پمپاژ خون, راهنمای مصرف مکمل‌ها, مقالات

مکمل نیتریک اکسید چیست؟

  • نیتریک اکسید یا NI (که با نام آرژینین آلفا کتو گلوتارات یا AAKG نیز شناخته می‌شود) گازی است که در بدن توسط آمینواسید آرژینین آزاد می‌شود. این یک مولکول هشدار دهنده به سلول می‌باشد که چندین وظیفه را بر عهده دارد که از این میان می‌توان به کنترل انتقال مواد غذایی و آغاز عریض‌تر کردن کانالهای خونی اشاره کرد. NO منجر به افزایش ضربان حاصل از تمرین می‌شود و این امر را گسترش سلولی یا افزایش حجم سلولی می‌نامند. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که مواد غذایی به سرعت انتقال یافته و ضایعات نیز به سرعت دفع می‌شوند و منجر به عملکرد ورزشی بهتری می‌شوند زیرا سرعت انتقال مواد غذایی افزایش می‌یابد.

    اگر بخواهیم در مورد تاریخچه این مکمل جدید صحبت کنیم باید بگوییم که در سال 1998، رابرت فورشگات، لوییس ایگنارو و فرید مراد خاصیت هشدار دهندگی نیتریک اکسید در سیستم گردش خون را کشف کردند. آن‌ها به دلیل این کشف جایزه نوبل پزشکی را نصیب خود کردند. با این حال، اد بیرد بود که در سال 2001 و 2002 نیتریک اکسید را از طریق شرکت خود با نام MRI وارد بدنسازی کرد. اد بیرد سابقه طولانی مدتی در بدنسازی دارد و او در تاسیس EAS همکاری کرد و فردی بود که در عرضه کراتین به بازار نقش داشت. او خود را “آقای کراتین” می‌نامد. اولین محصول وی NO2 بود که وارد دنیای بدنسازی گردید و بعد از آن رقبای متعددی از وی تقلید کردند. به خاطر دارم که در یک فروشگاه مکمل کار می‌کردم و در طی یک سفر با اد دیدار کردم. او فرد بسیاری خونگرمی بود و بسیاری از داستان های مربوط به تاسیس EAS و مشارکت خود در آن را تعریف می‌کرد. او در این مدت NO2 را تبلیغ می‌کرد و به خاطر دارم 10 یا 12 بطری به صورت رایگان از وی دریافت کردم و از اولین باری که از آن استفاده کردم از آن راضی بودم و امروزه نیز این محصول به عنوان مکملی برای وزنه‌ بردارها ارائه می‌شود.

    مزایا و نقش مکمل نیتریک اکسید در بدنسازی

    مزایای نیتریک اکسید:

    • مزیت اصلی: عریض‌تر کردن سلولهای خونی

    همانطور که پیشتر گفته شد، رگهای خونی عریض منجر به انتقال سریع مواد غذایی و بازیابی سریع ماهیچه‌ها می‌گردند و این امر می‌تواند قدرت و استقامت را افزایش دهد.

    NO می‌تواند منجر به افزایش جریان در طول روز گردد. و شما می‌توانید تاثیر آن را در طول روز مشاهده کنید. همچنین NO منجر به افزایش حجم سلول نیز می‌شود و این امر یکی از مهمترین ویژگیهای یک مکمل محسوب می‌شود.

    افزایش حجم سلولی چیست؟ این فرایند به هیدراسیون سلول اشاره دارد. میزان مایع موجود در سلول بر روی چندین فرایند فیزیولوژیکی تاثیر دارد. برای مثال، تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش حجم سلولی تجزیه پروتئین را کاهش داده و منجر به سنتز پروتئین می‌گردد.

    حجم سلول تاثیر خاصی بر روی چندین ژن دارد، که از این میان می‌توان به فعالیت آنزیمهای مختلف، تاثیر هورمون ها بر روی سلول (مانند انسولین و گلوکاگون)، و کمک به تنظیم متابولیسم با تغییر پاسخگویی به مولکولهای هشدار دهنده اشاره کرد. علاوه بر این، این مفهوم جای خود را به نظریه جدیدی در مورد رشد ماهیچه‌ای داده است که هیپرتروفی سارکوپلاسمی نامیده می‌شود و این به معنای افزایش حجم سارکوپلاسم در اطراف میوفیبریل ها با موادی نظیر آب، آمینواسیدها، کراتین، و گلیکوژن می‌باشد. نظریه‌های متعددی در مورد رشد ماهیچه‌ای وجود دارند و این یکی از جدیدترین و مشهورترین نظریه‌ها برای توضیح فرایند افزایش حجم ماهیچه می‌باشد. با این امر شما منجر به افزایش حجم سلولهای ماهیچه‌ای و همچنین گسترش فیبرها می‌شوید.

    از لحاظ نظری، این امر منجر به رشد ماهیچه و افزایش قدرت می‌گردد. علی رغم اینکه محصول اصلی برای این منظور کراتین محسوب می‌شد، NO نیز با این مفهوم سازگاری بسیار خوبی دارد. در واقع، بسیاری از کاربران مکمل ها را برای هدف دستیابی به قدرت بیشتر ترکیب می‌کنند.

    شواهدی در مورد نیتریک اسید:

    مطالعات زیادی در این زمینه انجام گرفته‌اند اما این یکی از مکمل هایی است که شما عملکرد آن را احساس می‌کنید و در طی چند روز اثرات آن را مشاهده خواهید کرد.

    آیا این محصول برای تمام افراد تاثیر یکسانی دارد؟ خیر.

