بانوان, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

نقش تستوسترون در زنان ورزشکار

  • نقش تستوسترون در زنان ورزشکار

    نقش تستوسترون در زنان ورزشکار چیست و چه فواید یا مضراتی وجود دارد ؟ چندین مورد وجود دارند که زنان در آن‌ها با مردان مشترک می‌باشند. اینجا قصد داریم در مورد یکی از این نکات مشترک ـ تستوسترون ـ صحبت کنیم.

    بسیاری از شما شاید بدین بیاندیشید که تستوسترون در زنان چه تاثیری بر روی ورزش دارد. بنابراین اینجا قصد داریم نحوه عملکرد تستوسترون در زنان ، تفاوت‌های مردان و زنان و نحوه تاثیرگذاری فیزیکی و روانی تستوسترون بر روی زنان را مورد بررسی قرار دهیم.

    تستوسترون یک آندروژن است و به خانواده لیپیدها مربوط می‌شود. تستوسترون یکی از هورمون‌های جنسی در مردان می‌باشد و همانند استروژن، یکی از هورمون‌های جنسی در زنان، است. در زنان، تستوسترون در فعالیت‌های متابولیک نقش دارد. غلظت تستوسترون در زنان 15 الی 20 برابر کمتر از مردان می‌باشد.

    نقش تستوسترون در زنان ورزشکار چیست ؟

    برای آشنایی با عملکرد تستوسترون در زنان، محققان زنانی را مورد بررسی قرار دادند که تولید این هورمون در آن‌ها محدود بود. مطالعه‌ای توسط انجمن یائسگی آمریکای شمالی بر روی زنانی که سابقه هیسترکتومی داشتند انجام شد. این مطالعه تاثیرات تستوسترون بر روی عملکرد جنسی، ساختار بدنی، عملکرد ماهیچه‌ای و فیزیکی را مورد بررسی قرار داد.

    این مطالعه از 71 زن در دوره بعد از یائسگی که تجربه هیسترکتومی داشتند استفاده کرد و میزان تستوسترون این افراد کمتر از 31 ng/dl و یا کتر از 3.5 pg/ml بود. این افراد از یک رژیم استرادیول ترانس درمال به مدت دوازده هفته استفاده کردند و برخی از آن‌ها به طور هفتگی تستوسترون یا نمونه دارونمای آن را به طور درون ماهیچه‌ای استفاده می‌کردند.

    این مطالعه نشان داد زنانی که تستوسترون دریافت کرده بودند افزایش حجم ماهیچه بیشتری داشتند و در پرس سینه عملکرد بسیار بهتری از خود نشان دادند. به همین دلیل در برنامه افزایش حجم بانوان نقش موثری دارد. در کنار این تغییرات، این زنان همچنین در عملکرد جنسی نیز بهتر از گروه دارونما عمل کردند. این نشان می‌دهد که تستوسترون بر روی سیستم متابولیک زنان تاثیر دارد و همچنین آندروژن یا یک هورمون جنسی برای افزایش قدرت جنسی می‌باشد.

    تستوسترون و تناسب اندام در زنان

    سوالی که بسیاری از زنان ممکن است داشته باشند این است که تستوسترون چه تاثیری می‌تواند بر روی عملکرد متابولیک و تناسب اندام داشته باشد؟ ما شاهد مطالعات بسیاری در مورد تستوسترون و تاثیر آن بر روی مردان مشاهده کرده‌ایم زیرا تستوسترون اصلی‌ترین هورمون جنسی مردانه می‌باشد اما تحقیقات اندکی در مورد تاثیرات تستوسترون بر روی زنان انجام شده است. این بدین دلیل است که زنان برخلاف مردان دارای نوسان تستوسترون نمی‌باشند. اما چندین مطالعه وجود دارد که به بررسی تاثیر تستوسترون آزاد بر روی زنان پرداخته‌اند و در این مقاله قصد داریم یافته‌های این مقالات را در کنار هم قرار دهیم.

    تاثیر تستوسترون بر روی تمرین‌های هوازی در طی قاعدگی

    قاعدگی یکی از مواردی است که زن‌ها هر ماه با آن روبرو هستند و من زنان بسیاری را می شناسم که در حین قاعدگی نیز تمرینات خود را ادامه می‌دهند. یکی از چیزهایی که همه زنان می‌دانند این است که میزان هورمون‌ها در طول ماه تغییر می‌یابند.

    دوره خود را به عنوان آغاز قاعدگی ـ یعنی روز اول فرض کنید. معمولا این چرخه هفت روز به طول می‌انجامد بنابراین در روز هشت تا یازده میزان استروژن افزایش یافته و شما در مرحله پرولیفراتیو قرار می‌گیرید. در روزهای دوازده تا سیزده استروژن شما در بیشترین حد خود می‌باشد. اگر تخمک شما باردار نباشد، استروژن شما در طی دوره ترشح کاهش می‌یابد که در حدود روز هجدهم می‌باشد و سپس در روز بیستم تولید استروژن متوقف می‌شود. به خاطر داشته باشید، بدن افراد متفاوت می‌باشد بنابراین موارد فوق برای زنان سالم صدق می‌کنند.

    با پذیرفتن تغییرات هورمونی زنان، مطالعه‌ای در دانشگاه کارولینای شمالی به بررسی واکنش اندروژن به ورزش در زنان تحت شرایط میزان بالا و پایین استروژن پرداخت.

    ده زن ورزشکار (با قاعدگی منظم) به مدت شصت دقیقه بر روی تردمیل با هفتاد درصد V02 در اواسط دوره فولیکولی و اواسط دوره لوتئال مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه خون پیش از تمرین، بلافاصله بعد از تمرین و 30 دقیقه بعد از آن از آن‌ها گرفته شد. نمونه‌ها به منظور تعیین میزان تستوسترون مورد بررسی قرار گرفتند.

    نتایج نشان می‌دهند که هیچ تعاملی بین میزان استروژن بالا و پایین در نمونه‌های خونی مشاهده نمی‌شود. این بدین معناست که میزان تستوسترون در شرایط مختلف چرخه قاعدگی هیچ تفاوتی ندارد. شایان ذکر است که تجمع تستوسترون بعد از تمرین بیش از مقدار اولیه آن می‌باشد.

    می‌توانیم بدین نتیجه برسیم که تمرینات هوازی می‌توانند منجر به افزایش کوتاه مدت تستوسترون در زنان شوند و این امر هیچگونه ارتباطی با میزان استروژن ندارد. این افزایش ممکن است ناشی از افزایش تولید اندروژن و یا کاهش هورمون‌ها باشد. بنابراین، زمانی که شما تمرین می کنید، بدن شما تستوسترون بیشتری تولید می‌کند.

    نتیجه گیری

    هم‌زمان با آشنایی در مورد نحوه تاثیر تستوسترون، می‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد تاثیر آن بر روی اهداف تناسب اندام بانوان داشته باشیم. تستوسترون برای فعالیت‌های متابولیک، جنسی و ماهیچه‌ای زنان مفید می‌باشد. و همانند مردان، زنان نیز باید دارای تعادل هورمونی خوبی باشند. از آن‌جایی که تستوسترون تنها هورمون ضروری برای زنان نیست، غلظت آن در زنان کمتر می‌باشد اما مقداری از آن برای زنان به عنوان  مقدار طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این میزان به سلامتی و تناسب اندام کمک می‌کند.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت breakingmuscle.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید.

    N:0122

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *