاونوئیدها تهیه می‌شود. مولتی ویتامین های ترکیبی دارای مواد طبیعی نمی‌باشند و از ویتامین‌های ایزوله تهیه شده‌اند.

  • ترکیبی: ویتامین‌های ترکیبی در آزمایشگاه و از مشتقات قطران زغال سنگ تهیه می‌شوند. بیشتر مکمل‌های غذایی که در بازار وجود دارند از نوع ترکیبی هستند و هزینه تولید آن‌ها نیز کمتر از ویتامین‌های طبیعی می‌باشد.
  • ارگانیک: عبارت ارگانیک عبارت بسیار گسترده‌ای می‌باشد. ویتامین‌ها ترکیبات ارگانیک می‌باشند و این بدین معناست که در تهیه آن‌ها از هیچگونه دارو و حشره‌کش استفاده نشده است. محصولات ارگانیک به تازگی وارد بازار شده‌اند و مواد موجود در آن‌ها از کنسانتره‌های مواد غذایی تهیه شده‌اند.
  • پر قدرت: بسیاری از محصولات مولتی ویتامین دارای قدرت بالایی می‌باشند و قدرت آن‌ها بسیار بیشتر از موارد موجود در داروخانه می‌باشد. این محصول مربوط به شرکت Daily Values کنونی و RDA سابق می‌باشد. زمانی که RDA تاسیس شد، آن‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از کمبود تلاش می‌کردند و هرگز در ارائه طرح‌های سلامتی نقش نداشتند. ایده محصولات پرقدرت ارائه خدمات سلامتی و ایمنی می‌باشد.
  • فرمول‌های مخصوص: این عبارت محصولات امروزی را توصیف می‌کند: فرمول‌های مردانه، فرمول‌های زنانه، بیش از ۵۰ فرمول، یک‌بار در روز، دو بار در روز، سه بار در روز، فرمول‌های ورزشی. بسیاری از این فرمول‌ها مواد غذایی را اضافه می‌کنند که در رده ویتامین‌ها یا مواد معدنی قرار نمی‌گیرند و از این میان می‌توان به CoQ 10 برای قلب یا گلوکزآمین برای مفاصل اشاره کرد.

مشاهده کردیم که گزینه‌های متعددی وجود دارد. من محصولی طبیعی را توصیه می‌کنم که دارای تمام موادی که در این راهنما توضیح دادم باشد. شما می‌توانید آن‌ها را به صورت قرص، کپسول یا قرص‌های ژله‌ای تهیه نمایید. برای تهیه کپسول و قرص‌های ژله‌ای مواد کمی لازم است.

این محصولات به راحتی از گلو عبور می‌کنند. بسیاری از محصولات یک یا دو بار در روز دارای قدرت زیادی می‌باشند بنابراین توصیه می‌کنم از بسته‌هایی تهیه نمایید که دارای ۵ یا ۶ قرص و قدرت بالایی هستند.

استفاده از مولتی ویتامین و مواد معدنی:

مهم‌ترین مورد این است که ویتامین‌ها را به منظور هضم کامل همراه با غذا مصرف نمایید. با مطالعه این راهنما به این نتیجه می‌رسیم که که ویتامین‌ها از ارزش بالایی برخوردار بوده و باید در برنامه غذایی وجود داشته باشند.


تالیف و ترجمه تن ورز

لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.