    آیا این محصول برای اکثر افراد موثر می‌باشد؟ بله.

    در ادامه به بررسی چندین مطالعه بر روی این محصول می‌پردازیم:

    مطالعه‌ای در دانشگاه بایلور (تگزاس) در آزمایشگاه تمرین و ورزش به بررسی اثرات مکمل AAKG در طی ورزش بر روی ترکیب بدنی و سازگاری تمرینات بر روی افراد پرداخت. سی و پنج مرد ورزشکار با توجه به حجم بدون چربی انتخاب شدند و به آن‌ها مکمل AAKG و دارونما داده شد. افراد روزانه سه بار و در هر بار 4 گرم از مکمل AAKG استفاده کردند. آن‌ها این امر را به مدت هشت هفته انجام دادند. هیچگونه تغییراتی بر روی حجم بدن و ترکیب بدن رخ نداد. با این حال، تغییرات چشمگیری بر روی میزان قدرت انجام گرفت. تعداد پرس سینه در طول هشت هفته در گروهی که از AAKG استفاده کرده بودند افزایش یافت. همچنین گروهی که از مکمل AAKG استفاده کرده بودند توانستند میزان وزن پرس سینه را 13 پوند افزایش دهند. اگرچه ترکیب بدنی در طی مطالعه تغییری نکرد اما مطالعه حاکی از افزایش حجم ماهیچه برای گروه AAKG بود. در واقع حجم ماهیچه با تغییراتی در قدرت همراه بوده است. این مطالعه نشان می‌دهد که مکمل AAKG می‌تواند قدرت را به میزان 1-RM افزایش دهد اما تاثیری بر روی ترکیب بدن ندارند. با این حال، می‌توان بیان کرد که افزایش چشمگیر در میزان قدرت می‌تواند در نهایت منجر به افزایش هیپرتروفی ماهیچه گردد.

    یکی از مطالعات پیشین در مورد نیتریک اکسید توسط الام و همکارانش انجام گرفت که در آن افرادی که نوعی از نیتریک اکسید دریافت کرده بودند داری قدرت و حجم بدنی بیشتری در مقایسه با گروه دارونما بودند. یکی از موارد جالب در این مطالعه این بود که نیتریک اکسید منجر به بازیابی از شرایط استرس می‌گردد و این امر را با کاهش تجزیه بافت‌ها امکان پذیر می‌سازد. همچنین در مطالعات فریدل و همکارانش مشخص شد که میزان بالای نیتریک اکسید موجود در بدن منجر به افزایش قدرت سیستم ایمنی می‌گردد.

    در مطالعه دیگری توسط ناگایا و همکارانش، هر یک از افراد مورد مطالعه به ازای هر 10 کیلوگرم از وزن خود 1.5 گرم آرژینین را به مدت 7 روز مصرف کردند. افزایش چشمگیری در میزان مصرف اکسیژن مشاهده گردید. مکانیسمی که منجر به این افزایش می‌گردد نقش آرژینین در افزایش نیتریک اکسید می‌باشد. افزایش نیتریک اکسید منجر به اتساع عروق می‌گردد که این امر نیز به نوبه خود به اقدامات جریان خون تاثیر دارد.

    این یکی از محصولاتی است که شما دوست داشته و یا از آن نفرت خواهید داشت. بهترین راه برای تعیین نوع عملکرد آن خرید محصولی با کیفیت و استفاده از آن می‌باشد. در یک هفته اثر آن را احساس خواهید کرد.

    میزان و زمان مصرف مکمل های نیتریک اکسید:

    محصولات متعددی در این رده وجود دارند و انتخاب از میان آن ها امر دشواری می‌باشد. شاید بزرگترین رده محصولات پیش از تمرین باشد که در این گروه محصولاتی نظیر NO-Xplode و SuperPump قرار دارند. نوشیدنی‌های متفاوتی وجود دارند که دارای کافئین یا آمینواسیدهای مختلفی می‌باشند که برخی از آن‌ها علاوه بر NO دارای ترکیباتی هستند که به افزایش حجم سلولی کمک می‌کنند. NO به تنهایی به صورت قرص و کپسول عرضه می‌شود و این محصولات دارای موادی هستند که تاثیرات NO را افزایش می‌دهند. نمونه‌ای از این محصولات Nitrix شرکت BSN می‌باشد که یکی از برترین محصولات موجود در بازار می‌باشد. محصولات متعددی وجود دارند بنابراین همواره قبل از خرید محصول، برچسب موجود بر روی آن را مطالعه نمایید.

    زمان مصرف به نوع محصول بستگی دارد. میزان مصرف را با توجه به سازگاری و میزان تحمل کافئین تعیین کنید و توجه داشته باشید در صورتی که این مکمل را بیش از اندازه استفاده کنید، تاثیری بر قدرت شما نخواهد داشت. قرص‌های NO روزانه سه بار و با معده خالی مصرف می‌شوند. من معمولا این قرص‌ها را با فاصله 4 ساعت استفاده می‌کنم و توصیه می‌کنم که به منظور دستیابی به نتایج بهتر آن را با کراتین مصرف نمایید.

    میزان مصرف باید بر اساس دستورالعمل باشد. در محصولات استاندارد شما باید روزانه 3-4 بار مصرف کنید و با مصرف روزانه 3 عدد هزینه بیشتر می‌شود بنابراین در هنگام خرید به این موضوع توجه نمایید.


    تالیف و ترجمه تن ورز

    لطفا در صورت کپی این مقاله، نام و آدرس تن ورز را به عنوان منبع ذکر نمایید.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *